Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Sitat fra: Bebben på juli 03, 2013, 23:39:45 PM
Når man leser slike innlegg som denne kronikken, må man jo ellers nesten klø seg i hodet - hvor i alle dager kommer de fra alle sammen, disse velmenende drømmerne fullstendig uten kontakt med økonomiske realiteter? De må vel være et typisk tegn nettopp på det "overflodssamfunnet" de kritiserer?

Altså - kutt ut velferdsordningene, legg ned oljeindustrien, forby fly og biler og skattlegg CO2-utslipp med 500.000 kroner per tonn, ja i det hele tatt gi dem det de ber om - da vil ifølge min modell kronikker av denne typen forsvinne fra spaltene.  :D

Dette er poenger du har vært inne på ofte både her og andre steder, Bebben, og det er bra, for det et av de klareste eksemplene på galskapen til de som påstår seg å være "grønne". Kanskje det henger sammen med uttalelsene til Jacques Cousteau, og at de rett og slett har tatt ham på ordet? Allikevel undrer det meg at de tror at de selv og de de er glad i skal overleve det "grønne" helvete på jord som de ønsker så sterkt.

http://unesdoc.unesco.org/images/0009/000902/090256eo.pdf

SitatWhat should we do to eliminate suffering and disease? It's a wonderful idea but perhaps not altogether a beneficial one in the long run. If we try to implement it we may jeopardize the future of our species.

It's terrible to have to say this. World population must be stabilized and to do that we must eliminate 350,000 people per day. This is so horrible to contemplate that we shouldn't even say it. But the general situation in which we are involved is lamentable.

Kutt strømmen i Storbritannia i 14 dager, så skulle både de "grønne" og Jacques Cousteau ha fått en drømmestart på de-populasjonsprosjektet sitt. Så kan de bare gå videre med Tyskland, Frankrike osv. Skulle være gjort i en feil dette.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Spiren

Tyskland siger nein til CO2-krav til nye biler

Glem det, lyder det fra den tyske kansler til et forslag om, at nye biler maksimalt må udlede 95 gram CO2 fra 2020. Kansleren kræver særregler for de tyske bilfabrikker.

EU-Parlamentets forsøg på at tvinge bilproducenterne til grøn, teknologisk nytænkning ved at skærpe kravene til nye bilers CO2-udledning bliver fejet af bordet af Tyskland.

http://ing.dk/artikel/tyskland-siger-nein-til-co2-krav-til-nye-biler-160202
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

affen


Har noe skjedd med NASA etter at "morroklompen" James H. sa takk for seg ?

CO2 bidrar til nedkjøling og ikke til oppvarming.

Artikkelen sier bl.a.:  "The NASA announcement on CO2 effectively cut Al Gore loose and closed the curtain on the mythology of fictitious global warming; which is now changed to "Global Cooling."

Welcome to your new world of Global Cooling! "

http://chemtrailsplanet.net/2013/06/29/nasa-discovers-carbon-dioxide-is-a-coolant-destroys-globalists-warming-myth/

Spiren

Ny CO2-redningsplan får hård medfart

De danske socialdemokrater i EU-Parlamentet er begejstret - omend behersket - over, at parlamentet onsdag vedtog klimakommissær Connie Hedegaards forslag om at trække CO2-kvoter ud af EU's kvotesystem.

Tilbagetrækningen er ingen mirakelkur, men med afstemningen har vi forhindret et totalt kollaps af klimapolitikken.

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE5691605/ny-co2-redningsplan-far-hard-medfart/
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Amatør1

SitatYr.no lover å melde mer sol

En upresis værmodell har ført til at yr.no har meldt altfor mye regn.

Det er ikke bare klimavarsler som er overavhengig av spinnville datamodeller, det samme gjelder værmodellene, som klimamodellene bygger på.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Hvorfor skulle YR melde mer sol enn ha de allerede gjør? På baksiden i vår lokalavis varsler de dagens vær, og været for de fire kommende dager.  Det er oftere at de spår dag 3 og 4 med strålende sol, enn med nedbør. Disse dagene vil til normalt flytte seg en plass neste dag, slik at det vil bli pent vær - om noen dager. Dessverre er det sjelden de får rett. Men det ser jo lovende ut for folk, de ser solsymbolene det meste av tiden, og sitter kanskje igjen med et minne om masse sol? ;) Men for all del, vi er forhåpentligvis i gang med den 3. sommerdagen (temperaturmessig) i dag. Det skulle vel tilsvare omtrent 8% sommerdager hittil i sommer. Håper virkelig at prosenten øker innen sommeren er over. Yr har altså meldt altfor sjelden regn her jeg bor.

Kanskje meteorologene burde gå tilbake til å bruke sine kunnskaper i stedet for å stole på datamodeller? Men de har kanskje glemt alle gamle kunnskaper?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Kanskje Yr burde skifte navn til Sol?

Det er agurktider i klimabloggosfæren. Gjesteskribent David Archibald forsøkte gjøre noe med det på WUWT - Further to a 1740-type event, ved å fortelle at kulde virkelig kan være en trussel mot jordbruksproduksjonen og skape uår.

Det som skjer i kommentarfeltet er vel verdt et studium. Det hele blir fullstendig kuppet av en person som foruten å være fullstendig uenig i at sola kan ha hatt noe å gjøre med saken i 1740, og derfor skylder på et vulkanutbrudd på Island som aldri skjedde, oppfører seg så uvitenskapelig, arrogant og direkte slemt at jeg kårer ham til sommerens klimatulling. Til slutt får gjesteskribent Archibald nok han også, og skriver følgende innlegg:

SitatDavid Archibald says:
July 6, 2013 at 10:16 pm

FerdinandAkin says:
July 6, 2013 at 4:44 am
This is too funny. David Archibald writes the article, but Dr.Leif Svalgaard takes all the questions.


Ferdinand, your mystery is explained thusly. Driven by my natural curiosity and sense of public duty, I do original research and publish the results here on WUWT, expanding human knowledge, pushing back against the darkness and generally advancing human civilsation. The good doctor is best known for some papers he co-authored back in the 60s. Was it the 60s? Nevermind, as the White House says about Benghazi, it was a long time ago. Now he realises that his greatest relevance to 21st century science is to provide comment on my posts on WUWT, helping the less knowledgeable amongst us gain a better understanding of our natural world. Though I must say his weltanschauung seems to be a bit blinkered on the role of the Sun in determining climate. I guess it is a journey in progress and perhaps we shouldn't be too critical of someone who might be struggling in understanding. So his comments, helpful as they are, should be considered in the context of his limited understanding of the Sun's role in climate. One of the co-authors of Dr Svalgaard's better known papers, Ken Schatten, wrote, together with Douglas Hoyt, a book entitled "The role of the Sun in Climate Change". Though that book is also last century (1999),it is a good place to start for someone who has a long way to go and I commend it to the good doctor, my bearded and blinkered helpmate.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

I den Archibald-artikkelen Jostemikk viser til, finner jeg denne kommentaren:

SitatSteve says:
July 5, 2013 at 1:33 pm
I"ve never seen the crops this far behind. Corn was not knee-high by the fourth of July, but it has always been waist to shoulder high in my lifetime. Those beans that actually got planted on time are about two inches tall. A lot of the corn was sent back and exchanged for shorter-season corn, which will yield less. The upshot is that meat will be more expensive next spring.

Det han sier, passer svært godt til situasjonen i Norge i år. Også her har bøndene måttet kjøpe nytt korn med kortere modningstid, mens de håper at kornene til vårhveten som de allerede hadde handlet, vil holde seg til nesten sesong - i håp om en mindre våt og varmere vår og forsommer i 2014. I år har mange områder hatt hva man tidligere kalte uår, dvs. dårlige avlinger, og så lite høstet fôr til dyrene at mange dyr måtte slaktes ned. Hvordan står det til i Europa forøvrig? De hadde en kald og våt vår, med mye flom. Hvordan vil matforsyningen bli? Hvor mye vil hveteprisene gå opp? Er det dette de kaller "menneskeskapt, global oppvarming"? Hvor befinner oppvarmingen seg?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: seoto på juli 07, 2013, 12:49:33 PM
I den Archibald-artikkelen Jostemikk viser til, finner jeg denne kommentaren:

SitatSteve says:
July 5, 2013 at 1:33 pm
I"ve never seen the crops this far behind. Corn was not knee-high by the fourth of July, but it has always been waist to shoulder high in my lifetime. Those beans that actually got planted on time are about two inches tall. A lot of the corn was sent back and exchanged for shorter-season corn, which will yield less. The upshot is that meat will be more expensive next spring.

Det han sier, passer svært godt til situasjonen i Norge i år. Også her har bøndene måttet kjøpe nytt korn med kortere modningstid, mens de håper at kornene til vårhveten som de allerede hadde handlet, vil holde seg til nesten sesong - i håp om en mindre våt og varmere vår og forsommer i 2014. I år har mange områder hatt hva man tidligere kalte uår, dvs. dårlige avlinger, og så lite høstet fôr til dyrene at mange dyr måtte slaktes ned. Hvordan står det til i Europa forøvrig? De hadde en kald og våt vår, med mye flom. Hvordan vil matforsyningen bli? Hvor mye vil hveteprisene gå opp? Er det dette de kaller "menneskeskapt, global oppvarming"? Hvor befinner oppvarmingen seg?

Dette er viktige poeng, seoto, og det vi har opplevd er intet mindre enn flere uår etter hverandre. Hadde dette skjedd i det 19 århundre ville det ført til sult, sykdom, lidelser og mengder av døde nordmenn. Jeg minner igjen om 1816 som er kalt året uten sommer. Vi har hatt mange tilsvarende "somre" nå. Når høsten kommer skal jeg ta opp igjen tråden om Tyholt/Trondheim-serien, og da skal jeg ta en titt på hvordan de har omregnet den tidens målinger til "døgn"temperaturer. Mer og mer tyder på at det ikke var kaldere den gang enn nå.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Jeg slenger ut et skudd i det blå og håper noen har sett denne filmen. Det jeg etterlyser er noe jeg minnes er japansk forskning, muligens beskrevet som et paradox, i forbindelse med sirkulasjonsmønstre.

Jeg så en link til denne filmen på en av klimabloggene for ei uke eller to siden, og var sikker på at jeg tok vare på adressen. Vel, det gjorde jeg tydeligvis ikke.

Eksperimentet viste en sakteroterende glassboks fylt med små glassperler av to størrelser/farger. Etter en viss periode stabiliserte det seg et mønster som fikk meg til å tenke på hadleycellene i atmosfæren. Så puttet de inn ei glassperle til, og denne ene kula blant tusener forandret hele sirkulasjonsmønsteret fullstendig! Dette fører jo tankene hen mot hvor lite som kanskje skal til av atmosfæresammensetningen før vi opplever helt andre sirkulasjonsmønstre som fører til klimavariasjoner over store regioner, muligens globalt.

Har noen sett denne filmen og vet hvor den finnes, ville jeg blitt glad hvis det ble lagt ut en link.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Smartskalle på VGD har startet en tråd der han legger ut linker og kommentarer som dokumenterer den direkte sammenblandingen mellom nazisme og de såkalt "grønne" kampanjeorganisasjonene som har blitt produsert på løpende bånd. (Egen kommentar: Produsert på samlebåndet til de unevnelige oligarkene.)

Her er linken til tråden på VGD - Smartskalle: Det er noe ved dem.... Jeg siterer Smartskalles siste innlegg i tråden.

SitatProblemet er at det desverre IKKE handler om Nazi-sammenlikninger.

Det handler faktisk om Nazismens ektefødte sønn/datter, som dokumentasjonen over kan fortelle.

Når man vet dette er det litt enklere å forstå bakgrunnen for propagandaen, løgnene, pseudovitenskapen, bokbrenningene, det totalitære, agressiviteten og ikke minst det menneskehatet som klimafanatikerene utviser.

Nasjonalsosialismen er ikke død. Den har ikledd seg en annen farge, men forsøker å nå de samme mål som før.

Nasjonalsosialismen, som faktisk tilhører ytterste venstre fløy (og ikke høyre som sosialistene forsøker å innbille folk) har kledd seg i grønt.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Spiren

Global warming debunked: NASA report verifies carbon dioxide actually cools atmosphere

Practically everything you have been told by the mainstream scientific community and the media about the alleged detriments of greenhouse gases, and particularly carbon dioxide, appears to be false, according to new data compiled by NASA's Langley Research Center. As it turns out, all those atmospheric greenhouse gases that Al Gore and all the other global warming hoaxers have long claimed are overheating and destroying our planet are actually cooling it, based on the latest evidence.

http://thewatchers.adorraeli.com/2013/07/07/global-warming-debunked-nasa-report-verifies-carbon-dioxide-actually-cools-atmosphere/
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Okular

En liten oppdatering på de globale temperaturene i den nedre troposfæren. Jeg ser at Terje Wahl (og WUWT) fronter UAH, så da er det vel greit om jeg fokuserer på RSS, som jeg (basert på sammenlikninger med CRUTEM3 (land) og Reynolds OI.v2 (hav) som jeg tror jeg tidligere har lagt ut her på forumet, hvis ikke, må noen si fra ...) mener er nærmere 'sannheten' enn UAH. Her er til og med juni i år:



Det kan definitivt synes som om RSS i perioden etter siste La Niña (2011/12) foreløpig har lagt seg noe under snittet for perioden 2001-07 - 0,026 grader. Det er selvsagt tidlig å konkludere med noe, men det går i hvert fall ikke oppover. Jeg har tidligere nevnt at jeg har en magefølelse som sier at RSS trender ørlite lavt etter 2006/07, evt. 2009/10. Dette går igjen på sammenlikninger med andre datasett. Hvem vet, men jeg ville vært mer komfortabel om serien var justert noe opp i denne perioden, kanskje tiltet. Om en slik justering burde skyve den siste 16-måneders 'nøytrale' perioden helt opp til 2001-07-nivået er jeg imidlertid usikker på. Som sagt, det er bare snakk om en magefølelse. Til gjengjeld kan jo sies at UAH burde justeres ned mye mer enn RSS (kanskje) burde justeres opp over dette tidsrommet. Et skjærende avvik har uansett vokst fram mellom de to satellittseriene omtrent fra 2006 av. De har begge byttet ut satellitter/instrumenter under denne perioden, så mang en korreksjon er nok gjort i begge leire.

Jostemikk

Takk for oppdateringen, Okular. Min magefølelse sier det samme som din, og når det gjelder UAH har jo den blitt temperaturalarmistenes beste venn. Det er en smule ironi i dette, for alarmistene gikk for få år siden til direkte frontalangrep på de som forsøkte vise global temperatur ved hjelp av Spencer/Christy-serien.

Vi får vente på landseriene og se hva de har å fortelle. En gang i mellom er det en positiv misvisning på satellittseriene for lavere troposfære fordi havet slipper varme.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Okular

#2444
Jepp, global SST gikk jo i snitt signifikant ned i juni:



Dette er forresten kurven som får meg til å lure litt angående RSS. OI.v2 står seg bra mot de andre globale SST-datasettene i gjeldende periode, dessuten mot CRUTEM3/HadCRUt3 ... Men matchen mellom OI.v2 (global og NINO3.4), RSS og CRUTEM3 er egentlig ganske nydelig, i motsetning til de fleste andre sett, som synes bare tilfeldigvis og innimellom å følge hverandre særlig tett ...: