Maksimumstemperatur Blindern

Startet av Jostemikk, april 11, 2013, 13:14:33 PM

« forrige - neste »

Obelix

Sitat fra: Okular på april 14, 2013, 16:54:33 PM

Omslaget er på sett og vis like tydelig for sommerhalvåret som for vinterhalvåret. Men utviklingen har fulgt ulike løp. Både sommer og vinter hadde stort sett flat utvikling fram til 1988. Deretter rykket vintertemperaturene brått opp og la seg umiddelbart på et snittnivå mye høyere enn tidligere. Siden har de ikke steget stort mer. Sommertemperaturene derimot startet en jevn og trutt stigning i 1988/89, en stigning som pågår den dag i dag. Merk at totalt sett har faktisk sommeranomaliene nå steget mer jevnført med perioden 1950-88 enn vinteranomaliene ...!

Vi er imidlertid helt i overensstemmelse hva angår AO sin generelle innflytelse på europeisk klima:



Ovenstående et redigert sitat fra Okular.

Jeg markerte med rødt det jeg stusser over. Nemlig påstanden om at sommertemperaturen for den angjeldende geografiske området har en fortsatt stigning.  Ut ifra de grafene Okular limte inn, så viser disse sommergrafene det motsatte, så langt jeg kan se. Nemlig et temperaturfall mot 2011.

Siste graf viser vinter AO sammen med sommertemperaturen. Det som hadde vært av større interesse, ville vært å sett sammenlikninger like for like, sommer AO mot sommer-temp og vinter AO mot vinter-temp.

Videre så ser vi at Hadcrut4-grafen skiller seg fra Hadcrut3-grafen for de siste årene. Dette mener jeg er et utslag av juksteringer, og spleisinger, etter at de skiftet fra en datakilde til en annen (satelittskifte). For Hadcrut4 er en relativt "fersk" tempserie.  Og i forbindelse med ENSO-nedgangen for havtemp'en, så er en av årsakene til at havtemp'en gikk ned og ikke Hadcrut4, er at ARGO-bøyene viste en temperatur i havene som IKKE viste noen oppvarming. Og derfor denne 'diskrepansen'. Men, da burde jo hadcrut4-serien reflektert dette, ikke sant???
No fear for the real men! No hope for the scared!

Okular

Sitat fra: Obelix på april 14, 2013, 17:31:56 PM
Jeg markerte med rødt det jeg stusser over. Nemlig påstanden om at sommertemperaturen for den angjeldende geografiske området har en fortsatt stigning. Ut ifra de grafene Okular limte inn, så viser disse sommergrafene det motsatte, så langt jeg kan se. Nemlig et temperaturfall mot 2011.

Jaså?


Sitat fra: Obelix på april 14, 2013, 17:31:56 PM
Siste graf viser vinter AO sammen med sommertemperaturen. Det som hadde vært av større interesse, ville vært å sett sammenlikninger like for like, sommer AO mot sommer-temp og vinter AO mot vinter-temp.

Det er jeg for så vidt enig i. Og du står fritt til å gjennomføre den undersøkelsen. Alle data ligger på KNMI Climate Explorer.

Sitat fra: Obelix på april 14, 2013, 17:31:56 PM
Videre så ser vi at Hadcrut4-grafen skiller seg fra Hadcrut3-grafen for de siste årene. Dette mener jeg er et utslag av juksteringer, og spleisinger, etter at de skiftet fra en datakilde til en annen (satelittskifte). For Hadcrut4 er en relativt "fersk" tempserie.

Jeg ville selvfølgelig helst brukt HadCRUT3, men siden jeg benytter nevnte Climate Explorer for griddede data og disse har fjernet HadCRUT3 fra lista, så ble det 4. Jeg har imidlertid sjekket CRUTEM3 opp mot 4 (og HadSST2 opp mot 3) tidligere, og det generelle mønsteret er det samme i de to seriene, selv om sistnevnte er justert noe opp. Og det var mønsteret jeg ville ha fram her, ikke absolutte verdier ...

Obelix

Sitat fra: Okular på april 14, 2013, 17:54:22 PM
Jaså?


Ja, er det ikke et fall i sommertemperaturen fra 2010, kanskje?

For ser vi på Hadcrut4-grafene fra engelske met.office som kilde, så ser vi at 2010 er det varmeste året -ifølge deres Hadcrut4-graf. Ser vi derimot på Hadcrut3-grafene fra engelske met.officce  som kilde, så ser vi at det er 1998 som er det varmeste året.  Jeg får ikke de grønne sommergrafenes 'adferd' i de innlimte grafene fra Okular til å forsvare påstanden om at sommertemperaturen fortsatt stiger! Tvert imot, selv i Hadcrut4-grafen viser de en nedgang.  Ikke så rart for man må langt ut på landet for å hevde at sommeren 2011 og 2012 var varmere ENN 2010!
No fear for the real men! No hope for the scared!

Okular

Sitat fra: Obelix på april 14, 2013, 18:06:44 PM
Ja, er det ikke et fall i sommertemperaturen fra 2010, kanskje?

For ser vi på Hadcrut4-grafene fra engelske met.office som kilde, så ser vi at 2010 er det varmeste året -ifølge deres Hadcrut4-graf. Ser vi derimot på Hadcrut3-grafene fra engelske met.officce  som kilde, så ser vi at det er 1998 som er det varmeste året.  Jeg får ikke de grønne sommergrafenes 'adferd' i de innlimte grafene fra Okular til å forsvare påstanden om at sommertemperaturen fortsatt stiger! Tvert imot, selv i Hadcrut4-grafen viser de en nedgang.  Ikke så rart for man må langt ut på landet for å hevde at sommeren 2011 og 2012 var varmere ENN 2010!

Enhver står fritt til å lese og tolke grafer, Obelix. Jeg har gitt min tolkning. Du har gitt din. La oss nå bare slå oss til ro med det ...

Obelix

Det står fritt å tolke det en vil, ja....  Men, alle tolkninger kan ikke være like gyldige når det er et "ja/nei"-spørsmål det er snakk om.



Jeg for min del ser ingen grunn til å stole mer på Hadcrut4 enn Hadcrut3. Spesielt når vi ser at hoppet i temp-grafen i Hadcrut4 skyldes spleisinger (med dertil tilhørende menneskeskapt "smoothing"). Og Enso-grafen som Okular viste oss i en annen tråd er et mysterium, når vi vet at Hadcrut4-grafen også inneholder havtemperaturer. - Da skulle ikke disse to kurvene ta farvell med hverandre - men derimot holdt følge. Det at de ikke gjorde det, forteller meg isåfall at de 'gamle kjenningene' fra UEA har foretatt en vel aktiv jukstering!
No fear for the real men! No hope for the scared!