Strøm til spot(t)pris

Startet av Bebben, september 06, 2012, 14:28:04 PM

« forrige - neste »

Bebben

På grunn av vedlikeholdsarbeid er vi delvis utkoblet fra det internasjonale strømnettet fra i dag og en uke eller to framover.

Derfor faller spotprisen på strøm fra et allerede veldig lavt nivå, melder Dagens Næringsliv.

SitatI dag er spotprisen i Sør-Norge drøye 12 øre/kWh. Torsdag faller spotprisen i Sør-Norge til bare 6,97 øre/kWh. Til sammenligning er strømprisen i Danmark imorgen på 29,5 øre/kWh.

Så dersom dere som meg har strøm til spotpris, er det bare å lade alle batterier, slå på terrassevarmeren og kose seg....
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Synd at man ikke kan lagre strøm til senere bruk ;)

Da jeg leste av strømmen 1. september, viste utregningen at jeg for juli og august hadde et forbruk som kostet meg kr. 144 inkl. mva. Nettleie forbruk og leie kostet meg kr 520.  Avgiftene utgjorde altså mer enn tre ganger strømforbruket. Så det hjelper egentlig ikke så veldig mye å spare på strømmen når man først har nådd et minimumsnivå.
Men skulle allikevel ønske at det hadde vært mulig å holde utgiftene på dette nivået!
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Hehe, nå kan jeg ende opp med å bli betalt for å bruke strøm!

SitatI morgen koster strømmen i Bergen kun noen få øre. Mer paraplyvær kan gjøre at du snart får betalt for å bruke strøm.

Sitat- Produsentene er pålagt å produsere strøm av alt vannet som kommer. Da kan det bli et spørsmål om å bli kvitt strømmen. I en slik situasjon vil det i enkelttimer kunne oppstå en situasjon hvor de må betale forbrukerne, sier [John] Brottemsmo [i Bergen Energi].

Noe å tenke på for dem som dusjer i kaldt vann med raggsokker på for å bli klimavennlige?

Og kanskje strømprodusentene er glad for at den verdensomspennende demonstrasjonen mot elektrisitet - Earth Hour - ikke er om høsten?

Så vi trenger ikke ligge våkne om natten og frykte neste strømregning.... spørsmålet er om denne ubekymretheten tar nattesøvnen fra verdens klima-alfsener og andre neo-puritanere.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Det var jo morsomt, Bebben :) Spesielt siden det ikke er så lenge siden jeg så noe skriving om at strømprisene skal opp igjen.
Men uansett strømpris: Ingen skal noen gang få meg til å dusje i kaldt vann med raggsokker på!  >:( Jeg nekter også å skru av varmen i baderomsgulvet ;)

SitatIfølge kraftbørsen Nord Pool vil systemprisen i kraftområdet rundt Bergen fredag være 3,5 øre pr. kilowattime. Den endelige prisen forbrukerne betaler, vil være noe høyere, på grunn av avgifter.

Det må da være en kraftig underdrivelse å skrive at regningen "vil være noe høyere" pga avgifter.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: Bebben på september 14, 2012, 08:49:03 AM
Og kanskje strømprodusentene er glad for at den verdensomspennende demonstrasjonen mot elektrisitet - Earth Hour - ikke er om høsten?

Takk for den Bebben, her tar du det på kornet. Den skal jeg forsøke å huske  :)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Sitat fra: seoto på september 06, 2012, 14:53:21 PM

Da jeg leste av strømmen 1. september, viste utregningen at jeg for juli og august hadde et forbruk som kostet meg kr. 144 inkl. mva. Nettleie forbruk og leie kostet meg kr 520.  Avgiftene utgjorde altså mer enn tre ganger strømforbruket. Så det hjelper egentlig ikke så veldig mye å spare på strømmen når man først har nådd et minimumsnivå.
Men skulle allikevel ønske at det hadde vært mulig å holde utgiftene på dette nivået!

I dag fikk jeg melding fra Fortum om at nettleien vil bli lavere. Siden Staten neppe går ned på sin andel av nettleien, så blir det kanskje vedlikeholdet det skal spares inn på?

Sitat

Lavere nettleie i 2014 
 
På grunn av lavere driftskostnader, reduserer Fortum Distribution nettleien i 2014. Prisen beregnes i henhold til krav fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).

For en privat husstand med et årlig forbruk på 20 000 kWh utgjør reduksjonen 554 kroner i året.

Bildet ovenfor viser hvordan nettleien brukes. Nettleien dekker utbygging, vedlikehold og drift av strømnettet. I Østfold eier Fortum Distribution nettet i 13 av fylkets kommuner. Vi har ansvar for over 8000 kilometer med luftlinjer og kabler - det er like langt som fra Moss til Bangkok.

Ikke småtterier Staten suger inn fra noe som skulle ha vært samfunnsgoder levert til selvkost. - Mens milliardene triller ut av Norge ...
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.