Der Spiegel kler av AGW/CO2-hypotesen - klimaforskerne uten svar

Startet av Telehiv, januar 24, 2013, 13:55:18 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

De som har lest det jeg har skrevet, kan ikke ha unngått å ha fått med seg at jeg ikke tror at vårt MSMs skandaløse dekning av klimavirkeligheten dreier seg om mangel på kunnskap, eller journalistenes/redaktørenes intelligens. Det dreier seg om penger, makt og politikk.

Nå skal jeg gi alle en mulighet til å motbevise dette. William Briggs er en anerkjent statistiker, og han sa på bloggen sin en eller annen gang før jul noe lignende:

Blås i all triksing. Ingen løpende treårs snitt. Ingen lineær trendlinje. Bare se på grafen. Det er så enkelt.

Vel, da er det jo bare å ta en titt på hver eneste månedstemperatur fra Hadcrut4 så langt i dette årtusenet. Hvis det er mangel på kunnskap som har styrt pressen, er jo løsningen så enkel som å sende dem denne grafen:



Alle de foregående IPCC-rapportene konkluderer med en "dramatisk temperaturøkning neste århundre, særlig de første tiårene av det 21 århundret".

Som Tele så glimrende fikk fram, forsto til slitt en journalist og en redaktør i Der Spiegel at noe er riv ruskende galt med mainstreams prognoser. I vårt land har vi ikke sett noe tilsvarende. Skal vi sende link til alle redaksjoner, alle journalister? Kanskje til innlegget, ikke bare grafen? Så ser vi det an noen uker før vi konkluderer?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amateur2

Hvis for mange går rundt og tror som Ellen Hambro, sjekk bloggen hennes Vått Nytt År og Strakstiltak for klimaet, at det er gjennomsnittet over de siste f.eks. 30 år som viser hvordan temperaturen skal utvikle seg framover, så må vi nok vente i enda noen år før det virkelig fester seg at det faktisk er i ferd med å bli litt kjøligere.

Merkelig hvordan noen har fått det for seg at et glidende gjennomsnitt er en god prediktor for framtiden. Den forteller i beste fall hvordan historien har vært, med en god tidsforsinkelse.

Det blir omtrent som å kjøre bil og kun se i speilet. Det er litt plundrete for å si det mildt ....
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

ebye

Morsomt poeng, Amateur2.

AGW-erne er ikke klar over at de ser inn i et speil, de tror det er en vindusrute.     ;D

Jostemikk

Sitat fra: Amateur2 på januar 24, 2013, 20:56:46 PM
Hvis for mange går rundt og tror som Ellen Hambro, sjekk bloggen hennes Vått Nytt År og Strakstiltak for klimaet, at det er gjennomsnittet over de siste f.eks. 30 år som viser hvordan temperaturen skal utvikle seg framover, så må vi nok vente i enda noen år før det virkelig fester seg at det faktisk er i ferd med å bli litt kjøligere.

Merkelig hvordan noen har fått det for seg at et glidende gjennomsnitt er en god prediktor for framtiden. Den forteller i beste fall hvordan historien har vært, med en god tidsforsinkelse.

Det blir omtrent som å kjøre bil og kun se i speilet. Det er litt plundrete for å si det mildt ....

Helt enig i alt du skrev, og beskrivelsen av å kjøre bil ved å se i bakspeilet for å hele tiden se hvor du har vært, vel det er nok det norske myndigheter og MSM mener med framtidsrettet klimaplanlegging...

Allikevel, Hambro som hele tiden henviser til FNs klimapanel skal sannelig ikke slippe unna deres skandaløse modeller. Det er de som er årsaken til hele elendigheten. De har bommet, og de har bommet grovt. De modellerer ikke naturlige klimavariasjoner, så som hav- og atmosfærekoblinger av den kjente typen som PDO, ENSO m.fl. Uten disse falske modellene har de ingen ting. Absolutt null. Bortsett fra det du nevnte. De kan se i bakspeilet, og der kan de se drøye to tiår med temperaturstigning. De kaller den global, men det er også en løgn.

Snåle folk.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Det er bra jobbet Tele... og interessant å se at Der Spiegel åpenbart har mer oppegående journalister enn vi har på våre egne misjonsmarker.

I flere land i Europa strever folk med å holde varmen i disse globale oppvarmingstider, samtidig som de blir fortalt av klimaforskere og klimamisjonærer i mediene at oppvarmingen må bli dyrere og dyrere og enda dyrere fordi vi må hindre at det blir "for varmt" her i verden. Energiprisene stiger mens temperaturene faller og fattige europeere fryser skvett i hjel. Tyskere og grekere stjeler ved for å holde varmen.

Dette må da være en boble som før eller siden må sprekke, skulle man tro, slik alle bobler før eller siden gjør.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Telehiv

Sitat fra: Bebben på januar 25, 2013, 00:52:11 AM
Det er bra jobbet Tele... og interessant å se at Der Spiegel åpenbart har mer oppegående journalister enn vi har på våre egne misjonsmarker.

I flere land i Europa strever folk med å holde varmen i disse globale oppvarmingstider, samtidig som de blir fortalt av klimaforskere og klimamisjonærer i mediene at oppvarmingen må bli dyrere og dyrere og enda dyrere fordi vi må hindre at det blir "for varmt" her i verden. Energiprisene stiger mens temperaturene faller og fattige europeere fryser skvett i hjel. Tyskere og grekere stjeler ved for å holde varmen.

Dette må da være en boble som før eller siden må sprekke, skulle man tro, slik alle bobler før eller siden gjør.

Takk for hyggelige ord, Bebben!

Ja, jeg la litt arbeid i å vise fram på norsk et eksempel på hva ett av de de virkelig store mediehusene har begynt å gruble på nede i Europa nå:

- "Kan det faktisk tenkes at vi har trukket konklusjoner på totalt sviktende grunnlag?"

Og verre (for ryktet til de store mediehusene):

- "Kan det tenkes at vi -  ut fra nye fakta i saken og publikums økende mistillit til våre pågående skremsler - vil ha større nytte av å snu hele prosessen, og få større opplag ved å begynne å lage oppslag om at 'hele verden er egentlig blitt holdt for narr' "?!

OM MSM VELGER Å GJØRE AKKURAT DET NÅ, VIL DET VÆRE HELT I TRÅD MED DEN VELKJENTE 3-TRINNS SUKSESSMODELL FOR VEDVARENDE SVÆRE OPPSLAG:

1. Slå opp en sensasjonell/skremmende historie basert "nyere forskning viser at..."
2. Hold denne historien i gang så lenge det er opportunt
3. Når tiden er inne, begynn å slakte samme historien basert på "den aller siste forskningen viser nå at...."

Det er jo nettopp pkt. 3 at Der Spiegel tillater Bojanowski å gjøre nå. Og jeg tror hele mediesirkuset vil følge etter!

Rasmus og Pål, Eystein og Helge, hold dere fast, dere vil neppe skjønne hva som treffer dere snart! Men en god start er å opptre like ydmykt som de fallende yppersteprestene gjorde foran Bojanowskis notatblokk: Innrøm at dere har løyet dere inn i en falsk påstand om "settled science", innrøm at dere har feilet totalt i det teoretiske grunnlaget, og begynn å ydmykt beklage hvordan dere har både villedet offentligheten med enorme kostnader som følge, og hvordan dere har oppført dere mot kritiske røster som nå må tilkjennes å være dem som har hatt rett i sin skepsis mot deres AGW/CO2-tøv hele veien. For de av dere som prøver å kjøre samme høye sigarføring som før, vil dessverre bli offentlige slaktoffer i større grad enn dere forstår selv.

Jeg er gammel nok til å ha sett den pinlige skjebnen til noen av dem som styrtet på forrige istid - selv den lille arrogansen og dumskapen der (minimal i forhold til den brøleren dere er kjernetropper for) var ikke noe pent syn.
   


Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ConTrari

Sitat fra: Amateur2 på januar 24, 2013, 20:56:46 PM
Hvis for mange går rundt og tror som Ellen Hambro, sjekk bloggen hennes Vått Nytt År og Strakstiltak for klimaet, at det er gjennomsnittet over de siste f.eks. 30 år som viser hvordan temperaturen skal utvikle seg framover, så må vi nok vente i enda noen år før det virkelig fester seg at det faktisk er i ferd med å bli litt kjøligere.

Merkelig hvordan noen har fått det for seg at et glidende gjennomsnitt er en god prediktor for framtiden. Den forteller i beste fall hvordan historien har vært, med en god tidsforsinkelse.

Det blir omtrent som å kjøre bil og kun se i speilet. Det er litt plundrete for å si det mildt ....

Men hvis man går bakover, funker det fint....

ConTrari

Sitat fra: Telehiv på januar 25, 2013, 01:10:38 AM
Sitat fra: Bebben på januar 25, 2013, 00:52:11 AM
Det er bra jobbet Tele... og interessant å se at Der Spiegel åpenbart har mer oppegående journalister enn vi har på våre egne misjonsmarker.

