Dagens klimaord

Startet av Bebben, desember 14, 2011, 21:49:37 PM

« forrige - neste »

seoto

SitatBebben: Lindzen har jo en glitrende parallell til eugenikk-skremselen for 100 år siden, men ingen husker jo dette personlig i dag.

Det er nok fremdeles folk som husker eugenikken, loven ble tross alt ikke opphevet før i 1977 her i Norge.

Eugenikk
SitatNorge

I Norge hadde Jon Alfred Mjøen siden 1906 vært opptatt av eugenikk på Vinderen biologiske institutt. Hans bror, Alf Mjøen, var leder av Radikale Folkeparti, og foreslo i 1936 den tyske rasehygienikeren Alfred Ploetz til Nobels fredspris. Bakgrunnen for dr Ploetz' kandidatur var hans bekymring for første verdenskrigs ødeleggende virkning på befolkningen, siden krigen sendte mennene med de beste arveegenskapene til fronten og en tidlig død. Stortinget vedtok i 1935 lov om tvangssterilisering, og den eneste som stemte imot, var en innkalt varamann fra det lille Samfundspartiet, ingeniøren Gjert E. Bonde, som i odelstingsdebatten uttalte: «Jeg finner at dette forslaget som i dag er lagt frem for Odelstinget, er et av de farligste lovforslag som overhodet har sett dagens lys i landet.» Frem til 1977 da loven ble opphevet, var ca 44.000 personer blitt sterilisert i Norge: Psykisk syke, tatere og «sosialt mistilpassede».
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

#46
Hm du gjør rett i å korrigere meg her, Seoto, det er slett ikke så lenge siden som "man", altså jeg, hadde følelsen av.

Det er selvfølgelig også en annen kobling mellom eugenikk og klima, som jeg i farten ikke husker at Lindzen nevner, nemlig den at oppfinneren av drivhuseffekten Svante Arrhenius også var en aktiv rasehygieniker. Det er ikke nevnt i norsk Wikipedia, men svenskene har fått det med:

SitatPå hösten 1909 bildades i Stockholm Svenska sällskapet för rashygien med zoologen Vilhelm Leche som ordförande och Svante Arrhenius som styrelseledamot.[källa behövs] Han satt också i styrelsen för Statens rasbiologiska institut under dess tidiga år.


Oppdatering: Lindzen nevner at amerikanske innvandringslover motivert av eugenikken bestod i mange år etter at selve hypen var død. Vi får konkludere (?) med at noe tilsvarende også er tilfelle for Norge. For CO2 og "klima" osv. vil vel en tilsvarende utvikling tilsi at "klimahypen" lider en langsom og smertefull død i perioden 2009-2015, men at klimabyråkratiske stillinger består til 2040, og "klimalovene" gradvis blir avviklet i perioden 2065-2085.  8)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Sitatmen at klimabyråkratiske stillinger består til 2040, og "klimalovene" gradvis blir avviklet i perioden 2065-2085.

Da er jeg redd jeg forlengst vil henge inntørket i et horn på veggen  ;) Men det skulle vært morsomt å se slutten på hypen - men hva vil erstatte den? Kanskje den personlige retrett vil være en lettelse ...

Ellers er det underlig å se på hvordan ting og personer henger sammen rundt mye av det som skjer i dag, både med, i og rundt klimamaset.

Ellers har jeg aldri følt meg forfulgt, så da er jeg ikke en paranoid konspirasonsteoretiker, men man kan vel ha lov til å ha visse teorier? ;) Selv om man aldri kommer til å skjønne særlig mye av alt som skjer, er det å ha tanker rundt ting en måte å komme seg gjennom elendigheten. Det skaper litt interesse og spenning i all møkka man tråkker i.


Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Lenge siden siste klimaord nå... et søk på Klimadoktor gir ganske så forskjellige treff:

Klimadoktor 1:

SitatKLIMADOKTOR: Gunhild Stordalen har bestemt seg for å droppe legeyrket og i stedet jobbe for å redde kloden vår.

Eplet falt muligens ikke langt fra stammen:

Sitat– Mamma - som har livstidsmedlemskap i Fremtiden i våre hender, og som tror at penger er roten til alt ondt - har fortsatt symptomer på posttraumatisk stressyndrom. Hun hadde nok ikke sett for seg en solariumsbrun duracell-milliarder som svigersønn.

– Selv om hun ikke vil innrømme det, vet jeg at hun hadde håpet på en helt annen på mine vegne, spøker Stordalen, og viser fram et bilde av miljøaktivist, og leder av miljøstiftelsen Bellona, Frederic Hauge.

Nå skal ikke jeg ha sagt noe om hvem som er best svigersønn av Petter og Frederic, men jeg vil tillate meg å minne om at grundig kjennskap til symptomene på gallestein ikke automatisk kan veksles inn i innsikt i ENSO eller hav- og atmosfærefysikk.

Forresten, jeg kommer i hu at jeg engang leste på nettsiden til Bellona at "drivhuseffekten er noe som skjer når planter, dyr og mennesker puster ut CO2". Sånn sett kan det godt hende, uten at jeg vet noe om det, at Petter er mer, eh...klimapotent enn Frederic.

Men hva gjør nå egentlig en klimadoktor? Vi må visst til Tyskland for å finne svaret:

Klimadoktor 2:

SitatWikipedia und der Klimadoktor

21/12/2009 von Thomas Eppinger2 Kommentare

ClimateGate brachte zu Tage, wie führende Forscher der ,,Climatic Research Unit" der University of East Anglia, die eine führende Rolle in den Berichten des UN-Weltklimarats IPCC gespielt haben, Daten manipuliert, Ergebnisse verfälscht und kritische Kollegen mundtot gemacht haben. Jetzt musste Wikipedia einem führenden Proponenten der Klimaschutzbewegung, William Connolley, seine Administratorrechte entziehen, nachdem sich herausgestellt hatte, dass Connolley über 5.000 Artikel redigiert und dabei alle missliebigen Stimmen beseitigt hatte:

SitatAll told, Connolley created or rewrote 5,428 unique Wikipedia articles. His control over Wikipedia was greater still, however, through the role he obtained at Wikipedia as a website administrator, which allowed him to act with virtual impunity. When Connolley didn't like the subject of a certain article, he removed it — more than 500 articles of various descriptions disappeared at his hand. When he disapproved of the arguments that others were making, he often had them barred — over 2,000 Wikipedia contributors who ran afoul of him found themselves blocked from making further contributions. Acolytes whose writing conformed to Connolley's global warming views, in contrast, were rewarded with Wikipedia's blessings. In these ways, Connolley turned Wikipedia into the missionary wing of the global warming movement. (pdf)

Lawrence Solomon, National Post.

Så nå vet vi altså hva en klimadoktor er.

Tragiko-komedien her er nok at den gode doktor klimadoktor Stordalen sannsynligvis ikke vet hvor lite ærefullt hennes nye yrke er, i forhold til hennes gamle.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Det kan hende hun føler at hun kan gjøre større skade for menneskeheten som klimadoktor enn som fastlege, der hun bare kunne skade opptil et par tusen kunder. Hun har lært kunsten å sno seg i de rette sirkler. Penger og makt er jo dagens eneste anerkjente moral ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

#50
Dagens klimaord er klimaformidling knyttet til anskueliggjøring av abstrakte klimaendringer.

Den aktuelle artikkelen fra Klimapresteforeningen Tidsskrift for Norsk Psykologforening har vært linket til her før. Den handler om den dype, psykologiske innsikten at

SitatVår psyke arbeider hardt for å undertrykke erkjennelsen om at fienden som truer vår eksistens er vår egen levemåte.

Rent i forbifarten er dette åpenbart snille mennesker, men også dønn irriterende, på den måten at de helt sikkert ville ha funnet at jeg hadde et "fortrengningsproblem" eller led av "klimafornektelse" dersom jeg utbasunerte for dem at jeg ganske enkelt gir en god f..en.

Men dette ligger forsåvidt utenfor mitt ærend denne gangen, i og med at jeg vil trekke frem Helge Dranges anskueliggjørelse av global oppvarming, og bare nevner klimapsykologien sånn i forbifarten.

Helge Drange mottok for en tid siden en pris for sin forskningsformidling, så han er ikke hvem som helst i så måte, og her gjør han jo en riktig god klimajobb:

SitatKlimaendringene kan nok virke abstrakte for folk, men fortsetter klimagassutslippene i samme utstrekning som i dag, kan oppvarmingen bli tre og en halv til fire grader i dette århundret, sa Drange da vi møttes i København.

Dessverre lar ikke dette bildet seg laste ned (med mindre Joste eller Seoto kjenner en løsning), så man må følge linken og f.eks. søke på bildeteksten "OMSORG" for å se fotografiet som klimaformidler de abstrakte klimaendringene for folk.

Takket være dette, er de nå ikke abstrakte for meg lenger. Hva skulle jeg gjort uten god klimaformidling?



Lagt til av seoto:

Her er bildet (håper det var dette du mente):


Jeg har også reparert linken til artikkelen.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

Hey Seoto, takker og bukker!

Ingen tvil om at det var dette bildet jeg mente ja, klimaendringene perfekt illustrert i Køben anno 2009.  :D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Ja, det er et perfekt bilde! Man kan vel si at møtet i København var noe av det mest mislykkede de har foretatt seg. Og som alltid: Selv været var imot dem. ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Sagt etter dette Klima-OL:

"The worst COP ever"

ConTrari

Sitat fra: seoto på august 10, 2012, 17:47:12 PM
Ja, det er et perfekt bilde! Man kan vel si at møtet i København var noe av det mest mislykkede de har foretatt seg. Og som alltid: Selv været var imot dem. ;)

Noen som har et bilde av is-isbjørnen som nektet å smelte? Den var min favoritt i København  8).

Akkja, Køben, man blir nesten nostalgisk. I fremtiden tror jeg COP15 vil bli sett på som det store vendepunktet i "klimakampen".

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på august 11, 2012, 01:01:19 AM
Akkja, Køben, man blir nesten nostalgisk. I fremtiden tror jeg COP15 vil bli sett på som det store vendepunktet i "klimakampen".

Mye kan tyde på det.

Hvordan hadde det gått på COP15 om Climategate ikke hadde ramlet i hodet på dem 17. November 2009?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk



Denne bjørnen slet som kjent ørlite med å smelte under den verste kuldebølgen i manns minne. Tror nok både vær og Climategate spilte inn. En ting var at journalistene og delegatene valgte å overse Climategate. Noe annet var det å fryse på seg svarte tær mens man sto der og talte til kameraet for å lage nyhetssending om hvor varmt CO2 har gjort det.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Best å legge ut dette gode uttrykket så ikke det går i glemmeboken.

Dagens klimaord er Jukstering. Uttrykket er "coinet" av ConTrari, som svar på et innlegg av la1goa:

SitatJustert er ordet du leter etter. Hansen har justert seg ut av virkeligheten. Jeg setter hadcrut3 langt høyere fordi de ligner tlt målinger og fordi andre måleresultater ligner Hadcrut3 f.eks. årlig økning av CO2. Hadcrut4 har dessverre ingen likhet med noe annet enn gistemp som er justert ut av virkeligheten.

ConTrari:

SitatKanskje Hansen har funnet en ny metode innen "vitenskap":

Jukstering

Nye fenomener trenger nye ord, og Hansens juksteringer er vel "unprecedented" innen måleteknikk?
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Dagens klimaord er engelsk og lyder slik: Folk Climate.

Uttrykket ble lansert av Richard Drake i kveld i en kommentar på Bishop Hill:

SitatBen Pile:


SitatIn other words, to be in agreement with the IPCC is to be in favour of wind power [inside Harrabin's head]

I think you've nailed it there. It's amazing that such people can't get in their heads that there's been a major reduction in carbon emissions in the USA precisely as a result of the dash to gas. The IPCC (or 'climate science') should be delighted on all counts. But this stuff is a bit like the difference between Islam as defined by the Koran and the Hadiths and what scholars call Folk Islam. Folk Climate is a land where very strange things and reasonings take place. This is a truly gobsmacking example.

Litt vanskelig å få det til å låte like bra på norsk, men kanskje folkeklimatologi? og vulgærklimatologi kan gjøre susen?

Eksempler er jo f.eks. Randers' dårlige skiføre og "teppe rundt jorden", samt 1000 unevnelige beviser på menneskeskapte klimaendringer.

Selveste "togradersmålet" synes jo også som en god kandidat til en folkeklimatisk tolkning.

Pål Prestruds "rettelser" av "banale" feil må vel helst falle inn under kategorien "vulgærklimatologi".
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!