Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

Bebben

Sitat fra: Gloføken på desember 07, 2012, 13:48:45 PM
Grafen stuper oktober 2008

Hm - så visst feil der ja, kanskje jeg er litt for vant til å ha et "skjevt blikk" på global oppvarming...

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

jarlgeir

Dette temaet har jeg ikke sett noe særlig på før nå, men det later til at den vanlige gjengen også her gjør sine tilpasninger slik at observasjonene skal passe bedre til klimamodellene

http://tallbloke.wordpress.com/2012/12/09/tim-cullen-1366-and-all-that-the-secret-history-of-total-solar-irradiance-tsi/
It's the sun, stupid!

Jostemikk

#1457
Her har det kommet ny forskning som har gått under radaren. Hvor er postmann Pat? Fant denne saken om Lilleøren et al (2012) hos NIPCCREPORT.org.

Lilleøren, K.S., Etzelmüller, B., Schuler, T.V., Gisnås, K. and Humlum, O. 2012. The relative age of mountain permafrost - estimation of Holocene permafrost limits in Norway. Global and Planetary Change 92-93: 209-223.

Nord-Norge:



Sør-Norge:



In the words of Lilleøren et al. (2012), "we reconstructed temperature series of both Northern and Southern Norway based on numerous studies in Scandinavia examining pollen and plant macrofossils in lake sediment cores (e.g. Rosen et al., 2001; Seppa and Birks, 2001, 2002; Davis et al., 2003; Bjune et al., 2004; Nesje et al., 2005; Jensen and Vorren, 2008), chironomids in sediment cores (Rosen et al., 2001; Seppa and Birks, 2001; Korhola et al., 2002), tree line changes (Dahl and Nesje, 1996; Vorren et al., 1999; Seppa et al., 2002), and deposition rate of speleothems (Lauritzen, 1996; Lauritzen and Lundberg, 1999).
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

Den lille røde linja, (den røde postbilen til Pat?), i de to siste grafene, humper og går ivertfall litt roligere enn de andre mer hyperaktive bortetter la-linja ivertfall.....er det bra? :D
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Sitat fra: Ewer Gladblakk. på desember 10, 2012, 20:03:16 PM
Den lille røde linja, (den røde postbilen til Pat?), i de to siste grafene, humper og går ivertfall litt roligere enn de andre mer hyperaktive bortetter la-linja ivertfall.....er det bra? :D

Det betyr at Norge har blitt kaldere og kaldere de siste 10.000 år, Ewer. Vi har ikke hatt det kaldere enn nå i hele mellomistiden, og dette går aldeles gale veien. Ny istid.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Sitat fra: Jostemikk på desember 10, 2012, 19:49:22 PM
Her har det kommet ny forskning som har gått under radaren. Hvor er postmann Pat? Fant denne saken om Lilleøren et al (2012) hos NIPCCREPORT.org.

Lilleøren, K.S., Etzelmüller, B., Schuler, T.V., Gisnås, K. and Humlum, O. 2012. The relative age of mountain permafrost - estimation of Holocene permafrost limits in Norway. Global and Planetary Change 92-93: 209-223.
Dette har gått under min radar også - ikke registert, ikke annonsert. Arkivert 28. november 2012 - ferskvare. Overdreven beskjedenhet, slik kan vi ikke ha det. Det blir litt granskning.   ;D

Jostemikk

Flott, ebye! Jeg har laget en egen tråd om denne publikasjonen nå, men det ville vært toppers hvis du fikk tak i en ørliten kopi...

Humlum er sannelig i farta. Ser ut til at han tok Pål Prestrud på ordet den gangen han sa at hvis norske skeptikere hadde noe de ville si, fikk de levere fagfellevurdert forskning. ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Posten er aktivert. Det er jammen bra vi har denne nymotens teknologien, noen kaller det internett. Jeg ser for meg alternativet, mange rideturer, med papirruller som skulle leses opp, svar om skulle skrives, og svarruller tilbake til spørrekontoret!   ;D

Ytterligere dialog går på Nytråd.    8)

Ewer Gladblakk.

SitatDet betyr at Norge har blitt kaldere og kaldere de siste 10.000 år, Ewer. Vi har ikke hatt det kaldere enn nå i hele mellomistiden, og dette går aldeles gale veien. Ny istid.
Åsså jeg som trudde at det var no skikkelig allvorlig på gang, sånn som et par-tre fattige globegale grader varmere innen de første ti-år....og det uten at sola har noe med saken å gjøra engang!.
Gorsh....nå ble jeg egentlig jammen ganske gla! :)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

#1464
La Bomba har startet en ny tråd på VGD. Den som leter finner - ingenting.

Der står det blant annet i innlegg nummer to:

SitatVi kan jo for ordens skyld ta med siste forskningsnytt fra Grønland:

..."We find a 12% or 86 Gt y-1 increase in ice sheet accumulation rate from the end of the Little Ice Age in ~1840 to the last decade of the reconstruction. This 1840-1996 trend is 30% higher than that of 1600-2009, suggesting an accelerating accumulation rate"...

http://journals.ametsoc.org/doi/abs/10.1175/JCLI-D-12-00373.1?af=R

Ikke mye "menneskeskapt bidrag" der heller. Tvert om. Siden LIA har altså veksten av is på Grønland økt.

Dette har jeg tatt opp flere ganger, blant annet i tråden Høna eller isen?, der jeg laget disse to grafene ved hjelp av GISP-dataene:





Legg merke til ørkentilstandene under ei istid. Det blir det samme vi ser enkelte steder i Antarktis i dag. Forskerne antar at det er områder i Antarktis som ikke har hatt nedbør på 2000 år.

Grønlandsisen legger ikke på seg ny masse før luftfuktigheten stiger i forbindelse med åpent hav. Dette åpne havet gir en kraftig nedbørsøkning, og på Grønlands is faller denne nedbøren som snø. Det er her blant annet Willis Eschenbach rir en av sine største kjepphester. Senest for to dager siden tok han opp dette surmulende overfor Judith Curry. Eschenbach nekter for at lite sjøis fører til større snøfall, og hvordan han klarer å komme til denne konklusjonen er meg ei stor gåte.

Innlandsisen på Grønland legger på seg mer nå enn den gjorde noen gang de 90.000 årene forrige istid varte. Den smelter mer i kantene om sommeren også.

Sjøisen i Arktis er rene regulatoren. Mindre is = mer åpent hav. Mer åpent hav = kraftig nedkjøling av havet om vinteren og en økning i fordampningsraten. Mer fordampning = mer snø over den nordlige halvkulen. Mer snø = større refleksjon av sollys. Selv om sola står lavt på himmelen over Europa om vinteren, så har dette en effekt hele veien fra Nordland til Middelhavet.

Kan noen tenke seg hvor mye havet ville blitt nedkjølt hvis Arktis var isfritt en hel vinter? Dette er selvsagt umulig så kaldt det er der oppe, men tygg litt på tanken. Mer om dette kan leses i forbindelse med de bråe og kraftige temperaturforandringene på Grønland i tråden Hva isen fortalte oss. Dette er i det store og hele en oversettelse fra en meget interessant artikkel på WUWT, og linken dit finnes helt til slutt i innlegget.

Flott at La Bomba tar opp dette, for som alle kan se når de klikker på linkene over har folk verken lest eller kommentert de to trådene jeg startet, hvilket har forundret meg ørlite. Vi har verdens største varmeregulator der oppe i nord, og mye av det som skjer der styrer været på den nordlige halvkulen. Soloppvarmingen i ekvatoriale deler av havet sender varmt vann nordover. Der blir det kjølt ned før det går i retur i kraftige dyphavsstrømmer. Jo større områder med åpent hav i nord, desto kraftigere nedkjøling av havvannet. Kort og godt, klimaet på jorda styrer seg sjøl.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Her snakker vi om en professor som har deltatt ivrig i IPCC-prosessen. Nå har han holdt et foredrag, og hvis journalisten ikke har tatt feil, noe de jo stort sett gjør, fortalte professor Latif at halvparten av isen på begge polene har smeltet de siste 30 år.

No Tricks Zone - IPCC Catastrophe Fantasy-Fest...Scientist Prof. Mojib Latif Now Claims Half Of Both Poles Melted Since 1979!

Whatever our grandparents and parents blew into the atmosphere is still there today.' The problem here is: 'The climate reacts slowly.' It could take decades before we feel the full force of our actions.

The speaker [Latif] referred to the retreat of the ice in the Arctic and Antarctic. Since the first satellites in space have enabled precise measurements, it is known that the ice area at the poles has decreased by almost a half over the last 30 years.


Kan dette rett og slett dreie seg om en kombinasjon av hjernevasking og miljøgifter? De har rett og slett ingen kunnskap om det de uttaler seg om disse "forskerne". Jeg tror rett og slett ikke på at et menneske kan være så lavmåls intelligentmessig at en slik uttalelse er mulig. Jeg satser på at det er journalisten som har gjort som MSM-journalister pleier å gjøre. Løyet.



Jeg rettet opp i linken.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Fra Dagbladet:

Tett snøfall skaper trafikkaos i Rogaland

Kan komme en halvmeter snø i løpet av dagen - og om noen dager står Sør- og Østlandet for tur.


(Dagbladet): Mange steder på Vestlandet har snøen falt tett i morgentimene i dag, noe som nå byr på utfordringer i trafikken.

- Snøfallet skaper problemer. I Bergen har det gått ganske greit, men fra Stord og sørover til Stavanger har det vært en del problemer. Vi har alt mannskap ute og gjør vårt beste, sier Hanne Norheim, vaktoperatør i Statens vegvesen på Vestlandet.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Dette må da gjøre Randers ytterligere frustrert, for snø skulle jo bli mangelvare!  ;D

26. mai 2008:
SitatJørgen Randers: Klimakrisen verre enn folk tror
Professor Jørgen Randers er redd han vil dø som en frustrert mann. Frustrert over at folk ikke tar klimakrisens alvor inn over seg.
- Det håpløse er at Ola og Kari synes at oppvarmingen er strålende. Sommeren blir varmere, de slipper å måke snø, bøndene får bedre grøde, vannkraftstasjonene mer nedbør og skogbrukerne mer skog. Det er bare skiløperne som ser på dette som et problem. Det vil ta lang tid før det norske folk gir politikerne støtte til en kraftigere klimapolitikk.

- Jeg er personlig bekymret og det har jeg vært siden 1972. Det som affiserer meg direkte er tapet av den flotte naturen. Jeg liker å gå på ski og synes det er trist at skiføret forsvinner. På Bjørnholt i Oslo er det ført statistikk over antall snødøgn hver vinter siden 1902. I gamle dager var det 130 døgn med snø. Nå er det sunket til 90. Hvis man har lyst til å se klimaskadene, er det bare å se seg rundt. Det er ikke totalt ødeleggende ennå, men en jevn strøm av negative nyheter.

Ikke rart man blir frustrert når man har vært så voldsomt bekymret det meste av sitt voksne liv! Når skal det gå opp for ham at han har narret seg selv?   ??? 8)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: seoto på desember 12, 2012, 12:20:20 PM
Dette må da gjøre Randers ytterligere frustrert, for snø skulle jo bli mangelvare!  ;D

26. mai 2008:
SitatJørgen Randers: Klimakrisen verre enn folk tror
Professor Jørgen Randers er redd han vil dø som en frustrert mann. Frustrert over at folk ikke tar klimakrisens alvor inn over seg.
- Det håpløse er at Ola og Kari synes at oppvarmingen er strålende. Sommeren blir varmere, de slipper å måke snø, bøndene får bedre grøde, vannkraftstasjonene mer nedbør og skogbrukerne mer skog. Det er bare skiløperne som ser på dette som et problem. Det vil ta lang tid før det norske folk gir politikerne støtte til en kraftigere klimapolitikk.

- Jeg er personlig bekymret og det har jeg vært siden 1972. Det som affiserer meg direkte er tapet av den flotte naturen. Jeg liker å gå på ski og synes det er trist at skiføret forsvinner. På Bjørnholt i Oslo er det ført statistikk over antall snødøgn hver vinter siden 1902. I gamle dager var det 130 døgn med snø. Nå er det sunket til 90. Hvis man har lyst til å se klimaskadene, er det bare å se seg rundt. Det er ikke totalt ødeleggende ennå, men en jevn strøm av negative nyheter.

Ikke rart man blir frustrert når man har vært så voldsomt bekymret det meste av sitt voksne liv! Når skal det gå opp for ham at han har narret seg selv?   ??? 8)

Jørgen Randers har prestert det kunststykket å gjøre seg selv til et interessant studium for psykologer. Det er hans eneste bragd de siste 40 år.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Og ikke hjalp det at han fikk svar heller:

Nordmenn forstår ikke klimaproblemet!

http://www.climometrics.org/08turand.jpg

;)     8)