Klimaøksa har tatt Blindern

Startet av Jostemikk, september 30, 2011, 22:40:47 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Jeg holder på med å lage den fullstendige temperaturhistorien i Norge i et enkelt format, slik at alle enkelt kan klikke fram den temperaturgrafen de vil. Jeg skulle sjekke litt om historikk/plassering osv for Blindern, og trodde knapt mine egne øyne over det jeg fikk se på eKlima. eKlima er meteorologisk institutts offisielle side for værdata i Norge.

Jeg starter med en artikkel som sto på trykk i forskning.no, Tirsdag 02. mai 2006:

[attachimg=1]

Her må det legges spesielt merke til:

  • Varmt på 30-tallet
  • Meorologene er stolte over serien fra Blindern fordi den starter i 1816
  • De to varmeste tiår var pr 2006 1931-1940, og 1930-1939

Blindern har vært vår lengste temperaturserie. Den består av data samlet inn fra forskjellige steder, men har vært homogenisert til en enhetlig serie, og dette har vært en av stolthetene til Meteorologisk Institutt og deres ansatte.

Hva møtte meg på eKlima?

Legg merke til årstallet for starten på serien fra Blindern. Nå begynner den ikke lenger i 1816, men i 1938:

[attachimg=2]

De har rett og slett fjernet de varmeste tiårene i temperaturserien! Blindern står fortsatt betegnet med en høyde på 94 meter, en høyde hele den gamle serien var homogenisert opp til:

[attachimg=3]

Av en eller annen grunn starter nå serien i 1931, men med tomme rubrikker for TAM (døgnverdier) fram til 1938:

[attachimg=4]
[attachimg=5]

Jeg har heldigvis forlengst lastet ned hele serien for Blindern, så ikke noe er tapt. Jeg sjekket umiddelbart om rimfrost.no hadde foretatt endringer. Heldigvis var alt uendret. Legg spesielt merke til at jeg har markert høyden, som fortsatt er 94 moh:

[attachimg=6]

1934 er det varmeste året i hele temperaturserien, men er nå fjernet fra Blinderns temperaturhistorie. Rimfrost.no har også et valg som viser rådataene, og starten på dataserien ser slik ut:

[attachimg=7]

Jeg gikk tilbake til eKlima, og der fant jeg en ny temperaturserie for Oslo, og den kalles Hytte1:

[attachimg=8]

Dette er så vidt jeg kan skjønne en nå "avhomogenisert" del av det som tidligere var gjeldende årstall for den lange serien til Blindern.

Jeg sjekket dataene for de første 7 årene på 30-tallet for å se om de var identiske med de tidligere fra Blindernserien:

[attachimg=9]

Her er rimfrost.no sine data for de samme årene, og husk at dette er originaltallene fra den opprinnelige Blindernserien:

[attachimg=10]

Man har beholdt 1934 som det varmeste året i Oslo noen sinne. Ellers er dataene for første halvdel av 30-tallet nedjustert med 1-2 tidels grader.

Her har noen latt klimaøksa falle, og det er liten grunn til å tro annet enn at dette er gjort for å fjerne varmeperioden på 30-tallet fra de offisielt brukte klimastatistikker. Dette er noe av det alvorligste jeg har sett gjort her i landet, og det minner svært på manipulering av temperaturhistorien man har sett i andre land.

Norske mainstream klimaforskere har tidligere vist at de er villige til å støtte juks for å fremme "saken", og å fjerne varmeperioden på 30- og 40-tallet fra historiebøkene. Her er et sitat fra et tidligere innlegg:

Det kan virke som om varmeperioden på 30- og 40-tallet ikke er særlig populær i de kretser. Den rokker ved CO2-hypotsen, og representanter ved norske klimainstitusjoner har forsøkt å undertrykke varmeperioden i flere år, det være seg i kronikker/ordvekslinger på forskning.no, eller på fjernsynsdebatter. Jeg avslutter dette innlegget med å fortelle hvor redde de faktisk er for dette.

I 10TH SESSION OF WORKING GROUP I OF THE INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE, 29 JANUARY ? 1 FEBRUARY 2007, kan man lese dette:

On text noting high decadal variability in Arctic temperatures, Canada, supported by Norway, suggested removing a specific reference to a warm period observed from 1925 to 1945. The Coordinating Lead Authors explained that ?climate sceptics? often point to this warm spell to question the IPCC for not acknowledging such warm spells. Participants agreed to keep the reference. 

Canadas deltakere, støttet av de norske, foreslo å slette henvisningen til varmeperioden i Arktis 1925-1945 fra Summary for policy makers. De norske representantene var:

Eystein Jansen, Bjerknessenteret
Harold Lefferstra, KLIF
Øyvind Christoffersen, KLIF
Christoffer Grønstad, KLIF
Marit Victoria Pettersen, UD

Det må være meget tvilsom praksis å forsøke å få slettet en slik henvisning. At man argumenterer for at varmeperioden den gang ofte blir misbrukt av "skeptikere" er fullstendig uakseptabelt. Forsøker klimamyndighetene våre å redigere historiebøkene? Det ser faktisk slik ut, og dette setter dem i et tvilsomt lys. Et meget tvilsomt lys. Heldigvis ble Canada og Norge nedstemt.




Redigering: Jeg har satt inn strek over en feil jeg har gjort. Jeg skrev: Ellers er dataene for første halvdel av 30-tallet nedjustert med 1-2 tidels grader. Dette er ikke riktig. Det er gjort motsatt på den nye serien som heter Hytte. Den er oppjustert med samme 1-2 tidels grader, bortsett fra toppåret 1934, som er det samme som tidligere. Dette er nok homogenisering for å justere den nye Hytteserien for lavere høyde.

Dette forandrer ingen ting med hensyn til at de har kappet Blindernserien, som var en av våre viktigste temperaturserier for å vise historiske temperaturer. Man kan ikke bare skjøte disse seriene sammen igjen for å vise "Gamle" Blindern, så lenge de eldre seriene nå er re-homogenisert, eller av-homogenisert.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Dette var uhyre interessant Jostemikk, for å si det slik.

Hvis jeg har en noenlunde forståelse av hvordan dette skal foregå dersom det skal gå riktig for seg, skal det (minst) finnes dokumentasjon i form av:

a) en opplysning om at dataene er justert i forhold til tidligere

b) en logg der de tar vare på de forskjellige "årgangene" av dataene

c) en nøyaktig, begrunnet og replikerbar metode for hvordan justeringene er gjort

- i motsatt fall er det verken vitenskapelig eller "prosessmessig" holdbart.

Dette bør undersøkes nærmere...
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Det finnes ingen opplysninger om at de har amputert den meteorologiske serien for Blindern, Bebben. Jeg har lett med lys og lykte.

På denne måten har de fått fjernet de varmeste tiår fra vårt lands mest kjente temperaturstatistikk, Blindern. De har også nedjustert temperaturen for 30-årene på den serien som nå har tatt over, nemlig "Hytte 1".

Har jeg oversett beskjeder om forandringene, forandrer ikke dette fakta. De har atter en gang gjort en stor innsats for å fjerne den brysomme varmeperioden. Hvis noen orker lage seg konto på eKlima og lete etter opplysninger, vil jeg sette stor pris på det. Jo flere som leter, jo større er muligheten for å få dette gjort korrekt. :)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Dette virker merkelig. Er ikke slike data offentlig eiendom? Hvem kan gi fullmakt til å endre historiske data? Det ser ut for at Phil Jones klarte å slippe unna med å slette viktige temperaturdata, og det er noe jeg ikke kan forstå at han ikke ble tiltalt for. Har vi et like sløvt rettsapparat i Norge? Kanskje det er enklere å rettsforfølge ubehagelige kunstnere enn de som prøver å forfalske vår felles historie? Vel, dette er foreløpig teori, men jeg håper det vil bli en sak som sjekkes grundig opp. Sannsynligvis vil de si noe om at de av praktiske grunner måtte dele opp datagruppene etter tidsepoke og polere og blankpusse dem etter høydeforskjell? Men i så fall burde det ha vært gitt om opplysninger om det på siden. Dessuten stemmer jo heller ikke det, siden noen års data er endret, mens andre år ikke er endret.

Hva med andre temperaturdata i Norge? Det må da finnes reservelagring av slike - i våre dager - viktige opplysninger, slik at senere forskere og interesserte kan gå tilbake til rådataene.

Godt at Rimfrost fortsatt har de gamle dataene - viktig å kopiere så mye som overhodet mye mens dataene fortsatt er tilgjengelige!
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Akkurat årsmiddeltemperaturen (i den kolonnen lengst til høyre) hos rimfrost.no er umulig å kopiere, og må derfor tastes inn manuelt. Hvis ikke jeg har nettleser-problemer, da. Ikke godt å si. Kan ikke andre sjekke? :)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

zulusierragolf

Kanskje man kan sende dem en epost og spørre?

eklima@met.no

Bebben

Støtter zulu, send en e-post og spør om hvor du finner informasjon om endringene, og se hva som skjer.

En tanke som slo meg: Har ikke Statistisk sentralbyrå kopi av temperaturdataene? Mener vagt å huske at jeg har sett noe temperaturstatistikk fra SSB?

Noe som minner meg om Ross McKitricks kommentar til at Phil Jones visstnok drev med HadCrut på fritiden... rådet var å la de profesjonelle tallknuserne i de statlige statistikkbyråene ta seg av dataene. Kanskje ikke så dumt, spør du meg.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

#7
Tanken på SSB har slått meg også. Vi er jo nødt til å ha sikkerhetskopier av data.

Edit 00:03:

Jeg fant denne på SSB:
http://www.ssb.no/aarbok/fig/fig-025.html

Men her er det tingen tall. Får se om det finnes tilgang til noe mer, men det virker magert.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Jeg har dataene, men skal selvfølgelig be Meteorologisk Institutt om begrunnelse for endringene.

Jeg har redigert det første innlegget mitt, da jeg gjorde pluss til minus, men dette forandrer ingen ting. De justerte vel den nye Hytteserien ned i høydemeter og gjorde den ørlite varmere enkelte år, men altså IKKE for det varmeste året målt i Oslo, 1934.

Her er begge seriene, og jeg har bare tatt fra og med 1900:

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#9
De har utrolig nok funnet det for godt å justere det som finnes tilbake av Blindernserien, heretter kalt Nye Blindern. Har bare tatt med årene fra 1999, men skal ta resten iløpet av noen dager.

[attachimg=1]

Dette begynner å se helt identisk ut med hvordan James Hansen justerer temperaturene i hytt og vær for å tilpasse en stadig varmere trend i moderne tid. Her er det tydeligvis et knallhardt press fra enkelte for å få trikset det til. Husk også Phil Jones som tydeligvis ble presset til å forandre mening angående hans tidligere uttalelser om "Ingen signifikant temperaturstigning etter 1995".
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#10
Jeg holder på med Meteorologisk Institutts uforståelige justeringer av våre temperaturserier. Jeg kommer tilbake med mye om dette, og holder nå på med å se på justeringer de har gjort de siste ukene. Justeringer det ikke står skrevet noe som helst om.

I denne tråden handler det jo om Blindern, og jeg så akkurat at rimfrost.no har fjernet en del stasjoner fra den norske serien sin. De har også lagt til nye, blant annet NASAs serie for Blindern. Og det er virkelig Blindern. Høydemeter og bredde-/lengdegrader står oppført.

Det ser virkelig ut til at James Hansen har bestemt seg for at tidligere tider skal være kaldere. Han avslutter sin Blindern-serie i 1986, noe som er helt umulig å forstå. Men han kombinerer jo stasjoner, og således har han vel erstattet de siste 20 år med Gardermoen, men det er en annen historie.

Jeg brukte rimfrost.no sin egen funksjon for å legge til trendlinje. Legg merke til to ting når dere sammenligner Meteorologisk Institutts data, og NASAs data, nemlig forskjellen i temperatur, og forskjellen i trend for nøyaktig samme periode:

[attachimg=1]

[attachimg=2]

James Hansen ser heller ikke ut til å like varmerekorden fra Oslo, 1934 særlig mye.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Hvordan man gjør det "varmere" på Blindern

Jeg har delt opp Blindern-serien i forskjellige lengder, utfra de nye justeringene til Meteorologisk Institutt og deres nye deling av Blindern-serien.

Alle data brukt i dette innlegget er Meteorologisk Institutts for "Gamle" Blindern

Dette er den uttalte stoltheten til Meteorologisk Institutt, det som var vårt lands lengste homogeniserte temperaturserie, nå "Gamle Blinderen":

[attachimg=1]

Den lineære trenden viser en svak oppvarming på 0,06 °C pr. tiår. På de neste grafene vises serien oppdelt i:


  • 1816-1876 - her finnes ingen komplette dataserier å finne hos Meteorologisk Institutt, altså ikke noe nytt navn
  • 1877-1936 - nå offisielt navngitt Oslo 1 (Hytte) og husk at jeg viser gamle data, ikke de nye
  • 1937-2010 - som er den nye og offisielle Blindern-serien fra Meteorologisk Institutt
  • 1877-2010 - for å sammenligne tiårs-trenden for disse årene sammenhengende sett opp mot den nye inndelingen i Oslo 1 (hytte) og Nye Blindern

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

[attachimg=5]

Oslo 1 (Hytte) har en temperaturstigning på 0,17 °C pr. tiår, og det har sannelig Nye Blindern også. Se så på den siste grafen, der jeg har lagt sammen det som tidligere var store deler av Blindern-serien, nå Oslo 1 (Hytte) og Nye Blindern. Den har en stigning på kun 0,04 °C pr. tiår.

De har byttet ut den opprinnelige serien som viser en svært lav temperaturstigning med to nye, som hver for seg viser en vesentlig høyere stigning.

Husk at man ikke lenger kan skjøte disse seriene. Den nye delen, nå kalt Oslo 1 (Hytte), er tilbakehomogenisert, blant annet justert for høyde. Vår opprinnelige temperaturhistorie smuldrer bort.

Finner noen feil i dette innlegget må dere gi beskjed. Det er ikke all verdens kvalitetskontroll her jeg sitter. Dere får være mine fagfellevurderere. :)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Den gravende klimajournalisten og vordende klimarevisor Jostemikk.... neida, jeg er bare imponert.

Dette er spennende oppdagelser og et spennende prosjekt. Selv er jeg ikke kompetent til å "bloggfellevurdere" det. Har du vært i kontakt med noen andre for å diskutere disse oppdagelsene?

Kanskje vi burde lage litt gny her og der, skape litt blest, en ny tråd på VGD? Hva sier Amatør1, ConTrari, andre?

(Forresten Joste og Seoto, er det lov til å spørre om dere også er på VGD? :) )
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Sitat fra: Bebben på oktober 03, 2011, 21:17:29 PM
Kanskje vi burde lage litt gny her og der, skape litt blest, en ny tråd på VGD? Hva sier Amatør1, ConTrari, andre?

Det er en åpenbart god ide! Dette stoffet er krutt.

Min egen ringe erfaring med eKlima for et par år siden gjorde meg overbevist om at det var ugler i mosen. Etter å ha fulgt klimadebatten en stund, ville jeg sjekke forholdene i nærheten der jeg bor, hvor det finnes en stasjon med historie nesten 100 år tilbake. Stor var min forundring da jeg ikke klarte å laste ned den måleserien fra eKlima, enda jeg har IT som fagfelt. Henvendelse til eKlima om saken resulterte i mumlende og svevende svar. Da skjønte jeg tegningen, vi kan ikke ta de offisielle dataene for god fisk.

Like etter bestemte jeg meg for å anskaffe egen værstasjon, den har vært i drift i 18 måneder nå, med Stevenson screen siden April i år:
[attachimg=1]
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Sitat fra: Bebben på oktober 03, 2011, 21:17:29 PM
Den gravende klimajournalisten og vordende klimarevisor Jostemikk.... neida, jeg er bare imponert.

Dette er spennende oppdagelser og et spennende prosjekt. Selv er jeg ikke kompetent til å "bloggfellevurdere" det. Har du vært i kontakt med noen andre for å diskutere disse oppdagelsene?

Kanskje vi burde lage litt gny her og der, skape litt blest, en ny tråd på VGD? Hva sier Amatør1, ConTrari, andre?

(Forresten Joste og Seoto, er det lov til å spørre om dere også er på VGD? :) )

Takk, Bebben! Jeg har diskutert disse og forskjellige andre temperaturdata, og fått hjelp med flere timers formatering av Seoto. Ingen andre. Så vidt jeg kan se er det revolver-klimatologene på Meteorologisk Institutt nå har gjort med Blindern-serien rimelig identisk med slik James Hansen har gjort det for å få nåtiden vesentlig varmere enn fortiden. Det verste er at jeg bare har skrapt i overflaten her. Jeg har det jeg selv anser som en enda mer oppsiktsvekkende sak på gang. Mangler en del arbeide på den, men alt til sin tid.

Flott om det blir blitt blest om denne saken på nettsider med vesentlig høyere nedslagsfelt enn vårt lille forum. Det er bare å spre saken, og gjerne via andre kanaler også, hvis disse er tilgjengelige for noen av dere. :)

Jeg har ikke konto på VGD. Jeg har ikke tid til å holde på der, og vet at hvis jeg først lager konto, vil jeg ikke klare å la være å delta de gangene AGW-klanen oppfører seg mest hårreisende. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren