Vikinger på vestkysten av USA

Startet av Smiley, april 12, 2014, 21:49:35 PM

« forrige - neste »

Smiley

http://www.sydhav.no/artikler/vikinger_new_zealand.htm

Her er et stykke om vikinger og et kart med funnsteder i nordamerika. Ser man på hvor stedene ligger er det helt klart at vikingene reiste via Island og Grønnland over toppen av nordamerika og ned stillehavskysten. Da må jo farvannet vært temmelig isfritt på 8-900 tallet!

Beringstredet var altså åpent for båter som ikke var isbrytere!

Det forklarer jo også hvorfor eldgamle kart viser Grønnland som en øy. Historisk sett har jo kunnskaper som dette hatt høy verdi og blitt godt tatt vare på.

Alle artikler om vikinger i Amerika sier de forsvant av ukjente grunner på 1300 tallet. Men det var vel omtrent da mwp tok slutt?
Det ble altså for kaldt å bo der etter noen hundre år. Hvorfor er det ingen som setter mwp i sammenheng med vikingenes avreise fra Amerika?

Smiley

http://historienet.no/sivilisasjoner/vikingene/vikingkolonier-fros-og-sultet-i-nord-atlanteren

Her står det at nord Atlanteren ble 6 grader kallere etter at vikingene bosatte seg på Island og Grønnland. Et så stort temperaturfall finnes ikke i IPCC sin litteratur. Merk også kommentaren om at 1 grad lavere sommertemperatur gir hele 15 prosent mindre kornavlinger.
En grad lavere temperatur er altså betydelig verre enn en grad høyere temperatur. Likevel bruker vi milliarder av dollar på å forsøke å kjøle ned planeten vår!

Jostemikk

Sitat fra: Smiley på april 13, 2014, 10:05:44 AM
http://historienet.no/sivilisasjoner/vikingene/vikingkolonier-fros-og-sultet-i-nord-atlanteren

Her står det at nord Atlanteren ble 6 grader kallere etter at vikingene bosatte seg på Island og Grønnland. Et så stort temperaturfall finnes ikke i IPCC sin litteratur. Merk også kommentaren om at 1 grad lavere sommertemperatur gir hele 15 prosent mindre kornavlinger.
En grad lavere temperatur er altså betydelig verre enn en grad høyere temperatur. Likevel bruker vi milliarder av dollar på å forsøke å kjøle ned planeten vår!

Jeg blir litt halvsliten av slike historie- og klimaartikler. Det kan godt være at de er rimelig på sporet av noe, men hvilken forskning? Hvem var forskerne? Jeg mener å ha lest om denne isotop-målingen av skallene på muslinger tidligere, men det er kanskje 300 leste publikasjoner siden, og hjernen min begynner å bli ørlite oppbrukt.

Ellers er jeg enig med deg når det gjelder dette med frykten de har skapt for resultatet av ørlite oppvarming. Det er kulden vi skal være redde for. Mildere klima har historisk sett gitt kulturelle oppblomstringer.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Josik

Jostemikk,

"Les Warmables" har gjort en formidabel innsats med å fjerne og omskrive historisk klima, men noe finnes fortsatt igjen der ute. Her er en meget interessant artikkel som ser litt på andre proxier for historisk klima, blant annet levealder og befolkningsutvikling. Artikkelen levner ingen tvil om at varmt klima er meget bra, og kaldt klima er dramatisk negativt.

http://www.stanford.edu/~moore/Boon_To_Man.html

Det er lov å bli litt sliten, men her er det faktisk reell forskning som ligger bak og referanser er oppgitt.
Do remember to forget
anger, worry and regret.
Live while you've got life to live,
love while you've got love to give.

Piet Heine.

Jostemikk

Josik, der var det svært mye saklig fornuft å finne. Takk for flott link!

Det var nevnt mye om jordas klima for 6000 år siden. De nevner at Sahara var frodig og full av elver og innsjøer. 6000 år før det igjen har vi jo Yngre Dryas. Dette er nesten en avsporing med tanke på hvor omfattende stoff de tok opp, men jeg har det siste året brukt mer og mer tid på å forsøke finne ut av hva disse dramatiske hendelsene kom av. Jeg tror mye av vår klimahistorie, eller historie generelt, kan forstås mye bedre om vi finner ut av disse hendelsene. De er beskrevet av tidligere kulturer, og en av disse sier at sånn er det bare. Menneskets historie starter på nytt for hvert 6000 år. Det er mange brikker jeg ikke får til å falle på plass. Jeg har samlet noen hundre av dem, men er ikke en gang ferdig med ramma. Noe av det jeg sliter mest med er at dateringen av historiske hendelser ikke henger på greip. Et eller annet sted befinner det seg en diger, akademisk bug i systemet.

Noe av det som er vanskeligst å forstå når det gjelder hele klimasaken er katastrofepåstandene for menneskeheten hvis det blir en grad varmere. Som forskningen bak linken du la ut viser, har vi blitt eldre og vært høyere under varmeperiodene, mens vi har krympet og dødd i tidlig alder under de kalde.

Akkurat når det gjelder oss mennesker er det verdt å merke seg at vi er laget for å eksistere kun et sted på jorda, nemlig de tropiske områdene. Kroppslig har vi ikke forandret oss noe som helst siden tidenes morgen når det gjelder dette. Null tilpasning på det kroppslige plan. Vi klarer oss på de høyere breddegradene av en eneste grunn, og det er at vi har mentale og motoriske evner til å lage klær/bolig tilpasset de områdene vi velger å bosette oss. Dette fungerer ikke ideelt, for den manglende evolusjonen for menneskerasens vedkommende medfører at det ikke hjelper kle seg eller fyre på peisen under kuldeperiodene. Sykdommer ser ut til å florere når det er kaldt, og smitteraten har jo vært formidabel, i hvertfall under Svartedauden.

Det er liten tvil om at de som står bak regien av klimatullet også er sterke talsmenn og -kvinner for å blitt kvitt flere milliarder av oss. Dette er uttalt av så mange, og så solid dokumentert over flere tiår, at det er udiskutabelt. En sikker måte å få til dette på er å gjøre planeten en grad kaldere, noe som jo ligger i nærheten av deres ønsker. De vil ha den globale temperaturen tilbake til nivået før den industrielle revolusjonen.

Kan vi være enige om at dette er direkte ufint av dem? Likeledes at det er en horribel løgn at dagens temperatur er en trussel mot oss?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Sitat fra: Smiley på april 12, 2014, 21:49:35 PM
http://www.sydhav.no/artikler/vikinger_new_zealand.htm

Her er et stykke om vikinger og et kart med funnsteder i nordamerika. Ser man på hvor stedene ligger er det helt klart at vikingene reiste via Island og Grønnland over toppen av nordamerika og ned stillehavskysten. Da må jo farvannet vært temmelig isfritt på 8-900 tallet!

Beringstredet var altså åpent for båter som ikke var isbrytere!

Det forklarer jo også hvorfor eldgamle kart viser Grønnland som en øy. Historisk sett har jo kunnskaper som dette hatt høy verdi og blitt godt tatt vare på.

Alle artikler om vikinger i Amerika sier de forsvant av ukjente grunner på 1300 tallet. Men det var vel omtrent da mwp tok slutt?
Det ble altså for kaldt å bo der etter noen hundre år. Hvorfor er det ingen som setter mwp i sammenheng med vikingenes avreise fra Amerika?

Det du nevner er interessant, Smiley, og mye av det stoffet Sydhavs-Terje interesserer seg for og har samlet inn er noe jeg skulle ønske flere fikk tid til å studere nærmere. Merkelig at en så nysgjerrig og søkende mann er så på villspor når det gjelder klimasaen.

Vikingene hadde sannsynligvis full oversikt over både øst- og vestkysten av USA. Det er på tide at vi tar en nærmere titt på hvem disse vikingene var. Jeg har forsåvidt begynt nøstingen, men nøstet er ikke imponerende stort pr. nå, men planen er å gjøre det digert, helt sikkert til manges store irritasjon.

Jeg har forresten lagt ut noen kart som viser Grønland som øy. Det er i hvertfall en brukbar indikasjon på at det var varmt i mange år under middelalderen/vikingtiden. Dette er også bekreftet gjennom forskning som viser dramatiske endringer på blant annet Baffin Island i den perioden.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren