Game over?

Startet av ebye, november 15, 2011, 10:14:05 AM

« forrige - neste »

ebye

Her er en knallbra artikkel på ABCNyheter, av
Sigmund Abusland.

Er det noen som kjenner til NASA-artikkelen?

Game over?

ebye

Hei Reparatøren, fint og fyldig innlegg om CO2 og alt det det molkylet blir styrt av. Jeg kom ikke inn på dette forumet før medio oktober. Sant å si er ikke alle tråder gransket og alle innlegg lest.  :) Og jeg har ikke NASA-artikkelen, har du den? Håper eventuelt at Abusdal har tid til å gi en link på ABC.

ebye

Dette oppslaget er jo rene dopet, naturlige klimapådriv i de neste 20-30 årene?

Gode, gamle Sigbjørn Grønås kan holdes frem. Må lese IPCC-rapporten grundig, for å finne ut om det er original IPCC. If so, jeg bevilger meg en stille stund, for å observere!

ebye

#3
I dag er det 100 år siden Roald Amundsen erobret Sydpolen. Dette feires, ved at flere ekspedisjoner har kommet frem til polpunktet. Aftenposten har i dag en beretning om: Slik er livet på Sydpolen, skrevet av Ole Mathismoen. Han skriver, og hold dere fast:

"Roald Amundsen ville blitt livredd, kastet seg på treskiene og pisket hundene for å komme seg raskest mulig bort fra Sydpolen. Klodens sørligste punkt er like kaldt som for 100 år siden - null global oppvarming - ...".

Ole Mathismoen må ha fått en følelse av å ha kommet til reisens endestasjon. Han gjør seg "tanker ved reisens slutt".

Mer kort og godt går det vel ikke an å erklæe Game Over: " - ingen global oppvarming -". Er dette starten på oppryddingen av klimadebatten i Norge?

Jeg har ikke funnet artikkelen til Mathismoen på nett - ennå! Men skaffer meg en ekstra Aftenposten (backup), for sikkerhets skyld.

BorisA

Jeg måtte gni meg i øynene 4 ganger, kan ikke tro Ole Mathiesmoen var ved sine fulle fem da han skrev det.
Har kulden skadet hjernen hans?
Dette KAN han ikke ha ment.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

Sitat fra: Reparatøren på desember 14, 2011, 10:19:25 AM
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Slik-er-livet-p-Sydpolen-6720391.html
Versågod ebye.

Mattismoen skriver noe som oppegående folk (unntatt AGW) har vist lenge) Jeg kommenterer ikke mere her. Er (Nongrata).

Takk for linken, Reparatøren.

Under normale omstendigheter, ville jo Mathismoen kunne ha blitt utfordret på dette. Men han svarer ikke, tror jeg, av prinsipp. Like fullt er dette en drosjesving i klimadebatten i Aftenposten. Den kan vise seg å bli en liten perle!  ;)

Jostemikk

Dette var overraskende, Bye. Og Reppen, takk for linken.

Av en eller annen årsak velger Ole Mathismoen å skrive det vi tror er sant, at det ikke har blitt varmere der nede. Men hvorfor nå? Det hele er meget forvirrende. Noen av de mest kjente hardcore Hollywoodforskerne benytter seg fortsatt av muligheten til å true med 70 meter havstigning når isen i Antarktis smelter hver eneste gang media gir dem en mikrofon. At et slikt skremsel helt åpenbart er absurd, har aldri virket viktig for dem. At en eventuell oppvarming på 0,2 grader har lite å si for et område med en gjennomsnittlig temperatur på 50 minus har liksom ikke nådd fram.

Nå er det altså ingen global oppvarming over et høyfjellsplatå så digert at selve begrepet global oppvarming virkelig har bevist sin utilstrekkelighet. Vi har ingen global oppvarming. Vi har lokal oppvarming, vi har lokal utflating, og vi har lokalt temperaturfall. Alt dette på en tvilsom vitenskapelig måte omgjort til "global" gjennomsnittlig oppvarming.

Nå mener altså Mathismoen at vi ikke har noen global oppvarming. Undersøker han lokale temperaturstatistikker ved hjelp av "rådata", vil hans tidligere oppfatning smuldre bit for bit.

Tør han ta steget fullt ut?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Jeg må se litt på mulige måter å utfordre ham på. Agnet er for fristende. For tross alt, dette er løftet opp i ingressen, dvs. det viktigste i artikkelen, slik jeg bruker ingressen.

Bebben

I anledning 100-årsdagen for Amundens erobring av Sydpolen legger Jostein Bakke fra UiB fram ny forskning som tyder på at sørlige og nordlige polare strøk går i motfaser:

SitatAntarktis kan bli nedkjølt når Arktis blir varmere. Fersk forskning tyder på at det er omvendte temperaturmekanismer i nord og i sør. – Dette er helt fundamentale spørsmål som vi ikke har svaret på, sier førsteamanuensis Jostein Bakke.

SitatBakke fikk det høythengende stipendet Fulbright Arctic Chair Award i år, og har vært på forskningsopphold ved University of Massachusetts i Bosten siden juni. Her har han samarbeidet med professor Ray Bradley, som er verdens fremste forsker innen paleoklimatologi – studiet av klimaendringer gjennom jordas historie.

­– Polare regioner er veldig sensitive til global oppvarming. Samtidig har vi korte målinger fra stasjoner i polene. Det arbeidet Jostein nedlegger vil gi oss viktige oversikter over hvordan klimaet ved polene har utvilklet seg, sier Bradley.

Han er spent på om det nye materialet vil bekrefte hypotesen om at det er en omvendt temperaturvariasjon mellom nord og sør.

– Vi ser en nedgang i den arktiske sjøisen, men vi ser ikke den samme utviklingen i sør. I Antarktis er sjøisen stabil, og det indikerer en slik sammenheng, sier Bradley.

"Verdens fremste forsker i paleoklimatologi" er selvfølgelig den Bradley som står for "B"-en i MBH-studiene, altså hockeykøllen. Men det er jo interessant at Bradley sier at sjøisen i sør er stabil.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

Sitat fra: ebye på desember 14, 2011, 12:28:13 PM
Jeg må se litt på mulige måter å utfordre ham på. Agnet er for fristende. For tross alt, dette er løftet opp i ingressen, dvs. det viktigste i artikkelen, slik jeg bruker ingressen.

Har profeten mistet troen? Begynner han bakke ut om verdens undergang?

Mathismoen må jo vite om påstandene om sterk temepraturstigning i Antarktis?

jarlgeir

Contrari:

Mathismoen har vokst opp i et miljø hvor han er blitt indoktrinert fra barnsben av med ideologisk visvas fra Fremtiden i våre hender, bl.a med en mor som er aktiv der. Det er åpenbart fra det han skriver i alle sammenhenger at indoktrineringen sitter bra i hodet.

Dette er bare et forsøk på å være morsom i en artikkel som intet har å gjøre med klima. Sjansen for at han kommer på bedre tanker er tilnærmet lik null. Sorry!

Vent heller på at NASA-Hansen advarer om at vi må gå til drastiske tiltak for å hindre global nedkjøling etter hvert som temperaturen synker grunnet solens påvirkning på klimaet. NASA-Hansen har tross alt flip-floppet på dette punktet før :p

It's the sun, stupid!