Canada trekker seg fra Kyoto-protokollen

Startet av Amatør1, desember 12, 2011, 23:29:19 PM

« forrige - neste »

jarlgeir

Det er nå garantert at det ikke blir noen avtale før tidligst i 2015, og at en slik avtale ikke vil ha noen virkning før i 2012.

Det vi ikke er garantert, er at det faktisk blir enighet om en avtale i 2015.
Det vi ikke er garantert, er at det ikke blir nye utsettelser fra 2015.

Klimatrollet har sprukket for godt i sollyset, det har bare ikke skjønt det selv enda.
It's the sun, stupid!

Jostemikk

Det kan se slik ut, jarlgeir. Hører akkurat på nyhetene på NRK i bakgrunnen, og de gjør som det er nevnt her på forumet tidligere i dag, karakteriserer uværet langs kysten for nettopp det, et uvær. Mulig jeg søker etter positive signaler så sterkt at jeg hallusinerer, men noe synes å være i emning... ;)

Klimatoppmøtene slik vi har kjent dem noen år er nok historie. Jeg tror media var rimelig klar over dette allerede før Cancun forrige år. Var det lite mediefutt i forbindelse med Cancun, var det jo aldeles tomt for kullsyre i festglassene i Durban.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ufaufa

Sitat fra: seoto på desember 13, 2011, 00:53:45 AM
Går det an å finne et mer detaljert statsregnskap for Norge? Jeg finner bare de store hovedpostene. Dette har ikke kostet lite for hver enkelt borger i Norge heller.

Norges befolkning har krav på å få en oversikt over CO2-regnskapet.

Det er faktisk merkelig at vi ikke har fått vite hvilke kostnader hver enkelt av oss må bære.

Dette bør følges opp evt. ved en innsynsbegjæring.

Om det skulle vise seg at Finansdepartementet ikke har gjort denne utregningen - i offentlige dokumenter, så er dette svært kritikkverdig.

Jeg skriver innsynsbegjæring til Finansdepartementet.

Noen som har andre gode ideèr for å få oversikt over disse kostnadene?


seoto

Det er flott, ufaufa!  ;D

Skal bli spennende å se om du får svar. Det blir ikke alltid lett å kunne beregne hva som går til klima og hva som går til annet, slik som f.eks. de 87 millionene av offentlige midler som gikk til WWF-Norge i 2010. Hvor mye klimapenger går gjennom NORAD? Gjennom Utenriksdepartementet? Vil GRIDA dukke opp som klimautgiftspost? Osv., osv.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Flott tiltak, ufaufa! Jeg venter med gru på svaret.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

ufaufa og seoto,

nå tenker dere godt sammen - stå på med dette. Uhyre interessant å se hva som kommer ut.
Det kan vise seg meget viktig at det nå begynner å stilles spørsmål ved alt det man hittil har kunnet tuske med i mørke kroker i statsbudsjett og bevilgninger generelt.

Kanskje en av dette forumets spesialiteter kunne være å bli kjent for at "på klimaforskning-com", der driver de med å kreve svar på alt mulig rundt klimasaken, og legger ut både sakene og svarene fra myndighetene i en egen post". En ide?
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ebye

Meget god idé, Tele.  :) Et mål må være at "Klimaforskning" er et must å følge med på. Det er der det skjer noe, og forumet blir dynamisk oppdatert. Der jeg kan, annonserer jeg kontinuerlig oppdatering.  8)

jarlgeir

Fine tiltak som foreslås her.

Selv kunne jeg tenke meg å se hvilke vitenskapelige bevis Klif har for sin påstand i pressen om at vi kan se frem til 1,7 meters havnivåstigning langs kysten.

Hvis de gidder å svare, serverer de sikkert vrøvlet til Rahmsdorf - Tysklands svar på Dr. Mann. Han er så vidt jeg kan se den eneste som ligger på dette nivået.
It's the sun, stupid!

ebye

Sitat fra: jarlgeir på desember 29, 2011, 17:10:31 PM
Fine tiltak som foreslås her.

Selv kunne jeg tenke meg å se hvilke vitenskapelige bevis Klif har for sin påstand i pressen om at vi kan se frem til 1,7 meters havnivåstigning langs kysten. Hvis de gidder å svare, serverer de sikkert vrøvlet til Rahmsdorf - Tysklands svar på Dr. Mann. Han er så vidt jeg kan se den eneste som ligger på dette nivået.

Har du en konkret referanse til denne Klif-spådommen?

Direktør Ellen Hambro har sin egen blogg på Klifs domene:

http://blogg.klif.no/

Her går det an å legge inn en kommentar, der det passer "best".

"Luringen" har fått svar på spørsmålet om ikke Klif ville ha godt av noen skeptikere i staben

http://blogg.klif.no/Ellens-blogg/2011/Katastrofealarm-til-oredovende-stillhet/#comment690  ;)

Det kan være verdt et forsøk.  8)

Ellers er jo Klif behandlet her

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,285.msg3284.html#msg3284



jarlgeir

ebye

Jeg mener å ha sett referansen 1,7 meter i meldinger fra NTB og Aftenposten med referanse til Klif. Finner de ikke igjen ved en rask googling i dag. Mulig hysteriske journalister har frsterket Klif-budskapet. Skal lete videre når jeg har tid.

Sikkert mulig å blogge litt hos Klif-Ellen, men det er kanskje best vente til de kommer med nye klimautspill fremfor å terpe på gamle tråder.

Jeg ser du er residerende ekspert på KLif :p
Fortsett med det...

Ellers er havnivå noe som opptar byråkratiet; http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/kampanjer/klimatilpasning-norge-2/klimautfordringer-2/havniva.html?ANNOTATIONPAGEID=582589&id=540004

Dette ser ut til å være fra Bjerknes 2009, med litt inspirasjon fra Rahmstorfs modell i 2007.
Gjennomsnitt 90 cm i 2100 før R's modifikasjon -20 til +25cm
Men siden den gang har alt blitt så mye mye værre.

Observert global havnivåstigning siste 3 år har vært negativ, det tyder på at modellene igjen ikke gjenspeiler virkeligheten.

Mörner har hatt sitt å si om IPCC prognosene for havnivåstigning (observert stigning for tiden mindre enn usikkerhetsfaktorene i målingene), men enkelte later til å jobbe hardt for å skape et inntrykk av at han er dolket i ryggen av sin egen organisasjon for havnivåforskere.
http://www.skepticalscience.com/news.php?n=1153
På INQUAs nettside er det intet som kritiserer Mörner, bortsett fra at de skriver i et PDF-notat at de respekterer konsensusen i IPCC inklusive deres eldre påstander om en stigning på 20 til 60 cm i 2100.

Det er tydelig at største komponenent i havnivåstigningen er termisk ekspansjon grunnet modellert temperaturstigning, nest største komponent er issmelting, dvs fremtidig modellert sådan. Mao presteskapet innen temperatur, is og havnivå trekker hverandre opp med innebygde dommedagsprofetier i sine modeller.

Siden observert temperatur siden 1998 har vært stabil iht Roy Spencers nettside, er det liten grunn til panikk.
http://www.drroyspencer.com/latest-global-temperatures/
1979 til 2011: Temperatur i lavere del av atmosfæren er + 0,12 Celsius

Vi ser her en lite beskrevet effekt av den utstrakte bruken av klimamodeller:
Modellene er lite brukbare til både å modellere historisk utvikling, og til prognoser de neste 90 år.
Derimot bidrar de til en betydelig sysselsettingseffekt hos brukerne, og de utnyttes til siste trevl når det gjelder å vedlikeholde strømmen av forskningsmidler fra våre politikere til denne typen "vitenskap".

It's the sun, stupid!

ConTrari

Mer godt nytt fra Canada, nå får skeptikerne legge frem sine synspunkter i høringer om klimaet:

"Now that we have a majority Conserviative government in Canada and the past history of Liberal obfuscation is being erased, the Canadian and the broader world public is now getting a chance to hear the truth on climate issues.

The video link provided is two hours of testimony before a Canadian Senate Committee from December 15, 2011. Most who have a skeptical viewpoint will have already heard of some or all of the four presenters."

http://wattsupwiththat.com/2012/01/01/canadian-senate-testimony-skeptic-side-now-being-heard-in-canadian-politics/#more-54041

Bebben

... og nå erklærer Joe Oliver, Canadas minister for naturressurser, nærmest åpen krig mot profesjonelle miljøverngrupper med utenlandsk finansiering:

SitatIt is a cliché in journalism to declare metaphorical wars at the drop of a news release. In this case, it looks like war is exactly what Natural Resources Minister Joe Oliver launched Monday in an unprecedented open letter warning that Canada will not allow "environmental and other radical groups" to "hijack our regulatory system to achieve their radical ideological agenda."

SitatWhat a welcome war this is. Never before has a Canadian politician challenged the hitherto saintly protectors of the environment in such direct language. More importantly, Mr. Oliver took straight aim at a troubling trend in Canadian environmentalism — the foreign funding of Canadian green activist groups with the express purpose of shutting down Canadian resource development — first documented in the National Post by Vancouver investigative writer Vivian Krause.

Sitat"These groups," said Mr. Oliver, "seek to exploit any loophole they can find, stacking public hearings with bodies to ensure that delays kill good projects. They use funding from foreign special interests to undermine Canada's national economic interest. They attract jet-setting celebrities with some of the largest personal carbon footprints in the world to lecture Canadians not to develop our natural resources."

Bakgrunnen for dette er nok at miljøvernere i USA har klart å blokkere oljeledningen sørover fra Canada, pluss aktivisme rettet mot å blokkere oljeledning vestover til Stillehavet. Det ligger nok en god del frustrasjon her.

Skal tro om dette er forbundet med Canadas uttreden fra Kyoto - og skal tro om Ola Borten Moe følger med?
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

jarlgeir

Interessant utspill fra Canada.

Vi vet jo at en hjemlig ekstremistorganisasjon har vært hyperaktiv i Canada, nemlig den såkalte bestemor/bestefar aksjonen mot oljesand. De som står bak her er igjen "Fortiden i våre hender", peak-alt-fundamentalistene som er antiteknologiske og antiindustrielle mens de samtidig forlanger alle fordelene av vårt høyteknologiske samfunn.

Synd ingen her hjemme kan kalle en spade for en spade...
It's the sun, stupid!

Jostemikk

Sitat fra: jarlgeir link=topic=404.msg6936#msg6936 date=1326216581Synd ingen her hjemme kan kalle en spade for en spade.../quote]

Jeg er ganske flink til det, jarlgeir, men jeg får kjeft nesten hver gang. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Den "føderale domstolen" har nå bekreftet at Candas utmelding av Kyoto-protokollen var lovlig.

SitatThe 15-year battle in Canada over the Kyoto Protocol ended last week when the Federal Court ruled the Stephen Harper government's withdrawal from the agreement was legal. Countries that do not meet their emission targets and did not withdraw before the end of 2011 — as allowed by Kyoto's Article 27 — will soon have to face the music for having violated the treaty. Thanks to the Canadian government's clear thinking, Canada will not be one of those nations.

Dette skriver Tom Harris i PJMedia.

Men Harris har et tankekors:

SitatBut the Canadian government — and many other governments of developed countries — has not thought clearly regarding future international climate commitments. Unwittingly, they are drawing Canada back into another Kyoto.

Bakgrunnen for dette er at Candada har undertegnet de (riktignok noe vage) avtalene fra Cancun og Durban om å binde seg til CO2-reduksjon fra 2020 av.

Deretter skriver Tom Harris noe svært interessant:

* Han viser til at 3 av 5 kanadiere tror at menneskeskapte "utslipp" skaper global oppvarming.
* Regjeringens rådgivere har antakelig derfor trodd at de må "spille med" til folkeopinionen forandrer seg.

Men hvem er det som skaper opinionen i utgangspunktet?

Harris viser til en stor undersøkelse publisert i tidsskriftet Climatic Change som viste at de uttalte meningene til politikere og andre "eliter" i samfunnet er den viktigste faktoren som driver offentlig opinion.

I undersøkelsen heter det at

SitatWhen elites have consensus, the public follows suit and the issue becomes mainstreamed. When elites disagree, polarization occurs, and citizens rely on other indicators ... to make up their minds.

De viser til polariseringen av klimaspørsmålet i USA, der det i stor grad følger skillelinjene mellom republikanerne og demokratene.

Konklusjonen er at hvis politikerne selv slutter å hype "klimaendringer", vil folket følge med. Pressen vil ikke skrive så mye om det heller, hvis det ikke står høyt på den politiske dagsorden. Videre, for å "gjøre noe", kunne regjeringen sørge for tilpasningstiltak for dem som er mest utsatt for tørke og flom... for min egen del vil jeg legge til snøskred og problemer med ekstrem kulde - i likhet med kanadierne bor vi langt mot nord.

SitatSimply waiting for public opinion to change while the government itself helps feed the fire that threatens to burn down our economy is obviously a serious mistake. It's time for the Harper government to help lead public opinion if Canada is to avoid another Kyoto.

(Min uthevelse.)

Så kanskje burde vi stemme i i kor med klimabestefedre, FIVH, WWF, Zero og andre: Vi trenger modigere politikere? Jeg har en viss følelse av at enkelte politikere, herunder en som heter Jens, har forstått at det er lurt å tone ned klimahypen. Men da er det ikke lett å være i regjering med ministre som begynner på Sol. For ikke å snakke om når Erna og opposisjonen hopper opp og ned og skriker "klima! Klima!"

... og i mellomtiden er klimarørsla blitt institusjonalisert i vårt land og griper inn i alt fra barneskolepensum til vei- og husbygging, og vi har fått klimapsykologer og klimastrateger... men heldigvis ser det ut til at klimafilologien lar vente på seg, enn så lenge...  8)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!