I flere land i Europa strever folk med å holde varmen i disse globale oppvarmingstider, samtidig som de blir fortalt av klimaforskere og klimamisjonærer i mediene at oppvarmingen må bli dyrere og dyrere og enda dyrere fordi vi må hindre at det blir "for varmt" her i verden. Energiprisene stiger mens temperaturene faller og fattige europeere fryser skvett i hjel. Tyskere og grekere stjeler ved for å holde varmen.

Dette må da være en boble som før eller siden må sprekke, skulle man tro, slik alle bobler før eller siden gjør.

Takk for hyggelige ord, Bebben!

Ja, jeg la litt arbeid i å vise fram på norsk et eksempel på hva ett av de de virkelig store mediehusene har begynt å gruble på nede i Europa nå:

- "Kan det faktisk tenkes at vi har trukket konklusjoner på totalt sviktende grunnlag?"

Og verre (for ryktet til de store mediehusene):

- "Kan det tenkes at vi -  ut fra nye fakta i saken og publikums økende mistillit til våre pågående skremsler - vil ha større nytte av å snu hele prosessen, og få større opplag ved å begynne å lage oppslag om at 'hele verden er egentlig blitt holdt for narr' "?!

OM MSM VELGER Å GJØRE AKKURAT DET NÅ, VIL DET VÆRE HELT I TRÅD MED DEN VELKJENTE 3-TRINNS SUKSESSMODELL FOR VEDVARENDE SVÆRE OPPSLAG:

1. Slå opp en sensasjonell/skremmende historie basert "nyere forskning viser at..."
2. Hold denne historien i gang så lenge det er opportunt
3. Når tiden er inne, begynn å slakte samme historien basert på "den aller siste forskningen viser nå at...."

Det er jo nettopp pkt. 3 at Der Spiegel tillater Bojanowski å gjøre nå. Og jeg tror hele mediesirkuset vil følge etter!

Rasmus og Pål, Eystein og Helge, hold dere fast, dere vil neppe skjønne hva som treffer dere snart! Men en god start er å opptre like ydmykt som de fallende yppersteprestene gjorde foran Bojanowskis notatblokk: Innrøm at dere har løyet dere inn i en falsk påstand om "settled science", innrøm at dere har feilet totalt i det teoretiske grunnlaget, og begynn å ydmykt beklage hvordan dere har både villedet offentligheten med enorme kostnader som følge, og hvordan dere har oppført dere mot kritiske røster som nå må tilkjennes å være dem som har hatt rett i sin skepsis mot deres AGW/CO2-tøv hele veien. For de av dere som prøver å kjøre samme høye sigarføring som før, vil dessverre bli offentlige slaktoffer i større grad enn dere forstår selv.

Jeg er gammel nok til å ha sett den pinlige skjebnen til noen av dem som styrtet på forrige istid - selv den lille arrogansen og dumskapen der (minimal i forhold til den brøleren dere er kjernetropper for) var ikke noe pent syn.


Enig med gjengen, Tele, flott innsats!

Når det gjelder 3-trinns raketten ti media, ser vi jo ofte at denne taktikken benyttes overfor politikere; først skurk, og når den rollen er tynt til siste krokodilletåre, starter den offentlige rehabiliteringen, så blekka kan servere en søt sak om en som ville alle så vel, og så videre...

Good cop, bad cop. Likevel har jeg litt vanskelig for å se det helt store klimaoppgjørets komme i MSM, til det er de for involvert ennå. Vel, i Norge iallfall. Kanskje om noen år...

BorisA

Jeg har ikke noe særlig tro på klimaomvendelse i norsk msm med det første.

Men jeg tør med nesten 100% sikkerhet si at vi får vår dose av klimagnål i høstens valgkamp.
Mye ufrivillig klimahumor i vente,
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Sitat fra: Telehiv på januar 25, 2013, 01:10:38 AM
Rasmus og Pål, Eystein og Helge, hold dere fast, dere vil neppe skjønne hva som treffer dere snart! Men en god start er å opptre like ydmykt som de fallende yppersteprestene gjorde foran Bojanowskis notatblokk: Innrøm at dere har løyet dere inn i en falsk påstand om "settled science", innrøm at dere har feilet totalt i det teoretiske grunnlaget, og begynn å ydmykt beklage hvordan dere har både villedet offentligheten med enorme kostnader som følge, og hvordan dere har oppført dere mot kritiske røster som nå må tilkjennes å være dem som har hatt rett i sin skepsis mot deres AGW/CO2-tøv hele veien. For de av dere som prøver å kjøre samme høye sigarføring som før, vil dessverre bli offentlige slaktoffer i større grad enn dere forstår selv.

Jeg er gammel nok til å ha sett den pinlige skjebnen til noen av dem som styrtet på forrige istid - selv den lille arrogansen og dumskapen der (minimal i forhold til den brøleren dere er kjernetropper for) var ikke noe pent syn.


Her taler virkeligheten, og ute er det -18C.

Tele, både du og jeg er unge nok til at vi vil oppleve skjebnen til dagens sjarlataner. Det har tatt for lang tid, men klokka går ubønnhørlig, og det nærmer seg.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Sitat fra: ConTrari på januar 25, 2013, 05:30:29 AM
Enig med gjengen, Tele, flott innsats!

Når det gjelder 3-trinns raketten ti media, ser vi jo ofte at denne taktikken benyttes overfor politikere; først skurk, og når den rollen er tynt til siste krokodilletåre, starter den offentlige rehabiliteringen, så blekka kan servere en søt sak om en som ville alle så vel, og så videre...

Good cop, bad cop. Likevel har jeg litt vanskelig for å se det helt store klimaoppgjørets komme i MSM, til det er de for involvert ennå. Vel, i Norge iallfall. Kanskje om noen år...

Sitat fra: BorisA på januar 25, 2013, 07:10:17 AM
Jeg har ikke noe særlig tro på klimaomvendelse i norsk msm med det første.

Men jeg tør med nesten 100% sikkerhet si at vi får vår dose av klimagnål i høstens valgkamp.
Mye ufrivillig klimahumor i vente,

Er redd ConTraris og BorisAs kommentarer er korrekte. Må dog innrømme at jeg ikke på langt nær kjenner hele mediebildet når det gjelder eierforhold, redaktører, styre og investeringer. Jeg kommenterer det siste, nemlig investeringer.

BBCs er et grelt eksempel her. Mer enn 50 milliarder, nesten hele pensjonsfondet, er investert i "grønn" teknologi, karbonhandel etc. De vil gå nedenom og hjem hvis de ikke klarer opprettholde trykket og skremslene. Dette er en gigantisk skandale som ikke er gitt den oppmerksomhet den har fortjent.

Eksemplet med BBC gjelder bare selve selskapet BBC. Vi må granske norske aviser og radio- og fjernsynskanaler. Har selskapene investert like uklokt som BBC? Er selve fremtiden til disse selskapene truet hvis klimahypen rakner?

Kanskje like viktig er å se på eierskapsforholdene. Har eierne til kommersiell norsk MSM sine klimajern i ilden? Har de gått inn med tunge investeringer på "grønn" teknologi? Har de begått samme tabbe som BBC?

Avslutter med noen tanker om BBCs framtid. Jeg kan ikke forstå hvordan de skal komme seg ut av denne skandalen. Kall det gjerne økonomiske tragedien. Satsingen på "grønn" fornybar energi har stupt over hele verden. Aksjekursene stuper, og selskaper går konkurs. Pila peker en vei, og det er rett mot avgrunnen.

Som alltid, følg pengene. Den vakreste sjel kan risikere å bli fristet til å selge sin egen bestemor bare prisen er høy nok. De rette pengefolka er verre. De selger hvem som helst i familien til enhver tid, bare det øker økonomisk overskudd, eller kan hindre tap.

Så er det også flere problemstillinger i denne saken. Vi har medias historie med unnvikelse når det gjelder å i det hele tatt dekke enkelte saker. Meget mistenkelige dødsfall har ikke blitt nevnt, og årsaken er at man har politiske implikasjoner. Her er vi inne på det jeg har nevnt så ofte, at media ikke lenger er ei vaktbikkje som beskytter folket mot politikerne. De beskytter politikerne mot folket.

Nok en problemstilling er at MSM-redaksjonene er okupert av folk med solid politisk slagside. Norske MSM-redaksjoner er mørkerøde.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Sitat fra: BorisA på januar 25, 2013, 07:10:17 AM
Jeg har ikke noe særlig tro på klimaomvendelse i norsk msm med det første.

Men jeg tør med nesten 100% sikkerhet si at vi får vår dose av klimagnål i høstens valgkamp.
Mye ufrivillig klimahumor i vente,
Om det er eller blir mye humor når Direktøren i Forskningsrådet, Arvid Hallén, snakker om klima i hytt og vær, er jeg nok litt usikker på.   ;D

Men det gjør han i en artikkel på forskning.no 25. januar 2013

Så sårbar er din kommune

http://www.forskning.no/artikler/2012/desember/343305

Artikkelen er skrevet av frilanser Bård Amundsen i samarbeid med .... Forskningsrådet.   ;D

I ingressen står det bl. a.

SitatHvor sårbare er innbyggerne i din kommune dersom den rammes av flom, vind, skred eller andre naturhendelser som kan skyldes klimaet?

Her ligger det åpenbart under, at det snakkes om menneskeskapte klimaendringer. Selv om dette relateres til "naturhendelser". Det snakkes om et Nordisk senter for klimatilpasning og klimarelaterte naturskader. Og når vi tar med alle de settinger der Arvid Hallén har frontet bevilgninger fra NFR for å motvirke menneskeskapte klimaenderinger, ja da faller det hele godt på plass til slutt i artikkelen:

SitatViktig satsing i Forskningsrådet

Administrerende direktør i Forskningsrådet, Arvid Hallén, forteller at Forskningsrådet jobber med å få frem kunnskap om klimatilpasning i kommune-Norge:

– Vi jobber med å legge til rette for at kommunene skal få den kunnskapen de trenger. Nå har vi en offensiv satsing der vi ønsker å dra inn alle departementer, slik at alle samfunnssektorer får dekket sine behov.

– Klimaendringene angår alle sektorer og alle deler av samfunnet, sier Hallén som mener resultater som dette er gull verdt for norske kommuner.

"Bevilgningene er gull verdt for kommunene".   ;D     ;D     ;D

Så sant som det er sagt. Putt inn ordet "klima" i kommunepapiret, så klinger det gullmynter i kommunekassa. Hvis dette går til bedring av vei- og bygningsmessig infrastruktur er det jo ok, selv om bevilgningene blir skremselsbevilget. Men, hvis kommunene skulle finne på å plassere "våre" penger i redusert CO2-utslipp, da er parodien fullkommen.    ;)     ;D     ::)      8)

ebye

Sitat fra: Jostemikk på januar 25, 2013, 08:20:06 AM
Nok en problemstilling er at MSM-redaksjonene er okupert av folk med solid politisk slagside. Norske MSM-redaksjoner er mørkerøde.
På baksiden av dette, etterlyses det flere blåinnlegg i debattene generelt.    ;D

For et par år siden ettelyste Kristin Clemet at flere fra hennes lag var på banen, og debatterte i MSM.  Ja, hva kan nå det komme av da? Jeg sier ikke mer.    8)

ebye

Sitat fra: Telehiv på januar 24, 2013, 15:53:56 PM
Takk for hyggelige kommentarer,
men skulle jeg tilbudt dette til en avis måtte jeg ha lagt opp stoffet på en litt annen måte.
Det jeg gjorde her var å sette sammen en "personlig, pedagogisk rapportpakke" fra 3 kilder; Spiegel, Gosselins kommentarer, og mine egne innskutte forklaringer/kommentarer. Skulle jeg lagt det ut som artikkel/kronikk under eget navn ville jeg ha benyttet meg av mer vanlige populærvitenskapelige gjengivelseskrav - vi er ikke alle "klimaforskere" som plukker passende argumenter etter behov, jeg har da bedre fagetisk oppdragelse!  8)


Jeg skal tipse om Dagsavisen Nye meninger, kanskje det MSM-et kan benyttes slik brevet til Ban Ki-Moon ble omtalt

Åpent brev til Ban Ki-Moon

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1003/subcat1012/thread260518/

Jeg tviler nemlig på om denne "bomben" fra Der Spiegel blir omtalt i norske MSM.    ;)      8)

ebye

Sitat fra: BorisA på januar 25, 2013, 07:10:17 AM
Jeg har ikke noe særlig tro på klimaomvendelse i norsk msm med det første.

Men jeg tør med nesten 100% sikkerhet si at vi får vår dose av klimagnål i høstens valgkamp.
Mye ufrivillig klimahumor i vente,
Her er et lite bidrag til Klimahumor knyttet til høstens valg. Det er fra Aftenposten, 21. januar 2013

Ingen transportetappe

http://www.climometrics.org/13aptran.jpg

Artikkelen peker på Regjeringskavet for å få de store saker i havn. Her er det Ny nasjonal transportplan (NTP) det dreier seg om. Og på veien må klimaet med:

SitatI tillegg må transportsektorens utslipp av klimagasser reduseres kraftig.

Artikkelen er nøktern, politisk rettet, men klima må med skal det bli noe morro.    8)