Skremselspropaganda i Norge

Startet av Telehiv, oktober 31, 2011, 10:00:12 AM

« forrige - neste »

seoto

Jeg så ikke papirutgaven av VG på mandag, men de hadde også en internettutgave av skremsler 17.03.2013:

SitatGlobal oppvarming bidro til ekstremtørken i Somalia i 2011
** Anslår at mellom 50.000 og 100.000 mennesker mistet livet
** Norsk klimarådgiver: - Dette er bare begynnelsen


... - Mangelen på de lange regnperiodene i begynnelsen av 2011 var en effekt av at den systematiske oppvarming som følge av konsentrasjonen av klimagasser, sa Peter Stott , en av forkserne som har deltatt i studien, til AP.

- Bare begynnelsen
- Dette er bare en av mange ekstremvær-situasjoner som vil bli mer og mer vanlige. Dette er bare begynnelsen, sier Svein Tveitdal, klimarådgiver i Klima2020.
Han mener dette er situasjoner vi må regne med i årene fremover.
- Vi er nå inne i en rask og farlig utvikling, vi har utrolig kort tid på oss til å kunne stoppe helt katastrofale klimaendringer, sier Tveitdal.

De er sannelig i slag om dagen ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Sitat fra: Telehiv på mars 20, 2013, 15:00:03 PM
Var det noen som så dobbelsideoppslaget i VG mandag?

Dette var så overdådig at jeg ikke trodde mine egne øyne:

2 fulle sider av illustrerte skremsler om hvor fryktelig 2100 ville bli pga. klimaendringene (og typelisten for skråsikre endringer var ellevill!) - en av de "beste" var at legetransport (bilde av ambulansebåt!) ville bli omtrent umuliggjort pga. menneskeskapt klimauvær i 2100!!

Noen som tok kopi? Mathismoen i "tanta" blir rene amatøren i forhold!
Telehiv, det der høres så ekstremt morsomt ut at det er verdt å kjøpe avisen i ettertid. Den fås i VG-resepsjonen i Akersgata, i Oslo.   ;)     8)

Telehiv

Sitat fra: ebye på mars 20, 2013, 16:34:21 PM
Sitat fra: Telehiv på mars 20, 2013, 15:00:03 PM
Var det noen som så dobbelsideoppslaget i VG mandag?

Dette var så overdådig at jeg ikke trodde mine egne øyne:

2 fulle sider av illustrerte skremsler om hvor fryktelig 2100 ville bli pga. klimaendringene (og typelisten for skråsikre endringer var ellevill!) - en av de "beste" var at legetransport (bilde av ambulansebåt!) ville bli omtrent umuliggjort pga. menneskeskapt klimauvær i 2100!!

Noen som tok kopi? Mathismoen i "tanta" blir rene amatøren i forhold!
Telehiv, det der høres så ekstremt morsomt ut at det er verdt å kjøpe avisen i ettertid. Den fås i VG-resepsjonen i Akersgata, i Oslo.   ;)     8)

ebye,

jeg er ikke på de trakter for tiden, fikser du en kopi lagt ut her? Min utgave gikk i søpla før jeg fikk forsvart meg....
På forhånd takk! 
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ebye

Mulig jeg rekker det før påske.    8)

Jostemikk

Utrolig nok nevnes det skammelig uvitenskapelige sesongvarselet til Meteorologisk Institutt i dagens nettutgave av Aftenposten.

SitatBommet totalt på vinterværet

Meteorologene meldte en mild vinter, men bommet med opptil seks grader. - Man kan like gjerne kaste terning, mener hobbymetereolog.


I november presenterte Metereologisk institutt sitt tremånedersvarsel for vinteren 2012/2013: De neste måendene skulle temperaturen ligge over gjennomsnittet de fleste steder. 6. mars konkluderte Metereologisk institutt selv med at vinteren ble kald og tørr. Landet i sin helhet ligger 0,9 grader under normalen i desember, januar og februar.
Seks grader feil

Hobbymetereolog Bernt Lie står bak nettstedet www.verogvind.net .

Lave temperaturer og lite snøsmelting gir suverene skiforhold stort sett over hele landet. Han har gått beregnet avviket mellom sesongvarselet og faktisk temperatur for 40 ulike steder fra Farsund i sør til Alta i nord. Gjennomgangen viser at statsmetereologene har bommet med rundt fire grader de fleste steder
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Kan det være at de stadig spår varmere vær enn det blir, både på langtidsvarsler og kortere varsler, for at vi skal sitte igjen med et inntrykk av "global oppvarming" (varmere enn "normalt")? Da lever vi jo i den troen inntil det motsatte er bevist. Meteorologene kan samtidig få vist sin sterke tro.

Men jeg tror de bør være litt forsiktige med å bruke ordet "global oppvarming" altfor ofte i Europa etter det været som har vært de siste ukene. ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Ewer Gladblakk.

SitatMeteorologene kan samtidig få vist sin sterke tro.
Ja kansje det nettopp er slik det er, Seoto....meteorologene er jo de største klimapastorene vi helst bør vite om, og ingen går da uttapå en sånn relegion...? :)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

jarlgeir

Seoto mener de bør være forsiktig med å nevne global oppvarming etter de siste ukene,

Neida, du må da skjønne at alt det kalde været skyldes global oppvarming. Dette er jo fullstendig logisk.
It's the sun, stupid!

BorisA

Og sannelig klarer Dagbladet å servere litt AGW i disse kalde tider.
Jordbær på Grønland kan være tegn på klimaendringer:
http://www.dagbladet.no/2013/03/27/nyheter/utenriks/reiseliv/landbruk/26405391/
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

seoto

Sitat fra: BorisA på mars 27, 2013, 11:15:01 AM
Og sannelig klarer Dagbladet å servere litt AGW i disse kalde tider.
Jordbær på Grønland kan være tegn på klimaendringer:
http://www.dagbladet.no/2013/03/27/nyheter/utenriks/reiseliv/landbruk/26405391/

Ja, er det ikke utrolig hva AGW kan gjøre - det gjør tydeligvis også dagene lengre:
Sitat- Da jeg kom hit for første gang i 1999, var det ingen som ville ha drømt om å gjøre noe slikt. Men nå virker sommerdagene varmere og lengre, fortsetter Ernst mens han viser fram drivhus og en utendørs vinterhage.

Og hvorfor i all verden skriver ikke Dagbladet om problemene bøndene i Rogaland og Vestfold har med kulde og tele? Selvsagt var det en NTB-melding ;) Avisene trenger ikke særlig mange selvstendige journalister så lenge de kan bruke meldinger fra NTB, og NTB vet selvsagt til enhver tid hva som er politisk korrekt å skrive om.

Vinterkulda forseinkar grønsakene
Det kalde vêret over stort sett heile Sør-Noreg den siste tida gjer at tidleggrønsakene ikkje kan plantast ut enno.



Til og med byggebransjen sliter i Rogaland i år:
– Vi taper mye penger hver dag

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: seoto på mars 27, 2013, 11:55:45 AMOg hvorfor i all verden skriver ikke Dagbladet om problemene bøndene i Rogaland og Vestfold har med kulde og tele? Selvsagt var det en NTB-melding ;) Avisene trenger ikke særlig mange selvstendige journalister så lenge de kan bruke meldinger fra NTB, og NTB vet selvsagt til enhver tid hva som er politisk korrekt å skrive om.

Helt riktig. NTB har en politisk agenda, og de og MSM som trykker sludderet deres har lite å bekymre seg over. Folk vil ha den politisk korrekte sannheten. Virkeligheten er de ikke interesserte i i det hele tatt.

The further a society drifts from the truth, the more it will hate those who speak it.

George Orwell

Kognitiv dissonans. Folk flest føler seg tryggest hvis de kan få leve uforstyrret i illusjonen om at Staten (Storebror) tar seg av dem. Da kan de jo samtidig skyve fra seg alt ansvaret. Nåde de som forsøker ryste denne illusjonen.

Ærlig talt, vi ser det jo her på Klimaforskning. Hvordan tror dere da det står til i resten av samfunnet? Her inne må vi jo i det minste kunne anta at medlemmene har som utgangspunkt at de allerede har sett en stor feil i hvordan forskere, politikere og MSM presenterer en sak, nemlig klimasaken. Dette til tross hører vi skrik og hyl i svidd gummi hver gang bremsene tråkkes i bånn hvis noen forsøker rette fokus utenfor den trange klimasfæren.

Mitt tips er at NTB har sine glansdager foran seg, ikke bak seg. Dessverre. Undersøkende journalistikk er på vei ut i glemselen, og det er kanskje like greit, når vi ser hvordan de styres av en politisk agenda og skriver under falskt flagg?

We need only in cold blood ACT as if the thing in question were real, and keep acting as if it were real, and it will infallibly end by growing into such a connection with our life that it will become real.
William James
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Sannheten for det enkelte menneske synes å være dets egen oppfatning av sannheten, som kan være en helt annen for en annen person. I vitenskapen kan man finne noen faktiske sannheter. Hos individene synes sannheten å være svært subjektivt valgt, men allikevel alltid påvirket av noen eller noe. Hvem eller hva er det som skaper vår sannhetsoppfatning? Dersom vi aldri var blitt påvirket av noe eller noen som helst utenfra, hva slags sannhetsbilde ville vi da ha? Hvordan og hvorfor velger vi våre egne sannheter? Er vi egentlig medlemmer i en gnu-flokk?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

SitatEr vi egentlig medlemmer i en gnu-flokk?

Ja. Undertegnede inkludert. Vi har alle saker vi helst ser få ligge ugransket. Urørt. Og da snakker jeg bare om samfunnsproblematikken og debatten rundt den. Tar vi med det personlige, er vi slaver av oss selv 100 % av tiden. 24/7. Noe kan forklare ved menneskelighet, da i betydningen å være god og hensynsfull. Vi vil svært nødig være til bry eller plage for andre.

Kort og godt er vi for dumsnille, og det er et problem. De som styrer verden er verken dumme eller snille.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: seoto på mars 27, 2013, 12:48:59 PM
Er vi egentlig medlemmer i en gnu-flokk?

Fra Wikipedia:

"De blir jaktet på av rovdyr, først og fremst løver, men også flekkhyener og afrikanske villhunder, men har utmerket lukt og hørsel som gjør at gnuen oppdager rovdyrene raskt."
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Sitat fra: Amatør1 på mars 27, 2013, 13:42:30 PM
Sitat fra: seoto på mars 27, 2013, 12:48:59 PM
Er vi egentlig medlemmer i en gnu-flokk?

Fra Wikipedia:

"De blir jaktet på av rovdyr, først og fremst løver, men også flekkhyener og afrikanske villhunder, men har utmerket lukt og hørsel som gjør at gnuen oppdager rovdyrene raskt."

Godt poeng, Amatør1. Folk flest har mistet det instinktet. Saueflokk er en bedre betegnelse på oss, men selv sauen er i stand til å ane ulver i mosen. Ikke at det hjelper den særlig.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren