ENSO litteratur

Startet av Amateur2, januar 09, 2013, 23:51:01 PM

« forrige - neste »

Amateur2

Jeg er på jakt etter litteratur omkring ENSO fenomenet utover det jeg finner i Okulars eminente framstillinger.
En liste med relevante bøker og artikler, gjerne med en kommentar fra den/de som har lest ville være kjempeflott.
Hvis alle bidrar med sitt så kan vi etterhvert oppdatere listen her i det første innlegget. Da blir det lett å finne igjen :)

Det samme gjelder datagrunnlag.
Lenker til relevante tidsserier med en liten intro vil være gull verdt for oss som liker å sysle litt med analyse av slike data.
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

Jostemikk

Amateur2, boka til Bob Tisdale er skammelig billig og et must. Den finnes bare som elektronisk utgave.

Ellers er det aldeles forferdelig tynt. Det har ikke vært penger å tjene på naturlige klimavariasjoner, og når man tar i betraktning at ENSO var doktoravhandlingen til Rasmus Benestad, ja da forstår alle hvor landet ligger. Det finnes imidlertid noe litteratur, men det flater gjerne ut til å betegne ENSO som "intern klimastøy", noe som er så galt som noe kan bli. Derfor er Tisdales bok en glimrende innledning.

Det finnes noen dataversjoner av ENSO, og jeg kan finne fram de mest anerkjente, samt en del annet stoff iløpet av morgendagen. Vi du bare ha link til dataene, eller vil du at jeg i tillegg skal legge ut grafer av SST i relatert område etc? Skal se hva jeg finner iløpet av morgendagen, men som allerede nevnt, det er svært mye å lære i boka til Tisdale, og mesteparten av dette er allerede forklart her på Klimaforskning.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amateur2

Takk Joste  :)

Jeg er tidsserieanalysenerd   8)  og vil ha tilgang til data, gjerne mest mulig uberørt av meneskehånd.
Er dataene "tuklet" med så vil jeg vite hva som er gjort. Vet man ikke det så er de omtrent verdiløse for meg.

Jeg har noe programvare i skuffen som jeg har lyst til å lufte ....
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

Jostemikk

Da skal jeg legge fram direktelinker i morgen, så får du og programmet ditt noe å kose dere med. ;) Her har du en god begynnelse, og det er litt knotet før man blir vant til det. Er her Okular og Tisdale henter mye av dataene de bruker i sine analyser. Du får fram grafer, men også dataene i tekst/tabularform.

http://climexp.knmi.nl/start.cgi?id=someone@somewhere
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amateur2

Takk igjen Joste :)

Dette så ut til å være greie dataformat å importere. Jeg har vært borti mye værre ting enn dette :) .

Du har spart meg for mye tid til leiting. Tid jeg heller kan bruke til å lese meg opp på det som finnes av litteratur slik at jeg slipper å gjøre om igjen det andre har gjort godt nok før. Så får vi se om jeg kan finne noe ut av observasjoene ... :)
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

Jostemikk

Jeg kopierer et innlegg jeg har skrevet tidligere over i denne tråden. Den forklarer litt om ENSO-fenomenet, og noe av fysikken bak. Legg merke til navnet Robert Ellison. Han er australier, og så vidt jeg kan forstå noe av en autoritet når det gjelder mange av de forskjellige mekanismene som til sammen danner ENSO. På bloggen til Judith Curry kaller han seg ofte Chief Hydrologist:

Robert Ellison la ut denne videoen på bloggen til Curry i går. Jeg har et vagt minne om å ha lagt den ut selv for ei god stund siden, men den tåler meget godt en reprise. De som i likhet med undertegnede har litt problemer med å få skikkelig grep på dette med ENSO, Stillehavet, vestavindsbeltet og annet, her er en meget godt laget video fra Duke University(?):



Neste film i rekken handler om starten på El Nino. Nå jevner varmeinnholdet i havet mellom WPWP og det østlige tropiske Stillehavet seg ut når det opplagrede varme vannet i vest strømmer mot kysten av Sør-Amerika.

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amateur2

Bob Tisdale har lagt ut en video om "Blizzard" Nemo og "Hurricane" Sandy på YouTube

I følge Tisdale er det ingen tegn på at det er noen ekstraordinær oppvarming av havet som ligger til grunn for disse to hendelsene. Tvert i mot forholdene må trygt kunne sies å ligge innenfor det som må betraktes som normalt.
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]