Vindmøller = fugldrap

Startet av Jostemikk, juni 17, 2011, 19:27:09 PM

« forrige - neste »

seoto

Sitat fra: Bebben på desember 05, 2012, 00:17:41 AM
Sitat fra: seoto på desember 04, 2012, 23:05:40 PM
Norsk havvindpark lagt på is
Vestavind Offshore legg vekk planane om å byggja ein vindpark utanfor Mørekysten. Manglande politiske vilje og starthjelp gjer det umogleg å satsa på offshore vind i Norge, seier styreleiar Wenche Teigland.

Nå er det vel snart på tide at Regjeringen går ut og stopper galskapen.

Oversettelse av "Manglande politisk vilje og starthjelp":

"De lot oss forstå at vi skulle få en haug med lettjente grunker og gi en god f...n i miljøkonsekvensene, men nå feiger de ut".

Jeg er enig i den definisjonen. Men hvorfor tør de ikke være åpne når det gjelder dette, og stå fram og si at de tok feil? I stedet virker det som om de håper at det bare skal dø stille ut av seg selv, noe som burde være umulig. Jeg håper virkelig at MSM vil fortsette å skrive om dette.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Seoto, ser ut som planene delvis er knyttet til en eventuell elektrifisering av sokkelen - en dårlig, for ikke å si meningsløs, ide i seg selv.

Når Teigland sier

Sitat- Den delen av industrien som i dag er oljerelatert kunne fått eit nytt bein å stå på. Utviklinga innan vindkraft til havs går nå rykande fort, medan mei Norge lar denne sjansen gå forbi. Toget er nå på veg ut av perrongen, og me er ikkje med, seier Teigland.

så er hun sannsynligvis forblindet av sine egne vyer (eller "visjoner" som det for tiden heter i næringslivet) og trenger å få fast grunn under føttene og forstå hvor spekulative disse prosjektene egentlig er. Rent forretningsmessig tregner ikke "klima" være en del av forklaringen - investeringshypen rundt Internett så sent som på 90-tallet var minst like luftig som dette her. Men det er klart at de må ha med en del forutsetninger basert på klima og klimapolitikk i planleggingen av slike prosjekter, og gitt hvor "avgjort" "sannheten om klimaet" er i det norske "establishment", er det ikke rart slike som hun går fem på.

Hun skulle nok lest litt mer klimaforskning.com. :)

Men selvfølgelig, å berolige investorene er vel en del av jobben hennes, dersom hun er glad i den.  8)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Sitat fra: seoto på desember 05, 2012, 00:25:57 AM
Sitat fra: Bebben på desember 05, 2012, 00:17:41 AM
Sitat fra: seoto på desember 04, 2012, 23:05:40 PM
Norsk havvindpark lagt på is
Vestavind Offshore legg vekk planane om å byggja ein vindpark utanfor Mørekysten. Manglande politiske vilje og starthjelp gjer det umogleg å satsa på offshore vind i Norge, seier styreleiar Wenche Teigland.

Nå er det vel snart på tide at Regjeringen går ut og stopper galskapen.

Oversettelse av "Manglande politisk vilje og starthjelp":

"De lot oss forstå at vi skulle få en haug med lettjente grunker og gi en god f...n i miljøkonsekvensene, men nå feiger de ut".

Jeg er enig i den definisjonen. Men hvorfor tør de ikke være åpne når det gjelder dette, og stå fram og si at de tok feil? I stedet virker det som om de håper at det bare skal dø stille ut av seg selv, noe som burde være umulig. Jeg håper virkelig at MSM vil fortsette å skrive om dette.
Hva med den nye folkebevegelsen:

Ja til Heidi Sørensen.

Etter å ha sett del 1 av nrk-programmet: Oppgjørets time, om klimakvotehandel, blir det Erling Borgen som blir klimaets svar på Harald Eia?

seoto

Bebben. Driver man forretning vil man selvsagt tjene penger, og man finner sjelden moral og etikk i kombinasjon med penger i våre dager. Det som er selvmotsigende er at eierne i utgangspunktet oftest er imot statsstyrte tiltak. De klager over skatter. Men når pengene kommer inn i form av skatter og ikke minst avgifter fra vanlige forbrukere, ja, da blir et slikt system selvsagt høyt lovpriset. Og så sutrer de når sugerøret til statskassa plutselig blir byttet ut med et langt trangere ett eller til og med fjernes, selv om de måtte forstå at noe slikt kunne skje. Allikevel, den skyldige er og blir Regjering og Storting, som står bak og godkjenner galskapen, og oppfordrer og lokker industrien med løfter om tilgang til statskassa. Og de rødmer ikke engang over å stjele fra folket og gi til de rike. Hadde GHB fått det slik som hun ønsket, hadde hun gjerne solgt ut hele Norge til rike utenlandske interesser, slik vi ser skje i større og større grad i u-land. Vi trenger politikere som ivaretar Norges interesser!

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Sitat fra: ebye på desember 05, 2012, 08:50:40 AM
Hva med den nye folkebevegelsen:

Ja til Heidi Sørensen.

Etter å ha sett del 1 av nrk-programmet: Oppgjørets time, om klimakvotehandel, blir det Erling Borgen som blir klimaets svar på Harald Eia?

Jeg tror ikke vi bør skru opp forventningene for mye - i første omgang. Heidi Sørensen innså galskapen i grønne sertifikater, men det er vel det eneste hun har uttalt seg om. Erling Borgen tok tross alt kun for seg klimakvoter, ikke klimahysteriet. Men det er en god begynnelse, og det kan gjøre at folk begynner å tenke over hva som skjer. Vi får se hva som kommer i siste del av programmet i kveld.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: Bebben på desember 05, 2012, 00:17:41 AM
Sitat fra: seoto på desember 04, 2012, 23:05:40 PM
Norsk havvindpark lagt på is
Vestavind Offshore legg vekk planane om å byggja ein vindpark utanfor Mørekysten. Manglande politiske vilje og starthjelp gjer det umogleg å satsa på offshore vind i Norge, seier styreleiar Wenche Teigland.

Nå er det vel snart på tide at Regjeringen går ut og stopper galskapen.

Oversettelse av "Manglande politisk vilje og starthjelp":

"De lot oss forstå at vi skulle få en haug med lettjente grunker og gi en god f...n i miljøkonsekvensene, men nå feiger de ut".

Nå annonsert på Bloomberg:

Norway's First Wind Farm on Hold After Lack of Political Support

"5 Dec: Bloomberg: Torsten Fagerholm: Norway's First Wind Farm on Hold After Lack of Political Support
Norway put development of its first planned offshore wind farm on hold until further notice, with the company involved citing a lack of political support, a setback in European efforts to boost renewable energy production.
"The necessary support for offshore wind from political leaders is absent," causing wind power developer Vestavind Offshore AS to halt the construction of a 350-megawatt wind farm until further notice, Wenche Teigland, chairman of the board, said today on the company website...
"Either political priorities need to change, or we must wait for technological developments to make offshore wind power competitive," Teigland said."


Siden det nå er annonsert for allverden at det mangler politisk støtte til slike prosjekter i Norge, hvorfor har vi fortsatt folk som Solhjell i regjeringen? Han reiser bare rundt og øser våre skattepenger over andre land, Brasil f.eks. Det blir mye Sol-gjeld å betale tilbake....
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Vår venn La Bomba på VGD har et tankevekkende innlegg om "fuglesmekkere":

""The Renewable Energy Foundation today published a new study, The Performance of Wind Farms in the United Kingdom and Denmark, showing that the economic life of onshore wind turbines is between 10 and 15 years, not the 20 to 25 years projected by the wind industry itself, and used for government projections."

"By 10 years of age the contribution of an average UK wind farm to meeting electricity demand has declined by a third.

This decline in performance means that it is rarely economic to operate wind farms for more than 12 to 15 years. After this period they must be replaced with new machines, a finding that has profound consequences for investors and government alike."..."


http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1746422/tittel/gode-nyheter-om-fuglesmekker


Jostemikk

Da blir noe som allerede gjør strømmen dyr dobbelt så dyrt, og Ellen Hambro liker vindmøller. Er vel på tide at vi sender strømregningene til Dep?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

bøvelen

Bra leserinnlegg on vindmøller i Sunnmørsposten:


Jostemikk

Takk for at du la ut dette, bøvelen. Et glimrende innlegg om galskapen bak vindkraftskandalen. Faktisk et av de bedre jeg har lest.

Vi vil ikke få en slutt på denne og lignende klimagalskaper før vi får en mulighet til å stille beslutningstakerne til rette for det de gjør, og det tror jeg blir vanskelig. Alt dette er avtalt for flere år siden bak lukkede dører i de tyngste lobbyistiske etableringer som tenkes kan. Derfor forsøker jeg så godt jeg kan å få folk til å uttale navnene på de i vårt land som står bak. Et godt utgangspunkt er Doktoravhandling i Sverige - Hvem står bak galskapen?

Vi har et meget stort problem innen den offentlige forvaltningen i vårt land. Dette blir som å erkjenne at man er alkoholiker. Første trinn på vegen til edruelighet er å erkjenne at man faktisk har et problem. Vi må erkjenne at vi har dette problemet, og vi må sette navn på det.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Dette var et KNALL-innlegg Bøvelen.

Det eneste som mangler, er koblingen til et viktig påskudd for vindmøllehypen, også kjent som "klimakrisen". Men det er interessant å bli minnet om at "klimakrisen" ikke er det eneste påskuddet... og journalistenes jobb her burde kanskje være å spørre hvor mange av de 200 millioner kronene havnet i hvem sine lommer, via hvilke selskaper, og via hvilke tilknytninger til kraftverkenes styrer?

Hvis jeg var journalist, hadde dette vært et åpebart sted der jeg ville ha funnet fram spaden og begynt å grave.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Sitat fra: Bebben på desember 20, 2012, 23:56:51 PM
Dette var et KNALL-innlegg Bøvelen.
...
Hvis jeg var journalist, hadde dette vært et åpebart sted der jeg ville ha funnet fram spaden og begynt å grave.

Enig, det var et svært godt innlegg!

Jeg tror den siste spaden i Norge ble tatt av lynet etter at den hadde hjulpet til med å begrave alle journalistiske spader! ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Gloføken

Lurer på om journalistene ble begravet  sammen med de spadene  ::)
It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

seoto

Sitat fra: Gloføken på desember 21, 2012, 00:10:42 AM
Lurer på om journalistene ble begravet  sammen med de spadene  ::)

Det tror jeg sannelig du kan ha rett i!
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: Gloføken på desember 21, 2012, 00:10:42 AM
Lurer på om journalistene ble begravet  sammen med de spadene  ::)

Sannsynligvis sammen med respekten for natur, folks penger og forståelsen av rett og galt.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren