Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

ebye

Glitrende, Amatør1.

Folk har skrevet bøker før om: "Du kan få sagt det". For å følge opp et kjent fjernsynsprogram på nrk1 - en bok i revidert form: "Du kan få sagt det på nytt!" En slik "samling "vil jo være et funn for den som skal være toastmaster på en stor klimamiddag, for proponentene.

Jostemikk

E. M. Smith/Chiefio har en oppsiktsvekkende og svært detaljrik sak om voldsomme mengder CO2 på havbunnen. Vel verdt den tiden det tar å lese, for å si det forsiktig.

Chiefio - Liquid CO2 On The Ocean Bottom
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Sitat fra: Jostemikk på desember 10, 2011, 14:17:27 PM
E. M. Smith/Chiefio har en oppsiktsvekkende og svært detaljrik sak om voldsomme mengder CO2 på havbunnen. Vel verdt den tiden det tar å lese, for å si det forsiktig.

Chiefio - Liquid CO2 On The Ocean Bottom
Det virket spennende! Sannelig er det mye som påvirker både vann og land. Er dette påvirkninger som er lagt inn i klimamodellene? Du verden så ubetydelige de unøyaktige land-(eller by-)målinger av temperaturer egentlig blir.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Forskning.no har en ny "klima"-sak i dag.

SitatBæringer positive til restriktive tiltak

Folk i Drammen er mer negative til restriktive samferdselspolitiske tiltak enn folk fra Bærum.

Kanskje ikke så rart med tanke på to av Bærums stolte sønner, Pål Prestrud og Rasmus Hansson? Bærum er kverulert, skremt og latterliggjort til klimalydighet.

SitatWWF-sjefen gir folk i Asker og Bærum «bilbruk-kjeft»

- Flere burde anstrenge seg for å reise kollektivt til jobb, mener Rasmus Hansson.
Budstikka.no
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Sitat fra: Jostemikk på desember 13, 2011, 08:56:58 AM
Forskning.no har en ny "klima"-sak i dag.

SitatBæringer positive til restriktive tiltak

Folk i Drammen er mer negative til restriktive samferdselspolitiske tiltak enn folk fra Bærum.

Kanskje ikke så rart med tanke på to av Bærums stolte sønner, Pål Prestrud og Rasmus Hansson? Bærum er kverulert, skremt og latterliggjort til klimalydighet.


Det fantastiske med det oppslaget på forskning.no er at ordet KLIMA ikke er nevnt en gang. ;)

Det er jo alltids en fare for å bli skylt ut med badevannet, slik de to stolte sønnene har holdt på!  8)

seoto

Jeg synes denne artikkelen hører hjemme her, for den har med et klima/miljøspørsmål å gjøre som høres langt fornuftigere ut enn hva dagens politikere har tullet rundt med.

SitatNobelprisvinneren som kom med et utålelig miljø-budskap
Thomas Vermes, ABC -Nyheter, 13.12.11
[...]
Til angrep på Brundtland
Økonomen og arbeiderpartimannen Haavelmo angrep kjerna i Gro Harlem Brundtlands syn på bærekraftig utvikling:

Ifølge Brundtland, som ledet Verdenskommisjonen om bærekraftig utvikling, er økonomisk vekst i rike land ikke bare forsvarlig, men ønskelig.

For ellers drysser det ikke ned vekst på de fattige.

En vekst som ifølge Haavelmo vil overbelaste naturens evne til å yte oss tjenester.

For ellers drysser det ikke ned vekst på de fattige. Ja, ja ... Kanskje de ikke trengte "dryss" men få mulighet til selv å skape sin velstand? Fattige land blir ikke rikere av at f.eks. EU drysser overskuddslagrene sine over dem, slik at landenes egen produksjon må legges ned.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Kan ikke se hva Haavelmo ønsket som alternativ til frihandel?

Bebben

Ben Pile på Climate Resistence fyrer av noen salver mot "varmismen":

SitatI'm so bored... BORED... of climate change. Environmentalism is such a boring, boring, boring thing. It's mundane. It's banal. It obsesses about the minutiae of biological functioning only to the extent that it wants to limit the possibilities of human life, rather than extend them. And it is mean spirited — it nags you about whether children need those Christmas presents, if you need that holiday, if you really need to take the car. It's a joyless, nihilistic chasm, which sucks the life out of life.

Han setter opp to "retninger" mot hverandre: Den utviklingspessimistiske miljøverneren mot den utviklingsoptimistiske fremtidsskueren, med spennende resultat...

SitatWhereas the likes of the PCI [Post Carbon Institute] have been able to turn their bleak vision into a system of 'ethics' and politics, the optimists' ideas don't seem to have any immediate moral consequences. There is no Intergovernmental Panel on Trumping Geology. On the contrary, there is only an intergovernmental panel on sobbing at our utter vulnerability in the face of geology.

SitatEnvironmental politics is about nothing more than regulation of eating, shitting, sleeping and f***ing: human life is reduced to these things, and each must be done 'sustainably', lest any opportunity for a more meaningful life opens up between them. So, the pessimists' approach to the immediate problems facing the world is to regulate them out of existence. But poverty, war, famine and disease could not be abolished from the world by acts of international law intended to make the weather more 'predictable'. Even if that did succeed, what would human life look like? A drab, miserable existence characterised by subsistence, in which each generation's existence is identical to its parents'.

Her målbærer han nok noen tanker som mange her kjenner igjen. Det er neppe tilfeldig at vi har en egen kategori om Klimahumor!  ;D

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

Dagens klimalink er en grei oversikt, laget av "George" (via The Chiefio).

Jeg har ikke pleid å være så begeistret for bokser med piler imellom, men denne er ganske illustrerende.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Jeg elsker flytkart, dette var toppers Bebben.

Kanskje det går an å lage et tilsvarende kart over KlimaNorge?

Jostemikk

Fint du la ut denne, Bebben!

Bye: Jeg tenkte akkurat det samme. Har allerede dannet meg et innledende bilde av forholdene her til lands. Har imidlertid aldri konstruert et slikt diagram tidligere, så jeg får se hva jeg får til.

Det er imidlertid ikke sikkert at vi vil være helt enige med hverandre alle sammen. Et lite hint fra min side er å kunne dokumentere hvor det hele begynte. Hvilke personer ble valgt ut som drivere av FNs ønske om å skape ei krise, og hvem forvalter dette videre nå i dag?

Resultatet er rimelig entydig. Det begynte som ren politikk, og det forvaltes videre som en konsekvens av denne politiske viljen til å skremme med et fremtidig Ragnarok hvis folk ikke støtter en aldeles udemokratisk politisk beslutning.

Hvem har forsøkt å sette merkelapper på folk for å erklære dem som umoralske mennesker hvis de ikke støtter saken "the cause"? Det er der makten forvaltes.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Takk for en interessant oversikt, Bebben!

Og Tyndall Centre kan vi lese mer om på deres hjemmeside.

Og på Wikipedia

På deres egen side under PEOPLE ser man at Tyndall Centres ledere er 3 personer fra UEA og 1 fra University of Manchester.

Ingen tvil om at NGO-ene gjør en viktig jobb!

Skal si det er litt av et press her - på både forskere, media og oss vanlige folk.

Presset på FN til å sette i gang dette sirkuset har nok vært stort. Her har det lenge vært mange strategiske plasseringer av viktige folk i systemet for å få det av bakken.

Ja, her fosser pengene ...
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

#102
Sitat fra: Jostemikk på desember 17, 2011, 11:41:58 AM
Fint du la ut denne, Bebben!

Bye: Jeg tenkte akkurat det samme. Har allerede dannet meg et innledende bilde av forholdene her til lands. Har imidlertid aldri konstruert et slikt diagram tidligere, så jeg får se hva jeg får til.

Det er imidlertid ikke sikkert at vi vil være helt enige med hverandre alle sammen. Et lite hint fra min side er å kunne dokumentere hvor det hele begynte. Hvilke personer ble valgt ut som drivere av FNs ønske om å skape ei krise, og hvem forvalter dette videre nå i dag?

Resultatet er rimelig entydig. Det begynte som ren politikk, og det forvaltes videre som en konsekvens av denne politiske viljen til å skremme med et fremtidig Ragnarok hvis folk ikke støtter en aldeles udemokratisk politisk beslutning.

Hvem har forsøkt å sette merkelapper på folk for å erklære dem som umoralske mennesker hvis de ikke støtter saken "the cause"? Det er der makten forvaltes.

Jeg har hevet ut det siste avsnittet, eller heter det uthevet?  :) Det peker mot den Klimamonitoren som jeg hadde på AD, og som jeg muligens har nevnt her? Husker ikke hvor.

Den er som en markedsmonitor, med egenskaper og objekter. Egenskaper kan være klimakunnskap og klimatillit. Objektene er organisasjoner og forsåvidt personer. Monitoren fremstilles i et aksekors, med en akse for hver egenskap. Jeg må rydde litt opp i den siste oppdaterte, før jeg sender den ut. Men eksempler kan være: CICERO, Norsk klimanettvek, Klimarealistene. På AD manglet jeg noe i den ene kvadranten: ingen kunnskap, ingen tillit (forklaring kommer om litt). Men Amatør1 hadde svaret på hva som kunne inn der: Norsk klimagjettverk!  :)

Amatør1

Takk folkens, det kartet var interessant!

Jeg er enig i at det hadde vært av stor interesse å se et tilsvarende kart for vår lokale andedam i Norge, der CICERO, Bjerknessenteret, Miljøverndepartementet, WWF, Arendal, Naturvernforbundet, Institutt for samfunnsforskning, Natur og ungdom, Bellona mfl. er tegnet inn.

Hvis det lar seg gjøre, da.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Er det noen som har hørt noe om Attack?