Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

Telehiv

#1995
Sitat fra: seoto på mars 14, 2013, 19:12:35 PM
Takk, Tele :)

Egentlig vet jeg jo noe om disse tingene (både fra bøker og spenningsserier - SEAL-utdannede er populære figurer), og neste gang beholder jeg de opprinnelige navnene for ikke å rote det til ;) I Norge har vi vel Forsvarets Spesialkommando - Hærens Jegerkommando (FSK-HJK), der det blant tjenestene også finnes  kontraterror-tjeneste utenfor Norges grenser. Så nå venter jeg bare på norske spenningsbøker med disse soldatene i hovedrollene. Der må jo en forfatter kunne få mulighetene til å leve ut fri fantasi, siden de tjenestene disse soldatene gjør, som oftest er svært hemmelige. Ja, og så har jeg selvsagt lest Hamilton-bøkene ;)

seoto,

du er jo rene forsvarseksperten!
Problemet med disse norske forsvarsgrenene er at de er blitt til "angrep", og at de sendes for å foreta terrorbombing av sivile iht. hvor Uncle Sam peker, jfr. Libya-skandalen som NRK fortjenstfullt nippet litt borti for noen dager siden.

Lille trigger-happy Barth Eide har jo hoppet opp og ned i alle år for å komme i posisjon til å få bombet litt, men jaggu rakk Støhre det i Libya før han fikk lirket seg opp i stolen hans. Nå mangler vi bare en restituert Bombevik med en velmenende og salig flammekaster-for-fred, så er vi klare og tapre nok til et nytt 9. april når det meldes om en muslimsk cruisebåt med knallbonboner i Oslofjorden, alle offiserer flykter over alle hauger, Barth Eide ber om forhandlinger, mens noen gjenværende sivile skyter på noen turister som kommer ruslende opp Pilestredet (for de er jo ikke dumme heller, de biter ikke på den med Karl Johan en gang til!).

Jeg har sagt det før: Ikke kom og klag når vi blir terrorisert i retur. Vi har mer enn bedt om det. 
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Sitat fra: Telehiv på mars 14, 2013, 19:25:10 PMJeg har sagt det før: Ikke kom og klag når vi blir terrorisert i retur. Vi har mer enn bedt om det.

Det er en helt korrekt analyse av den faktiske situasjonen, Tele. Dette har foregått lenge også. Lenger enn jeg tror folk er klar over. Jeg kunne nå fortalt en historie fra virkeligheten i forbindelse med stridighetene på Balkan, men velger å la være. Alt er ikke som folk flest tror. Som oftest er det faktisk stikk motsatt.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

#1997
Joste,

greit at du lar være. Oppegående skjønner hvor du vil uansett.
Personlig valgte jeg en metaforisk/galgenhumoristisk introduksjon til vår tapte humanisme, bare for ikke å vekke opp Wergeland & de.
Vi har vel valgt å la dem som trodde jøder og jesuitter var vanlige mennesker, sånn som oss, få være i fred fremdeles, men muslimene kan vi alle fall bombe trygt.
Som medisin for skammen fra 9. april...?

Som min salige bestefar sa en gang: Det var den gangen du ikke kunne lette på et sengeteppe uten å finne en skjelvende yrkesoffiser under senga...men bombing fra 40.000 fot høyde av siviles drikkevann i Libya, da er vi konge på haugen. 

PS: Siden jeg bringer inn "drikkevann" i et ørkenområde, mener jeg at jeg ikke sporer helt av fra klimaproblematikk her?

d.s.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Arild Mentzoni blir intervjuet om kommende dagers vær, og han spår fortsatt sprengkulde hele neste uke. 13. mars 2012 var det 19 grader varmere på Blindern som makstemp enn det var nå ett år senere.

Kvikksølvet kryper så vidt over nullpunktet førstkommende helg, men til uken blir det kaldt igjen.

