BEST-prosjektet

Startet av Jostemikk, oktober 23, 2011, 18:24:18 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Før fagfellevurdering og publisering, valgte Berkeley Earth Surface Temperature (BEST) å gå ut med en pressemelding, der de under fanfare la ut resultatet av deres temperaturprosjekt. Jeg lastet ned dataene, og har så vidt begynt å titte på dem.

Den største forskjellen mellom BEST og de andre "Globale" temperaturstatistikkene er at BEST kun viser temperaturer målt på land, og at serien deres er vesentlig kaldere i starten, og faktisk varmere enn GIStemp de siste 10-12 år!

[attachimg=1]

De har justert serie opp og ned mot hverandre, uten at jeg er helt bombesikker på årsaken til dette. Norske temperaturserier er ca 5 grader varmere vist i BEST sine data. Dette bryr jeg meg ikke spesielt mye om. Det som er interessant, er å se på utviklingen for deres norske stasjoner sammenlignet med dataene til Meteorologisk Institutt.

Jeg tok en av seriene, og den valgte best å starte i 1988, selv om den stasjonen har sammenhengende data tilbake til 1958. Jeg valgte denne stasjonen fordi den ikke er på listen av serier som GIStemp, CRU eller NOAA bruker.

[attachimg=2]

BEST viser en dobbelt så høy trend som Meteorologisk Institutt. Hva dette skyldes vet jeg ikke. BEST har senket temperaturen i starten av serien svært mye.

Jeg påstår ikke at noe galt er gjort. Jeg må forsøke å sette meg inn i deres metoder som best jeg kan. Det er en del irriterende detaljer i forbindelse med BEST og deres "totalt åpent, testbart for alle". Den ene filtypen de tilbyr for nedlasting av data kalles MATLAB. Dette scriptprogrammet koster mange tusen kroner, og dermed forsvinner flesteparten av mulige interesserte.

Da jeg verken har penger til dette, eller kunnskap om dette programmet, hadde jeg kun et valg. Jeg måtte laste ned dataene som tekst-fil.

Har noen av dere forsøkt å åpne ei tekst-fil på 504 MB i Word? For ikke å si forsøke å arbeide i ei slik kjempefil? Dette kunne de gjort mye enklere ved å dele det inn i mapper for de forskjellige land.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#1
Nå var jeg akkurat inne på siden til BEST, og under bolken for nedlasting av datafiler var det dette som møtte meg:

Alert! We mistakenly posted the wrong text data file (TMAX instead of TAVG). We apologize for any inconvenience or confusion this may have caused. The correct files are now in place and may be downloaded below.

Neida, BEST. Ikke noe bryderi. 10-12 timer rett i søpla. Og hvorfor ikke legge ut både TMAX, TMIN, og TAVG? Merket? I nasjonamapper og samlet, slik at man kan velge selv?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Her har dere litt om Richard A. Muller, lederen av BEST-prosjektet:

Al Gore flies around in a jet plane -- absolutely fine with me. The important thing is not getting Al Gore out of his jet plane; the important thing is solving the world's problem. What we really need are policies around the world that address the problem, not feel-good measures. If [Al Gore] reaches more people and convinces the world that global warming is real, even if he does it through exaggeration and distortion -- which he does, but he's very effective at it -- then let him fly any plane he wants.

Ellers verdt å nevne er at han kaller James Hansen for en politisk cherry picker, og at Steve McIntyre ser på Muller som en personlig venn. Kanskje vinninga går opp i spinninga? Han slaktet jo totalt "hide the decline":

http://www.youtube.com/v/8BQpciw8suk
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

"Head-banging" er sikkert morsomt i rett sammenheng, Joste....men noe av detta hørtes egentlig bare direkte vondt ut! :-\
Takk for at du står på, og tar den værste huepina ivertfall! :)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

zulusierragolf

Gitt at denne artikkelen fra Muller/BEST kommer helskinnet gjennom fagfellevurdering og publisering (og ikke minst blogreveiw) så må vi håpe at siste ord om Urban Heat Island effekt er sagt og ikke brukes noe mer i debatt om hva som er årsaken til global oppvarming.

Å få ryddet vekk ubrukelige argumenter er alltid klargjørende for diskusjonen. 

Jostemikk

Hvis BEST tar seg av temperaturen i havoverflaten på samme måte, da kan vi begynne å se på saken. Men du vet vel at UHI er en sterk effekt, og at det det er snakk om er om mesteparten av effekten på de fleste stasjonene har kommet for så mange år siden, at det ikke har særlig påvirkning? Jeg spør deg om dette, bare for å være sikker på hva du mener.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

zulusierragolf

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener heller.

Men jeg forsøker å klargjøre mitt utsagn.
1. Det har vært hevdet at deler (halvparten) av den målte oppvarmingen skyldes at temperaturdataene er "forurenset" av UHI - altså en falsk trend.
2. Hvis jeg forstår BEST studien riktig så viser den at UHI ikke - i tilstrekkelig grad - forurenser datasettene slik at oppvarmingen kan forklares med ekte signaler som gir en falsk trend. UHI har så liten effekt at trenden er ekte. Er åpen for at jeg kan ha misforstått.
3. Men dersom studien viser at vi kan stole på at UHI ikke gir en falsk trend - så håper jeg at vi en gang for alle (gitt at ikke nye forutsetninger dukker opp) kan parkere argumentet om at "halvparten av den globale oppvarmingen kan forklares med en falsk trend"

I så fall har vi ryddet i diskusjonen og den blir bedre. Fordi vi forholder oss til valide argumenter.

Forstår jeg deg rett hvis du mener at UHI forurenset "gamle" temperaturdata - mens mer moderne data er uten forurensning (korrigert)?

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på oktober 23, 2011, 18:24:18 PM
BEST viser en dobbelt så høy trend som Meteorologisk Institutt. Hva dette skyldes vet jeg ikke. BEST har senket temperaturen i starten av serien svært mye.

Jeg påstår ikke at noe galt er gjort. Jeg må forsøke å sette meg inn i deres metoder som best jeg kan. Det er en del irriterende detaljer i forbindelse med BEST og deres "totalt åpent, testbart for alle". Den ene filtypen de tilbyr for nedlasting av data kalles MATLAB. Dette scriptprogrammet koster mange tusen kroner, og dermed forsvinner flesteparten av mulige interesserte.

Da jeg verken har penger til dette, eller kunnskap om dette programmet, hadde jeg kun et valg. Jeg måtte laste ned dataene som tekst-fil.

Det finnes gratis-kloner for Matlab. Men uansett er det en personlig innvestering å sette seg inn i et slikt program (noe jeg har gjort i svært liten grad for Matlab og Octave).

Sitat fra: Jostemikk
Har noen av dere forsøkt å åpne ei tekst-fil på 504 MB i Word? For ikke å si forsøke å arbeide i ei slik kjempefil? Dette kunne de gjort mye enklere ved å dele det inn i mapper for de forskjellige land.

Hvorfor vil du åpne en slik fil i Word???  Hvis du peker på filen (URL) og sier hva du vil, kan jeg kanskje skrive noe i C++ (Windows eller Linux) som gjør det lettere.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Her er BEST/Berkeley-serien for Blindern. Så nå har vi tre forskjellige GIStemp-seier for Blindern. Vi har to forskjellige fra Meteorlogisk Institutt. Vi har den som Rimfrost.no fikk fra Meteorologisk Institutt, og vi har HADCRUs versjon av samme serie.

Absolutt alle viser forskjellige temperaturer. Hvorfor skulle BEST være noe unntak? BEST viser også den største temperaturstigningen. Jeg skal behandle dataene bedre og mer i morgen, slik at jeg kan legge dem ut på samme graf som andre "offisielle" serier av Blindern. Her er den foreløpige, og den er rene hockeykølla.

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Nå har det blitt fullstendig klimakrig. Judith Curry sier i et intervju med The Mail:

The Mail on Sunday can reveal that a leading member of Prof Muller's team has accused him of  trying to mislead the public by hiding the fact that BEST's research shows global warming has stopped.

Prof Judith Curry, who chairs the Department of Earth and Atmospheric Sciences at America's prestigious Georgia Institute of Technology, said that Prof Muller's claim that he has proven global warming sceptics wrong was also a 'huge mistake', with no  scientific basis.

Prof Curry is a distinguished climate researcher with more than 30 years experience and the second named co-author of the BEST project's four research papers.


Curry går til frontalangrep på medforfatter Muller:

Her comments, in an exclusive interview with The Mail on Sunday, seem certain to ignite a furious academic row. She said this affair had to be compared to the notorious 'Climategate' scandal two years ago

Les mer om saken både i The Mail som jeg linket til over, og hos Wattsupwiththat - Uh oh: It was the BEST of times, it was the worst of times, der det blant annet står uhyre interessante ting om forskjellige sammenligninger mellom BEST og GIStemp.

Dette ser ut til å være ei skikkelig klimabombe.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Da får vi tro at Climategate var vådeskuddet og at dette blir nådeskuddet.

Kan vi nå få tilbake verdens sanne klimahistorie?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Dette var uventet sterke ord fra Judith Curry. Men jeg tipper hun har tenkt grundig gjennom dem, noe annet ville ha vært ulikt henne.

Kritikken, slik jeg forstå den, er at:

* Grafen som ble sirkulert til pressen, skjuler stansen/pausen i den globale oppvarmingen 2000-2011
* Mullers uttalelse om at det ikke er noe som tyder på at global oppvarming ikke har sakket av
* Erklæringen om at dette avgjør saken om skeptikerne "en gang for alle"
* Påstanden om at UHI-problemet er avgjort
* BEST-prosjektet er ikke ferdig - det befinner seg i vurderingsprosessen, og det er spesielt å gå ut med så høy sigarføring for foreløpige resultater.

Curry peker på at stansen, eller pausen om man vil, i den globale oppvarmingen er i dyp kontrast til det som ble spådd av klimamodellene, og at flere forskere nå ser seg rundt etter andre forklaringer enn CO2.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

dagfinn

#12
Hun har nok ikke uttalt seg fullt så krast. Hun presiserer på bloggen sin:

http://judithcurry.com/2011/10/30/mail-on-best/

Jeg må jo si at Mullers atferd er bisarr. Litt på samme måten som tidsskriftredaktøren som gikk av for en stund siden.

http://rogerpielkejr.blogspot.com/2011/09/retraction-remote-sensing-and-due.html

Muller må jo skjønne at dette ikke er så avgjørende som han prøver å gjøre det til.

Bebben

Ser at Judith ikke står inne for denne sammenligningen med Climategate, men mye av kritikken ser ut til å ligge fast.

I mellomtiden har Steve McIntyre begynt å pirke i dataene og klø seg i hodet. Det ser ut til at svært mye er uklart om BEST på det nåværende tidspunkt og at vi må vente en stund til på en skikkelig full forståelse av hva de egentlig har gjort i sin analyse.

Men dette gjør jo bare Mullers høye sigarføring i mediene enda mer underlig.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

zulusierragolf

For meg som har sett videosnuttene av Muller som harselerer med Jones og "hide the decline" så blir dette ufrivillig tragikomikk.

Jeg tviler ikke på at det er mange som vil ha Muller til å dementere sine utsagn - men det er jo ikke noe han MÅ skjønne. Kanskje han derimot MÅ skjønne at han har rett?