Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

Ewer Gladblakk.

SitatHer gikk det opp et lys for meg: Klyngingen til den nye klimareligionen er blitt en trøst og en sutteklut for de ensomme, sviktede og bitre sjeler etter at gode gamle Jesus har gått opp i røyk. Eller noe slikt, Ewer?
Stemmer bra for min del det, Tele.
Og tar en med  alle dem som helst kansje vil bli en helt splunka ny "klima-Jesus" på kjøpet, så kan det godt passe til skreddersydde gardiner foran alle vinduene!  ;)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Amatør1

Sitat fra: ebye på mars 06, 2013, 13:19:15 PM
Hvis det ikke skjer noe paradigmeskifte før i 2020, med tilhørende ny Læreplan, ja så vil vi totalt ha fått ut 12-13 kull med enøyde, indoktrinerte samfunnsbygger. Skrekk og gu!   :o     >:(

Vel, vi måtte stå ved siden av pulten og synge en salme hver morgen. Håpløs inndoktrinering virker ikke alltid.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

The Inconvenient Skeptic har en post om anomaliene jan/feb 2013.

SitatNow for something interesting.  In January the anomaly in the Arctic was well above average.  By simple physics that meant the Arctic was losing energy to space at a much higher rate than average.  Normally the Arctic is losing energy at a rate of 163 W/m^2.  In January of 2013 it was losing energy at a rate of 173 W/m^2.  That 6% increase in rate of energy loss meant that the Arctic ended up with a negative anomaly in February.  The dramatic change in Arctic anomaly played a big role in the drop of the global anomaly in February.

Og et lite spark til CO2 hører med:

SitatIn January of 2013 it was 395 ppm and in 1985 it was 50 points lower at 345 ppm.  So despite the fact that CO2 was higher, the Earth was losing energy at a higher rate to space.  CO2 was not blocking the energy from escaping despite all the claims that increased CO2 prevents heat from escaping the Earth.  The Earth 30 years later was losing a significantly larger amount of energy to space than it was in the past.

Les alt sammen.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Det der er interessant, Bebben. Det skal bli morsomt å se James Hansen vise fram et fargekart med blåfarget Arktis...

DMI har også vist kulde i Arktis nord for 80 breddegrad. Nå bruker de ERA40-modellen, så ta det for hva det (ikke?) er verdt, men temperaturfallet de viste oss har i hvertfall ikke jeg sett tidligere i den tiden jeg har fulgt med. Er vel på vei oppover igjen nå, men jeg tror vi trygt kan si at Arktis har puffet på kjelelokket og sluppet ut litt steam.



Snittemperaturen stupte ca 15 grader iløpet av februar. Det er et lite område rent geografisk, men fire grader varmere Arktis gjør jo hele kloden glovarm, så da må vel tilsvarende kulde gjøre det globale snittet kjøligere.

I et innlegg tidligere i dag skrev Tele om en dramatisk nedkjøling av Alaska de seneste vintrene, og alle vet jo at snittet ikke har vært høyt for Europa heller den samme perioden.

Sjøisen i Antarktis har satt ny rekord. Så vidt jeg kan se har det aldri vært høyere minimum enn nå, og den globale sjøisen har ligget godt over gjennomsnittet de siste par ukene.

Kan vi håpe på at dette gis oss tilbake sommere der det i det minste vil være mulig å tørke høyet på hæsje, for de som liker lukta av høy og holder på på gamlemåten?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Ta en titt på sjøisen i Antarktis. Må jo være borti 25 % over normalen for årstiden?

[attachimg=1]

Det er ikke så verst med sjøis nordpå heller. Gå til kilden og ta en titt.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Jeg leste om dette allerede for ei uke siden. Tyske meteorologer spådde -15 over store deler av tyskland den andre uka i mars. Det hørtes jo utrolig ut, så jeg valgte å ikke legge ut link. Nå kommer Storm med samme melding, her fra VG:

VG - Kuldebølge i Norge - våren ennå ikke i sikte

SitatBERGEN (VG) Lengter du etter å gå ute i bare armer, hagearbeid og utepils? Da må du vente. Nok en kuldebølge er på vei.

Og den ser ut til å vare til påske, hvis vi skal tro kraftmeteorolog Simon Jury i StormGeo. Han har laget varsel for en måned fram i tid, og han ser ingen tegn til brå omslag til vårlig vær:

- Den perioden vi går inn i nå, ser ut til å bli den tørreste og kaldeste vi har varslet hittil denne vinteren, sier Jury til VG.

Mye kald luft

Årsaken er store mengder kald luft som ganske rolig velter over oss fra nord og nordvest:

- Det er ikke kraftig vind, men den er varig, og vil gjøre det kaldere dag for dag framover nå. Dette skyldes flere forhold, blant annet at de vanlige vindsystemene rundt Nordpolen har tatt pause.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Det betyr vel i realiteten at vi aldri vil gå tom for noe som helst, så sant dette stemmer, og det en gang blir mulig å utvinne kullet under Nordsjøen.

E. M. Smith - A Billion Tons of Coal a Year for 3000 years in Norway

SitatThe basic point is that there's a heck of a lot of fossil fuels in the world. Loads of it. In 2005 they found 3000 billion tons of the stuff near Norway. Yes, it is under water and nearly impossible to mine at present. But technology changes. Whenever it is desirable enough, we can send small robotic mining machines down to get it.

http://www.resilience.org/stories/2005-12-28/3000-billion-tons-coal-norways-coastline

Sitat3000 billion tons of coal off Norway's coastline

by R.J.Wideroe, J.D.Sundberg, originally published by Verdens Gang | Dec 28, 2005

Fifty years from now, oil producing rigs could be setting coal on fire far below the sea, rather than pumping oil.

Burning coal where it is is one way Norwegian oil company Statoil thinks that the vast coal-reserves on the Norwegian shelf can be utilized.

This summer, students from Norwegian University of Science and Technology analyzed data from 600 wells drilled on the Norwegian Shelf of the North Sea. They calculated that there are 3000 billion tons of coal off the Norwegian coast. Most of the reserves are located at Haltenbanken. This compares to today's proven and recoverable world reserves of 900 billion tons of coal.

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på mars 09, 2013, 20:21:31 PM
Jeg leste om dette allerede for ei uke siden. Tyske meteorologer spådde -15 over store deler av tyskland den andre uka i mars. Det hørtes jo utrolig ut, så jeg valgte å ikke legge ut link. Nå kommer Storm med samme melding, her fra VG:

VG - Kuldebølge i Norge - våren ennå ikke i sikte


Et viktig fenomen i fjor var at Mars var uvanlig varm. Det ser altså ut til at det ikke gjentar seg i år.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Sitat fra: Amatør1 på mars 09, 2013, 22:36:19 PM
Sitat fra: Jostemikk på mars 09, 2013, 20:21:31 PM
Jeg leste om dette allerede for ei uke siden. Tyske meteorologer spådde -15 over store deler av tyskland den andre uka i mars. Det hørtes jo utrolig ut, så jeg valgte å ikke legge ut link. Nå kommer Storm med samme melding, her fra VG:

VG - Kuldebølge i Norge - våren ennå ikke i sikte


Et viktig fenomen i fjor var at Mars var uvanlig varm. Det ser altså ut til at det ikke gjentar seg i år.

Det ser ikke slik ut. Våren 2011 opplevde vi skikkelig varme i april. Våren 2012 kom den som du skrev i mars. Jeg fleipet litt i fjor med at hvis denne trenden fortsatte, ville årets varmeste dager komme i februar 2013. Slik gikk det, mildt kaldt sagt ikke.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

Ser at Goddard på vgd påstår at det har vært rekordvarmt på den nordlige halvkule i februar:

Sitat:
I følge det svenske meteorologiske instituttet ble det ny varmerekord for februar for den nordlige halvkule:
– Februari blev bistert kall i östra Sibirien men i övrigt var det milt väder som dominerade på norra halvklotet. Passande nog blev det även ett nytt februarirekord för den norra hemisfären. I Nordamerika drog ett kraftigt vinteroväder fram och på Japan uppmättes ett nytt snödjupsrekord. På södra halvklotet blev den sista sommarmånaden varm på många håll.
http://www.smhi.se/klimatdata/Manadens-vader-och-vatten/Varlden/februari-2013-varmerekord-for-norra-halvklotet-1.29164
For Europa så det slik ut:
– Kallt vinterväder dominerade i västra Europa med temperaturunderskott på omkring 1 grad. I östra Europa var det däremot milt med temperaturer på i allmänhet 4-7 grader över det normala. Även på Island var det stora temperaturöverskott. Reykjavik och Stykkisholmur hade båda sin tredje mildaste februarimånad. Där har mätningar pågått i 143 respektive 168 år.
– Den 22 drabbades Aten i Grekland av kraftiga åskväder som orsakade översvämningar.
– I övrigt var vädret relativt händelsefattigt i Europa mycket beroende på att högtryck dominerade vädermönstret. Ett undantag utgjorde området kring centrala Medelhavet där lågtryck dominerade under månadens första halva innan slutligen mer högtrycksbetonat väder bredde ut sig där under de sista veckorna av februari.
Sitat slutt

Er det mulig?
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Sitat fra: BorisA på mars 10, 2013, 15:01:32 PM
Ser at Goddard på vgd påstår at det har vært rekordvarmt på den nordlige halvkule i februar:

Sitat:
I følge det svenske meteorologiske instituttet ble det ny varmerekord for februar for den nordlige halvkule:
– Februari blev bistert kall i östra Sibirien men i övrigt var det milt väder som dominerade på norra halvklotet. Passande nog blev det även ett nytt februarirekord för den norra hemisfären. I Nordamerika drog ett kraftigt vinteroväder fram och på Japan uppmättes ett nytt snödjupsrekord. På södra halvklotet blev den sista sommarmånaden varm på många håll.
http://www.smhi.se/klimatdata/Manadens-vader-och-vatten/Varlden/februari-2013-varmerekord-for-norra-halvklotet-1.29164
For Europa så det slik ut:
– Kallt vinterväder dominerade i västra Europa med temperaturunderskott på omkring 1 grad. I östra Europa var det däremot milt med temperaturer på i allmänhet 4-7 grader över det normala. Även på Island var det stora temperaturöverskott. Reykjavik och Stykkisholmur hade båda sin tredje mildaste februarimånad. Där har mätningar pågått i 143 respektive 168 år.
– Den 22 drabbades Aten i Grekland av kraftiga åskväder som orsakade översvämningar.
– I övrigt var vädret relativt händelsefattigt i Europa mycket beroende på att högtryck dominerade vädermönstret. Ett undantag utgjorde området kring centrala Medelhavet där lågtryck dominerade under månadens första halva innan slutligen mer högtrycksbetonat väder bredde ut sig där under de sista veckorna av februari.
Sitat slutt

Er det mulig?

Nei, det er ikke mulig. Det finnes ingen dokumentasjon på hvilke data de har lagt til grunn, og sjekker man satellittmålingene, viser de ikke noen unormalt varm februar. Ikke nevnes noe om det er landtemperaturer eller om SST er iberegnet. Ikke at det spiller noen rolle. Det ble ikke satt noen rekord samme hvordan man vrir og vrenger på det.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amateur2

Det svenske meteorologiske instituttet skriver på sine nettsider:

Sitat
Nordamerika
Den 8-9 februari drog en mycket kraftig snöstorm, kallad "Nemo" fram över nordöstra USA med stora problem i trafiken och elförsörjningen. Omkring 10 människor omkom till följd av ovädret. Även östra Kanada drabbades men inte alls med samma effekter. 

Dette er etter min oppfatning grov feilinformasjon.

Jeg opplevde denne "Blizzarden" kalt Nemo, på nært hold i det området som fikk det største snøfallet her på nordøstkysten av USA. Nemo var det vi på godt norsk kaller et kraftig snøvær, men ikke i nærheten av å kunne kalles en snøstorm. Vi fikk mellom 60 cm og 75 cm snø natten til 9 februar. Vinden var overhodet ikke i nærheten av storm. Det kan muligens ha vært liten kuling i kastene. Med andre ord et høyst normalt forekommende vintervær hjemme i Norge.

At det blir problemer i trafikken med et slikt snøfall er jo å forvente, men den viktigste grunnen til at det blir store problemer er at folk ikke tar værmeldinger på alvor. Man legger i vei skodd med sommerdekk og regner med at dette skal gå bra, noe det selvfølgelig ikke gjør med en halvmeter snø i løpet av noen kveldstimer. Da kan det fort bli en lang natt med mange kalde timer i nedsnødd bil.
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

Jostemikk

Amateur2, det ser ut som om alle i alarmismeavdelingen kaller flere og flere normale værhendelser for ekstreme. Vi har jo blitt så vant til at MSM holder på med dette, men nå ser vi at også Rasmus Benestads svenske kollegaer i SMI, øser ut av seg overdreven propaganda.

BorisA, her har du dataene i tekstform. Jeg blir latere og latere, og grafene kommer ikke rekende på ei fjøl lenger. Februar er årets andre måned her som på kalenderen, og på toppen av kolonnene står hvilke deler av jorda dataene dekker. NH, altså nordre hemisfære, er dekket av data over land, over hav, samt kombinasjonen av begge. Dette er UAH/MSU-dataene til Spencer og Christy:

http://vortex.nsstc.uah.edu/data/msu/t2lt/uahncdc.lt
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Sitat fra: Jostemikk på mars 09, 2013, 20:21:31 PM
Jeg leste om dette allerede for ei uke siden. Tyske meteorologer spådde -15 over store deler av tyskland den andre uka i mars. Det hørtes jo utrolig ut, så jeg valgte å ikke legge ut link. Nå kommer Storm med samme melding, her fra VG:

VG - Kuldebølge i Norge - våren ennå ikke i sikte

SitatBERGEN (VG) Lengter du etter å gå ute i bare armer, hagearbeid og utepils? Da må du vente. Nok en kuldebølge er på vei.

Og den ser ut til å vare til påske, hvis vi skal tro kraftmeteorolog Simon Jury i StormGeo. Han har laget varsel for en måned fram i tid, og han ser ingen tegn til brå omslag til vårlig vær:

- Den perioden vi går inn i nå, ser ut til å bli den tørreste og kaldeste vi har varslet hittil denne vinteren, sier Jury til VG.

Mye kald luft

Årsaken er store mengder kald luft som ganske rolig velter over oss fra nord og nordvest:

- Det er ikke kraftig vind, men den er varig, og vil gjøre det kaldere dag for dag framover nå. Dette skyldes flere forhold, blant annet at de vanlige vindsystemene rundt Nordpolen har tatt pause.

Nå har dette nådd Storbritannia, der de varsler om snø, og de kaldeste temperaturene hittil i år. I mars!

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/uk-weather-snow-freezing-temperatures-1754432

Sitat'Coldest weather of the winter in parts of UK': Snow and freezing temperatures on the way in cold snap
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#1979
For satellittdataene til Spencer og Christy ble det en sjetteplass for februar 2013 når det gjelder dette årtusenet. Går vi lenger tilbake i serien som starter 1979, var det bare februar 1998 som skilte seg ut, og er den varmeste i serien med sine 0,67 °C.
Hvorfor de svenske meteorologene juger vet jeg ikke, men det står vel ikke bedre til med dem enn med andre CAGWere? Legg merke til at dataene ikke dekker lenger nord enn til 85°.

[attachimg=1]

Skal se om jeg rekker ta bakkemålingene når de dukker opp.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren