Klimaøksa har tatt Blindern

Startet av Jostemikk, september 30, 2011, 22:40:47 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Vet ikke helt hva jeg skal konkludere med, men jeg kan gjøre et forsøk, Bebben.

Da jeg startet denne tråden, var data fjernet fra gamle observasjonsteder i Oslo. Etter at tråden ble startet, og ble linket til på andre nettsider, begynte MI å gjøre om navnene på observasjonstedene, og fjerne enda mer data. De seriene som opprinnelig ble lagt til grunn for langtidsserier på Rimfrost.no, BEST, Hadcrut, GISS og GHCN, er ikke tilgjengelige for allmuen etter MIs revisjoner av eKlima-dataene.

Alle de forskjellige temperaturleverandørene nevnt over, har hver sine versjoner av temperaturen på Blindern. Det blir homogenisert på allerede homogeniserte verdier, og variasjonene de forskjellige leverandørene i mellom, er større enn selve temperaturvariasjonene.

Jeg mener selv at MI har en mer korrekt homogenisering på sin langtidsserie for Blindern enn det for eksempel Rimfrost.no har, men også her er usikkerheten stor. Du har jo selv ofte nevnt inversjon vinterstid i Bergen, og jeg kan bekrefte at dette er noe som skjer svært ofte også her jeg bor. Justeringer for høyde er en svært usikker vitenskap. Den som drar på pilketur til Tunhovd i januar kan få bekreftet dette. På butikken, som ligger vesentlig høyere enn Tunhovdfjorden, kan det være 8-10 grader varmere enn det er nedpå isen. Vi må vel kunne anta at dette er forhold som også gjør seg gjeldende for Observatoriet og Blindern i Oslo på vinterlige høytrykksdager.

Når det gjelder de temperaturvariasjonene som tross alt finnes for Oslo-området, skulle det vært interessant å tatt en titt på data for islegging av Oslofjorden. Skillet mellom islegging eller ikke kan være hårfint, men det kan ha kraftig innvirkning på vintertemperaturen i området. Når isen først har lagt seg, forsvinner radiatoreffekten fra Oslofjorden. Tenk bare hvilken innvirkning dette må ha på målingene på Færder. Vi ser det jo hver vinter på Svalbard også. Satellittmålinger som registrerer temperaturen på åpent hav kontra is. Forskjellen må jo bli mange grader, og dette blir registrert som oppvarming og ført inn i den lokale, regionale og globale temperaturstatistikken. Jeg har aldri sett nevnt noe sted at slike betraktninger ligger til grunn for homogeniseringen MI eller andre institutter gjør på sine temperaturdata.

Jeg skal se om jeg orker/rekker titte litt på dette med isforholdene i Oslofjorden. Om ikke før, så i hvertfall iløpet av neste vinter. Har andre lyst til å ta på seg oppgaven, så vel bekomme. Jeg vil sette stor pris på en slik innsats.

Min konklusjon angående temperaturseriene for Blindern/Oslo er at de er verdt sin vekt i gull. Mye bra på utsiden, med verdiløse innslag inni. MI på Blindern skal i hvertfall ha ros for en ting. De tar ikke tusener av kroner for å gi fra seg en stasjonserie slik enkelte andre europeiske land gjør. Så får vi kanskje heller finne oss i at de ikke gidder korrigere andre institusjoners re-homogeniseringer og unøyaktige arbeide med unnskyldningen Vi står ikke ansvarlige for hva andre forskningsinstitusjoner gjør med våre data, og at de selv gjør om både dataserier og stasjonsnavn. Det er hva det er. Få ting er perfekt her i livet, ei heller MI.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Takk for utfyllende svar Joste.

Det er jo interessant i seg selv at de "samme" dataene spriker som hesjestaur hos de forskjellige institusjonene.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Lurer på hva Leif Juster ville sagt om denne? Ny normalperiode fra Jostemikkisk Institutt er 1981-2010:

[attachimg=1]

Grafen over er årsnormal. Måned for måned er det ikke mye å se på, med ett klart unntak. Hva har skjedd med april?

[attachimg=2]

Her er april med den rådende, gale normalen MI bruker, og det er ganske nøyaktig en grad forskjell:

[attachimg=3]

August har også lignende tendenser, men der har det skjedd noe statistisk interessant. Det er samme temperatur 4 år på rad. På tiendedelen. Legger ikke ut graf som viser dette, men tilfeldighetene vil også ha det til å være identisk med den nye normalperioden jeg regnet ut fra 1991-2010. Ser merkelig ut med en slik rett bortoverstrek.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren