Skremselspropaganda i Norge

Startet av Telehiv, oktober 31, 2011, 10:00:12 AM

« forrige - neste »

seoto

Sitat fra: Jostemikk på februar 17, 2012, 10:22:36 AM
Sitat fra: ebye på februar 17, 2012, 09:35:48 AMHer er det også et nettverk, et tydelig mønster: Siri Kalvig ble utnevnt til Klimamisjonær.

Klimamisjonærstillingen? ;D

Ha-ha! Moroklumpen  ;D
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

BorisA

For meg virker det som om CAGW- klimaforskerne aldri er "fornøyd" med været. Det er alltid noe negativt de klarer å trekke frem. Når vintrene er milde, er de lynraskt fremme i media å påpeker dette, og sier at dette er HELT i tråd med prognosene.
Nå har de siste par vintrene vært kalde, og man skulle tro de da var "fornøyde". Men det er de jo absolutt ikke.
For da får vi vite at isbreene minker pga lite vintersnø på breene.
Men i år, da vinteren ser ut til å bli mild, så kommer det vel en bråte snø i fjellet som vi bidra til at breene øker igjen, vil det ikke?

Og 1000-kr spærsmålet:
Vil Cicero, Bjerknessenteret etc opplyse om den gledelige isbreutviklingen i vinter, eller vil de trekke frem at vinteren har vært mildere enn normalt?
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Sikkert feil type snø, "1-års-snø" eller noe slikt  ::)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

#258
I dag, 22. februar 2012, er det Forkningsrådets direktør, Arvid Hallén, som er ute og skrmmer og feilinformere folket i Aftenposten:

Vi er for dårlig rustet

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Vi-er-for-darlig-rustet-6767894.html

Dette er virklig alamerende, minst på to måter:

- at NFR's direktør (og rådet?) flagger sin prsonlige alarmistiske holdning og tro
- at Hallén er så dårlig informet om det han skriver, at han tolker siste meldinger fra IPCC helt feilaktig:

Han skriver i kronikken sin:

SitatFjoråret ga oss sterke varsler om klimaendringer gjennom storm og nedbør som ødela hus, veier og annen viktig infrastruktur for milliarder i Norge. Andre steder i verden førte ekstremværet med seg langt større ødeleggelser. FNs klimapanel har konkludert med at vi allerede ser effekter av menneskeskapte klimaendringer, og alt tyder på at vi må lære oss å leve med et endret klima. Ekstremvær er en av konsekvensene av klimaendringene som vi vil merke mer til.

:o

Telehiv

#259
Alle disse feilinformasjonene har en samfunnskostnad som det er mulig å etterprøve i ettertid, når regningen skal gjøres opp.

Det juridisk interessante her er når innslagspunktet vil være for der at handler mot bedre vitende, dvs. fra det tidspunkt man forsettlig fortsetter å øke kostnadene på en prosess som utenfor rimelig tvil er feil iht. tilgjengelig vitenskapelig dokumentasjon på det samme tidspunkt.

Dette er spesielt relevant for offentlig ansatte personer i ledende/besluttende stillinger med et direkte ansvar for konkrete kostnader som følge av fremming av synspunkter uten legitimt/vitenskapelig grunnlag på det tidspunkt kostnadene påføres.

I hovedsak snakker vi her om "grov uforstand i tjenesten".

Det er mange lover som kan komme til anvendelse mot dette, men Tjenestemannsloven er et typisk eksempel, hvor ikke minst flg. paragraf vil kunne komme til anvendelse:


Tjenestemannslovens § 15. Avskjed:

En embets- eller tjenestemann kan avskjediges når vedkommende:
a. har vist grov uforstand i tjenesten eller grovt har krenket sine tjenesteplikter eller trass i skriftlig advarsel eller irettesettelse gjentatt har krenket sine tjenesteplikter,

b. ved utilbørlig atferd i eller utenfor tjenesten viser seg uverdig til sin stilling eller bryter ned den aktelse eller tillit som er nødvendig for stillingen.


Anvendte eksempler:
1. Den nå beryktede Mr. Gleick er dagens kroneksempel innen slike paragrafer, og har åpenbart blitt profesjonelt juridisk rådet til å trekke seg fortest mulig fra alle offentlige verv før de virkelig store erstatningskravene "irriteres" fram.

2. CRUs Climategate-jukser Phil Jones lå i umiddelbar fare for å rammes av noe lignende (pluss en del andre lovbrudd også, riktignok; og det ble til og med snakket om ubetinget fengsel) før de ulike hvitvaskingskomiteene begynte arbeidet med å redde den britiske nasjonens forskerære. 

3. Neste klimajukser ut kan bli mange, forslag?

Men det er klart at det bare er et tidspsørsmål før de første rettssakene har tilstrekkelig grunnlag til å vinnes mot nærmere definerte klimajuksere i både UK og USA. Der sitter det ressurssterke og "klimaskadede" personer, grupper og næringsforetak (utover de meningsløse offentlige utgiftene) som er villig til å kjøre rettssaker for alt det er verdt. Vent og se!


SISTE:

Heartland har nå satt opp en egen Fakegate-side ( http://fakegate.org/ ), der det allerede nå varsles nettopp en sak av den type jeg har skissert foran:

"We believe the culprits will be brought to justice soon, and when they do, DesmogBlog, ThinkProgress, and the Huffington Post may have some explaining to do as well."

Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

seoto

Jeg minner igjen om at vi har en samling av linker angående Heartland-saken her:
http://klimaforskning.com/heartland.html

Som du vil se, går den første linken til fakegate.org ;)

Jeg har lagt ut noen nye linker der i dag, og vil fortsette etter hvert som jeg finner nytt - men ikke i kveld, for nå har jeg åpnet vinen min og skal sløve foran TV - i hvert fall innimellom :)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

jarlgeir

Aftenposten slår 22.feb til igjen med mere klimapropaganda:

Arvid Hallén  administrerende direktør i Forskningsrådet opptrer i en kronikk i dag som poitiker, Lysenkoist og astrolog.
http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Vi-er-for-darlig-rustet-6767894.html#.T0g4hOUlK6s

Temaet er ekstremvær, nå igjen.

Som vanlig lite konkret om nøyaktig hva slags ekstrevær og enda mindre om bevisene.
Løp og skriv kommentarer...

Så får vi se hvem som slår til med et lengre motinnlegg. Normal oppførsel fra Aftenposten er å alltid la alrmistene både få mere spalteplass og alltid siste ordet.
It's the sun, stupid!

BorisA

Sitat fra: jarlgeir på februar 25, 2012, 02:50:42 AM
Aftenposten slår 22.feb til igjen med mere klimapropaganda:

Arvid Hallén  administrerende direktør i Forskningsrådet opptrer i en kronikk i dag som poitiker, Lysenkoist og astrolog.
http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Vi-er-for-darlig-rustet-6767894.html#.T0g4hOUlK6s

Temaet er ekstremvær, nå igjen.

Som vanlig lite konkret om nøyaktig hva slags ekstrevær og enda mindre om bevisene.
Løp og skriv kommentarer...

Så får vi se hvem som slår til med et lengre motinnlegg. Normal oppførsel fra Aftenposten er å alltid la alrmistene både få mere spalteplass og alltid siste ordet.
Ikke et motinnlegg i sikte foreløpig.
I dagens AP blir Arnulf Møllerstad, mannen bak Friluftsmagasinet, intervjuet av Hilde Lundgaard. Det er et ganske langt intervju, men han får iallefall sagt at han er klimapessimist.
Men jeg også venter bare på et motinnlegg til Arvid Hallen, såpass må man forvente av Aftenposten.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

BorisA

#263
Og Aftenposten fortsetter stødig sine klimaskremseler. Avisen fikk vel dårlig samvittighet for den forholdsvis balanserte artikkel for et par uker siden, så nå må de "ta igjen" det tapte.

Jeg finner ikke noen nettversjon, men det klarer sikkert ebye etter hvert.  ;)
På side 14 (del1) i dagens Ap forfattet av Ole Magnus Rapp er det en arikkel om klimatilpasning i Norge, med SINTEF som "kilde".
Artikkelens titte:
Våtere klima, Norge råtner

Noen utdrag:
"Innen hundre år vil to tredjedeler av dagens norske bygninger være utsatt for råte. Et villere, varmere og våtere klima gir store  utfordringer"

"I løpet av de kommende 100 år vil sjøen ligge opptil en meter høyere flere steder i landet"

"Økt fukt vil også komme av mer nedbær, og at vinden vil drive regn mot vegg, dører og vinduer"

"I dag har 70 norske kommuner en årsmiddeltemperatur over 6,3 grader. I år 2100 vil 341 kommuner, 90% av landet, ha en slik temperatur."

etc etc.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Boris, av dette trekker jeg konklusjonen at Aftenposten har sunket en smule rent kvalitetsmessig iløpet av forholdsvis få år. Tenk at de forsøker å leve på udokumenterte skremsler. De har blitt alarmistiske. Aftenposten!

Det er som jeg har skrev noen ganger nå. Det er nesten så man skulle tro de hadde en ren kommunist som redaktør der...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

#265
Sitat fra: Jostemikk på februar 27, 2012, 20:08:47 PM
Boris, av dette trekker jeg konklusjonen at Aftenposten har sunket en smule rent kvalitetsmessig iløpet av forholdsvis få år. Tenk at de forsøker å leve på udokumenterte skremsler. De har blitt alarmistiske. Aftenposten!

Det er som jeg har skrev noen ganger nå. Det er nesten så man skulle tro de hadde en ren kommunist som redaktør der...
Ja, det er utrolig hvordan AP har utviklet deg de seneste årene. Egil Sundar roterer i graven, det er jeg sikker på.

Når du sier kommunistisk redaktør, ja så går det vel visse rykter...
Hun kaller seg vel exkommunist, men det spørs vel om ikke nissen var med på lasset.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

seoto

Sitat fra: BorisA på februar 27, 2012, 20:04:52 PM
Og Aftenposten fortsetter stødig sine klimaskremseler. Avisen fikk vel dårlig samvittighet for den forholdsvis balanserte artikkel for et par uker siden, så nå må de "ta igjen" det tapte.

Jeg finner ikke noen nettversjon, men det klarer sikkert ebye etter hvert.  ;)
På side 14 (del1) i dagens Ap forfattet av Ole Magnus Rapp er det en arikkel om klimatilpasning i Norge, med SINTEF som "kilde".
Artikkelens titte:
Våtere klima, Norge råtner

Noen utdrag:
"Innen hundre år vil to tredjedeler av dagens norske bygninger være utsatt for råte. Et villere, varmere og våtere klima gir store  utfordringer"

"I løpet av de kommende 100 år vil sjøen ligge opptil en meter høyere flere steder i landet"

"Økt fukt vil også komme av mer nedbær, og at vinden vil drive regn mot vegg, dører og vinduer"

"I dag har 70 norske kommuner en årsmiddeltemperatur over 6,3 grader. I år 2100 vil 341 kommuner, 90% av landet, ha en slik temperatur."

etc etc.

De har nok en aksjon på gang nå. Dette er fra P4:

SitatFrykter kulturarven råtner bort
P4 (Lillehammer): Med stadig våtere klima er det nærmest blitt et kappløp å hindre at kulturhistorien vår råtner bort.
Av de nærmere 5850 fredete bygninger i Norge, er det spesielt historiske bygninger på kysten som er i fare.
Seniorforsker Anne Kaslegard hos Riksantikvaren sier til P4 Nyhetene at de nå har sett seg nødt til å intensivere arbeidet med å sikre disse bygningene.

Eller kan det ha noe med vilje til å bevilge penger til vedlikehold?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Det kan ihvertfall ha noe å gjøre med viljen til å vedlikeholde et dogme.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: BorisA på februar 27, 2012, 20:14:02 PM
Sitat fra: Jostemikk på februar 27, 2012, 20:08:47 PM

Ja, det er utrolig hvordan AP har utviklet deg de seneste årene. Egil Sundar roterer i graven, det er jeg sikker på.

Når du sier kommunistisk redaktør, ja så går det vel visse rykter...
Hun kaller seg vel exkommunist, men det spørs vel om ikke nissen var med på lasset.

Ex for extrem.

ebye

Her er scannet, BorisA, etterlyst i #273

http://www.climometrics.org/12apraat.pdf

En litt dristig en: Noen i kommunene har sett lyset og mulighetene. Midler for å sikre mot storm og blæst, pga. klimaendringene. Men, dette har de naturligvis skjønt, dette er bare skremsler. De leser jo tross alt Klimaforskning.com må vite.  ;D  "Vi følger da med." Ingen dramatiske klimaendringer, men kanskje mer penger i kommunesparegrisen? Snakk om kløktig bruk av sugerøret!  8)