Klimabøker

Startet av ebye, november 27, 2011, 01:55:53 AM

« forrige - neste »

Bebben

Dette er fra "Dragon Slayers" ebye, aka "Skydragons". Betegnelsene stammer fra deres prosjekt "Slaying the Sky Dragon".

Dette er "hardcore" skeptikere, som ikke aksepterer strålingsfysikken som ligger til grunn for den såkalte drivhuseffekten (eller drivhuseffektene), men kjører egne analyser og lanserer egne, konkurrerende teorier. Mye av det synes å bygge på mer klassisk termodynamikk, ingeniørkunnskap og astrofysikk. Mest kjent er kanskje de tyske fysikkprofessorene Gerlich og Tscheuschner med sine to artikler om "falsifisering av drivhuseffektene [merk flertall] på grunnlag av fysikken.

Blant gruppen kalt "skeptikere" synes det etter hvert å avtegne seg tre "nivåer" eller undergrupper:

"Lukewarmers", som aksepterer mainstream klimaforskning, men dels kritiserer den politiske aktivismen og dels konkret forskning som er gjort. Eksempler er Thomas Fuller, Lucia Liljegren, Roger Pielke Jr.

"Sentrale skeptikere (?)", som aksepterer en del grunnforutsetninger i mainstream klimaforskning, men som i tillegg til å dele mange av oppfatningene til "lukewarmers" mener klimasensitiviteten er lav. Her bør nevnes Anthony Watts, Andrew Montford, Jo Nova, Roy Spencer, Judith Curry og mange andre.

"Dragonslayers" (dragedreperne?), blant kritikere gjerne kalt Skydragons, som går løs på de grunnleggende læresetningene for drivhuseffekten bevæpnet med argumenter fra klassisk fysikk og konkrete eksperimenter. Jeg har nevnt G&T, nevnes må også Claes Johnson (CJ har riktignok sagt fra at han ikke vil oppfattes som medlem av noen gruppe), Nasif Nahle, Gerhard Kramm, Joe Postma osv.

Hvor mye den sistnevnte "gruppen" har å fare med, er ikke så godt å si for en lekmann. Sikkert er det at tungt skyts tas fram både fra skeptikere og varmister når de stikker hodet fram. Jeg har nevnt eksperimenter, blant annet har Nahle replikert Woods kjente eksperiment fra 1909.

En gjestepost av Nasif Nahle på Jennifer Mahorasys blogg er svært interessant: Han finner at den samlede emissiviteten til atmosfærisk CO2 er på 0,002... Her dukker det opp kjente nicks som Science of Doom, men også en viss lærebokforfatter ved navn Grant Petty... og det eneste han gjør er billedlig talt å veive med armene, men ingen ser ut til å være i stand til å tilbakevise Nahles funn!

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Telehiv

Bebben,

Takk for din sedvanlige tilbakelente oversikt, og takk for at du avklarer hvordan skepsisen fordeler seg :D

Mvh Telehiv (dragonslayer)   
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ebye

Bebben, jeg er enig med Telehiv. Og, strukturert kunnskap er lettere å bære.
Jeg ser fram til å lese denne "boka" også.   8)

Amatør1

Sitat fra: ebye på februar 20, 2013, 09:49:30 AM
Bebben, jeg er enig med Telehiv. Og, strukturert kunnskap er lettere å bære.
Jeg ser fram til å lese denne "boka" også.   8)

Det er ingen "bok", det er en bok. Den står ihvertfall i bokhylla mi.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amateur2

#79
Boka Slaying the Sky Dragon kan kjøpes f.eks. på Amazon.com
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

ebye

En liten misforståelse på gang?

Linken min går ikke til den boka du viser til Amateur2. Heftet mitt er på 9 sider. Kanskje det er noe feil med min link?

Amateur2

#81
Lenken din går til en liten artikkel på 8-10 sider ebye.

Boka Slaying the Sky Dragon er nevnt blant Recommended Books i slutten av artikkelen. Jeg antok det var den Amatør1 siktet til ... siden han mente det han hadde i bokhylla var var ei bok og ikke ei "bok" ....
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

Brattbakkallen

Hei.
Her er det noe jeg ikke helt forstår. Jeg har boka på lesebrettform. Jeg klikket imidlertid nå på den linken til Amateur 2 og da kunne jeg velge om jeg ville kjøpe boka for Kindle (hvilket jeg altså gjorde når den kom) og paperback. Nei, jeg forsøkte ikke å kjøpe den en gang til på papir. Er det noe rart her på Amazon, eller?
?

BBK.

Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Amatør1

Sitat fra: Amateur2 på februar 20, 2013, 18:32:35 PM
Lenken din går til en liten artikkel på 8-10 sider ebye.

Boka Slaying the Sky Dragon er nevnt blant Recommended Books i slutten av artikkelen. Jeg antok det var den Amatør1 siktet til ... siden han mente det han hadde i bokhylla var var ei bok og ikke ei "bok" ....

Jepp....  SLAYING THE SKY DRAGON: Death of the Greenhouse Gas Theory

[attachimg=1 width=558]
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Ny utgave av klimaboken til Per Engene og Göran Tullberg:

KLIMAET - Vitskap og politikk (2. utgåve)



Boka har økt med 50 sider, til 144 sider. Kapitler om : Atmosfæreeffekten, IPCC, Kyotoavtala1997 og Klimamodellane er nye kapitler.

Boka er helt fersk, snart kan den kjøpes fra Klimarealistene

http://www.klimarealistene.com



ebye

Først nå har jeg blitt klar over at klimaboken til Engene og Tullberg er utgitt på engelsk (2009)



http://www.lulu.com/shop/per-engene-and-g%C3%B6ran-tullberg/the-climate-science-and-politics/paperback/product-4349203.html

Her er en omtale.

http://news.heartland.org/newspaper-article/2009/05/01/sound-science-battles-alarmist-politics

Hvorvidt det foreligger planer om å oversette 2. utgave av den norske boka vites ikke. Men, det er interessant at boka kan nås globalt. Men, bortsett fra her på Forumet, er det ikke mye omtale av norske klimaprodukter - hverken bøker eller artikler.

Klimaangstnevrose?

Brattbakkallen

Sitat fra: ebye på mars 09, 2013, 16:28:39 PM
Ny utgave av klimaboken til Per Engene og Göran Tullberg:

KLIMAET - Vitskap og politikk (2. utgåve)



Boka har økt med 50 sider, til 144 sider. Kapitler om : Atmosfæreeffekten, IPCC, Kyotoavtala1997 og Klimamodellane er nye kapitler.

Boka er helt fersk, snart kan den kjøpes fra Klimarealistene

http://www.klimarealistene.com

Hei Ebye. Har du noen formening om når boka blir å få kjøpt? Jeg kjøpte førsteutgaven, men lånte den bort til noen jeg anså som "trengende" og har ikke fått den tilbake.

BBK

Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

ebye

Boka er i salg, men det nok bare ikke godt nok annonsert. Hvis du henvender deg Klimarealistene kan de ganske sikkert bistå. De setter deg nok i kontakt med Per Engene.     :)

Brattbakkallen

#88
ebye:

SitatBoka er i salg, men det nok bare ikke godt nok annonsert. Hvis du henvender deg Klimarealistene kan de ganske sikkert bistå. De setter deg nok i kontakt med Per Engene.     :)

Nå har jeg fått bekreftet at boka er på veg til meg! Fine greier.  Ikke nok med det, men etter at jeg betalte for boka, så vervet jeg meg sjøl som medlem av Klimarealistene også.  :) Feil rekkefølge, kanskje, men jeg blir aldri noen økonom.   ;)

Takk til ebye.

BBK

Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

ebye

Alt dette hadde nok vært mer profesjonelt, hvis Klimarealistene hadde hatt alle de oljepengene disse IPCC-frelste her i landet beskylder dem for. Det er dugnad! 

Kanskje det er en av grunnene til at de er redde for "skeptikermafiaen"? Når de får til så mye på ca. 5 år, hva kan de ikke da stelle i stand etter 10-15 år?    ;)      8)