Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

Bebben

Her er en link til kartverkets presentasjon av rapporten. Fra denne siden kan hele rapporten lastes ned.

H/T til Terje Wahl, som omtaler rapporten i rosende ordelag.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Sitat fra: Bebben på april 17, 2012, 00:01:55 AM
Men det er vel ikke først og fremst mediene som har "overført tall fra globale rapporter til norske forhold", men Bjerknessenteret - ikke? Husk at de bygde på en eneste enkel modell (Rahmsdorf) som de etterhvert innrømmet ikke tok hensyn til geologiske forhold. Og valgte å se bort fra resten av den særdeles rikholdige litteraturen på området.

Har du en link til Rahmsd(t?)orf-modellen, Bebben?

Prestrud siterer en undersøkelse av Foster og Rahmstorf i sitt innlegg på forskning.no

Underlige påstander om klima og temperatur, del 2

http://www.forskning.no/artikler/2012/februar/314214

I den undersøkelsen filtrerer de vekk bidrag fra El Ninjo, vulkaner og sola, og får en skikkelig temperaturøkning



Denne stoler CICERO helt på! Kan virkelig naturlige variasjoner filtreres vekk så lett? Eller med andre ord, vet vi nok om vulkaner og sola til slik modellering? Men temperaturen stiger, det er det ikke så ofte den gjør for tiden!   8)

BorisA

Sitat fra: Jostemikk på april 16, 2012, 22:34:42 PM
Dette du forteller om kartverket er interessant, jarlgeir. Jeg så nemlig værmeldingen på TV-2 i kveld. De avsluttet med skremsler om havnivåstigning grunnet den "stadig pågående globale oppvarmingen".

Jeg reagerte skikkelig negativt på denne direktealarmismen. Skulle ønske jeg kunne avkrevd den kvinnelige meteorologen en dokumentasjon på denne "stadig pågående globale oppvarmingen".
TV2 -værdamen fulgte opp i dag tidlig med å presisere at den nåværende aprilkulden var mye mer normal enn årets marsvarme.
Det er nok viktig for MSM å passe på at folk ikke kommer på uheldige tanker.............
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Bebben

ebye, link til Rahmstorf, som jeg pleier å stave feil :)

Rahmstorf, S. 2007. A semi-empirical approach to projecting future sea-level rise. Science 315: 368-370.

Og herfra skulle du kunne laste ned Bjerknessenterets rapport:

http://www.havstigning.no/index.php?option=com_content&view=article&id=56&Itemid=11

-- bare at det ikke virker, men et google-søk på

Havnivåstigning Estimater av framtidig havnivåstigning i norske kystkommuner

(uten anførselstegn)

gir deg en direkte link til rapporten via Fylkesmannen

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

Og ps.. Humlung & al er ute med en ny artikkel på forskning.no der de viser at CO2-økningen kommer etter temperaturøkningen, også på en kort tidsskala, slik som Jostemikk også har vist her et sted.

Det er MAO duket for mer klimabråk... popcorn innkjøpt.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Okular

Sitat fra: ebye på april 17, 2012, 00:27:31 AM
Prestrud siterer en undersøkelse av Foster og Rahmstorf i sitt innlegg på forskning.no

I den undersøkelsen filtrerer de vekk bidrag fra El Ninjo, vulkaner og sola, og får en skikkelig temperaturøkning

Denne stoler CICERO helt på! Kan virkelig naturlige variasjoner filtreres vekk så lett?

Selvsagt ikke! Den 'analysen' der er noe av det dummeste jeg har sett. De fjerner bare ENSO-indeksen (i form av NINO3.4) (og de er for så vidt langtfra de første), og later som om det de da sitter igjen med er en jevn, tydelig antropogen oppvarmingstrend - som bestilt.

Men det er jo nettopp ENSO (residualen) som er skyld i trenden. De fjerner dataene fra selve NINO3.4-regionen i Stillehavet, og så er liksom det nok. Men det er jo ENSOs innflytelse på resten av verden som er avgjørende!


ebye

Sitat fra: Bebben på april 17, 2012, 17:25:38 PM
ebye, link til Rahmstorf, som jeg pleier å stave feil :)

Rahmstorf, S. 2007. A semi-empirical approach to projecting future sea-level rise. Science 315: 368-370.

Takk for linken, Bebben. Jeg merker meg den, men den har ikke direkte noe med det jeg er interessert i akkurat nå: modellen for å fjerne El Ninjo, sola og vulkaner.

Jeg lurer på om det er slik ja: de fjerner mer eller mindre godt beskrevne "klimafaktorer", og plutselig fikk de en graf som passet. Her er det noe å tygge på ja, Okular;)

ebye

Sitat fra: Bebben på april 17, 2012, 17:28:38 PM
Og ps.. Humlung & al er ute med en ny artikkel på forskning.no der de viser at CO2-økningen kommer etter temperaturøkningen, også på en kort tidsskala, slik som Jostemikk også har vist her et sted.

Det er MAO duket for mer klimabråk... popcorn innkjøpt.

Ja, igjen så er The Three Wise Norwegians ute med en flott artikkel. Jeg har ventet litt på at diskusjonen om tidsforsinkelsen mellom temp og CO2 ville bli tatt opp til debatt. Dette leste jeg om i boka til Per Engene: Klimaet - VITSKAP o POLITIKK, 2006.

Artikkelen detonerer IPCC-doktrinen, det skal bli interessant å se hvor klimatrollene slår til her.   ;)

BorisA

#713
Ebye skrev:
"Ja, igjen så er The Three Wise Norwegians ute med en flott artikkel. Jeg har ventet litt på at diskusjonen om tidsforsinkelsen mellom temp og CO2 ville bli tatt opp til debatt. Dette leste jeg om i boka til Per Engene: Klimaet - VITSKAP o POLITIKK, 2006.

Artikkelen detonerer IPCC-doktrinen, det skal bli interessant å se hvor klimatrollene slår til her.   ;)
[/quote]" Sitat slutt

Boris A skriver:
Jeg startet en tråd på VGD med denne artikkelen, og klimatrollene var med på notene. Klimasirkus kalte den så vidt jeg husker for "det sedvanlige mølet".

Tråden:
http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1714012/tittel/temperaturen-styrer-co2-iflg-de-3-vise
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

Takk for den linken, BorisA.

Interessant oppfølging av din debattstart. En kjenner igjen lusa på gangen. Det er forsåvidt underholdende at klimatrollene opptrer om sine egne nyttige idioter. Det er jo stort sett sjikane de sender ut, marginalt med fag. Og her er det gamle klimatrollkjenninger fra APDebatt. Det kan se ut som om de har fordelt seg på de ulike debattforumene.

Den som antakelig har det vanskeligst er "Hutre". Hvis du sverger på at CO2'n kan påvirke temp, ja da er det ikke lett å få servert den motsatte tidsforsinkelsen. Og det er litt haltende naturvitenskapelig logikk i at fordi økt temperatur fører til mer CO2, så skulle også a priori det motsatte gjelde.

De tre vise nordmennene har så mange interessante artikler nå - ute og hjemme - at en samlet omtale kunne være praktisk. For de som ønsker å lese om Benestad i fri dressur, søk på navnet på forskning.no, der han har mange "dialoger" med Stordahl.   ;)

BorisA

Tråden jeg startet på VGD i går har i alle fall slått an, det diskuteres, for ikke å si krangles, så busta fyker.

http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1714012/tittel/temperaturen-styrer-co2-iflg-de-3-vise
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

seoto

He-he!
Det er like morsomt hver gang å se hvordan de går til samlet angrep når de føler seg truet  ;D
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Jeg orker ikke kommentere eller sitere fra dette akkurat nå. Jeg vil i så fall komme til å skrive noe jeg vil angre på. Les om saken hos WUWT.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på april 19, 2012, 23:30:00 PM
Jeg orker ikke kommentere eller sitere fra dette akkurat nå. Jeg vil i så fall komme til å skrive noe jeg vil angre på. Les om saken hos WUWT.

Rooolig.... 8) Waren Meyer har skrevet et fint svar i Forbes:

"We are at an exciting point in history where a billion people, or more, in Asia and Africa and Latin America are at the cusp of emerging from millenia of poverty.  To do so, they need to burn every fossil fuel they can get their hands on, not be forced to use rich people's toys like wind and solar.  I am happy to trade my home for an imaginary one that Zwick thinks will be under water.  Not only is this a great way to upgrade to some oceanfront property, but I am fully confident the crazy Al Gore sea level rise predictions are a chimera, since sea levels have been rising at a fairly constant rate since the end of the little ice age.  In return, perhaps Mr. Zwick can trade his job for one in Asia that disappears when he closes the tap on fossil fuels?"



http://www.forbes.com/sites/warrenmeyer/2012/04/19/a-vivid-reminder-of-how-the-climate-debate-is-broken/

Zwick er helt rabiat, og vi skal vel egentlig bare takke folk av hans kaliber for å hjelpe oss. Uansett hvor forbanna vi med full rett blir.



ebye

Ja, "de nyttige idiotene" er et dekkende og morsomt uttrykk, ConTrari.   ;D