Skrevet av Emne: KLIMA-magasinet fra CICERO  (Lest 14651 ganger)

ebye

• Gjest
Sv: KLIMA-magasinet fra CICERO
« Svar #60 på: april 11, 2013, 16:24:09 pm »
KLIMA har en fast spalte på siste side,

På baksiden

der de intervjuer "profiler" i den offentlige klimadebatten. Denne gangen (nr. 2-2013) er det Gunhild Stordalen.

I ingressen blir hun karakterisert som "Norges mest glamorøse klimaforkjemper ...". Det er vel som seg hør og bør i et magasin innen den klimakulørte presse.

Det er faste spørsmål, og det første er: Hva er den største klimautfordringen?

Gunhilds svar:

Sitat
– Trusselen mot menneskers helse. Klimaendringene truer de mest fundamentale forutsetningene for vår eksistens, som tilgang til rent vann, matsikkerhet og bo- og sanitærforhold. De truer også global utvikling og økonomisk vekst.

Avslutningsvis:

Har du et klimaråd til folk flest?

Gunhilds svar:

Sitat
Spis mindre kjøtt og mer grønnsaker. Bra for deg, bra for klima.

Hele intervjuet kan vi lese om her

http://www.cicero.uio.no/fulltext/index.aspx?id=9925

PS: Den lille figuren øverst til venstre er CICEROs

TG: Temperaturens Gang.     ;)      8) 

Utlogget Jostemikk

• Administrator
  • Fingrene mine er klistra til klimatastaturet
  • Ondskapens grobunn er dårskap og troskyldighet
« Svar #61 på: april 11, 2013, 18:55:06 pm »
Jeg er like interessert i hva fru filantrop mener om klimaet, som jeg er i hva Barak Obama mener om rhodani-klekkingene i Glomma ved Steinvika første uka i juni. Det er ikke annet enn en karikatur av et menneske, ført i pennen av en "sjikkeli' klimasjournalist" for CICERO.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

• Gjest
« Svar #62 på: april 11, 2013, 20:15:04 pm »
Takk for den kommentaren, Jostemikk.

Det styrker meg i karakteristikken: Den Klimakulørte presse.

Jeg er mest  :o over CICEROs totale faglige profil. Det er noe sekterisk, innavendt i denne "klimaborgen", som er mer enn bekymringsfullt: De er klimarådgivere til det offisielle Norge.

Jeg slutter ikke å gruble over hvordan denne situasjonen kan/skal brytes?    ;)

Utlogget Jostemikk

• Administrator
  • Fingrene mine er klistra til klimatastaturet
  • Ondskapens grobunn er dårskap og troskyldighet
« Svar #63 på: april 11, 2013, 20:36:59 pm »
Jeg forundres jeg også, ebye, og derfor skal du fortsette å samle på disse klimaklovnene. Det er med klimaklovner som det er med klimatroll. De tåler sola særdeles dårlig. Klovnesminken begynner renne.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

• Gjest
« Svar #64 på: april 11, 2013, 20:38:06 pm »
Hva får vi hvis vi fremskriver fra Galileos situasjon til vår situasjon? Hva og hvordan skjedde det den gangen - i overført betydning? Hva gjør vi nå - hva kan vi gjøre nå?

Her er det lov å forstrekke hjernen.     8)

ebye

• Gjest
« Svar #65 på: juni 01, 2013, 15:18:42 pm »
Nytt KLIMA-magasin fra CICERO: nr. 3.2013

http://www.cicero.uio.no/klima/13/3/klima13-03.pdf

Her er det noen artikler som trenger kommentarer:

1. Det er en flott artikkel av Morten Jødal, om klimaendringer og helse, finnes på side 27.

Han er i debatt med Gunhild S, og jeg er brått ikke sikket på at hun innser hvor avkledd hun er, i sitt svar på side 27: Helse i klimamedisinen. Faktisk har Jødal fått inn sin kritikk, av intervjuet med Gunhild S. i forrige nr av KLIMA (2-2013)

http://www.cicero.uio.no/fulltext/index.aspx?id=9925

2. Lederen fastslår tidspunktet for når ungdommen vil merke konsekvensene av klimaendringene: om 40 år!

Til ungdommen

http://www.cicero.uio.no/fulltext/index.aspx?id=9945

3. CICERO refererer fra en AMAP-utredning, om "havsurhet".

Vi endrer hele planeten

http://www.cicero.uio.no/fulltext/index.aspx?id=9948

Og, Forskningssenteret CICERO får seg til å skrive - i ingressen bl. a:

Sitat
Havet blir surere, og hovedårsaken er menneskets utslipp av CO2.

Men, som vi vet, vi snakker om en nedgang på pH = 0.1 enhet. Normalområdet er pH = 8.0 - 8.4, og nå ligger vi på pH = 8.1.

Jeg er helt sikker, dette må være tekst mot bedre vitende. CICERO fordreier så langt det er mulig (for dem), men det har blitt mer surrhet enn surhet nå!    :D     8)

Utlogget Amateur2

• Ressurs
« Svar #66 på: juni 01, 2013, 16:04:45 pm »
Etter en rask skumming, med litt tettere lesing av noen artikler, så må jeg erkjenne at jeg gremmes over at mine skattepenger brukes til å produsere et slikt propagandaskrift med såpass stusselig faglig kvalitet, både journalistisk og faglig.  :(
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

ebye

• Gjest
« Svar #67 på: juni 01, 2013, 17:35:03 pm »
Ja Amateur2, situasjonen er faktisk både tragisk og alarmerende.

Det er beklagelig, men fullt forståelig at CICERO ikke ønsker en levende debatt etter sine artikler, hva enten det er i KLIMA eller på hjemmesiden. De måtte antakelig ha en hel avdeling, som måtte stå for rettearbeidet. -  Norge's største rettetast!

På Forumet her har vi snakket om å etterprøve mye av det stoffet som presenteres på CICERO-siden. Men, ut fra den treningsleiren som de nå legger opp til, så vil nok en slik "skeptikerevisjon" bare virke forstyrrende. Jeg tror vi ser det an til AR 5 har fått seg noen runder. Treningsleiren jeg tenkte på er selvfølgelig denne

Samler krefter mot klimaskeptikerne

http://morgenbladet.no/samfunn/2013/samler_krefter_mot_klimaskeptikerne    ;)      ::)

Utlogget Amatør1

• Administrator
  • Superhelt!
  • If you've seen one tree, you've seen Yamal
« Svar #68 på: juni 01, 2013, 18:30:01 pm »
Etter en rask skumming, med litt tettere lesing av noen artikler, så må jeg erkjenne at jeg gremmes over at mine skattepenger brukes til å produsere et slikt propagandaskrift med såpass stusselig faglig kvalitet, både journalistisk og faglig.  :(

"Gremmes" er ikke dekkende, Amateur2. Ihvertfall ikke ifølge den første blant amatører. Uttrykk som gjennfinnes i straffeloven må til.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to