Arktisk sjøis

Startet av Jostemikk, november 29, 2011, 16:34:55 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Jeg følger jevnlig med på isutbredelsen i nord og syd. I Antarktis har det vært så mye havis de siste årene, at det har blitt helt taust på alarmistene. Dette har jeg jo skrevet om tidligere, og vist til at det er en motsatt utvikling der nede, og at dette ikke er forenlig med temperaturstatistikkene de viser oss for området.

I Arktis har det gått nedover etter at satellittmålingene startet i den kalde periode på slutten av 70-tallet. Men sannelig kan man bli litt forvirret over hva de egentlig viser oss. En av de mest populære, og således mest brukte leverandørene av tolkede satellittbilder er The National Snow and Ice Data Center. De har hele tiden store misvisninger. Is langs østkysten av Danmark i mai, Finskebukta fryser igjen i september osv. De har forsøkt å forklare årsaken til dette, og den er forsåvidt forståelig. Betryggende er det derimot ikke.

I dag ser deres publiserte isutbredelse slik ut:

[attachimg=1]

Så tok jeg en titt på satellittsiden til Dansk Meteorologisk Institutt, DMI:

[attachimg=2]

Ikke for å være vrang, men...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Legger til at DMI tolket satellittdataene slik at det var is på innsiden av Novaja Semlja allerede for fjorten dager siden. Legger også til at Nansensenteret har vist så høyt prosentvis isdekke i forhold til normalen i Arktis det siste året at blant annet Terje Wahl forlengst har sluttet å bruke dem.

Som jeg avsluttet forrige innlegg, ikke for å være vrang, men...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#2
Tenkte det var på tide med en oppdatering om hvordan det står til med vårt frosne hav. Det blir om både Arktis og Antarktis, men først vil jeg nevne litt om noe som fascinerer meg stadig mer. Forskjellen i måter å tolke satellittbildene er enestående. Min sammenligning går mellom DMI og NSIDC.

For området mellom Svalbard og Island viser DMI denne virkeligheten, og jeg har dratt en linje:

[attachimg=1]

Så fra NSIDC, og en linje er trukket mellom samme punkter:

[attachimg=2]

Så til isdataene, og illustrasjonene er fra NSIDC.

[attachimg=3]

Som man ser mangler en del is i Karahavet og Hudson Bay, men i forhold til normalen NSIDC opererer med, nærmer vi oss spennende tider. Isen vokser raskt i disse dager:

[attachimg=4]

Dette er ganske spennende, og det blir mer om dette lenger ned.

Så tar vi en titt på Antarktis. Sydpolen må jo med, selv om alarmistene gjør det de kan for å få verden til å glemme det som skjer der nede.

[attachimg=5]

[attachimg=6]

Selv om det begynner å synes godt at havisen i Antarktis er godt inne i smeltesesongen, har det skjedd noe bemerkelsesverdig de siste dagene. Trenden er i ferd med å krype ut av sitt gode skinn. Ikke så merkelig at vi hører lite om akkurat dette. De later som ingen ting, og påstår at pingvinene smelter bort.

Så til noe interessant. Se her:

[attachimg=7]

[attachimg=8]

I Arktis er det like mye under normalen som det ligger over i Antarktis. Det betyr at akkurat nå ligger det totale isdekket rundt normalen, og den gjelder for årene 1979-2000.

Hvor er media?

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BaseBallStick

Flott jobb, veldig nyttig lesning.

Ang norsk presse:
Pressestøtten kommer fra de rødgrønne, mens de borgerlige søker å redusere denne. Jeg antar at de rødgrønne derfor har en viss mulighet til å påvirke kjernesaker som går på underlag for diverse avgifter.

Men at det skal være likt i hele verden, forbauser meg... Det er simpelthen ingen gravende journalistikk i det hele tatt.
"Oljen er sterkt miljøskadelig, og burde brennes!"
Fredric Hauge, Bellonas oppstartsfase...

Jostemikk

Hei, BBS!

Takk, og velkommen! Den gravende journalist og den frie presse lever i hvertfall ikke i en blomstringstid. Det er trist at det eneste vi har hørt om angående Antarktis de siste ukene, er hvor forferdelig klimakrisa herjer der nede. Selv en halvgod journalist kan iløpet av et par-tre timer på Internett finne ut at alt de har sagt om området der nede bare er tull. Fæle greier.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Isen vokser i nord, og holder halsstarrig stand i sør. Nå har verden 200.000 kvadratkilometer mer havis enn normalen som er satt til 1979-2000.

[attachimg=1]

[attachimg=2]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Nå har Nansensenteret akkurat lagt ut oppdatert graf. Ta en titt på hva de forteller om isen i nord.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Jeg spør igjen, hvor er media?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

En liten oppdatering om forholdene i nord og sør.

Det fortsatt mer enn gjennomsnittlig havis, med litt mindre enn normalen i nord, og mer enn normalen i sør.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Dansk meteorologisk institutt og National Snow & Ice Data Center skriver begge på sine hjemmesider at de regner havet for isdekket hvis det er mer enn 15 % isdekke i et område.

Dermed tvinger det seg bare fram, jeg er nødt til å nevne dette igjen. Danskene påsto at Karahavet var isdekket allerede i begynnelsen av desember, mens National Snow & Ice Data Center stadig påstår at store områder er isfrie. Nansensenteret, selv om de er særdeles sene med sine oppdateringer og således er å kritisere, viser ismengder langt over det National Snow & Ice Data Center gjør, og har gjort det hele tiden, etter at National Snow & Ice Data Center gjorde om måten de regnet ut dette på for et drøyt år siden. Hmm...

Om å gå tørrskodd mellom Grønland og Island

Jeg har tidligere nevnt muligheten for at Islendinger kan gå tørrskodd til Grønland denne vinteren. Isdekket vokser mange uker til, så kanskje det blir i nærheten til slutt? Fra DMI:

[attachimg=3]

Fra National Snow & Ice Data Center:

[attachimg=4]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

Fascinerende !
Da kan sangen for pingvinene avsluttes  :D

Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

BorisA

Yr kjører denne saken, uvanlig lite is i Arktis:

http://www.yr.no/nyheter/1.7949782


Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

jarlgeir

Som sagt, det er mange måter å definere is på.

Noen definerer havis som nok av det til å ha i drinken.

Andre definerer havis som nok av det til at en Concorde kan lande på den. Ellers isfritt.

I siste tilfelle sikkert godt å ha å vise til for å bevise at det er global oppvarming på gang (send mer penger?)
It's the sun, stupid!

Jostemikk

#11
I følge DMI kan pengene sendes pr. apostlenes hester, jarlgeir. ;D

Dagens oppdatering fra danske Met:

[attachimg=1]

Mulig hoppende fra isbit til isbit, men dog.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

Er dette kartet riktig?
Man KAN jo ifølge dette snart gå tørrskodd fra Island til Grønland.
Og når kunne man det sist?
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

#13
Tror vi skal ta det med ei klype salt, og huske at det kan være så lavt isdekke som 15,1 %. Vi får vente på andre satellittbildegranskere før vi roper "hurra!", Boris. :D

Jeg vet at det var islagt hele veien på begynnelsen av 20-tallet, men det ville nesten være rart om det ikke skjedde også +/- 70-tallet.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to