Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

seoto

Sitat fra: Jostemikk på januar 19, 2013, 18:30:58 PM
Ikke kan jeg forstå hvordan dette kan skje i et land som aldri mer ville få oppleve vinter, men det påstås nå av The Greenian at dette er tilfellet:

SitatHeathrow cancels 100 more flights as snow leaves hundreds stranded

A hundred more flights were cancelled at Heathrow on Saturday after snowy weather left hundreds of passengers stranded overnight at the airport's terminals.

Many British Airways passengers were unable to get hotel rooms or retrieve their luggage after more than 400 flights were cancelled on Friday.

Snow caused traffic jams of aircraft at the airport unable to find gates for passengers to disembark. Some passengers spent six hours waiting in their planes on the ground...

...Darron Burness, the AA's head of special operations, said: "With the snow compacting down and turning icy, we're likely to see treacherous driving conditions throughout the weekend. Any fresh snow on top will just add to the problems."...

Det kan virke som om BBC ikke synes om snøproblemer på førstesiden, men jeg fant noen fine bilder, bl.a.:



(Dessverre ble bildet litt kornete, siden det bare gikk å kopiere den lille versjonen og ikke den store, men bildene kan ses her:
http://www.bbc.co.uk/weather/features/21081537
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

stjakobs

#1636
Slik var det (alt kan kopieres):

Gary Maude took this shot in Tetbury on 18th January
"IPCC is a four letter word."

Jostemikk

I hvertfall i følge det kvalitetssikrede produktet til DMI:

[attachimg=1]

Vårt eget Nansensenter er vesentlig mer optimistiske med tanke på sjøisen nordpå:

[attachimg=2]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Spiren

For at se fremover, er det viktigt, at se bakover.  ;)

Kronik  11 januar 2001.  Av Ole Humlum.

http://www.hansogoline.dk/Humlum.htm
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

seoto

Takk for at du la ut Humlums 12 år gamle kronikk :)

Den anbefales på det varmeste! Hans klarsynthet burde være et mål for mange, både innenfor klima og andre områder av forskningen.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Dette var flott link, Spiren! Dessuten klokt sagt av deg. Det er en grunn til at alarmistene er så livredde for historien og gjør det de kan for å forfalske den.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Jeg vet ikke om denne er lagt ut her tidligere, og jeg har ikke lest hele rapporten. Det er imidlertid mange kjente navn, og noen nye, samt de velkjente Club-koblinger.

Where the Global Warming Hoax Was Born

Her er eugenikk-koblingene, Club of Rome, Ehrlich, Holdren og andre. Eugenikk - de ville gjøre barna våre færre, men smartere. Befolkningen skal desimeres, og akkurat dette er noe som går igjen og igjen, fra Rockefeller/De som ikke skal nevnes ved navn, Jørgen Randers og resten av disse gale menneskene.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#1642
Det er en norsk forsker vi har nevnt alt for lite. Det er Yndestad ved høgskolen i Ålesund, og han har lenge pekt på månens tidevannspåvirkning på AMO. De tre musketerer i Humlum et al har henvist til ham i minst en av sine publikasjoner.

Ganske nylig ble denne saken presentert på WUWT:

WUWT - Analysis shows tidal forcing is as a major factor in ENSO forcing

Det er en Per Strandberg på nettsiden Global Warming and the Climate.com som er mannen bak denne forskningen. Han prediker sågar å kunne spå tidspunktene for El Nino og La Nina ved hjelp av analyseprogrammet han har brukt for å sette sammen forbindelsen mellom jordas avstand fra sola og månen og ENSO. Dette fordi vi allerede nå vet hvor nærme eller fjerne sola og månen vil være jorda i flere hundre år framover. Han nevner også at jordrotasjonens hastighet spiller inn, og sier at han finner påvirkningen i ENSO-dataene. Her er imidlertid et problem, og det er at vi ikke er i stand til å beregne variasjonene i jordrotasjonen flere år inn i framtiden.

Jeg skal lage en skikkelig sak om dette senere, men først skal jeg lese saken et par-tre ganger til, og dessuten sjekke de opplysningene jeg har muligheten til å sjekke. Har Strandberg rett, er verden nærmest snudd på hodet når det gjelder prediksjoner, og ENSOs fase skifter vil kunne varsles flere år i forveien. Det høres nesten for godt ut til å være sant, men han presenterer i hvertfall et par overbevisende graf som viser programmets tilbakeregning. Han vil ikke vise neste tiårs utvikling av det jeg antar er økonomiske årsaker.



Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på januar 20, 2013, 15:42:18 PM
Jeg vet ikke om denne er lagt ut her tidligere, og jeg har ikke lest hele rapporten. Det er imidlertid mange kjente navn, og noen nye, samt de velkjente Club-koblinger.

Where the Global Warming Hoax Was Born

Her er eugenikk-koblingene, Club of Rome, Ehrlich, Holdren og andre. Eugenikk - de ville gjøre barna våre færre, men smartere. Befolkningen skal desimeres, og akkurat dette er noe som går igjen og igjen, fra Rockefeller/De som ikke skal nevnes ved navn, Jørgen Randers og resten av disse gale menneskene.

Hvis noen mener Joste overdriver, vil jeg henvise til februarnummeret av Teknisk Ukeblad:

[attach=1]

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Telehiv

#1644
Joste, alle,

denne artikkelen i Nettavisen kan kanskje interessere flere?

http://www.side3.no/article3549837.ece

Jeg må her undres: denne kom litt ut av det blå fra det jeg ellers venter meg i Nettavisen, men kanskje de har en plan om å drive litt alternativ skriving? Bra begynnelse, ihvertfall  8) 
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Sitat fra: Telehiv på januar 20, 2013, 23:24:48 PM
Joste, alle,

denne artikkelen i Nettavisen kan kanskje interessere flere?

http://www.side3.no/article3549837.ece

Jeg må her undres: denne kom litt ut av det blå fra det jeg ellers venter meg i Nettavisen, men kanskje de har en plan om å drive litt alternativ skriving? Bra begynnelse, ihvertfall  8)

Tele, denne linken gjorde inntrykk på meg. I takknemlighet overfor journalisten og redaktøren skal jeg unnskylde at de ikke nevner at dette problemet er større i dag enn noen sinne. Det er alltid vanskeligst å skrive om sin sanntid når man skriver om kriminelle på toppen av makt- og pengepyramiden.

Takk for linken, Tele!
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Telehiv på januar 20, 2013, 23:24:48 PM
Joste, alle,

denne artikkelen i Nettavisen kan kanskje interessere flere?

http://www.side3.no/article3549837.ece

Jeg må her undres: denne kom litt ut av det blå fra det jeg ellers venter meg i Nettavisen, men kanskje de har en plan om å drive litt alternativ skriving? Bra begynnelse, ihvertfall  8)

Hvis man kjenner litt til Sør-Amerikas historie, så er dette ikke noe nytt stoff. USA har behandlet disse landene som semi-kolonier i all sin tid, og mange husker vel ennå Iran-Contras saken. Uttrykket "gun-boat diplomacy" kommer fra denne tiden, men er kanskje mer beskrivende for stormaktenes politikk i Asia, og da særlig overfor Kina.

En gang for lenge siden leste jeg en bok om spionasje, skrevet av en tidligere CIA-offiser, som hadde noen morsomme anekdoter (hvor mye som var sant, er umulig å si, selvsagt). En av dem handlet om en meget upopulær person i CIA, som reiste rundt til US ambassader i Sør-Amerika som inspektør. Hans uvenner satte en gang ut et rykte om at han skulle være involvert i et kommende USA-støttet statskupp i et visst land, og regnet da med at han ville få en lite trivelig velkomst. I stedet ble inspektøren hele tiden møtt med utsøkt høflighet og dulgte antydninger om "planen", av høytstående offiserer og politikere i dette landet. Han forsto aldri helt sammenhengen, og hans fiender måtte finne på en annen måte å gjøre livet surt for ham.

seoto

Sitat fra: Telehiv på januar 20, 2013, 23:24:48 PM
Joste, alle,

denne artikkelen i Nettavisen kan kanskje interessere flere?

http://www.side3.no/article3549837.ece

Jeg må her undres: denne kom litt ut av det blå fra det jeg ellers venter meg i Nettavisen, men kanskje de har en plan om å drive litt alternativ skriving? Bra begynnelse, ihvertfall  8)

Takk for linken!

USA var jo også sterkt inne i Chile under kuppet mot Allende i 1973, da diktatoren Pinochet ble satt inn.
Filmen Missing (1982), med Jack Lemmon i hovedrollen, kan sees her:
https://www.youtube.com/watch?v=FrPCkPhu3mk

Filmen er bygd på Thomas Hausers bok The Execution of Charles Horman: An American Sacrifice (1978). I 1982 ble boken trykket opp på nytt, under navnet Missing.

Da jeg fikk Internett, søkte jeg litt etter informasjon om denne hendelsen. Mange CIA-dokumenter var blitt lagt ut offentlig, men jeg fant jo fort ut at det var bortkastet tid, for absolutt alt som kunne være av interesse var selvsagt "svartet" ut.

Selv om han ikke nevnes i filmen, spilte den amerikanske ambassadøren til Chile, Nathaniel Davis, en stor rolle i hendelsene, noe som førte til at han prøvde å stoppe filmen og gikk til sak mot Costa-Gavras (regissøren). Davis tapte saken. Filmen var selvsagt bannlyst i Chile så lenge Pinochet satt med makten. Ambassadør Davis tjente i Chile fra 1971-1973, til kuppet over overstått, da fikk han ny stilling, Director General of the Foreign Service (1973–1975). Det ville vært interessant om denne karen hadde skrevet en sannferdig bok om sitt liv ;)

Første gang jeg så filmen, hadde jeg litt problemer med å tro hva den fortalte, selv om jeg omsider hadde begynt å forstå at det var ikke gull alt som glitret i USA. I et drøyt år (rundt 1980), før jeg startet opp for meg selv, jobbet jeg for en liten familiebedrift bare noen km fra der jeg bodde (slapp å kaste bort livet på lang og dyr arbeidsreise), og de hadde et tett samarbeid med forlaget Oktober. Dermed kom jeg borti mange bøker som var kritiske til USAs oppførsel ute i verden, og spesielt i Mellom- og Sør-Amerika. Eierne, et ektepar, var aldri vanskelige å trekke inn i en diskusjon, og jeg lærte å se ting fra et litt videre spekter enn bare ved å lese MSM.

Politikk og makt kan gi utrolig stygge resultater, selv om enkelte ønsker å tro at slikt ikke skjer i våre dager. Ingen grunn til å tro at de store bankene og selskapene styres av engler.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Jeg håper inderlig at banker og selskaper ikke styres av engler. Det kan gå ut over resultatet. I bedrifter der mine penger er eksponert, vil jeg foretrekke djevler og demoner.

USAs engasjement i sør-Amerika er som sagt meget velkjent stoff, og følger et vanlig imperialistisk mønster. Filippinene var også i lang tid en semi-koloni, der USA bestemte det meste. Frankrike okkuperte Mexico i 1860. Japan ble åpnet for utlendinger med makt av en amerikansk flåtestyrke rundt 1850. Japanerne kastet seg resolutt ut i en ekstrem modernisering, og ble på noen årtier en stormakt som bedrev sin egen imperialisme overfor Korea og Kina. Russerne gjorde det samme, og England, Frankrike, Tyskland, Italia og Spania med.

seoto

Ja, selvsagt er bunnlinjen i regnskapet det viktigste, selv om den er skrevet i blod - det ser vi jo stadig eksempler på.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.