Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

Bebben

Sitat fra: seoto på februar 25, 2013, 10:00:13 AM
Uff! Kombinasjon av tele (som i bakken), snø og stor nedbør er ikke særlig heldig! Vinteren kan virkelig være en hard årstid. Min medfølelse med de som rammes.

Jepp, for det er ikke enorme nedbørsmengder det er snakk om - bare en 35-40 mm på et døgn.
Klima: Hvordan kan det ha seg at det regnet enda mer i 1961 da det var mye mindre CO2...
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

stjakobs

Forklaringen på Milankovitch-syklene? Det er nettopp oppdaget en ny "planet" ca. 1 lysår fra sola. Tyche.
Det var oppslag i Dagbladet: http://www.dagbladet.no/2011/02/15/nyheter/universet/vitenskap/15438525/

En ytterligere spekulasjon gir oss en annen forklaring:

http://www.youtube.com/watch?v=AHBBXiLPHOU


Eller?
"IPCC is a four letter word."

Amatør1

#1878
Sitat fra: stjakobs på februar 25, 2013, 22:50:48 PM
En ytterligere spekulasjon gir oss en annen forklaring:
http://www.youtube.com/watch?v=AHBBXiLPHOU
Eller?

Huff, det var religiøs mystisisme (oppleseren var stemmen til Darth Vader). Eksempelvis snakket han om at det skulle være så rart at sola har 99% av massen i solsystemet, men samtidig under 1% av "angular momentum" ("Drivmoment"). Men angular momentum er jo ikke noe annet enn kryssproduktet mellom en valgt radius vektor og masse*banehastighetsvektor.

Den vanligste valgte referansen for angular momentum er solsystemets massemiddelpunkt (barysenteret). Siden sola har mer enn 99% av solsystemets masse er det ikke noen bombe at barysenteret ligger meget nær sola, og radius vektor for sola blir dermed veldig liten. Når man multipliserer med noe som er veldig lite har resultatet en tendens til å bli ganske lite også. Det er Jupiter og Saturn som står for det vesentlige av angular momentum i solsystemet.



I figuren over er L angular momentum, og r radius vektor. p er produktet mellom massen (en skalar) og den instantane hastighetsvektor i banen. L blir pga. kryssproduktet en vektor som står normalt på baneplanet. Retningen på L følger av høyrehåndsregelen og endrer dermed retning når hastigheten snur.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Jeg har ikke akkurat noen link denne gang, men så akkurat på Dagsrevyen NRK at det i Gudbrandsdalen, Østerdalen og deler av Sør-Trøndelag er rene katastrofetilstandene på grunn av kulda denne vinteren. Verken forsikringselskaper, rørleggere eller innbyggere kan huske maken til tele. På Røros er det i ferd med å danne seg permafrost. I vinter har vannledninger som aldri tidligere har frosset opplevd full tele. Bakken er bunnfrossen flere meter. Når den når 5-6 meter begynner det å bli rimelig spesielt.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Yr.no kan melde om denne temperaturen på Nordpolen. Håper nissen et al har nok spekk til fyring.

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på februar 26, 2013, 20:51:25 PM
Yr.no kan melde om denne temperaturen på Nordpolen. Håper nissen et al har nok spekk til fyring.

[attachimg=1]

Men det er ikke så kaldt, vet du, de temperaturene er interpolert fra land ikke målt  8)

Yr hevder også de vet hva temperaturen er her jeg bor (250m unna), men det finnes intet termometer som de har tilgang til der. Jeg derimot, logger temperaturen døgnet rundt med 5 minutters intervall. Har 3 års data nå.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Sitat fra: Amatør1 på februar 26, 2013, 21:05:01 PM
Sitat fra: Jostemikk på februar 26, 2013, 20:51:25 PM
Yr.no kan melde om denne temperaturen på Nordpolen. Håper nissen et al har nok spekk til fyring.

[attachimg=1]

Men det er ikke så kaldt, vet du, de temperaturene er interpolert fra land ikke målt  8)

Yr hevder også de vet hva temperaturen er her jeg bor (250m unna), men det finnes intet termometer som de har tilgang til der. Jeg derimot, logger temperaturen døgnet rundt med 5 minutters intervall. Har 3 års data nå.

De måler fantom-temperatur de stedene de har amputert bort stasjoner... Der de aldri har hatt målinger, der finner de opp brukes modellberegninger.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

Sitat fra: Amatør1 på februar 26, 2013, 21:05:01 PM
Sitat fra: Jostemikk på februar 26, 2013, 20:51:25 PM
Yr.no kan melde om denne temperaturen på Nordpolen. Håper nissen et al har nok spekk til fyring.

[attachimg=1]

Men det er ikke så kaldt, vet du, de temperaturene er interpolert fra land ikke målt  8)

Yr hevder også de vet hva temperaturen er her jeg bor (250m unna), men det finnes intet termometer som de har tilgang til der. Jeg derimot, logger temperaturen døgnet rundt med 5 minutters intervall. Har 3 års data nå.
Jeg har også lurt litt på dette. Jeg startet til og med  n egen tråd på vgd om dette temaet:
http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1749700/tittel/temperaturen-paa-nordpolen

Og som jeg skriver der, så har temperaturvarslene i vinter vært  VESENTLIG lavere enn ifjor vinter og årene før der.
Jeg går jo ut fra at det er LITT hold i disse varslene, og at det viser at det faktisk har vært ganske kaldt på Nordpolen denne vinteren.
Til og med Whit på vgd måtte til slutt innrømme at det sannsynligvis var tilfelle.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Jeg har undersøkt litt rundt dette etter at du tok det opp på VGD og her på Klimaforskning, BorisA. DMI sin Arktisk-betegnelse når det gjelder temperaturen de legger ut, mener jeg å huske gjelder fra 80 grader nord. Da forsvinner alle bakkestasjonene vi har til rådighet. Skal se om jeg får rota meg til å få sjekket de nordligste stasjonene vi har. Kommer i så fall tilbake til hva disses data har å fortelle.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

#1885
Sitat fra: BorisA på februar 26, 2013, 21:32:20 PM
Jeg har også lurt litt på dette. Jeg startet til og med  n egen tråd på vgd om dette temaet:
http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1749700/tittel/temperaturen-paa-nordpolen

Og som jeg skriver der, så har temperaturvarslene i vinter vært  VESENTLIG lavere enn ifjor vinter og årene før der.
Jeg går jo ut fra at det er LITT hold i disse varslene, og at det viser at det faktisk har vært ganske kaldt på Nordpolen denne vinteren.
Til og med Whit på vgd måtte til slutt innrømme at det sannsynligvis var tilfelle.

Nå bor jeg riktignok ikke på Nordpolen (heller litt sørvest for Oslo), men her er noen tall fra mine egne målinger vinterperioden:

1. Desember 2010 tom. 26. februar 2011:  -7.2C i gjennomsnitt
1. Desember 2011 tom. 26. februar 2012:  -3.1C i gjennomsnitt
1. Desember 2012 tom. 26. februar 2013:  -6.0C i gjennomsnitt

Dette er basert på samtlige automatiske målinger med 5 minutters mellomrom, døgnet rundt.
Ifølge Yr er normalen samme sted -3.2, -4.7, -4.6 for hhv. Desember, Januar og Februar, eller ca -4.1C i snitt for hele perioden. Med andre ord ligger vi 1.9 grader under normalen

Mao. ser vinteren ut til å være ca 3 grader kaldere enn i fjor, og godt under normalen.

Her er Met.no sitt sesongvarsel for samme periode
[attachimg=1 width=650]

De har varslet 3.0 grader over normalen for mitt område, mens foreløpig fasit viser 1.9 grader under normalen. De har altså varslet 4.9 grader feil (for varmt). Det er ganske godt gjort når vi snakker om 3 måneders gjennomsnitt.

Ingen overraskelse gitt hvem som står bak ?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Brattbakkallen

Amatør1: 
SitatMao. ser vinteren ut til å være ca 3 grader kaldere enn i fjor, og godt under normalen.
Jeg bor også på østlandet og jeg har registrert lavere temperaturer denne  vinteren så langt  enn på lenge.
Dette vitner vel ikke om en global oppvarming, akkurat, eller?

Riktignok er ikke temperaturene i vinter så langt lavere enn de jeg opplevde innimellom på f.eks 50 - 6o - 70- tallet, men dette med global oppvarming pga menneskeskapt utslipp av CO2 finner jeg suspekt.
Jeg får det ikke til helt å gå i hop.

BBK



Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Obelix

Sitat fra: Amatør1 på februar 26, 2013, 23:04:59 PMDe har varslet 3.0 grader over normalen for mitt område, mens foreløpig fasit viser 1.9 grader under normalen. De har altså varslet 4.9 grader feil (for varmt). Det er ganske godt gjort når vi snakker om 3 måneders gjennomsnitt.

Ingen overraskelse gitt hvem som står bak ?
Ja, dette var en vrien nøtt!
La meg prøve med et skudd fra hofta: - Kan det være den norske vennen til William Connolley?
No fear for the real men! No hope for the scared!

Jostemikk

#1888
Nå ser årets bunnpunkt ut til å være nådd. Det er rekordmye minimumsis i Antarktis nå.



Legger også ut en uforanderlig utgave som ikke oppdateres via direkte bildelink, og som grovt viser hvordan det ligger an.

[attachimg=1]

I Arktis er det som det har vært de siste vintrene, en god del under det de har valgt som normal, men rimelig stabilt fra år til år:



Når det gjelder normalen, så vel, den er alt annet enn noen rettesnor for hva som er "normalt". Jeg har linket til denne CIA-rapporten tidligere, men ble minnet på den igjen via Steven Goddard. Les for all del det han har kopiert ut:

Steven Goddard - CIA 1974 National Security Threat : Global Cooling/Excess Arctic Ice Causing Extreme Weather

Det er ganske interessant at CIA på 70-tallet, altså før Det store klimaskiftet i '76, lot seg rådføre av "verdens ledende klimaforskere", og så med bekymring på den kommende istiden/kaldere klimaet. CIA varsler om at det aldri har vært verre vær. Flommer, tørke, kulde, isutstrekning, ja i det store og hele, stort sett samme tullprat som i dag. Her er direktelinken til CIA-rapporten:

http://www.climatemonitor.it/wp-content/uploads/2009/12/1974.pdf
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Brattbakkallen

#1889
Heisann Obelix!
Du sa:

SitatJa, dette var en vrien nøtt!
La meg prøve med et skudd fra hofta: - Kan det være den norske vennen til William Connolley?

Ja, si det. Men jeg mener altså å huske at på 40 - 50 - 60 -tallet så var tempereturene mere stabile?  Vi drev og gikk på ski hele vinteren, selv på vestlandet der jeg delvis vokste opp. (Jeg fikk mine første hoppski av far min mens vi bodde på Ytre Arna utenfor Bergen). Om sommeren badet vi da vitterlig nærmest hver dag ute?

BBK



Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.