Dagens klimaord

Startet av Bebben, desember 14, 2011, 21:49:37 PM

« forrige - neste »

Bebben

Klimastival var et hull i samlingen min, takk til ConTrari. Hadde visst ikke Klimaeventyr heller. Må ha vært litt slapp i det siste, men nå skal det bli Klimaskjerpings før jeg blir til en Klimasinke.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Da dukker de opp:

Klimaversting, Klimanerd, Klimafrelst, Klimautvandrer, Klimainnvandrer, Klimanull, Klimadøl, Klimasof (forslag til innhold?), Klimamygg.  :)

ebye

Klimanatteravn: De som holder på her etter kl. 01.  8)

Bebben

Sitat fra: ebye på desember 20, 2011, 00:51:06 AM
Klimanatteravn: De som holder på her etter kl. 01.  8)

Klimasyndromet, akutt klimatitt eller kronisk klimatose - gir morgengruff og mørke ringer under øynene.

Godnatt...  :D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

BorisA

Alt for mange av dagens politikere / kjendiser har blitt klimofile.
Selv er jeg klimofob.
Aftenposten kan man kalle AGW-posten eller eventuelt Klimaposten.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Sitat fra: Bebben på desember 20, 2011, 01:10:44 AM
Sitat fra: ebye på desember 20, 2011, 00:51:06 AM
Klimanatteravn: De som holder på her etter kl. 01.  8)

Klimasyndromet, akutt klimatitt eller kronisk klimatose - gir morgengruff og mørke ringer under øynene.

Godnatt...  :D

Klimatitt og klimatose! ;D ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Dagens klimaord er Klimavin.

SitatFor første gang lanseres det i Norge en vin hvor klimautslippene er kompensert. Framtiden i våre hender har regnet ut utslippene knyttet til produksjon og transport av en treliters kartong med fransk vin.
Kartongen med vin har medført et utslipp på ca 3,2 kilo CO2 fram til butikken. For hver kartong vin som selges, vil importøren Bevco AS betale for å redusere CO2 utslippene med 18 kg.

Det vil si at hvis jeg kjøper denne vinen, har jeg redusert CO2-utslippene med 18-3,2 kg = 14,8 kg!

Og jo mer vin jeg drikker, jo bedre vær klima får vi! Det må da være en god deal?

SKÅL!
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Her går det i australsk kartongvin. Skål, Bebben! ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Sitat fra: Bebben på desember 27, 2011, 00:14:54 AM
Dagens klimaord er Klimavin.

SitatFor første gang lanseres det i Norge en vin hvor klimautslippene er kompensert. Framtiden i våre hender har regnet ut utslippene knyttet til produksjon og transport av en treliters kartong med fransk vin.
Kartongen med vin har medført et utslipp på ca 3,2 kilo CO2 fram til butikken. For hver kartong vin som selges, vil importøren Bevco AS betale for å redusere CO2 utslippene med 18 kg.

Det vil si at hvis jeg kjøper denne vinen, har jeg redusert CO2-utslippene med 18-3,2 kg = 14,8 kg!

Og jo mer vin jeg drikker, jo bedre vær klima får vi! Det må da være en god deal?

SKÅL!

Skål, Bebben og takk for at du er en slik samfunns- og CO2-ansvarlig person ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Dagens klimaord står riktignok ikke i min klimaordliste, men jeg har diktet det opp nå  8) etter at ebye linket til dette innlegget av Anders Heger.

SitatDenne rikdommen skyldes én, og bare én, ting: At vi, så raskt og mye vi klarer, forer jorden med en skadelig gift.

Ordet er dannet analogt med det nynorske ordet bladfyk - en litt spøkefull betegnelse på journalist.

Av "blad" - avis eller annen publikasjon, og "fyk" - en brå, kjapp person.

Jeg er imidlertid en smule i tvil om jeg burde dele ut denne betegnelsen til bladfyker som er fulle av en slags gammeltestamentlig og selvrettferdig vrede over menneskenes brudd på oppdiktede dyder, som Heger eller Djuve eller Han-De-vet-i-Aftenpoften, men jeg lar det stå til:

Dagens klimaord er Klimafyk.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Haha! Skal prøve å huske klimafyk, slik at jeg får brukt det i forskjellige debatter! ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Hm, når jeg tenker meg om, er jo ikke klimafyk begrenset til journalister. Det kan jo i grunnen ses som et forslag til en norsk betegnelse på "klimaalarmist", eller kanskje "klimaaktivist".

Og ... "klimaaktivister" og "klimaforskere" er jo det samme, i og med at de er med i WWF omtrent alle som en. Noe som f.eks. viser seg tydelig når "klimaforskere" teppebomber den norske valgkampen med "klimabomber".

Får sende inn forslaget til Norsk Språkråd, og håpe at de ikke blir redde, eller at det er for mange klimafyker der.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Telehiv

Bebben,

du er et lingvistisk funn - har du vurdert å kjøre norskkurs for Rasmus'n?
Der henger ikke ting helt med i de semantiske kurver.....
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Amatør1

#28
Sitat fra: Bebben på desember 29, 2011, 01:18:55 AM
Hm, når jeg tenker meg om, er jo ikke klimafyk begrenset til journalister. Det kan jo i grunnen ses som et forslag til en norsk betegnelse på "klimaalarmist", eller kanskje "klimaaktivist".

Og ... "klimaaktivister" og "klimaforskere" er jo det samme, i og med at de er med i WWF omtrent alle som en. Noe som f.eks. viser seg tydelig når "klimaforskere" teppebomber den norske valgkampen med "klimabomber".

Får sende inn forslaget til Norsk Språkråd, og håpe at de ikke blir redde, eller at det er for mange klimafyker der.

Klimaklikk - et knippe klimafyker  ::)

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Dagens klimaord er ikke et klimaord, men et klima-uttrykk, som er funnet opp av Bebben.  8)

Å lage klima vil si å produsere noe for de pengene som myndighetene drysser over deg og forskningsinstitusjonen din.

Når man mottar penger fra fellesskapet, er det selvfølgelig også viktig at man kan gjøre rede for at pengene blir brukt til det formålet de var ment for. Derfor må man lage klima. Av dette følger det selvfølgelig logisk at jo mer penger, jo mer klima må lages.

I valgkampen i 2009 gikk for eksempel klimalagere fra Bjerknessenteret ut i media med sin selvproduserte, eller hjemmelagde om du vil, "klimabombe". Denne bomben var ikke en selvmordsbombe, men hadde den likheten med selvmordsbombere at den oppsøkte tett befolkede steder, slik som avisenes valgkampsider. (Pussig nok hadde den neppe større virkning enn en (klima?)kinaputt, til tross for (klima?)journalister som var imponert over at klimapresentasjonen hadde fine farger.)

Til tross for liten effekt av akkurat denne klimabomben, lages det jevnt og trutt rikelig med klima, som blir masseprodusert i vitenskapelige tidsskrifter og velvillig rapportert i en del medier (selv om medienes interesse åpenbart er dalende (gjesp). Vi ser altså en synergieffekt: Politikerne finansierer klimaproduksjonen, og klimaforskerne lager pliktoppfyllende klima på løpende bånd.

Imidlertid er det slik at det ikke er tilstrekkelig med denne toveis-virkningen mellom politikk og klima. Det oppnås på denne måten et nytt og høyere ekvilibrium mellom politisk styrte bevilgninger og klimalaging, men så snart likevekten er oppnådd, kommer man ikke høyere. Og her er det aktivistene kommer inn med en hjelpende hånd.

Klimaaktivistene er ikke bundet av de samme forbeholdene som forskere, og - i hvert fall til en viss grad - politikere. Klimaaktivister kan uten videre proklamere at havet kommer til å koke dersom jeg fortsetter å prøve å få start på mitt gamle vrak av en bil, eller at Golfstrømmen vil snu hvis jeg ikke øyeblikkelig skifter alle lyspærene i huset. Videre kan de uten å rødme produsere propagandafilmer der det anbefales å sprenge skolebarn i småbiter (med klimabomber?) dersom de skulle komme i skade for å uttrykke tegn på intelligent liv selvstendighet. Ved hjelp av pressen, befolket med journalister klimafyker som strøk både i matte og fysikk på skolen og derfor ikke kunne drive det noe lenger her i livet (og derfor lar seg imponere hvis klimabombene kommer i fine farger), kan på denne måten klimaaktivistene/klimarørsla/klimahyperne piske opp stemningen for at politikere må "gjøre noe", som sagt uten å være bundet av vitenskapelige forbehold. Og en av de tingene som "gjøres" er selvfølgelig å bevilge penger til klimaforskning.

Og mer klimaforskning fører til økt klimaproduksjon. Som igjen fører til økt klimaaktivisme. Som fører til økt klimahype i mediene. Som igjen fører til økt klimapolitikk. Som igjen fører til økt klimaproduksjon.... osv.,

Om dette er en ond eller god sirkel, kommer selvfølgelig an på øyet som ser. Sikkert er det at det lages mer klima enn før.

Og kanskje er det ikke så underlig, når alt kommer til alt, at ledere for de institusjonene som lager mest klima, har mer enn en hatt: De er også klimaaktivister i WWF.


Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!