Som jeg nevnte for BorisA i en annen tråd i dag formiddag, er det virkelig kaldt i Norge nå. Det er isnende kaldt fra Sørlandet til Svalbard. De har kulde og kraftig snøfall i Frankrike, og britene drikker Ballan Tines til den store gullmedaljen.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

#1999
Joe Bastardi blir intervjuet i en ny video, Joe Bastardi challenges the conventional wisdom on climate change.
Matt Ridley har også en svært interessant video av et foredrag han holder, Matt Ridley on How Fossil Fuels are Greening the Planet

Begge videoene finnes her:

http://www.youtube.com/watch?v=oINJcFa8XwE&feature=share&list=PLabEBpoztWgbGA4QCkcak_2I0oN6HlMM0




Det kan være lettere å holde styr på gode videoer som har med klima å gjøre dersom vi får dem samlet på ett sted, og dette er den letteste måten å gjøre det på. Jeg kan legge ut link til denne Youtube-samlingen på hovedsidens venstre side, slik at det blir lett å finne igjen.

Kom igjen med gode forslag til videoer som bør samles! Jeg vet det er lagt ut noen tidligere, og finner jeg dem igjen, skal jeg legge dem inn i samlingen. Nå ber jeg bare om hjelp til en god samling :)

Edit: Rettet link til Youtube, slik at den går til film nr. 1 først.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Vi har en tråd med noen videoer:

Klimafilmer - en nødvendig tråd

Skal sjekke nettet etter noen flere i morgen, men jeg bør vel se dem først før jeg anbefaler, så det kan ta litt tid.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Takk! Jeg søkte etter "video" i stedet for "film", og derfor fant jeg det ikke - for jeg mente at vi hadde en slik tråd. Men nå vil det bli lettere å finne.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

New Report: Global Temperature Standstill Is Real

"London,  15 March: A new report written by Dr David Whitehouse and published today by the Global Warming Policy Foundation concludes that there has been no statistically significant increase in annual global temperatures since 1997.

After reviewing the scientific literature the reports concludes that the standstill is an empirical fact and a reality that challenges current climate models. During the time that the Earth's global temperature has remained static the atmospheric composition of carbon dioxide has increased from 370 to 390 ppm.

"The standstill is a reality and is not the result of cherry-picking start and end points. Its commencement can be seen clearly in the data, and it continues to this day," said Dr David Whitehouse, the author of the new report.

The report shows that the temperature standstill has been a much discussed topic in peer-reviewed scientific literature for years, but that this scientific debate has neither been followed by most of the media, nor acknowledged by climate campaigners, scientific societies and prominent scientists.

The report also surveys how those few journalists who have looked at the issue have been reporting the standstill, with many far too ready to dismiss it or lacking a sense of journalistic inquiry, preferring to reports squabbles rather than the science.

"If the standstill continues for a few more years it will mean that no one who has just reached adulthood, or younger, will have witnessed the Earth get warmer during their lifetime," said the report's author, Dr David Whitehouse."


Rapporten kan lastes ned ved å følge linken ovenfor. Der kan også resten av artikkelen leses.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Takk for den linken, seoto.    :)

Hvor i norske MSM blir denne rapporten referert først?    8)

BorisA

#2004
Den "slapsete" vinteren som YR predikerte i fjor høst, fortsetter med ny kulderekord for Karasjok i siste halvdel av mars:
http://www.dagbladet.no/2013/03/16/nyheter/veret/ver/innenrik/innenriks/26235377/

Utdrag:
Selv om det er mildt i helga på Østlandet er det ikke slik i resten av landet. Ifølge Adressa var det historisk kaldt på Røros i natt. Man må 35 år tilbake i tid for å finne tre netter med temperaturer under minus 30 grader celcius.
Det ble målt under 20 kuldegrader fire steder i Trøndelag i natt; Røros, Snåsa, Sølendet og Kotsøy.
I Karasjok ble det målt 37,8 grader, noe som er det laveste i andre halvdel av mars siden målingene begynte i 1966.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Spiren

KAMPEN OM ARKTIS.

