Orkanen Irene gjorde det kaldere

Startet av Jostemikk, august 29, 2011, 17:14:05 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Denne saken leste jeg akkurat om på WUWT, Irene takes a bite out of ocean heat.

Jeg har markert kartet med ei pil mot temperaturfallet på østkysten av USA. Ta også en titt på La Niñaen som er i full oppblomstring i Stillehavet. Ser ut til at vi får en kjølig avslutning på året:

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Det høres faktisk ganske logisk ut. Hva er vel en orkan uten varmt vann?
Hørte en TV2-reporter snakke om Irene da orkanen hadde passert New York. Han påsto at stormen (som det nå var blitt) fortsatt kunne bygge seg opp til orkan. Hvordan skulle så det la seg gjøre når Irene nå var over land og ikke hadde varmt vann verken under seg eller i sikte? Med mindre hun kunne suge litt av overflaten på de store sjøene. Det er ikke for ingenting at de fleste orkaner bygger seg opp når de kommer inn i Meksicogulfen, mmm, deilig og varmt vann ...

Ellers var det jo leit for mediene at det ikke ble mer katastrofe å skrive om i dagevis, selv om de hadde bygd opp stemningen ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på august 29, 2011, 17:14:05 PM
Jeg har markert kartet med ei pil mot temperaturfallet på østkysten av USA.

Viktig poeng det, er det ikke slik at stormer og orkaner er naturens effektive air-conditioner? De raskt stigende varme luftmassene i stormsentra fører energi ut i rommet mer effektivt enn noe annet, gjennom konveksjon.

Er det ikke slik? Bilde-eksemplet ser ut til å støtte hypotesen.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat fra: Amatør1 på august 29, 2011, 21:28:02 PM
Sitat fra: Jostemikk på august 29, 2011, 17:14:05 PM
Jeg har markert kartet med ei pil mot temperaturfallet på østkysten av USA.

Viktig poeng det, er det ikke slik at stormer og orkaner er naturens effektive air-conditioner? De raskt stigende varme luftmassene i stormsentra fører energi ut i rommet mer effektivt enn noe annet, gjennom konveksjon.

Er det ikke slik? Bilde-eksemplet ser ut til å støtte hypotesen.

Her er et eksempel til, en flott animasjon fra denne siden:



Se den digre snurrebassen sør for japan som suger til seg varme-energi og pumper det ut i stratosfæren! Irene synes øst for USA også.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to