Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

ebye

Sitat fra: Amatør1 på oktober 30, 2012, 20:57:54 PM
Sitat fra: ebye på oktober 30, 2012, 20:39:29 PM
Jeg likte spesielt godt denne starten:

- Det er nå enighet blant forskere om at styrken på orkanene har økt, og at det er sannsynlig at dette vil fortsette under en global oppvarming.

Saken er naturlig nok slått opp på CICERO's side:

Sterkere og hyppigere orkaner

http://www.cicero.uio.no/webnews/index.aspx?id=11798    8)

Jeg tror det må ha vært noen frosker, og ingen forsker som har funnet ut at det er et ikke-vitenskapelig konsensus om at styrken på orkanene har økt, mens debatten viser det motsatte:
Dueling papers on Tropical Cyclone Frequency

Weather is climate, or loaded dice, or something



Forøvrig er det interessant å observere at trollene på VGD ("trollene på VGD" høres ut som en historie fra Asbjørnsen og Moe!) er mer opptatt av bredden på orkanen "Sandy", som ikke var noen orkan da den kom inn over land. Det minner en umiddelbart om Kurt Olssons intervju i en kjempesofa, der spørsmålet til høydehopperen Patrik Sjøberg er: "Hur brett har ni hoppat?"

Hi, hi, det intervjuet satte i gang en morsom lunsj på jobben.

Til spydkasteren: Hvor kort har du kastet?

I dag:

Til klimaforskeren: Hvor lite har du tenkt?   8)

Amatør1

Sitat fra: ebye på oktober 30, 2012, 20:39:29 PM
Jeg likte spesielt godt denne starten:

- Det er nå enighet blant forskere om at styrken på orkanene har økt, og at det er sannsynlig at dette vil fortsette under en global oppvarming.

Saken er naturlig nok slått opp på CICERO's side:

Sterkere og hyppigere orkaner

http://www.cicero.uio.no/webnews/index.aspx?id=11798    8)

List of New York hurricanes

"List of New York hurricanes encompasses 84 tropical or subtropical cyclones that have affected the state of New York since the 17th century. The state of New York is located along the East coast of the United States, in the Northeastern portion of the country. The strongest of these storms was the 1938 New England Hurricane, which struck Long Island as a Category 3 storm on the Saffir-Simpson Hurricane Scale. Killing more than 600 people, it was also the deadliest. Tropical cyclones have affected the state primarily in September but have also hit during every month of the hurricane season, June through November. Tropical cyclones rarely make landfall on the state, although it is common for remnants of tropical cyclones to produce heavy rainfall and flooding."

De har lite å gå på, disse "forskerne" som vil forklare stormen i New York med CO2.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Tror ikke det er muligheter for kommentarer, etter artikkelen i Aftenposten. Da blir det "tyngre" å drive folkeopplysning, Amatør1.

En annen tanke slo meg: CICERO burde jo ha kommntarfelt etter sine artikler. Nå må du godkjennes av KLIMA for å komme i papirform. Tidligere hadde CICERO et debattforum, jeg vet ikke hvor det er eller hva som er status. Det er i hvert fall ikke lett å finne noe debattforum.

Mulig de er engstelige nå, for konsekvensene. Det ville blitt rabalder, med meninger i hytt og klima.   8)

Amatør1

Sitat fra: ebye på oktober 30, 2012, 21:50:54 PM
Tror ikke det er muligheter for kommentarer, etter artikkelen i Aftenposten. Da blir det "tyngre" å drive folkeopplysning, Amatør1.

Det er hele hensikten, ebye. Det var ikke for ingenting de la ned AD. Folk må endelig ikke komme til orde i deres avis, uten godkjenning. Derfor bruker vi stading mindre tid på den avisen.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

På grunn av denne avskyelige klimasvindelen går det millioner av mennesker rundt i dag og tror at orkaner er menneskeskapt. De nekter for at det var orkaner tidligere, og at vi bestemmer både hyppighet og styrke.

Noe å ta med seg i grava for Prestrud, Benestad et al.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Mer om Sandy - fra sjefsklimaforskeren Rasmus Benestad, på Dagsavisen Nye meninger

Orkanen Sandy og boblene

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1003/subcat1012/thread258069/

Han er forbausende mild i formen, nærmest "en ulv i fåreklær"?

Men grunnsynet er der, avslutningsvis:

SitatJeg tror det er større sannsynlighet for at stormstatistikken påvirkes av en global oppvarming enn at den ikke gjør det (se her for mer informasjon).

Henvisningen her er til en omtale av Katrina, på RealClimate

http://www.realclimate.org/index.php/archives/2005/09/hurricanes-and-global-warming/

Skal se nærmere på den siden.    ;)     8)

Jostemikk

#1341
Anthony Watts har dette å fortelle:

Finally: JPL intends to get a GRASP on accurate sea level and ice measurements

A climate science bombshell: New proposal from NASA JPL admits to "spurious" errors in current satellite based sea level and ice altimetry, calls for new space platform to fix the problem...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

I dagens papirutgave av Aftenposten forfattet av Ole Mathiesmoen har følgende overskrift: Oppvarmingen går saktere enn antatt!

Sitat:
"Oppsiktsvekkende funn fra norske klimaforskere gir oss litt mer tid til å kutte utslippene, og litt større sjanse for at oppvarmingen kan begrensen til 2 grader"

Men artikkelen er selvsagt blodekte CAGW-vare.

Kan klimakrisen avblåses spør journalisten.
"Nei, overhodet ikke" svarer professor Terje Berntsen ved Instituttett for geofag i Oslo.

Gidder ikke referere alt, den kommer vel på nettet i løpet av dagen.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Sitat fra: BorisA på oktober 31, 2012, 07:56:41 AM
I dagens papirutgave av Aftenposten forfattet av Ole Mathiesmoen har følgende overskrift: Oppvarmingen går saktere enn antatt!

Det kan jo ikke stemme. Vi selv, og mange forskere har jo i flere år pekt på at utviklingen ikke er slik alarmistene hevder.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Tenkte meg nok at jeg ikke ville rekke å referere Aftenposten, før deg, BorisA.   ;)

Denne saken er jo også referert i Adressa, presentert av BaseBallstick her

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,1022.msg18999/topicseen.html#msg18999

http://www.adressa.no/vaeret/article6589831.ece

Og på E24

http://e24.no/makro-og-politikk/klimaendringene-vil-skje-saktere-enn-antatt/20293497

Og på Webavisen - VG

http://www.webavisen.no/siste-nytt-om/klimatrusselen+dette.htm

Aftenposten har et oppslag for iPad, det fikk jeg ikke opp på PC'n.

Professor  Terje Berntsen er varmist, men oppslaget kommer til å skape bølger uansett. Og det er ekstra interessant at det er Ola Mathismoen som skriver i Aftenposten. Har han åpnet det ene øyet?   8)

bøvelen

Og det er mindre enn en uke siden vi fikk rapporter om den varmeste september til nå, i Aftenposten!!

Amatør1

Sitat fra: ebye på oktober 31, 2012, 08:16:26 AMOg det er ekstra interessant at det er Ola Mathismoen som skriver i Aftenposten. Har han åpnet det ene øyet?   8)

Opportunister har alltid et øye åpent.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

I kveld lokal tid klokken 21 (klokken 22 her, tror jeg), går det et program om Climategate på BBC radio 4. Ser ut som det kan lyttes til via Internett.

Bishop Hill har en post om programmet. Deltakerlisten ser interessant ut:

SitatAs readers here know I was interviewed for the show as were Steve M, Tallbloke and Benny Peiser I think. CRU refused to take part, although Mike Hulme was involved.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Sitat fra: Bebben på oktober 31, 2012, 17:37:59 PM
I kveld lokal tid klokken 21 (klokken 22 her, tror jeg), går det et program om Climategate på BBC radio 4. Ser ut som det kan lyttes til via Internett.

Betimelig påminnelse, Bebben! Har akkurat kommet inn, dette skal jeg forsøke å få med meg!
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Programmet virket relativt balansert, må jeg si. Flere skeptikere/kritikere kom i tale. Dessverre ble jeg forstyrret midt i programmet og fikk ikke med meg 100%.

Richard Drake har en grei liten oppsummering i en kommentar hos Bishop Hill. (Link ovenfor.)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!