Mainstream media vs. blogger i klimadebatten

Startet av Amatør1, juni 18, 2011, 12:32:31 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Jeg vil åpne med å takke for initiativet med klimaforskning.com  :) Dette kan bli et viktig supplement til de "offisielle" kanalene, der forskning.no for eksempel nå har stoppet enhver klimadebatt.

Som mange vet har mainstream media (eller "gammelmedia" på norsk) sviktet sin rolle som formidler av balansert informasjon om klimadebatten. Den kritiske journalistikken er kastet over bord, og journalistene i for eksempel Aftenposten (Mathismoen m.fl.) framstår som "embedded activists" i avisene. De synes å tolke sin rolle til å være markedsførere for CAGW-dogmet (Catastrophic Anthropogenic Global Warming), og samtidig drive aktiv undertrykking av kritiske synspunkter. Artikler om klima og klimapolitikk er entydig alarmistisk, knapt noen motforestillinger presenteres. I Aftenpostens debattforum driver moderator aktiv undertrykkelse av kritiske røster, ved å slette/usynliggjøre mange forsøk på å avsløre hva som foregår. Svært mange tegn tyder på at sentrale alarmistgrupper er tildelt moderatorprivilegier i Aftenpostens debattsentral, og at disse benytter andre kriterier enn forumets debattregler når innlegg fjernes.

Som et apropos til temaet klimadebatt i media, anbefales denne artikkelen av bloggeren Pointman :

The death of journalism and the irresistible rise of the blogosphere.
http://thepointman.wordpress.com/2011/06/17/the-death-of-journalism-and-the-irresistible-rise-of-the-blogosphere/

Han bringer inn en vesentlig observasjon
SitatTune into the blogosphere and drop out of the MSM. It's there that you'll find people like Steve McIntyre. Investigative journalism is alive and well; it's just moved house.


Jeg håper klimaforskning.com kan tilta seg deler av denne rollen, ved bidrag fra interesserte og seriøse parter.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Velkommen til klimaforskning.com, Amatør1! :)

Et flott innlegg som peker på den utviklingen vi har sett angående media de siste årene. Det virker som om det har vokst fram en blodfattig generasjon med pizza grandiosa-journalister, redaktører og medieeiere. Bloggosfæren er spennende, og det finnes noe nær uendelig med informasjon å hente for den som leter.

Aftenposten har mer enn ett villsvin på skogen angående klimasaken...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Velkommen, Amatør1!

Jeg er veldig enig med deg i hva som skjer med MSM (Main Stream Media). Det virker som om gammelmedia ikke har vært helt våkne når det gjelder Internett. De har fått sine nettsider, men har ikke fullt ut forstått konsekvensene av at Internett er fullt av blogger - vår nye tids media, og at gammelmedia ikke lengre kan styre hvilken informasjon som gis til folket. IPCC har nok også gått skoa av seg i denne sammenheng - da de la sine planer var Internett ikke åpnet, og kanskje de trodde de kunne gjøre slik de tidligere var vant med - den gang folk kun fikk sine opplysninger fra gammelmedia?

Håper vi får mange fine debatter her - og også litt moro, sånn sent en kveld ;) Litt humor har aldri skadet.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Hei, Reparatøren!

Det er flott at du har grepet fatt i denne saken. Håper du holder oss oppdatert framover! ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Reparatøren på juni 19, 2011, 21:35:14 PM
Hei, hele gjengen. Angående Aftenposten sin ytringsfrihets-uthulning, har jeg nå sent utfyllende innformasjon til PFU, Stortinget, Aftenposten Redaktør, og vil forfølge saken hvidere. Jeg blir forb, når noen prøver å tukle med Norsk demokrati, som ytringsfriheten er en viktig del av. Avisenes ytringsfrihet, minker proposjonalt med stats subsidiene som strømmer inn i reaksjonene, ser det ut som.

Hvis ingen reiser seg å sier ifra, så fortsetter dette bare. Tilslutt er vi kneblet, da er det forsent. Det var ikke bare tatt ut av luften den svenske kommentar om (Europa`s  siste Sovjet stat) Husk, to Sosialist parti i styringen. Sporene begynner å synes. Jeg går om nødvendig hvidere til departemanget. Men allerede på (avisplanet) har vi mist en brekkstang, de som visselig skulle være demokratiets og ytrings frihetens voktere, er blitt avhengie av dem som de skulle våkte. Grunnloven er fra før uthulet i ukjent grad. 

Slik så kan en med rette spørre: Hvor står det Norske demokratiet EGENTLIG idag! Er det styrt av den sorte eminens, som sitter i bakerste rekke på AP møtene, iført sort frakk og sort hvidbremmet hatt, som pressen skyr som pesten? Har dere ikke sett ham? Han ble kommentert EN gang av en jornalist, men aldri mer. NEI, dette er ikke verken demonisering eller dramatisering, det er ting som glimter mellom kulissene.

Hei Reparatøren! Flott at du er registrert her, og flott at du har tatt initiativ overfor PFU m.fl. Hvis du vil ha litt mer bakgrunnsinformasjon om det du diskuterer, sjekk linken "Fugl Føniks" på forsiden av http://klimaforskning.com/. Kanskje blir du overrasket.

Det er helt klart at dette vil bare fortsette sålenge ingen sier ifra. Derfor er initiativet med dette forumet og flere relaterte sider viktigere enn kanskje mange forstår.  Bloggene tar over viktige sider av gammelmedienes rolle i klimadebatten og andre steder, slik denne tråden viser til.

Hold oss oppdatert om framdriften.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat fra: Reparatøren på juni 24, 2011, 15:26:23 PM
Hvis her skulle ha falt ut noen «footer» ser jeg gjerne at jeg får en tilbakemelding, om hva dette henviser til, og hva begrepet (footer) innebærer.

Beklager sen tilbakemelding. Jeg har noen private forhold å ta hensyn til.

"Footer" motsvarer "Header", altså det som står øverst (Header) eller nederst (footer) på en utskrift eller webside. I dette tilfellet var det ment det som står nederst på alle Aftenpostens Debattsentral sine websider, nemlig dette:
http://www.aftenposten.no/eksport/meny/?footer=true

Legg merke til nederste linje: Aftenposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

VÆR VARSOM-PLAKATEN
http://presse.no/Spesial/Skjulte_artikler/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=243;
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Hallo igjen, hyggelig å være på nett med klimadebatt, selv om det føles litt som et "klimaeksil" (men det nicket er opptatt). Ang. Aftenposten så lurer jeg litt på om de bare er glade for å stenge debatten, de har ikke kommet godt ut av "klimakrisen", og det ser man jo tydelig på deres "klima"-side, der det er lenge siden de våget å slippe til kommentarer til oppslagene.

Regner med at alle dere oppegående debattanter følger med på klimasaken rundt om på www, og vi får begynne å informere hverandre om det som er av interesse. Og så får vi prøve å huke fatt i flest mulig av våre gamle med- og motstandere (med visse unntak:-)), og fortelle om denne kanalen.

ConTrari

Angående åpne kanaler for klimadebatt, så har VG et forum for miljø- og klimasaker. Ikke det helt store, men verdt å kikke på og kanskje delta i. Av gamle kjente er iallfall Hutrefulken representert, og kanskje flere også, men da under andre navn enn på AD.

seoto

All respekt til VG som beholdt hodet og ikke stengte debatten. Jeg har ikke sjekket debatten på VG på mange år, men gikk dit nå som Aftenposten stengte sin. Har ikke lagd meg en konto, og det er mye fordi det ikke skjer særlig i Klima/miljø-debatten, enten har folk gitt opp, eller så er de ivrigste på ferie. Jeg har bladd noen måneder tilbake, og det var nok en livligere debatt på AD. Ser ut som om SS (med et av sine klima-navn) og Hutrefulken greit klarer seg i den beskjedne motstanden de møter. Det var imidlertid greit å følge den øvrige debatten på forumet, og se hvordan folk oppfattet det som skjedde 22.7. og de forskjellige reaksjoner.

Ellers håper jeg jo at medlemmene i størst mulig grad vil være med og støtte opp om og bygge opp dette forumet, hvor det nok vil bli færre slettinger og færre uforståelige utestengninger.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Absolutt, vi bør kanskje kjøre litt parallelt? For det er viktig å være med i et forum som VG, der det nok er mange som ikke har gjort seg opp noen mening.

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på august 01, 2011, 13:44:57 PM
Absolutt, vi bør kanskje kjøre litt parallelt? For det er viktig å være med i et forum som VG, der det nok er mange som ikke har gjort seg opp noen mening.

Hei ConTrari, flott at du fant veien hit.  :)

Å kjøre litt i parallell skader ikke, spesielt ikke hvis en legger inn et godt ord om (og en link til) klimaforskning.com i samme slengen ;) Har allerede vært innom og gjort det.

Dette er faktisk en anledning til å frigjøre debatten fra Aftenpostens klamme grep, de har (unnskyld uttrykket) skutt seg selv i foten med å stenge Debattsentralen.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Heisan Amatør1, hyggelig å møte gamle kjente!  :) Det er fint å kunne prate litt med hverandre på et forum som dette, uten å risikere å bli slettet på tvilsomt grunnlag av en moderator som ikke alltid virker være helt nøytral.

Det blir spennende å se i hvilken form AD fremstår når de åpner igjen, HVIS de åpner igjen. Det er uprofesjonelt av en nettavis å bare skrive noe intetsigende om "en langsommere debatt", og åpne en slags universal-tråd som ikke har noe mål og mening, og ikke komme med info om når og hvordan deres debattforum vil gjenoppstå.

Noe annet jeg lurer på, er i hvilken grad de enorme mengder informasjon som er generert på AD kan regnes som offentlig eiendom? Formelt og juridisk tilhører vel alt Aftenposten, men dette er faktisk en viktig del av vår tids kultur, og bør på en eller annen måte være offentlig tilgjengelig. Lurer på om f.eks. Riksarkivet har noen synspunkter på dette? Før i tiden var meningsytringene begrenset til svært få innlegg i papiravisen, mens vi i dag opplever en deltakelse i offentlig debatt vel uten sidestykke i vår historie.

Å kutte all tilgang til folkets egen stemme er et slag mot det "åpnere" samfunnet som etterstrebes.

Vel, hvis vi er frustrerte, er det nok noen som er enda mer "verpesjuke" og debatt-sugne der ute, hvordan skal våre meningsmotstandere takle denne nye hverdagen uten de vante fiender å slåss mot? Ingen nevnt, ingen glemt  ;)

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på august 02, 2011, 11:20:31 AM
Heisan Amatør1, hyggelig å møte gamle kjente!  :) Det er fint å kunne prate litt med hverandre på et forum som dette, uten å risikere å bli slettet på tvilsomt grunnlag av en moderator som ikke alltid virker være helt nøytral.

Hei  :)

Så definitivt. Apropos det temaet, så kan jeg rapportere at jeg nå for første gang har fått et innlegg slettet på VG sine debattsider (Miljø og Klima)  :-\ ref. tråden http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1662896/tittel/er-skeptikere-sponset-av-oljeindustrien
BorisA og jeg hadde hvert vårt innlegg etter mitt fra 30.07.11 22:27 som nå står som siste, men begge disse er nå forsvunnet sporløst. Det var ikke noe kontroversielt i de innleggene. Vi ser dermed at VG antagelig framstår som like sensur-kåt som Aftenposten AD. Og så vi som skulle få mer åpenhet og demokrati.

Konklusjonen er at klimaforskning.com sitt forum blir relativt sett viktigere.

SitatDet blir spennende å se i hvilken form AD fremstår når de åpner igjen, HVIS de åpner igjen. Det er uprofesjonelt av en nettavis å bare skrive noe intetsigende om "en langsommere debatt", og åpne en slags universal-tråd som ikke har noe mål og mening, og ikke komme med info om når og hvordan deres debattforum vil gjenoppstå.

Enig, jeg tar det heller ikke for gitt at de åpner igjen, og jeg vil anta at de finner på noe nytt som gjør det hele enda mindre brukbart. Vi får se. I mellomtiden må vi hjelpe fram dette forumet!

SitatNoe annet jeg lurer på, er i hvilken grad de enorme mengder informasjon som er generert på AD kan regnes som offentlig eiendom? Formelt og juridisk tilhører vel alt Aftenposten, men dette er faktisk en viktig del av vår tids kultur, og bør på en eller annen måte være offentlig tilgjengelig. Lurer på om f.eks. Riksarkivet har noen synspunkter på dette? Før i tiden var meningsytringene begrenset til svært få innlegg i papiravisen, mens vi i dag opplever en deltakelse i offentlig debatt vel uten sidestykke i vår historie.

Svært godt spørsmål, jeg vet ikke svaret. Dersom informasjonen forsvinner fra det offentlige er det ytterligere en grunn til å frata institusjoner som Aftenposten retten til å forvalte slik informasjon.

SitatÅ kutte all tilgang til folkets egen stemme er et slag mot det "åpnere" samfunnet som etterstrebes.

Det sies at det etterstrebes, men jeg tror det når jeg ser det. Hittil peker praksis i motsatt retning.

SitatVel, hvis vi er frustrerte, er det nok noen som er enda mer "verpesjuke" og debatt-sugne der ute, hvordan skal våre meningsmotstandere takle denne nye hverdagen uten de vante fiender å slåss mot? Ingen nevnt, ingen glemt  ;)

Kanskje de feirer nå. Å forhindre reell debatt er deres mål. Først fikk de stengt debatten på forskning.no, så fikk de (i det minste midlertidig) stengt AD, og såvidt jeg kan se jobbes det iherdig med VG.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Denne sensurtrangen er skremmende. Ikke så rent lite irriterende, heller! Jeg holder på med en klima-sak, og søkte etter et par linker og noen tall jeg husket å ha lagt ut på AD. Alt er slettet, og spørsmålet jeg stiller kan ikke bli annerledes enn dette:

Hvorfor i all verden har de slettet sine medlemmers bidrag i debatten? Jeg blir faktisk litt redd for det som foregår!
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på august 02, 2011, 19:11:59 PM
Denne sensurtrangen er skremmende. Ikke så rent lite irriterende, heller! Jeg holder på med en klima-sak, og søkte etter et par linker og noen tall jeg husket å ha lagt ut på AD. Alt er slettet, og spørsmålet jeg stiller kan ikke bli annerledes enn dette:

Hvorfor i all verden har de slettet sine medlemmers bidrag i debatten? Jeg blir faktisk litt redd for det som foregår!

Det er god grunn til å passe på nå. Jeg håper virkelig jeg tar feil når jeg sier dette minner om et angrep på demokratiske prinsipper som ytringsfrihet og åpenhet generelt. Vi er ikke alene om å lure, se den nye tråden til BorisA hos VG http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1665961/tittel/har-en-traad-blitt-borte
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to