Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

#3165
David Evans har sannsynligvis funnet noe ingen andre har tenkt på når det gjelder klimasaken. Dette dreier seg om saken stjakobs linket til forrige dagen. Nå har det kommet et innlegg som han takket for. Det dreier seg om noe jeg så på som aller viktigst da jeg startet dette forumet, og det er beskrevet i det første innlegget jeg skrev.

Først til Nova-bloggen og innlegget. Les også Evans kommentar:

http://joannenova.com.au/2014/06/big-news-part-iv-a-huge-leap-understanding-the-mysterious-11-year-solar-delay/#comment-1488181

Så til mitt aller første innlegg. Det store klimaskiftet i '76.

Det handler om pytoplanktonets forsvarsreaksjon på UV-stråler fra Sola. De slipper dimetylsulfid, en svovelgass som virker som aerosol for dråpedannelse og kondensering/oppbygging av skyer. Den gang som nå virker det som den eneste logiske solforklaringen. Pytoplankton er jordas største biomasse.

Nordlendinger er godt kjent med DS. Det er stort sett disse som får det til å lukte kloakk ved fjære.

Altså, jo mer UV-stråling, jo mer DS slippes til atmosfæren. Variasjonene i skydannelse grunnet dette over de tropiske delene av Stillehavet må kunne påvirke oppvarmingen/nedkjølingen av havet ganske radikalt.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Okular

Hoi. Vil bare annonsere at jeg etter veeeldig mye overveiing og grubling fram og tilbake nå endelig har besluttet å starte en engelskspråklig blogg. Veit ikke hvor aktiv den vil bli, men den er nå der. Som mitt lille bidrag til en stor 'debatt' ...

okulaer.wordpress.com

Jostemikk

Sitat fra: Okular på juni 18, 2014, 10:25:00 AM
Hoi. Vil bare annonsere at jeg etter veeeldig mye overveiing og grubling fram og tilbake nå endelig har besluttet å starte en engelskspråklig blogg. Veit ikke hvor aktiv den vil bli, men den er nå der. Som mitt lille bidrag til en stor 'debatt' ...

okulaer.wordpress.com

Supert, Okular, og lykke til! Skal etter hvert gjøre en innsats for å spre budskapet. Dette har jeg ventet på noen måneder, og selv om jeg vet om en av årsakene til utsettelsen, tør jeg allikevel anmerke at få blogger har vel noen gang gått lenger over terminen før de ble født enn denne. :D :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Gratulerer med bloggen, Okular :)

Link er lagt ut på på lista på hovedsiden vår: Okulars blogg

(Ser at vi trenger en gjennomgang av den lista.)

Lykke til - håper du ikke glemmer oss!  :)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Spiren

5,000 Years of Great Basin Temperatures Derived from Tree

SitatAs has been demonstrated time and time again, by a variety of means employed by a host of different researchers, late 20th-century and early 21st-century temperatures were neither unusual, unnatural nor unprecedented. And the fact that there were greater hot-to- cold and cold-to-hot swings in temperature prior to the Industrial Revolution - when the air's CO2 concentration was much lower and much less variable than it has been subsequently - suggests that the increase in the atmosphere's CO2 content over the past century or so has likely had next to no effect on the planet's air temperature.

http://www.nipccreport.org/articles/2014/jun/10jun2014a4.html
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Spiren

Junk Science Week: IPCC commissioned models to see if global warming would reach dangerous levels this century. Consensus is 'no'

http://business.financialpost.com/2014/06/19/ipcc-climate-change-warming/
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Jostemikk

the Air-Vent - Nothing New Under the Sun ser en tydelig at flere enn undertegnede har oppdaget meningsløsheten i å fortsette med dekningen av klimakrigen. Hvor mye mer tid og energi skal det være nødvendig å bruke på et blindspor, et ikke-eksisterende problem? Selv er jeg møkklei å gi folk brød og sirkus. Verden er full av meget alvorlige og høyst reelle problemer.

SitatI still regularly read climate blogs and occasionally drop a comment but a surprising thing has happened to me lately.   I am almost completely disengaged from climate science.   The mystery is gone for me.   I don't care much which model said what, the latest Antarctic doom nonsense barely raises an eyebrow, sea ice melting not a drip of interest.   Stats are still fun at CA when they come up and I did mine a bunch of data from the government website.   Did you know we spent nearly 200 million dollars on climate education for minorities  – which means anyone not white male.  Well funded skeptics — Bah!! The political nonsense drives me crazy but when people cannot parse what is happening to Iraq, taxes or windmills, how can we truly be serious about climate discussions.   Even Steve McIntyre's latest expose on yet another hockey Schtick paper isn't enough to give me blog energy.  So the Air Vent languishes nearly unused.

...

Om klimagalskapen en gang ender på historiens skraphaug, vil det jo allikevel ikke spille noen rolle. De har ridd "klimabølgen", har oppnådd å pervertere forskning, stjele trilliarder av dollar fra troskyldige mennesker, og har gjennomført til perfeksjon nok et lydighetseksperiment. Når den er moden for utskifting, er det nettopp det som vil skje. En glidende overgang til noe annet, der ingen av de kriminelle vil bli stilt til ansvar. Tvert i mot, de vil besitte topp-posisjoner i det nye, magiske verdenssamfunnet, der intet er virkelig, enda mindre er godt, og menneskeligheten har blitt spilt fallitt en gang for alle.

All kritikk av verdens Michael Mann, Kari Nordgaard, hvilken som helst "klima"politiker eller annet vil bli knust av prosjektet de kjører i MSM nå. Det som dreier seg om "hatmeldinger". Alle som forsøker peke på feil av autoriteter fra mainstream, det være seg forskere eller politikere, vil bli beskyldt for å være "hatmeldere". Servile Kari og Ola vil være autoritetene behjelpelige, og før vi vet ordet av det, vil i ha utviklet det samfunnet med sladrekjerringer AP har uttrykt ønske om.

Har dere forresten sett hvem den nordiske frontfiguren bak kampen mot "hatmelderne" er? Jeg har skrevet en del om både ham og bestefaren hans. Navneskifternes makt er stor. Han fikk til og med noen til å hacke det såkalte Disqus-systemet for å kunne skaffe seg navn, adresse og telefonnummer på alle "hatmeldere". Denne forbrytelsen ble han rost for i MSM.

Velkommen til helvete. Velkommen til Orwells jævligste skrekkscenario.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Sitat fra: Jostemikk på juni 22, 2014, 12:43:22 PM
the Air-Vent - Nothing New Under the Sun ser en tydelig at flere enn undertegnede har oppdaget meningsløsheten i å fortsette med dekningen av klimakrigen. Hvor mye mer tid og energi skal det være nødvendig å bruke på et blindspor, et ikke-eksisterende problem? Selv er jeg møkklei å gi folk brød og sirkus. Verden er full av meget alvorlige og høyst reelle problemer.

[...]

Har dere forresten sett hvem den nordiske frontfiguren bak kampen mot "hatmelderne" er? Jeg har skrevet en del om både ham og bestefaren hans. Navneskifternes makt er stor. Han fikk til og med noen til å hacke det såkalte Disqus-systemet for å kunne skaffe seg navn, adresse og telefonnummer på alle "hatmeldere". Denne forbrytelsen ble han rost for i MSM.

Velkommen til helvete. Velkommen til Orwells jævligste skrekkscenario.

Her er jeg enig med både deg og Jef Condon. Ja, det finnes viktigere ting å slåss for i dag.

Klimasaken er en tapt sak, den var egentlig tapt den dagen 153 land undertegnet avtalen under Rio-konferansen i 1992. Etter at avtalen var undertegnet av disse landene, var det bare politikk tilbake. Etter hvert fikk de kjørt i gang de NGO-ene de hadde plukket ut til å kjøre alarmismen i gang. I hvert fall i Norge, er NGO-ene avhengig av økonomisk støtte fra staten, og det er jo regjeringen som står for budsjettering og en stor andel av støtten til disse foreningene - og selvsagt ønsker foreningene å tjene penger! Politikk hele veien, politikk som var planlagt i mange år.

Etter hvert som skremslene begynte å komme, var det heldigvis noen, også forskere, som kjente at det skeptiske genet begynte å vibrere. Stor takk til dem, spesielt de av dem som har fått sine karrierer ødelagt, ja kanskje til og med mistet sine jobber - og latterliggjort av sine kollegaer - for at de gjorde dette viktige arbeidet. Og takk til alle som har fulgt opp. Selv om klimasaken synes tapt, har denne kampen allikevel ført til noe positivt. Det er flere mennesker som har begynt å tenke seriøst gjennom hva som skjer i dag, hva som kunne ha ført klimasaken fram på den måten det skjedde, og mange av dem har oppdaget svært skitne ting innen både nasjonal og internasjonal politikk de tidligere ikke var klar over. Noen har sågar begynt å få en følelse av hva og hvem det er som har den viktigeste kontrollen. I en verden som har løpt kapitalistisk løpsk, får man til fulle se hvilken makt penger gir. Vi har fått en verden styrt av ondskap i et ufattelig sammensatt system som overhodet ikke gavner menneskeheten.

Jeg håper allikevel at folk vil droppe innom og bringe linker om ting som skjer innen klimasaken. Vi kan fremdeles håpe på et under der "de" ikke kan gjemme seg for forskning som knuser alle deres påstander. Det er flott at noen fortsatt engasjerer seg i å skrive innlegg i lokalaviser og på de få debattstedene som er tilbake. Det er lenge siden ytringsfriheten har hatt trangere kår enn i dag, og jeg håper folk flest vil tenke nøye gjennom hvorfor ytringsfriheten skal tas fra folk, steg for steg. Hva sier det om de som ønsker å tøyle våre meninger?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Spiren

Sitat fra: seoto på juni 22, 2014, 15:38:20 PM
Klimasaken er en tapt sak, den var egentlig tapt den dagen 153 land undertegnet avtalen under Rio-konferansen i 1992. Etter at avtalen var undertegnet av disse landene, var det bare politikk tilbake. Etter hvert fikk de kjørt i gang de NGO-ene de hadde plukket ut til å kjøre alarmismen i gang. I hvert fall i Norge, er NGO-ene avhengig av økonomisk støtte fra staten, og det er jo regjeringen som står for budsjettering og en stor andel av støtten til disse foreningene - og selvsagt ønsker foreningene å tjene penger! Politikk hele veien, politikk som var planlagt i mange år

Climate Change Research Axed in Australia

The fallout from the new government's budget is still being seen in Australia, but it is already obvious that climate change is a loser when it comes to funding. Prime Minister Tony Abbott has long been skeptical of global warming and the science behind it

Read more at http://guardianlv.com/2014/05/climate-change-research-axed-in-australia/#K8zmDjMZoGOIP0iX.99

Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Ewer Gladblakk.

SitatKlimasaken er en tapt sak, den var egentlig tapt den dagen 153 land undertegnet avtalen under Rio-konferansen i 1992. Etter at avtalen var undertegnet av disse landene, var det bare politikk tilbake.
.....og det begynner å bli for en god stund siden.
Lurer ikke så lite på om alle hang helt med i klassen, den gang?
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Sitat fra: Ewer Gladblakk. på juni 23, 2014, 17:40:00 PM
SitatKlimasaken er en tapt sak, den var egentlig tapt den dagen 153 land undertegnet avtalen under Rio-konferansen i 1992. Etter at avtalen var undertegnet av disse landene, var det bare politikk tilbake.
.....og det begynner å bli for en god stund siden.
Lurer ikke så lite på om alle hang helt med i klassen, den gang?

Godt spørsmål Ewer, og jeg vet i hvert fall at jeg ikke hang med selv den gangen. Det var før informasjonsalderen med Internett, og skulle noen følge med i svingene når det gjaldt oligarkenes overgrep og kriminelle handlinger den gang, måtte en ha vært sponset av en milliardær, og dessuten hatt flere hundre ansatte. Så var det lagerrom til alle mapper og dokumenter, da. Nå er de gjemt på en knøttliten harddisk, og befinner seg et par-tre klikk unna. 100 % søkbart.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

SitatNå er de gjemt på en knøttliten harddisk, og befinner seg et par-tre klikk unna. 100 % søkbart.
Det høres da posetivt ut med bare et par-tre klikk unna, Joste! :)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

seoto

#3177
Marc MoranoClimate Depot har den 29.06.14 en oppramsing over forskere som i løpet av de siste årene har spådd at vi vil få et kjøligere klima. Jeg tittet litt nedover i listen, og kom over Pål Brekke. Så klikket jeg på linken som gikk til artikkelen på forskningsrådet, men det som møtte meg da, var "Siden ikke funnet - Page not found. Siden du forsøker å nå eksisterer ikke eller er trukket tilbake." Ja, sånn er det når forskningsrådet ikke liker artikler. Sensuren er streng. Heldigvis, som vi så ofte har sagt her på Klimaforskning, finnes Waybackmaskinen, og der finner jeg denne artikkelen fra 2008:

Pål Brekke: Internationally renowned climate sceptic and solar expert der det på slutten av artikkelen står:
Sitat"There is much evidence that the sun's high-activity cycle is levelling off or abating. If it is true that the sun's activity is of great significance in determining the earth's climate, this reduced solar activity could work in the opposite direction to climate change caused by humans. In that case," contends Dr Brekke, "we could find the temperature levelling off or actually falling in the course of a 50-year period" - an assertion that provokes many climate researchers.

Her er Marc Moranos artikkel på Climate Depot:

Scientists and Studies predict 'imminent global COOLING' ahead – Drop in global temps 'almost a slam dunk'

Det er mulig at Forskningsrådets redigeringskåthet har vært nevnt tidligere og at jeg bare har glemt det. Ville bare nevne det, for det er jo ikke første gang at vi har sett "bokbrenning" også i klimasaken. (Det er jo også tydelig at Morano glemte å sjekke linkene han la ut, så det kan være flere linker som fører til ikke-eksisterende sider.)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Okular

#3178
En kostelig gjennomgang av danske Frank Lansner av varmistenes ulike desperate forsøk på bortforklaring av den økende havisen i Antarktis som jo - kan det i hvert fall for de fleste normale, vettuge mennesker se ut som - strider totalt med deres innbitte forsikringer om at havet rundt det kalde kontinentet bare blir varmere og varmere (grunnen til at innlandsisen innenfor bremmen av havis ifølge dem smelter som bare det, tross alt):

http://wattsupwiththat.com/2014/07/02/another-antarctic-sea-ice-record-set-but-excuses-abound/

Han gjør et par feil underveis (bl.a. TAO-målingene), Lansner, men i det store og hele gruser gjennomgangen hans ganske ettertrykkelig varmistenes lett luftige påstander (mer ferskvann i overflaten fra økt regn/snø og/eller den berømmelige smeltingen av innlandsisen; ozonhull; sterkere vinder ut fra kontinentet). De prøver seg på ALT, unntatt det som ligger helt i dagen, og som jo dataene faktisk viser: Havet rundt Antarktis blir stadig kaldere. Nettopp dette har jo blitt påpekt her på forumet (samt på bl.a. vgd) til det kjedsommelige i flere år alt.

Havet har faktisk blitt saltere, ikke ferskere, ifølge dataene Lansner legger fram. Ozonhullet har ikke vokst på mer enn 20 år, faktisk har det blitt mindre de siste 5, akkurat som havisen skjøt fart for alvor, det er ikke framvist noen målinger av vinder ut fra kontinentet, verken av Lansner eller varmistene, så om de er blitt sterkere eller ikke er i det blå. Men som Lansner påpeker er det det synkende ozoninnholdet (altså, det økende ozonhullet) som først og fremst skal forårsake de styrkede vindene, og dette har vi som sagt ikke sett noe til de siste 20-22 år, snarere tvert imot de siste 5.

De eneste dataene som stemmer fint overens med økende havis rundt Antarktis er rett og slett ... temperaturen i havoverflata. Den synker. Det vil si, de faktiske målingene fra den virkelige verden viser dette med all tydelighet og har gjort det i mange år. Men varmistene bryr seg jo ikke om reelle, målte data. De benytter seg selvsagt kun av modellerte data. Og i varmistenes egen boble-modellverden, se der stiger temperaturene som aldri før, knallrødt! Så da må jo den økte havisen skyldes alle disse andre tingene de foreslår. Selv om dataene fra den virkelige verden selv her gjør alt annet enn å støtte dem.

Må være slitsomt etter hvert å være varme-apologet ...

Jostemikk

Det er vanskelig å forstå annet enn at Okulars forklaring om hvordan verden ble varmere etter Det store kimaskiftet i '76 (eller ørlite senere) i få, trinnvise byks i forbindelse med ENSO-prosessen har blitt perfeksjonert ytterligere etter at han har gått noen runder med warmistene på både norske og utenlandske nettsider. Les, lær og nyt. Burde vært pensum på alle videregående skoler.

Okular - How the world really warmed between the 70s and the 00s, Part I
How the world really warmed ..., Part II: 'Step 1′
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren