Tekna kuppet av klimaalarmister

Startet av bøvelen, juli 09, 2012, 11:30:19 AM

« forrige - neste »

ebye

Siri Kalvig blir en god kandidat hvis hun f.eks. kan knytter kornsirkler, ufoer og romvesener til klimaspørsmålet. VG-oppslaget hadde ikke noe med klima å gjøre, så vidt jeg leste.

Nå har hun nettopp trukket seg fra styret i Kings Bay, institusjonen som har administrative oppgaver knyttet til polarforskning. Dette ble det litt styr rundt, fordi Trond Giske bråavsatte nåværende styreleder. Deretter ble det litt styr rundt arvtakeren, som nå er avklart. Så vidt jeg skjønte på intervjuet i forbindelse styrestyret, blir nestleder i styret, Pål Prestrud, sittende.

Det er mulig det kan komme klovnekvalifikasjonselementer ut av styret. Siri Kalvig er på vent!   ;)        8)

seoto

Det bekymrer meg at de menneskene som er flinkest til å gå i takt med makten blir belønnet med mange av de viktigste posisjonene i vårt samfunn. Det er ikke deres dyktighet som belønnes, kun deres lojalitet og evne til å hevde seg. Men man kan da ikke få et sunt demokrati kun ut av lojalitet til makten, der intelligens og selvstendig tenkning ikke spiller noen rolle? Det kan da ikke forenes med et levende demokrati? Har vi i nyere tid noen gang hatt et reelt demokrati?

Allerede for 85 år siden skrev Bertrand Russell "Sceptical Essays". På en FB-side ble det referert til tekst i denne boken, og det som skrives er minst like aktuelt i våre dager. Jeg legger ved et sitat, resten kan leses gjennom linken. (Mine uth.)

SitatUten et gjennomført system til å føre barna bak lyset i folkeskolene ville det være umulig å beholde den demokratiske kamuflasje

[...]Vi må endelig ikke ta for gitt at de embetsmennene som steller med oppdragelse, virkelig ønsker å gi de unge noen oppdragelse. Tvert imot er problemet å gi dem opplysninger uten å utvikle deres intelligens. Oppdragelsen burde ha to formål: for det første å gi bestemte kunnskaper, lesning og skrivning, språk og matematikk osv; for det annet å forme tankevaner som kan sette enkelte i stand til å erverve seg kunnskaper og til å gjøre seg opp en mening på egen hånd. Det første vil jeg kalle å gi opplysninger, det annet å utvikle intelligensen. Nytten av opplysning blir godkjent både i praksis og i teori; uten et lesekyndig folk ville en moderne stat være utenkelig. Men nytten av intelligens er godtatt bare i teorien, ikke praksis: en vil ikke la alminnelige mennesker tenke for seg selv, fordi en føler at folk som tenker for seg selv er tungvinte å holde styr på og bare skaffer vansker for administrasjonen. Alene statens voktere, for å tale Platons språk, skal tenke; de øvrige har bare å adlyde, eller å følge sine ledere som en flokk sauer. Denne læren har, ofte ubevisst, overlevd innføringen av politisk demokrati og har ført alle nasjonale oppdragelsessystemer på skjebnesvangre avveier.

Vi står overfor det paradoksale faktum at oppdragelsen blitt en del av de viktigste hindringene for intelligensen og den frie tanken. Dette skyldes først og fremst at staten krever monopol.

Vårt oppdragelsessystem sender ut av skolene unge mennesker som kanskje kan lese, men som for det meste er uten evne til å veie for og imot i en debatt eller til å gjøre seg opp en selvstendig mening. Gjennom hele resten av livet blir de så slått om ørene med uttalelser som sikter på å få dem til å tro på alle slags absurde påstander. [...]

Så ting er kanskje ikke så mye bedre i dag, vi er bare opplært til å tro det ;) Hvilke ord blir oftest gjentatt for menigmann? Legg merke til hver gang "demokrati", "frihet", "selvstendighet" og "kunnskap" blir fremhevet av våre ledere. For endel år siden begynte jeg endelig å forstå at det lå en dypere årsak bak de stadige gjentakelsene av ordet "demokrati". Hvorfor må noe gjentas så ofte?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: seoto på juni 20, 2013, 09:39:28 AMFor endel år siden begynte jeg endelig å forstå at det lå en dypere årsak bak de stadige gjentakelsene av ordet "demokrati". Hvorfor må noe gjentas så ofte?

Den er enkel. Det er samme behov som enkelte land praktiserer når de bruker ordet "demokratisk" som en del av sitt offisielle navn:

Democratic People's Republic of Korea
Deutsche Demokratische Republik

Det er vel omtrent samme effekt vi ser fra klimaalarmistene som bruker ordet "forskning" i tide og utide.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Ser i TU at Tekna ikke ble med i Klimavalg.

Det skulle vel ikke skyldes kritiske røster internt i organisasjonen?
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

BorisA

Sitat fra: Bebben på august 28, 2013, 18:57:12 PM
Ser i TU at Tekna ikke ble med i Klimavalg.

Det skulle vel ikke skyldes kritiske røster internt i organisasjonen?
Ikke vet jeg, men du har kanskje en ide om hvem det kan være?
Hørte rykter om at Benestad var involvert i Tekna, men har kanskje blitt nedstemt ?!

Uansett flott at de ikke ble med på klimagaleien.

Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Hvis noen har lurt på om Tekna har transformert seg fra å være en teknisk fagforening til en politisk kamporganisasjon, så er tiden for å lure forbi. Følgende sender Tekna ut nå ikveld:

[attachimg=1 width=500]

Samtidig har Tekna avslørt navnet på noen av mottakerne til utsendelsen til utenforstående. Det er neppe i tråd med lovverket.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to