James Hansen vs Phil Jones (og litt til)

Startet av Jostemikk, august 24, 2011, 20:59:20 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

1998 eller 2010?

På formiddagen i dag leste jeg i en blogg, og ble minnet om den jevne innspurten forrige år. Ville 2010 bli det varmeste året etter den industrielle revolusjonen? Det var virkelig mye mas om dette, og AGW-folket nevnte den globale temperaturen både titt og ofte i fjor. I år kommer det ikke et pip fra dem. Aner vi et "klima"skifte? :)

Men hvordan gikk det? Satt vi all time high? Tja, si det. Ifølge den offisielle temperaturleverandøren til IPCC er 1998 fortsatt det varmeste året globalt sett. Derimot er James-JegMåHaEnJevnStigningIForholdTilUtviklingenICO2NivåetHansen den lykkelige eier av den nye rekorden. Hansen har et varmt år imellom disse to årstallene også, men det er 1998 sammenlignet med 2010 dette innlegget handler om.

La oss ta en titt på hva fire av temperaturleverandørene sier:

[attachimg=1]

James Hansen og hans GIStemp var alene om å ha 2010 varmere enn 1998. Jeg legger til at det er forskjellige målemetoder på gang her. De to siste nevnt på ovenstående graf er satelittmålinger. Den første av dem igjen, er John Christy og Roy Spencer ansvarlige for.

Jeg er kjent for å ha kranglet litt med AGW-folket angående diverse temperaturserier, og dette er en gjenganger:

Aldri, aldri, aldri, aldri, og da mener jeg virkelig aldri, har jeg fått noen av dem til å innrømme en eneste feil ved verken Hansens eller Jones (Hadcrut3) temperaturhistorikk. Problemet er imidlertid det, kjære AGW-uvenner, at de kan jo ikke ha rett begge to. La oss ta en titt på hva de fire forteller om året 1998, og jeg beklager skrivefeilen på grafen. Se på det som en skjønnhetsflekk:

[attachimg=2]

Husk at GIStemp (Hansen) ikke nødvendigvis gir oss de høyeste temperaturene selv om hans serie ligger høyest. Dette henger mest sammen med valg av den perioden de sammenligner med, det som verdens Meteorologiske Forening har bestemt skal være en 30-årsperiode, og den skal justeres ettersom tiårene går. Hansen har valgt å la den bli stående 20 år for langt tilbake i tid, for på den måten får han med de 30 kaldeste årene, og dette gjør seg perfekt på hans fargekart. Blir mange varme farger på verdenskartet når man gjør det slik. :P

Til tross for alle de variasjonene som gjør seriene ulike, ser det sannelig ut som om de fire har målt temperaturen på den samme planeten. Sikkene og sakkene går rimelig i takt, og ingen skiller seg ut i vesentlig grad. Bravo! Den gang, altså i 1998, ble alle fire enige om at det var all time high.

Nå er det på tide å se på 2010. Som innlegget starter med, her skiller Hansens GIStemp seg fra de andre tre. Ligner årets sikker og sakker fra de fire på hverandre også her?

[attachimg=3]

Her skiller plutselig serien til Hansen seg vesentlig fra de tre andre. Verdt å merke seg er også at RSS-serien, som er målt med satellitter, også skiller seg ut, ved at det er den eneste som viser en oppvarming på tampen av året. Årsaken til den kraftige temperaturnedgangen på de andre tre seriene, er at sommeren opplevde en La Niña, og med de sedvanlige måneders forsinkelse før den gjorde sitt utslag på den globale temperaturen, ble det vesentlig kaldere i november og desember. Men altså ikke for RSS.

Jeg tenkte det kunne vært artig å sammenligne trenden hos de fire, og det har jeg gjort ved hjelp av Woodfortrees.org. Jeg har løftet de forskjellige trendlinjene mot hverandre, (offset + valgt verdi), men selve trenden er korrekt utfra de fires egne data:

[attachimg=4]

James Hansens GIS skiller seg klart ut, der den slavisk følger hans tidligere spådommer om ca 0,1 grad økning pr tiår. Den andre serien som viser svak oppvarming, er AMSU til Spencer og Christy. Ikke dårlig det, med tanke på det voldsomme sinnet disse viser over for de to nevnte. ;)

De som har ventet på en slags konklusjon i dette innlegget blir skuffet. Jeg har ingen konklusjon nå enn at alle fire seriene ikke kan ha rett. Man får enn så lenge gjette. Hvilke serie skiller seg mest ut i forhold til de andre?

Har også lyst til å tillegge at James Hansen bruker lengre og lengre tid på å oppdatere månedstemperaturene sine. For et år siden var de som regel klare iløpet av 7-10 dager. Nå bruker han mer enn to uker på samme jobben. Og sammenligner man hans tidligere globale serier med hans årlige oppdateringer, slynger den seg som en slange. Opp og ned i tidligere tider. Hmm... GIStemp GISS-temp. Å gisse temperaturen...

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren