Arktisk sjøis

Startet av Jostemikk, november 29, 2011, 16:34:55 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

National snow & ice data center, NSIDC, gir seg ikke med å presentere aldeles gale og nedjusterte data for sjøisen i Arktis. Les mer om dette på WUWT - Yet another error in NSIDC graphs?

Dette kan ikke lenger kalles uhell eller slurv. Har noen av dere stusset over hvorfor alle feil som blir begått av mainstream gjør det varmere, isen smelter raskere, havet stiger fortere osv? Snakker vi om tilfeldigheter? Vi kan jo også legge til at akkurat det samme skjer hver gang de får for seg at de må revidere gamle "data", fordi virkeligheten ikke stemmer med modellene deres.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

I og med at dette lett lar seg avsløre, noe lesere på WUWT flere ganger har gjort, så viser det ihvertfall skjødesløshet, inkompetanse og total mangel på kvalitetssikring. Slik går det med politisert vitenskap.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Apropos isen i arktis, jeg har lagt inn et innlegg på VGD om Al Gores prediksjon fra 2008 om at hele den arktiske polkappen ville forsvinne innen 5 år, altså innen 2013. Jeg siterer innlegget her i tilfelle moderatorene på VGD skulle være i slekt med moderatorene på salige AD:

Sitat fra: Amatør_1 på VGDTakk for påminnelsen! En liten historie i den forbindelsen:

Al Gore var i 2008 som nevnt over fast bestemt på at Arktis ville være fullstendig isfri etter 5 år. På den tiden hadde jeg begynt å interessere meg mer og mer for klimadebatten, på grunn av de bastante påstandene, og jeg meldte meg da på salige AD (Aftenpostens Debattsentral) for å se hva som ble sagt.

Omtrent samtidig kom jeg over et YouTube-klipp med Al Gore fra tysk TV (ZDF Heute) fra Desember 2008. Jeg tok meg bryet med å skrive ned ordrett hva han sa, og det var følgende (trykkleggingen er slik det ble uttalt av Gore):

"The entire north polar ice cap may well be completely gone in 5 years"

Gore & co har forlengst slettet YouTube-klippet, men det finnes et stillbilde fra seansen på ZDF der Gore holder opp 5 fingre til de tyske tilhørerne, slik at de skal forstå at han mener det er 5 år til den arktiske iskappen er fullstendig borte.

Mer om temaet her: Junk Scientist Al Gore Predicted North Pole Will Be Completely Ice Free By Next Year

Påstanden til Gore var jo såpass oppsiktsvekkende og uvitenskapelig, at jeg fant å vektlegge den. På den tiden hadde AD et repetert felt under hvert innlegg, så jeg la inn følgende der:

"The entire north polar ice cap may well be completely gone in 5 years" -- Al Gore, December 2008

Dette stod dermed under hvert eneste av mine innlegg på AD (det skulle bli noen etter hvert). Det likte "moderatorene" på AD så dårlig at de etter relativt kort tid fjernet hele signaturfelt-funksjonaliteten. Så da ble man nødt til å legge sitatet inn manuelt i hvert innlegg, noe jeg også gjorde en tid. Dette medførte at mine innlegg på AD ble systematisk slettet, for er det noe CAGW-hysterikerne hater over alt annet så er det falsifiserbare påstander. Og her hadde faktisk Gore kommet med en falsifiserbar påstand: Hele den arktiske polkappen ville være forsvunnet innen 2013. Da var det jo bare å vente til 2013 og se om han fikk rett.

Nå skriver vi Mai 2012. Aftenposten har ikke bare fjernet signaturfeltet på AD. De har ikke bare slettet en mengde innlegg som ikke har brutt noen debattregler. Nei, de har slettet hele debattsentralen med 10 års klima og samfunnsdebatt, i komplett forakt for Åndsverksloven §2, som gir opphavnsmenns rett til å råde over egne åndsverk, noe Aftenposten umuliggjør. At ikke myndighetene reagerer på dette, viser hva slags "demokrati" vi har her til lands.

Men hvordan står det så til med den arktiske polisen i Mai 2012, et halvt år før Gore hevder den skal være fullstendig borte? Vi kan jo se på Beringhavet:

Another sea ice record in the Bering Sea plus April sea ice summary

===
PUBLIC INFORMATION STATEMENT NATIONAL WEATHER SERVICE ANCHORAGE AK 215 PM AKDT THU MAY 3 2012

...RECORD SEA ICE AT PRIBILOF ISLANDS...

THIS HAS BEEN AN EXTREME WINTER FOR SEA ICE IN THE BERING SEA AND NOW WE HAVE BROKEN THE RECORDS FOR MOST NUMBER OF DAYS WITH ICE AT BOTH SAINT PAUL ISLAND AND SAINT GEORGE ISLAND.

AS OF TODAY SEA ICE HAS BEEN AT SAINT PAUL ISLAND FOR 103 DAYS THIS WINTER BREAKING THE PREVIOUS RECORD OF 100 DAYS SET IN 2010.
===

For hele Arktis ligger isarealet for tiden på normalverdien for perioden 1979-2006:
http://arctic-roos.org/observations/satellite-data/sea-ice/observation_images/ssmi1_ice_area.png

Al Gore har tatt fullstendig feil på dette området. Men det er sikkert noen her som mener at hele polkappen vil smelte før nyttår.

--
"The entire north polar ice cap may well be completely gone in 5 years" -- Al Gore, December 2008
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ufaufa

Dette er jo en fantastisk nyhet. Isutbredelsen har i vinter vært over gjennomsnittet regnet fra 1979.

Hvorfor er ikke dette en stor nyhetssak?

Slike fantastiske nyheter bør feires av alle som har fryktet at polisen skulle forsvinne.

Og de som har fryktet at polisen ville smelte og bli borte, herunder media, og likevel ikke gleder seg over disse fantastiske nyhetene, bør spørre seg selv om - hvorfor - de ikke er glade ...

Jostemikk

Sitat fra: ufaufa på mai 05, 2012, 11:59:48 AM
Dette er jo en fantastisk nyhet. Isutbredelsen har i vinter vært over gjennomsnittet regnet fra 1979.

Hvorfor er ikke dette en stor nyhetssak?

Slike fantastiske nyheter bør feires av alle som har fryktet at polisen skulle forsvinne.

Og de som har fryktet at polisen ville smelte og bli borte, herunder media, og likevel ikke gleder seg over disse fantastiske nyhetene, bør spørre seg selv om - hvorfor - de ikke er glade ...

Kanskje det ikke er så lett å glede seg over gode nyheter når man lever av skremsler om dommedag, ufaufa? ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på mai 05, 2012, 12:03:35 PM
Kanskje det ikke er så lett å glede seg over gode nyheter når man lever av skremsler om dommedag, ufaufa? ;)

Nettopp, som det også sies: "It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!"
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ufaufa

Det hele er utrolig fasinerende og tydeliggjør hvor kort vi er kommet ...

Det er vanskelig å skulle tenke seg til gyldig argumentasjon mot at befolkningen burde opplyses om at det står bra til med isen i Arktisk.

Slik manglende publisering kan vanskelig hvile på annet enn ikke-vitenskaplige hensyn, som eksempelvis salgstall.

At ting går betydelig mye bedre enn hva eks. Al Gore forsøkte å skremme verden med i 2008, da han uttalte at isen i Arktisk ville kunne forsvinne innen fem år, synes rett og slett ikke å bli vurdert som en "nyhet".

Det hele er helt utrolig! Og det norske folks passivitet og likegyldighet er, etter mitt skjønn, en sørgelig erkjennelse av vår manglende evne til kritisk, kreativ og selvstendig tenkning!

Jostemikk

Sitat fra: ufaufa på mai 05, 2012, 12:15:00 PMDet hele er helt utrolig! Og det norske folks passivitet og likegyldighet er, etter mitt skjønn, en sørgelig erkjennelse av vår manglende evne til kritisk, kreativ og selvstendig tenkning!

Jeg merker jo dette på meg selv også enkelte ganger, selv om mange jeg kjenner nok vil betegne meg som rimelig frittenkende. Kan vi rett og slett være oppdratt til å ikke tenke lenger enn nesa rekker? Det er jo et uttrykk som muligens kan betegne dette, og det er du skal ikke stikke nesa di i andres saker. Dette uttrykket har jeg alltid syntes litt om, men jeg har sett på det som at vi ikke skal plage familie, venner og naboer. Litt ut fra mottoet om at har de lyst til å fortelle oss noe, dele en hemmelighet, så får det være opp til dem.

Mer problematisk blir det å holde seg til disse gamle visdomsordene når det gjelder makta. Det er jo som kjent makta som rår. Hvem skal passe på makta hvis ikke vi som blir påtvunget å leve etter dennes regler? Joda, vi har et såkalt demokratisk samfunn, men hva hvis det knirker i maktleddene?

Ofte tenker jeg på at noen nok synes det er greit at vi bryr oss mer om Frustrerte fruer, Falcon Crest og annen høyverdig underholdning, en at vi skulle driste oss til å begynne å tenke selvstendig og gå maktmennesker nærmere etter i sømmene.

Således tror jeg rett og slett ikke det er særlig interessant for medieeiere og andre maktmennesker å fortelle verden om hvordan det egentlig står til i Arktis. Når man lever på en løgn må alt gjøres for at den opprettholdes.

Personlig synes jeg Al Gore burde gi hele den formuen har har tjent på klimasvindlingen sin fattige bønder i India hvis det viser seg at alt står bra til med isen i Arktis om 15 måneder. For en så redelig kar som Albert kunne vel ikke tenke seg å bli sittende med penger han har lurt fra folk?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

Sitat fra: ufaufa på mai 05, 2012, 12:15:00 PM

At ting går betydelig mye bedre enn hva eks. Al Gore forsøkte å skremme verden med i 2008, da han uttalte at isen i Arktisk ville kunne forsvinne innen fem år, synes rett og slett ikke å bli vurdert som en "nyhet".

Det hele er helt utrolig! Og det norske folks passivitet og likegyldighet er, etter mitt skjønn, en sørgelig erkjennelse av vår manglende evne til kritisk, kreativ og selvstendig tenkning!
Nå har jeg tipset VG om de gode koralløynyhetene på forskning.no, samt gjort de oppmerksom på at Al Gore's profetier om at isen i Arktis var borte i 2013 ikke kom til å gå i oppfyllelse.
Nå gleder jeg meg til å lese VG imorgen. 8)
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Vi krysser fingrene, Boris. Dette er et av tilfellene da det vil glede meg stort om jeg tar feil. ;)

Tenk om de kliner det utover halve forsiden?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

Sitat fra: Jostemikk på mai 05, 2012, 14:50:24 PM
Vi krysser fingrene, Boris. Dette er et av tilfellene da det vil glede meg stort om jeg tar feil. ;)

Tenk om de kliner det utover halve forsiden?
Da foreslår jeg en heftig skålerunde!
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ufaufa

Godt initiativ Boris:)

Kanskje de ikke kjenner til denne gode nyheten og at det er begrunnelsen for at dette ikke har vært nevnt i media?

Jostemikk

NSIDC gjorde som kjent og kritisert om den statistiske utregningsmetoden for Arktis sjøis bare et par-tre dager før deres trend ville krysset normalen de har satt. Dette gjorde de ved å bruke flere døgn i glattingen.

Talsmannen deres innrømmet at Steven Goddards pixeltelling var en god måte å regne ut isutstrekningen, og Goddard viste hele verden at trenden i flere døgn skulle ligget over normalen. Nå har dette skjedd igjen:

Steven Goddardt - NSIDC Moving The Wrong Direction

Slik ser grafen til NSIDC ut pr. 21. mai:

[attachimg=1]

Den ligger godt under normallinjen deres, men skulle altså ligget over ifølge tidligere uttalelser fra NSIDC. Vi kan sammenligne med DMI (Dansk Met) og NANSEN-norsex (Nansensenteret):

[attachimg=2]

[attachimg=3]

Det er ikke så enkelt dette. Mye tyder på at satellittgranskinger og utregningsmetoder er en så vrien øvelse at de forskjellige vitenskapelige sentra ikke er i stand til å bli enige innbyrdes.

Hvor mye is er det i Arktis nå i mai?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Ny atomisbryter skal bli størst

Russland vil bygge et 170 meter langt skip som skal stå i spissen for den nye generasjonen atomisbrytere. Den blir verdens største i sitt slag.

SitatRåsterk

Den nye generasjonen isbrytere blir gitt høyeste isklasse, 9, som betyr at skipet vil være i stand til å bryte arktisk is tykkere enn fire meter hele året.

Tykkere enn fire meter hele året? Russerne har nok et helt annet syn enn våre hjemlige klimaforskere mhp. hva vi står overfor av arktisk sjøis de nærmeste årene!
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Spiren

Havisareal på den nordlige halvkugle

Det viste havis areal er beregnet på baggrund af is-koncentrations data fra Ocean and Sea Ice, Satellite Application Facility-projektet (OSISAF), hvor is-koncentrationer større end 15% kategoriseres som havis.



SitatArealet af al havis på den nordlige halvkugle i de seneste år.
                        Det grå område omkring den klimatologiske middelværdi svarer til
                        plus/minus 1 standard afvigelse.

Plottet ovenfor erstatter den tidligere isudbredelsesgrafik, som var baseret på iskoncentrationsdata med en bred kystzone-maske. Denne kystzone-maske betød, at det gamle isudbredelsesestimat var undervurderet. Det nye plot viser det absolutte isudbredelsesareal. Det gamle plot kan for en tid ses her.

http://ocean.dmi.dk/arctic/icecover.php
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.