Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

BorisA

Sitat fra: Telehiv på januar 01, 2014, 20:03:40 PM
Klimanøytralt fra både Harald og Erna!

Da er også Erna ferdig med sin tale, og vi kan registrere at begge synes å ha utviklet tilstrekkelig luktesans til å forstå hvilken vei det går med klimaalarmismen:

Ikke ett sleipt, taktisk ord om "klimaansvar" osv. fra noen av dem!

Merk: Jeg er ikke rojalist, og slett ikke Høyresympatisør (jeg er i essens en rimelig nøytral sosialdemokratisk innstilt person med store miljøverninteresser), men her synes jeg begge skal ha ros for flere ting:

1. Begge med mot til å rette nytt og sterkt fokus på de som ikke er like vellykkete og ikke har det like problemløst som oss typiske selvfornøyde "climate chattering classes"-eksponenter

2. Ikke mer kvalme oppgulp av Gro-typen om "typisk norsk å være god" og taktisk Jens-klisseprat om flere Mongstadmånelandinger, men saklig om at vi har nok utfordringer å ta tak i selv om vi er aldri så rike

3. I sum: Hadde jeg ikke visst hvem som fremførte begge talene, ville jeg slitt veldig med å plassere dem politisk, tror jeg?

Særlig Haralds tale var likevel ikke tannløs, men faktisk forfriskende moderne og åpen for å slippe inn mer toleranse. 

Kort sagt: I år skammet jeg meg ikke for å være norsk, jeg har tidligere alltid gått med en særlig redsel for at kloke utlendinger kunne slumpe til å overhøre våre overhoders taler, og plage meg med spørsmål etterpå som jeg ikke har lyst å forsvare  8)
Jeg fulgte spent med på talen til Solberg, og for første gang på ørten år, ble klima utelatt i nyttårstalen.
Dette er vel en liten milepæl.
Jeg er spent på reaksjonene, regner med at Lysbakken & Co vil RAAASE over hun ikke nevnte menneskehetens største utfordriing ever, de MENNESKESKAPTE klimaendringene.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

seoto

Ja, det var virkelig klimanøytrale taler i år - så takk for det :)

Kongen sa også noe annet i sin tale:

Kongens nyttårstale 2013

SitatTenk deg at du skriver et kritisk innlegg om landets styre på sosiale medier. Se så for deg at det litt senere banker på døren. Der står politiet, som kommer for å arrestere deg.
Grunnen til at dette ikke skjer i Norge, er at Grunnloven gir oss ytringsfrihet. I Norge kan alle fritt få uttrykke sine meninger – enten det er om konge eller myndigheter. Gjennom ny teknologi velger stadig flere å delta i de åpne debattene.

Denne uttalelsen er viktig, og jeg håper mange la merke til den, spesielt i dag, når vi ser  at flere og flere forsøker å hindre uttalelser som ikke passer inn i en "mainstream" og politisk korrekt tankegang. Vi ser antallet "debunkere" og "troll" øke. Det blir færre steder der folk kan si sin mening uten å opptre med fullt navn, noe som kan stoppe mange av frykt for jobb og familie. Toleransen for meninger har blitt "amerikanisert" i mange bedrifter. Mange mennesker er i dag redde for å miste jobben, og kan velge å tie.

Ytringsfrihet innebærer selvsagt også et ansvar, og man bør være forsiktige med å henge ut folk, spesielt privatpersoner. Folk i offentligheten bør nok fortsatt tåle mer direkte kritikk. Vi, folket, har et stort ansvar for å følge med på hva våre politikere gjør, rett og slett kjøre dem på stramme tøyler, noe det til tider virker som om vi har glemt. Dessuten håper jeg at vi kan få tilbake journalister som graver etter sannhet (dersom vi egentlig noen gang har hatt dem, da).

Uansett, det var i hvert fall deilig å ikke høre våre to overhoder snakke om klimakatastrofer!  ;D
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Havstrygeren

Som en liten kommentar til isproblemene i arktis, her fra Fædrelandsvenne i dag hvor de presenterer Sør Georgia som Sydpolen: http://www.fvn.no/lokalt/Kledd-for-anledningen-2530427.html#.UsSHAvTuI-o

Amatør1

Sitat fra: BorisA på januar 01, 2014, 20:29:47 PM
Jeg fulgte spent med på talen til Solberg, og for første gang på ørten år, ble klima utelatt i nyttårstalen.
Dette er vel en liten milepæl.
Jeg er spent på reaksjonene, regner med at Lysbakken & Co vil RAAASE over hun ikke nevnte menneskehetens største utfordriing ever, de MENNESKESKAPTE klimaendringene.

Jeg hørte også på Solberg, og som tidligere sagt vil jeg notere det som et lite, men signifikant skritt i riktig retning.

Helt fornøyd blir jeg ikke før hele sakskomplekset kommer opp og blir filleristet i all offentlighet. Det er ikke fordi jeg er spesielt hevngjerrig, men fordi denne saken er så ekstrem og har så store sammfunnsmessige konsekventer som følge av politikernes klimahysteriske beslutninger. Saken har kommet alt for langt til at den kan løses ved å feie det hele under teppet.

"Those that fail to learn from history are doomed to repeat it"



It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

BorisA

#2839
Sitat fra: BorisA på januar 01, 2014, 20:29:47 PM
Sitat fra: Telehiv på januar 01, 2014, 20:03:40 PM
Klimanøytralt fra både Harald og Erna!

Da er også Erna ferdig med sin tale, og vi kan registrere at begge synes å ha utviklet tilstrekkelig luktesans til å forstå hvilken vei det går med klimaalarmismen:

Ikke ett sleipt, taktisk ord om "klimaansvar" osv. fra noen av dem!

Merk: Jeg er ikke rojalist, og slett ikke Høyresympatisør (jeg er i essens en rimelig nøytral sosialdemokratisk innstilt person med store miljøverninteresser), men her synes jeg begge skal ha ros for flere ting:

1. Begge med mot til å rette nytt og sterkt fokus på de som ikke er like vellykkete og ikke har det like problemløst som oss typiske selvfornøyde "climate chattering classes"-eksponenter

2. Ikke mer kvalme oppgulp av Gro-typen om "typisk norsk å være god" og taktisk Jens-klisseprat om flere Mongstadmånelandinger, men saklig om at vi har nok utfordringer å ta tak i selv om vi er aldri så rike

3. I sum: Hadde jeg ikke visst hvem som fremførte begge talene, ville jeg slitt veldig med å plassere dem politisk, tror jeg?

Særlig Haralds tale var likevel ikke tannløs, men faktisk forfriskende moderne og åpen for å slippe inn mer toleranse. 

Kort sagt: I år skammet jeg meg ikke for å være norsk, jeg har tidligere alltid gått med en særlig redsel for at kloke utlendinger kunne slumpe til å overhøre våre overhoders taler, og plage meg med spørsmål etterpå som jeg ikke har lyst å forsvare  8)
Jeg fulgte spent med på talen til Solberg, og for første gang på ørten år, ble klima utelatt i nyttårstalen.
Dette er vel en liten milepæl.
Jeg er spent på reaksjonene, regner med at Lysbakken & Co vil RAAASE over hun ikke nevnte menneskehetens største utfordriing ever, de MENNESKESKAPTE klimaendringene.
Og her kommer første reaksjon, Hareide (KRF) er skuffet.
Han kan ikke huske sist klima ble utelatt i en nyttårstalen, hun må vise et reelt klimaengasjement mener han.

Sitat:
- Jeg kan ikke huske sist en nyttårstale ikke inneholdt klima, sier Hareide til NTB etter å ha hørt Solbergs jomfrutale som statsminister.

- Jeg var nær å gi terningkast seks, men det kan jeg ikke når hun ikke tar med klima. Det synes jeg er veldig rart at hun ikke gjør, etter at det var det hun ble mest kritisert for da hun la fram regjeringsplattformen. Hun må vise et reelt klimaengasjement, sier Hareide.
Sitat slutt

Lengre ut i artikkelen kommer det frem at Stoltenberg, Skei Grande og Elvebakken også er skuffet over at klima er utelatt.

Hele artikkelen:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10149018
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Sitat fra: Havstrygeren på januar 01, 2014, 22:26:08 PM
Som en liten kommentar til isproblemene i arktis, her fra Fædrelandsvenne i dag hvor de presenterer Sør Georgia som Sydpolen: http://www.fvn.no/lokalt/Kledd-for-anledningen-2530427.html#.UsSHAvTuI-o

Jeg får ikke sett dette, for det krever abonnement. :D

Hva handler saken om?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Sitat fra: Havstrygeren på januar 01, 2014, 22:26:08 PM
Som en liten kommentar til isproblemene i arktis, her fra Fædrelandsvenne i dag hvor de presenterer Sør Georgia som Sydpolen: http://www.fvn.no/lokalt/Kledd-for-anledningen-2530427.html#.UsSHAvTuI-o

Linken din fører ikke fram til artikkelen, Havstrygeren. Kanskje den er bak en betalingsvegg?
Men jeg ser at FVN har en annen artikkel, om talen til Erna. Den ser sendt ut av NTB, så den vil vel kunne leses i mange aviser:

SitatStoltenberg hadde ventet å høre om klima

Oslo (NTB): Jens Stoltenberg (Ap) er overrasket over at hans etterfølger som statsminister ikke nevnte klimasaken i sin nyttårstale.

Ja, hva annet skal Stoltenberg si? Spesielt med tanke på hans nye jobb, som han må ha fått på grunn av sin trofasthet - også i klimasaken.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: seoto på januar 01, 2014, 20:43:02 PM
Kongen sa også noe annet i sin tale:

Kongens nyttårstale 2013

SitatTenk deg at du skriver et kritisk innlegg om landets styre på sosiale medier. Se så for deg at det litt senere banker på døren. Der står politiet, som kommer for å arrestere deg.
Grunnen til at dette ikke skjer i Norge, er at Grunnloven gir oss ytringsfrihet. I Norge kan alle fritt få uttrykke sine meninger – enten det er om konge eller myndigheter. Gjennom ny teknologi velger stadig flere å delta i de åpne debattene.

Denne uttalelsen er viktig, og jeg håper mange la merke til den, spesielt i dag, når vi ser  at flere og flere forsøker å hindre uttalelser som ikke passer inn i en "mainstream" og politisk korrekt tankegang. Vi ser antallet "debunkere" og "troll" øke. Det blir færre steder der folk kan si sin mening uten å opptre med fullt navn, noe som kan stoppe mange av frykt for jobb og familie. Toleransen for meninger har blitt "amerikanisert" i mange bedrifter. Mange mennesker er i dag redde for å miste jobben, og kan velge å tie.

Jeg så ikke Kongens tale, da jeg egentlig ikke forventer å høre så mye nytt fra den kanten.

Uttalelsen du viser til er allikevel interessant. Den kan forstås på et par ulike måter. For det første kan det forstås slik det er sagt, at vi har full ytringsfrihet og kan uttale oss fritt uten tanke for forfølgelse eller annen straff fra myndighetene. Den andre tolkningen er mer Orwellsk, der alt betyr det motsatte av det som sies.

Når sant skal sies er jeg ikke enig i at det er full frihet for å ytre sine (grunngitte) meninger i full offentlighet, vi har sett altfor mange eksempler på det motsatte, og i særdeleshet i kontroversielle saker som klimaspørsmålet. Der henger sensurens øks tungt over hodet på alle som uttaler seg i strid med den offisielle linjen, selv om det finnes eksempler på at man aller nådigst kommer til orde sålenge man eksponerer sitt fulle navn, hva bikkja heter osv.

Så jeg er sant og si litt usikker på hvordan Kongens ord skal tolkes. Dette kan være ærlig ment (men veldig naivt), eller det kan være en "det er veldig norsk å være god"-uttalelse som egentlig bare peker nese til opposisjonelle.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Sitat fra: Amatør1 på januar 01, 2014, 22:29:47 PMHelt fornøyd blir jeg ikke før hele sakskomplekset kommer opp og blir filleristet i all offentlighet. Det er ikke fordi jeg er spesielt hevngjerrig, men fordi denne saken er så ekstrem og har så store sammfunnsmessige konsekventer som følge av politikernes klimahysteriske beslutninger. Saken har kommet alt for langt til at den kan løses ved å feie det hele under teppet.

"Those that fail to learn from history are doomed to repeat it"

Dette er noe av det viktigste vi kan poengtere framover. Lærer vi ikke av historien, altså at vi nok en gang lar de skyldige slippe unna, vil svineriet gjenta seg i det uendelige. For å fokusere kort på hva det betyr, anbefaler jeg en studie av antall drepte mennesker de siste 100 år, og da mener jeg mennesker drept på grunn av politiske beslutninger.

Jeg antar dette vil få de fleste til å se på politikere i et nytt lys?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Sitat fra: Telehiv på januar 01, 2014, 20:03:40 PM
Klimanøytralt fra både Harald og Erna!

(...)
3. I sum: Hadde jeg ikke visst hvem som fremførte begge talene, ville jeg slitt veldig med å plassere dem politisk, tror jeg?
(...)


Hei Tele, jeg la nettopp inn følgende kommentar på VGD:

SitatJens har jo fått en ny jobb som FNs spesialutsending for klima. Å hype "klimatrusselen" er en del av stillingsinstruksen. 

Fra VG:

"I talen viet Solberg mye plass til psykisk helse, og det å få folk ut i arbeidslivet var noe hun la stor vekt på i sin første nyttårstale som landets statsminister."

Så Høyre-kvinnen med tilnavnet Jern-Erna snakket om folk som sliter blant oss, her i landet og i dag, mens "sosialisten" Stoltenberg er opptatt av abstrakte ideologier om hypotetiske klimaendringer i modellerte "scenarioer" i en fjern framtid.

Jeg ser et stort paradoks her. Jens' støttespillere i fagbevegelsen vil kanskje også få øye på det?

og godt nyttår igjen. :)

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

translator

#2845
Sitat fra: Amatør1 på januar 01, 2014, 22:42:42 PM
Sitat fra: seoto på januar 01, 2014, 20:43:02 PM
Kongen sa også noe annet i sin tale:

Kongens nyttårstale 2013

SitatTenk deg at du skriver et kritisk innlegg om landets styre på sosiale medier. Se så for deg at det litt senere banker på døren. Der står politiet, som kommer for å arrestere deg.
Grunnen til at dette ikke skjer i Norge, er at Grunnloven gir oss ytringsfrihet. I Norge kan alle fritt få uttrykke sine meninger – enten det er om konge eller myndigheter. Gjennom ny teknologi velger stadig flere å delta i de åpne debattene.

Denne uttalelsen er viktig, og jeg håper mange la merke til den, spesielt i dag, når vi ser  at flere og flere forsøker å hindre uttalelser som ikke passer inn i en "mainstream" og politisk korrekt tankegang. Vi ser antallet "debunkere" og "troll" øke. Det blir færre steder der folk kan si sin mening uten å opptre med fullt navn, noe som kan stoppe mange av frykt for jobb og familie. Toleransen for meninger har blitt "amerikanisert" i mange bedrifter. Mange mennesker er i dag redde for å miste jobben, og kan velge å tie.

Jeg så ikke Kongens tale, da jeg egentlig ikke forventer å høre så mye nytt fra den kanten.

Uttalelsen du viser til er allikevel interessant. Den kan forstås på et par ulike måter. For det første kan det forstås slik det er sagt, at vi har full ytringsfrihet og kan uttale oss fritt uten tanke for forfølgelse eller annen straff fra myndighetene. Den andre tolkningen er mer Orwellsk, der alt betyr det motsatte av det som sies.

Når sant skal sies er jeg ikke enig i at det er full frihet for å ytre sine (grunngitte) meninger i full offentlighet, vi har sett altfor mange eksempler på det motsatte, og i særdeleshet i kontroversielle saker som klimaspørsmålet. Der henger sensurens øks tungt over hodet på alle som uttaler seg i strid med den offisielle linjen, selv om det finnes eksempler på at man aller nådigst kommer til orde sålenge man eksponerer sitt fulle navn, hva bikkja heter osv.

Så jeg er sant og si litt usikker på hvordan Kongens ord skal tolkes. Dette kan være ærlig ment (men veldig naivt), eller det kan være en "det er veldig norsk å være god"-uttalelse som egentlig bare peker nese til opposisjonelle.

Kongens tale var overraskende god og jeg er enig i det som er nevnt over her. Han hadde flere gode poenger og jeg synes også måten han tok opp 1814-jubileet på var elegant.

Erna Solberg skuffet meg litt i sin tale. Ja, hun nevnte ikke klima (heldigvis), men ikke så mye annet heller. Det var mest oppramsing av selvfølgeligheter og temaene fra valgkampen - psykisk helse og skole. Viktig selvfølgelig, men jeg synes en statsminister i en nyttårstale skal kunne si litt mer om Norges rolle i verden og hvilke ambisjoner regjeringen har for det nye året (uten at det blir for mye partipolitikk av det).

Godt nyttår til alle på forumet!

Bebben

Og PS: Godda, alias Klimasirkus osv. osv. er tilbake på VGD, denne gang med nicket Schmidt, men med et foto av Anthony Watts som avatar. Jeg har gjort mod oppmerksom på det og avventer. Hittil har det bare ført til at et par "innlegg" av typen "du lyver" er blitt slettet.

PS 2: Vårt Land har et forum der klimaspørsmål diskuteres. Med tanke på at det er en kristen avis, ble jeg litt overrasket over at drittslengingen der er enda verre enn på VGD. Ikke mye nestekjærlighet å spore i kommentarene der gitt... Jeg har registrert meg men vet ikke om jeg kommer til å delta. Debattnivået virker lavt - men det er unntak.


Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

translator


Havstrygeren

Dere får ha meg unnskyldt for at den omtalte artikkelen ikke kommer opp. Men jeg skal kort skissere hva artikkelen dreier seg om. Artikkelen har som overskrift: med dress på Sydpolen. Og er illustrert med et foto av en dresskledd politimann som står midt oppi en flokk med pingviner ute på ei grønn gressslette. Å kalle stedet for Sydpolen er ikke direkte feil, men heller ikke helt riktig og temmelig misvisende. Bildet er tatt på Sør Georgia, og er like langt unna Sydpolpunktet som Hamburg er fra Nordpolen, og føyer seg inn i rekken av halvsannheter og uetterretteligheter fra klimakrise tilhengerne og deres talerør i pressen. Artikkelen er på en måte en et motstykke av den andre saken fra Sydpolen, den med klimaforskerne som frøys fast i isen som var vekk.

Jostemikk

Willis Eschenbach beskriver igjen sin klokkertro på en kolossal perpetuum mobile i vårt klimasystem. Denne gang kommer uttalelsen i en kommentar i debatten under hovedinnlegget, WUWT - Ocean Heat Content Variations—Satellites vs Oceanographers.

Sitatrichard verney says:
January 2, 2014 at 12:42 am

Willis

Are you now seeing the light, namely, that due to the amount of solar irradiance received by the tropical oceans, the tropical oceans would not freeze even without DWLWIR?

Are you now begiinning to see that the excess energy received by the tropicial ocean, which gets exported polewards, is sufficient to stop the ocean at mid latitude from freezing?

Dette innlegget fra Verney har sin historie tilbake til en debatt som gikk om dette på WUWT en god tid tilbake. Den gang påsto Eschenbach at selv de tropiske havområder ville fryse til bunns hvis det ikke var for "tilbakestråling". Verney fikk dette svaret på sitt ferske innlegg:

SitatWillis Eschenbach says:
January 2, 2014 at 2:20 am

Sitatrichard verney says:
January 2, 2014 at 12:42 am

Willis

Are you now seeing the light, namely, that due to the amount of solar irradiance received by the tropical oceans, the tropical oceans would not freeze even without DWLWIR?

Absolutely not. Average downwelling longwave in the tropics is more than half of the total downwelling radiation. At the TAO buoy on the equator at 165E, for example, the average downwelling longwave on a 24/7 basis is 400 W/m2, and the average downwelling shortwave is 270 W/m2.

Do the numbers next time before uncapping your electronic pen, richard. It keeps one from making foolish mistakes ...

w.

Jeg kårer enkelt og greit Eschenbach til et sjefsklimatroll, og legger ved en illustrasjon som viser hans atmosfæreforståelse.

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren