Dagens klimaord

Startet av Bebben, desember 14, 2011, 21:49:37 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Bebben, de skal jo ut for å redde klimaproletariatet. Det er det hele saken dreier seg om. Dette skal de gjennomføre ved å omdanne egne personer til klimakuldeflyktninger. Dette er jo egentlig litt rart, for de påstår å være livredde for varme, om det er i havet eller i atmosfæren spiller ingen rolle. Derfor drar de fra kalde klimasoner som Norge, Sverige, England osv, til Bangkok, Cancun, Hawaii, Qatar og andre glovarme steder, og for å komme dit benytter de fly, noe som dem selv gjør disse varme stedene enda litt varmere.

Dette tror jeg de gjør for å virkelig kjenne på kroppen hvor grusomt det er å være menneske på disse plassene. Tror ikke du også? Dette er å ta ansvar, og de er ikke alene om å være seg sitt ansvar bevisst. Pensjonistene gjør akkurat som klimaforskerne. Amerikanske pensjonister flytter til Florida. Nordeuropeiske pensjonister flytter til Solkysten, Thailand og andre klimavarmefæle steder for å lide seg gjennom den siste perioden av sine liv. De er folkeklimaflyktninger som i ren solidaritet med planeten drar ut på denne siste reisen for å forkorte eget liv for å løse problemet med befolkningsveksten. De rett og slett velter seg utover strendene i disse tropiske paradisene som strandede hvaler, og eneste hjelpen de aksepterer der de ligger i solsteiken og blir stadig mer brunsvidde, er en liten parasolldrink i ny og ne i venten på å trekke sine siste klimasukk.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Dagens klimaord er et uttrykk som ble lansert av Eduardo Zorita i et intervju på Die Klimazwiebel:

SitatAre there "alarmists"? Is that a good term?

Yes, I think there are alarmists, if by that term we include those that see anthropogenic forcing behind every change we see in the environment. Perhaps alarmist is not the right term. I would rather use the expression 'climate hypochondriacs'.

Norsk versjon: Klimahypokonder.

Så er det bare å se seg rundt etter gode kandidater.... burde ikke være veldig vanskelig.  :D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

BorisA

Sitat fra: Bebben på oktober 18, 2012, 13:46:18 PM
Dagens klimaord er et uttrykk som ble lansert av Eduardo Zorita i et intervju på Die Klimazwiebel:

SitatAre there "alarmists"? Is that a good term?

Yes, I think there are alarmists, if by that term we include those that see anthropogenic forcing behind every change we see in the environment. Perhaps alarmist is not the right term. I would rather use the expression 'climate hypochondriacs'.

Norsk versjon: Klimahypokonder.

Så er det bare å se seg rundt etter gode kandidater.... burde ikke være veldig vanskelig.  :D
Skikkelig bra ord!
Og da er det vel bare å gjøre det kjent på VGD så fort som mulig  :)
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

seoto

Klimahypokonder - det var et ekstremt passende ord!  ;D
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Josik

Sitat fra: Bebben på oktober 18, 2012, 13:46:18 PM

Norsk versjon: Klimahypokonder.

Så er det bare å se seg rundt etter gode kandidater.... burde ikke være veldig vanskelig.  :D

Et godt ord Bebben.  ;D

Lek med ord er jo ganske morsomt. Kanskje har vi også noen passende norsk(e) kandidat(er) til mitt eget lille forslag; Klimadonna?

(Hentet herfra; http://www.zeit.de/2008/24/01-Klima)
Do remember to forget
anger, worry and regret.
Live while you've got life to live,
love while you've got love to give.

Piet Heine.

BorisA

Sitat fra: Josik på oktober 18, 2012, 17:01:28 PM
Sitat fra: Bebben på oktober 18, 2012, 13:46:18 PM

Norsk versjon: Klimahypokonder.

Så er det bare å se seg rundt etter gode kandidater.... burde ikke være veldig vanskelig.  :D

Et godt ord Bebben.  ;D

Lek med ord er jo ganske morsomt. Kanskje har vi også noen passende norsk(e) kandidat(er) til mitt eget lille forslag; Klimadonna?

(Hentet herfra; http://www.zeit.de/2008/24/01-Klima)
Klimadonna! He he !
Og hvem er det som har klimadonnanykker ?
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Bebben

Sitat fra: Josik på oktober 18, 2012, 17:01:28 PM
Sitat fra: Bebben på oktober 18, 2012, 13:46:18 PM

Norsk versjon: Klimahypokonder.

Så er det bare å se seg rundt etter gode kandidater.... burde ikke være veldig vanskelig.  :D

Et godt ord Bebben.  ;D

Lek med ord er jo ganske morsomt. Kanskje har vi også noen passende norsk(e) kandidat(er) til mitt eget lille forslag; Klimadonna?

(Hentet herfra; http://www.zeit.de/2008/24/01-Klima)

Klimadonna er notert Josik, her tror jeg vi har en:

SitatSom klimaforsker har jeg har som jobb å formidle kunnskap rundt klimaproblematikken. Jeg opplever at min jobb blir langt mer komplisert enn det som hadde vært nødvendig fordi folk som Stordahl ikke har giddet å sette seg ordentlig inn i det temaet de uttaler seg om. I det minste burde man kunne forvente at de hadde gjort 'hjemmeleksen' de som vifter med sine akademisk titler.

http://www.forskning.no/artikler/2009/mai/218976

::)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Tiltredes, Bebben. Ingen over, ingen ved siden.

Jeg lar bevisst andre klassiske "rollefigurer" ligge foreløpig. Det er litt tidlig å bekle rollene i "siste akt".   ;D

Vi må passe på at vi ikke blir en underavdeling av facebook.!   8)

Bebben

For å holde liv i denne tråden (som jeg regner med kan bli interessant for fremtidens klimaspråkhistorikere), noterer jeg et ord fra dette selvsamme forum, coinet av Jostemikk så sent som i kveld:

SitatSiden ENSO ser ut til å styre mesteparten av klimabøtteballetten, blir det spennende å se hva som skjer rundt nyttårstider.

Klimabøtteballetten er notert. :)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

Dagens klimaord er lite oppsiktsvekkende: Det er klimaforsker.

I TUs nylige intervju med Jørgen Randers" titulerte de ham som "klimaforskeren" 3 ganger.

Pål Prestrud, derimot, måtte nøye seg med tittelen "tidligere Cicero-direktør", deretter bare "Prestrud".

Kan det være så enkelt at PP har dalt på hitlistene siden han gikk av som Cicero-direktør? Vites ikke, men det er jo klart at låta "Ettbarnspolitikk for bedre skiføre" av Jørgen Randers and The Club of Rome kan virke hottere i dag enn den gamle klimafolkevisen "Banale Feil" av Pål Prestrud, Crazy Fox and the Mad Russians8)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Pål Prestrud, Crazy Fox and the Mad Russians.

;D ;D

Hvilken blueslåt det kunne blitt!
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Jeg klarte ikke produsere selv, slik som Bebben gjorde. Legger bare ut et sitat, og selv om det ikke er direkte klimarelatert i utgangspunktet, passer det sannelig godt inn i det som har skjedd.

The whole aim of practical politics is to keep the populace alarmed (and hence clamorous to be led to safety) by menacing it with an endless series of hobgoblins, all of them imaginary.
– H. L. Mencken
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Sitat fra: Jostemikk på januar 24, 2013, 01:09:03 AM
Jeg klarte ikke produsere selv, slik som Bebben gjorde. Legger bare ut et sitat, og selv om det ikke er direkte klimarelatert i utgangspunktet, passer det sannelig godt inn i det som har skjedd.

The whole aim of practical politics is to keep the populace alarmed (and hence clamorous to be led to safety) by menacing it with an endless series of hobgoblins, all of them imaginary.
– H. L. Mencken

Selv hadde jeg aldri festet meg så mye ved dette sitatet hvis det ikke hadde vært for klimarørsla - for verden har jo beviselig reelle problemer. Og Randers' skiføre er ikke det største av dem.
Men på klimarørsla passer jo sitatet eksepsjonelt godt.

Tilbake til tema så er det jo litt underlig at Randers, som visstnok sysler med klimastrategi (kanskje ettbarnspolitikken er en naturlig bestanddel her?), med den største selvfølgelighet tituleres som "klimaforsker" - en tittel som gir assosiasjoner til atmosfærefysikk, oseanografi, geokjemi, geologi og en masse annet pluss alt dette i kombinasjon - eller bare biter av det - men Randers "klimastrategi" synes å være opptatt av helt andre ting. På meg virker det litt lite "teknisk", som i "teknisk" ukeblad.

Og samtidig kunne jeg bare ikke unngå å legge merke til at Prestrud nå ikke er "klimaforsker", bare "tidligere direktør". I tillegg er jo uttalelsene han kommer med, realistiske og i tråd med sunn fornuft. Men det er vel ikke sexy nok for "teknisk" ukeblad.

Vi trøster den detroniserte Prestrud med at

And the first one now shall later be last
As the times, they are a'changing...


... akkurat som klimaet!
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

Sitat fra: Bebben på januar 24, 2013, 00:56:44 AM
Dagens klimaord er lite oppsiktsvekkende: Det er klimaforsker.

I TUs nylige intervju med Jørgen Randers" titulerte de ham som "klimaforskeren" 3 ganger.

Pål Prestrud, derimot, måtte nøye seg med tittelen "tidligere Cicero-direktør", deretter bare "Prestrud".

Kan det være så enkelt at PP har dalt på hitlistene siden han gikk av som Cicero-direktør? Vites ikke, men det er jo klart at låta "Ettbarnspolitikk for bedre skiføre" av Jørgen Randers and The Club of Rome kan virke hottere i dag enn den gamle klimafolkevisen "Banale Feil" av Pål Prestrud, Crazy Fox and the Mad Russians8)

TU har i sin klimaklokskap funnet ut at han heter Pål Presthus.

Ewer Gladblakk.

Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!