Både Danmark, Russland og Canada prøver å få råderett over det enorme området rundt Nordpolen. Alle tre land har hatt ekspedisjonar i området for å kartleggje og samle bevis.

Om det er olje eller gass der, er det ingen som veit i dag. Men det kan bli harde tak om havbotnen under Polhavet.
Det er Lomonosovryggen det handlar om, ein undersjøisk fjellkjede som strekkjer seg frå Canada og Grønland via Nordpolen til Russland.

Noe der ikke henger på greip!  ???

Råolie sort organiske væske, der hentes op fra undergrunden, hvis konsistens er tyktflydende. Råolie menes at være opstået ved lang tids højt tryk og temperatur på plantedele og smådyr.



Mikroorganismerne fikk opprindelig deres energi fra solen.
http://www.youtube.com/watch?v=IKzPTAc9gno&feature=player_embedded

Men det har aldrig vært varmere.  Hvordan kom da plantedele, smådyr og energi fra solen?  ???


Det er FN-organet WMO som slår fast at det aldri har vært registrert så lite is i Arktis som i 2008.
I september i fjor ble den arktiske isen målt til et rekordlavt nivå sammenliknet med de tretti årene man har målt isutbredelsen med satellitt.
Havisen har vært observert ved hjelp av satellittdata siden 1979 og siden da har det aldri vært så lite havis i Arktis som det er nå.
Klimaendringene har gitt dobbelt så stor temperaturøkning i Arktis som i resten av verden. Havisen smelter langt raskere enn klimaforskerne trodde for bare få år siden. Perioden 2005 - 2010 er den varmeste som noen gang er registrert i området.  :D

Åh jo Jeg skjønner, det er mere klompliset end det.  ;)

Bare en henvisning til de mange mange mennesker, der har glemt å bruke den medfødte logiske tankegang. Det burde være logikk for høner.  8)  ;D
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Jostemikk

Spiren, dette får meg til å tenke på en annen person hvis logiske evner ikke er særlig å rope hurra for. Da Støre var utenriksminister, tok han først på seg et alvorlig og bekymret uttrykk da han snakket om "den voldsomme nedsmeltingen i Arktis", før han raskt skiftet ut det uttrykket med et hardt og strengt uttrykk da han kommenterte "den politiske kampen om ressursene i nord".

Jeg anbefaler en gransking av dette opp mot NORAD, Polarsenteret og UD, samt WWFs jokerrolle som "uskyldig" dominerende faktor.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amateur2

Sitat fra: Jostemikk på mars 17, 2013, 13:21:52 PM
Spiren, dette får meg til å tenke på en annen person hvis logiske evner ikke er særlig å rope hurra for. Da Støre var utenriksminister, tok han først på seg et alvorlig og bekymret uttrykk da han snakket om "den voldsomme nedsmeltingen i Arktis", før han raskt skiftet ut det uttrykket med et hardt og strengt uttrykk da han kommenterte "den politiske kampen om ressursene i nord".

Joste, dette er et strålende eksempel på Politikkens Logikk

Det er en helt annen logikk enn den logikken vi som er opptatt av naturvitenskap kjenner til.
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

Jostemikk

Amateur2, det var en gang en som gjennom personlig erfaring kunne fortelle meg en ting. De som jobber i departementene tenker ikke som deg og meg.

Politikerbyråkratlogikk er ikke som annen logikk. Kan det skyldes divergerende utgangspunkt?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Via Tallbloke fant jeg denne saken hos Australian Climate Madness - Carbon tax the 'last straw' for Aussie business. Illustrasjonsfotografiet forteller mye om klimagalskapens tidsalder.



På WUWT har Eschenbach en sak, og bildet forteller vel det meste?

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren