Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Ny oppdatering om satellitt-temperaturen fra Roy Spencer. Temperaturen stupte 0,32 grader C.

UAH Global Temperature Update for February, 2013: +0.18 deg. C

SitatOur Version 5.5 global average lower tropospheric temperature (LT) anomaly for February, 2013 is +0.18 deg. C, a large decrease from January's +0.50 deg. C.



These large month-to-month changes are not that uncommon, especially during Southern Hemisphere summer, and are due to small variations (several percent) in the convective heat flux from the ocean surface to the atmosphere.

Spencer har også et nytt innlegg om "global" SST. Jeg skrev global i anførselstegn, for det er som han selv skriver 60N-60S.

Global Microwave Sea Surface Temperature Update for Feb. 2013: -0.01 deg. C


SitatThe global average sea surface temperature (SST) update for Feb. 2013 is -0.01 deg. C, relative to the 2003-2006 average: (click for large version)



The anomalies are computed relative to only 2003-2006 because those years were relatively free of El Nino and La Nina activity, which if included would cause temperature anomaly artifacts in other years. Thus, these anomalies cannot be directly compared to, say, the Reynolds anomalies which extend back to the early 1980s. Nevertheless, they should be useful for monitoring signs of ocean surface warming, which appears to have stalled since at least the early 2000′s.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Sitat fra: Jostemikk på mars 05, 2013, 01:28:46 AM
Ny oppdatering om satellitt-temperaturen fra Roy Spencer. Temperaturen stupte 0,32 grader C.

UAH Global Temperature Update for February, 2013: +0.18 deg. C

SitatOur Version 5.5 global average lower tropospheric temperature (LT) anomaly for February, 2013 is +0.18 deg. C, a large decrease from January's +0.50 deg. C.



These large month-to-month changes are not that uncommon, especially during Southern Hemisphere summer, and are due to small variations (several percent) in the convective heat flux from the ocean surface to the atmosphere.

Spencer har også et nytt innlegg om "global" SST. Jeg skrev global i anførselstegn, for det er som han selv skriver 60N-60S.

Global Microwave Sea Surface Temperature Update for Feb. 2013: -0.01 deg. C


SitatThe global average sea surface temperature (SST) update for Feb. 2013 is -0.01 deg. C, relative to the 2003-2006 average: (click for large version)



The anomalies are computed relative to only 2003-2006 because those years were relatively free of El Nino and La Nina activity, which if included would cause temperature anomaly artifacts in other years. Thus, these anomalies cannot be directly compared to, say, the Reynolds anomalies which extend back to the early 1980s. Nevertheless, they should be useful for monitoring signs of ocean surface warming, which appears to have stalled since at least the early 2000′s.
Ops, har Spencer blitt litt vel mye opptatt av månedstemperaturene? Jeg håper ikke at han har glemt definisjonen på vær? Om så, da begynner han på dette området, å likne på en viss Wahl. Men det er vel jeg som er for skeptisk?    ;)     8)

stjakobs

#1952
Noen som har hørt betegnelsen klimapsykolog? Her har vi i alle fall en - Per Espen Stoknes:

http://nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.10927415

"IPCC is a four letter word."

Amatør1

Sitat fra: stjakobs på mars 06, 2013, 11:56:13 AM
Noen som har hørt betegnelsen klimapsykolog? Her har vi i alle fall en - Per Espen Stoknes:

http://nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.10927415

Fortell meg når de gjør noe originalt. Jeg har beskrevet alarmistenes virkelighetsforståelse med kognitiv dissonnans i årevis uten å kalle meg noe annet enn Amatør, mens denne Stoknes antagelig har vært her og rappet poenget, snur det mot skeptikerne - og vips så er han "klimapsykolog"?

Snakk om tullebukk.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Sitat fra: stjakobs på mars 06, 2013, 11:56:13 AM
Noen som har hørt betegnelsen klimapsykolog? Her har vi i alle fall en - Per Espen Stoknes:

http://nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.10927415

Etter dette avsnittet, velger jeg å ignorere resten av artikkelen:
Sitat– Samtidig har klimavitenskapen blitt mye bedre, det har skjedd mange ekstreme hendelser som orkanene Katrina og Sandy i USA, smelting av isen i Arktis og tundraen som begynner å gå i oppløsning, sier klimapsykolog Per Espen Stoknes.
Allerede her beviser Stoknes at han bare er enda en av de talløse tullingene, de som bare  tror, men mangler kunnskap. Sannelig er troen til folk sterk!
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Telehiv

Sitat fra: seoto på mars 06, 2013, 12:38:33 PM
Sitat fra: stjakobs på mars 06, 2013, 11:56:13 AM
Noen som har hørt betegnelsen klimapsykolog? Her har vi i alle fall en - Per Espen Stoknes:

http://nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.10927415

Etter dette avsnittet, velger jeg å ignorere resten av artikkelen:
Sitat– Samtidig har klimavitenskapen blitt mye bedre, det har skjedd mange ekstreme hendelser som orkanene Katrina og Sandy i USA, smelting av isen i Arktis og tundraen som begynner å gå i oppløsning, sier klimapsykolog Per Espen Stoknes.
Allerede her beviser Stoknes at han bare er enda en av de talløse tullingene, de som bare  tror, men mangler kunnskap. Sannelig er troen til folk sterk!

Tragikomisk, holder ren Gaarder-klasse!
Skal alle gjøker få koko-rett i klimasaken?
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ebye

Takk for innsiktsfulle refleksjoner, Amatør1.

Forskning skal foregå i fagfronten, den skal flytte "State of the Art". Klimaforskningen foregår åpenbart på bakrommet, Klimaforskningsbakrommet. Da kan forskningen aldri bli til noe originalt. Men, en ting er at det skjer utenfor kjerneområdet til klimafenomenene, verre er det når det blir en invers form for "original" forskning på kjernefeltet.

Tenk på prosjektet som skulle se på havnivået hvis hele isen på Grønland smeltet. Da hadde forskerne glemt gravitasjonskraften. De konkluderte med havstigning, mens det naturlige vil bli synkende havnivå. Det var Helge Drange'rne.

Et annet prosjekt er modellering av klimafølsomheten. Forskerne (Terje Bernt'serne) fikk først en verdi på 2-3 grader, med bruk av temperaturer tom 2000. Da de la på 10 år, ble plutselig følsomhetn 1.9 grader. Dette ble utført i 2011/2012!!

Altså, stadig litt "originale" resultater. Man kan virkelig snakke om hull i troverdigheten til klimaforskningen i Norge. Noen kunne til og med sagt: Noen ganger er hullene så store at man ikke ser dem!    ;)      8)

Jostemikk

Sitat fra: seoto på mars 06, 2013, 12:38:33 PM
Allerede her beviser Stoknes at han bare er enda en av de talløse tullingene, de som bare  tror, men mangler kunnskap. Sannelig er troen til folk sterk!

Årsaken til dette er en fullstendig indoktrinering fra vugge til grav. Norge og Nord-Korea er to skrekkens eksempler.

Andrew Montford (Bishop Hill) har en sak om dette på The Global Warming Policy Foundation

[attachimg=1]

SitatAndrew Montford: A Despotism Over The Mind

[attachimg=1]

American schoolchildren are to have what looks like a monolithic view of global warming imposed upon them:

New national science standards that make the teaching of global warming part of the public school curriculum are slated to be released this month, potentially ending an era in which climate skepticism has been allowed to seep into the nation's classrooms.

They recommend that educators teach the evidence for man-made climate change starting as early as elementary school and incorporate it into all science classes, ranging from earth science to chemistry. By eighth grade, students should understand that "human activities, such as the release of greenhouse gases from burning fossil fuels, are major factors in the current rise in Earth's mean surface temperature (global warming)," the standards say.


I don't know about you, but I think a balanced view of global warming would involve teaching the evidence against global warming as well as the evidence for it. Human activities are "major factors"? Surely they may be major factors. Surely the failure of temperatures to rise in recent years suggests that they may equally be minor factors. Should the attribution statement not be qualified with the fact that it depends on computer models that may be useful as toys for scientists but, having no proven ability to predict future climate, are far being ready to inform policymakers?

Will the children be told this? Or are they just pawns of a left-wing educational establishment who must hear the recitation of the global warming dogma?

John Stuart Mill had the answers 150 years ago:

A general State education is a mere contrivance for moulding people to be exactly like one another; and as the mould in which it casts them is that which pleases the dominant power in the government, whether this be a monarch, an aristocracy, or a majority of the existing generation; in proportion as it is efficient and successful, it establishes a despotism over the mind, leading by a natural tendency to one over the body.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

I Norge har elevene "klima" i 10. klasse på Ungdomskolen. Grovt sett, så kom dette inn i boka i 2007. Det betyr at de første indoktrinerte, riktig kondisjonerte samfunnsdeltagere, var rede som 18-åringer i 2009.  Og inntil skoleverket blir helbredet for denne "klimapsykosen", vil vi få ut nye kull med svært mange passive, utenkende vesener hvert år.

Hvis det ikke skjer noe paradigmeskifte før i 2020, med tilhørende ny Læreplan, ja så vil vi totalt ha fått ut 12-13 kull med enøyde, indoktrinerte samfunnsbygger. Skrekk og gu!   :o     >:(

seoto

Da jeg gikk på skolen, lærte vi å frykte Gud. I dag lærer de å leve i frykt for klimaendringer. Ja, ja ... vet ikke egentlig om jeg synes det er en framgang  :o

Hva med å la barn vokse opp i trygghet, tillit og tro på framtida, og gjerne litt kunnskap også? Og kanskje med evnen til selvstendig tenkning? Huff, det kunne bli noen truende generasjoner ...
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

BorisA

Artig konsekvens av AGW  ;)
Kappløp mot kulda før seriestart:
http://fotball.aftenposten.no/eliteserien/article271050.ece
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Telehiv

Sitat fra: seoto på mars 06, 2013, 13:59:43 PM
Da jeg gikk på skolen, lærte vi å frykte Gud. I dag lærer de å leve i frykt for klimaendringer. Ja, ja ... vet ikke egentlig om jeg synes det er en framgang  :o

Hva med å la barn vokse opp i trygghet, tillit og tro på framtida, og gjerne litt kunnskap også? Og kanskje med evnen til selvstendig tenkning? Huff, det kunne bli noen truende generasjoner ...

seoto,

du er som vanlig for klok for denne verden - ditt øie er for hvasst, dit sind for frit  ;)
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Telehiv

Sitat fra: BorisA på mars 06, 2013, 14:40:00 PM
Artig konsekvens av AGW  ;)
Kappløp mot kulda før seriestart:
http://fotball.aftenposten.no/eliteserien/article271050.ece

BorisA,

1 meter tele i Stavanger: Det er dette som for Terje Wahl er "på det jevne"! Vet ikke om de har hatt 1 m tele siden Svartedauden...

Men vi får bare registrere det Stavanger Aftenblad skriver:

"Stavanger: Den tradisjonsrike generalprøven mellom Viking og Rosenborg har vært spilt på Viking Stadion de siste årene. Men kuldegrader og kraftig tele gjør at kampen nå må flyttes til det undervarmede kunstgraset på Nærbø søndag.

- Vi har hatt på varmekablene i banen i flere uker, men når telen sist uke gikk så dypt som en meter, trekker varmen fra kablene nedover. Og når kablene ligger 30 centimeter under graset, går det sent å varme opp det øverste laget, forklarer Vikings driftssjef Gisle Oseberg overfor Aftenbladet."

Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Ewer Gladblakk.

#1963
SitatDa jeg gikk på skolen, lærte vi å frykte Gud. I dag lærer de å leve i frykt for klimaendringer. Ja, ja ... vet ikke egentlig om jeg synes det er en framgang   

Hva med å la barn vokse opp i trygghet, tillit og tro på framtida, og gjerne litt kunnskap også? Og kanskje med evnen til selvstendig tenkning? Huff, det kunne bli noen truende generasjoner ...
Husker en del av den obligatoriske relegionsopplæringa fra skoledagene jeg også, Seoto.
Det var liksom ikkeno å diskutere med slikt, den gang....og man ble vel nesten ltt bannlyst hvis en lurte litt på et ganske naturlig spørsmål eller to angående det temaet.

Har lagt merke til at det ofte blir litt slikt, angående klimaendringene planeten vår kansje går litt mer naturlig igjennom også..... men det kan godt hende at det også mest stammer fra tvil og tap av religion og sånt med det også.

Skjøl synes jeg nå at det er utrolig sunt, godt og fint å tenke litt sjøl om hitt og pitt....både på alt en kan lese her, og ellers på det store internettnettet! :)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Telehiv

Sitat fra: Ewer Gladblakk. på mars 06, 2013, 15:39:39 PM
SitatDa jeg gikk på skolen, lærte vi å frykte Gud. I dag lærer de å leve i frykt for klimaendringer. Ja, ja ... vet ikke egentlig om jeg synes det er en framgang   

Hva med å la barn vokse opp i trygghet, tillit og tro på framtida, og gjerne litt kunnskap også? Og kanskje med evnen til selvstendig tenkning? Huff, det kunne bli noen truende generasjoner ...
Husker en del av den obligatoriske relegionsopplæringa fra skoledagene jeg også, Seoto.
Det var liksom ikkeno å diskutere med slikt, den gang....og man ble vel nesten ltt bannlyst hvis en lurte litt på et ganske naturlig spørsmål eller to angående det temaet.

Har lagt merke til at det ofte blir litt slikt, angående klimaendringene planeten vår kansje går litt mer naturlig igjennom også..... men det kan godt hende at det også mest stammer fra tvil og tap av religion og sånt med det også.

Skjøl synes jeg nå at det er utrolig sunt, godt og fint å tenke litt sjøl om hitt og pitt....både på alt en kan lese her, og ellers på det store internettnettet! :)

Ewer,

der var du knakande god! Du får av og til sagt det helt dype på en suverent enkel måte; "men det kan godt hende at det også mest stammer fra tvil og tap av religion og sånt med det også."

Her gikk det opp et lys for meg: Klyngingen til den nye klimareligionen er blitt en trøst og en sutteklut for de ensomme, sviktede og bitre sjeler etter at gode gamle Jesus har gått opp i røyk. Eller noe slikt, Ewer?
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten