Politiet har raidet hjemmet til Tallbloke

Startet av Jostemikk, desember 15, 2011, 01:33:23 AM

« forrige - neste »

Jostemikk

At han på en ovenfra og nedad måte har gitt beskjed om at han ikke gidder bruke energi på skeptikere som ikke tror at CO2 gjør jorda varmere.

At han i likhet med J. Curry ble tilknyttet det aldeles absurdidiotiske BEST-prosjektet. Dette ut fra klarer du ikke slå dem, knytt dem til deg.

På samme måte har han endt opp i et slags samarbeid med Roger Pielke Sr., ikke at det er noe galt med ham. Han er en av de jeg har mest sansen for, men bloggen hans ble også etter hvert flyttet fra avdelingen for skeptikere til lukewarmers.

At han tidligere denne uka lot en gjesteskribent slippe til med et innlegg om Roger Pielke Jr., for deretter å slette hele tråden fordi Pilke syntes at kommentarene under var slemme. Jeg leste hvert eneste innlegg før tråden ble slettet, og det kan jeg garantere, det fantes ikke utriveligheter der i forhold 99 % av de andre trådene hos Wattsupwiththat.

At Steven Mosher, etter å ha vært særdeles krass i sin kritikk av Wattsupwiththat de siste to år, nå har begynt å forsvare bloggen i tråder hos Lucia og Judith. Dette kommer IKKE av at Steven Mosher har gått fra lukewarmer til skeptiker.

Alt i alt helt legitimt og greit. Han må gjerne stille som statsministerkandidat i Makedonia for min del, og jeg er ikke sikker på om Watts selv har oppdaget denne glidende overgangen. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Jeg kan ikke si jeg har observert det helt slik du beskriver, om jeg ikke husker feil har han vært svært så kritisk mot BEST etter at det ble avslørt, men jeg skal holde øynene åpne for problemstillingen du tar opp.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

zulusierragolf

"Som jeg har pekt på i tidligere innlegg, er det åpenbart at hensikten med dette raidet fra tankepolitiet er å skremme bloggere og andre til taushet. Sanneheten om klimasvindelen skal for all del undertrykkes."

Det er ikke så lett for meg å se at dette er åpenbart.

Når noen bryter seg inn i/lekker ut fra en epostserver slik at verden får tilgang til privat epost, samt at forfatterne får sine eposter tolket og forvrengt av hundrevis/tusenvis av fiendtlige bloggere, så er det ikke trakassering.

Men når politiet etter rettens kjennelse får lov til å ransake for å etterforske et mistenkt datainnbrudd, så er ikke det bare trakassering, men også et tydelig bevis på en voldsom internasjonal (og ganske dårlig organisert) konspirasjon for "å skremme bloggere og andre til taushet"

Men jeg er helt enig - dobbeltmoral er dobbelt så god som vanlig moral.

Det er i det minste rasende festelig at dere er uenige om hvor skeptisk Watts egentlig er.
Kan vi snart vente oss et Wattsgate?
Jeg kommer til å stå i kø for å forsvare WUWT sin yttringsfrihet og sikkerhet når trakasseringen begynner å hagle inn (slik hovedforfatteren bak BEST, Muller (?) opplevde da han skiftet side til noe så uanstendig som å tro på de data han selv hadde samlet, analysert og konkludert rundt sammen med andre kritisk tenkende fagfolk.

På samme måte som jeg IKKE forhåndsdømmer de som nå er kommet i politiets søkelys. Fordi jeg tror fast på at det grunnleggende rettsprinsipp, alle er uskyldige til det motsatte er bevist, enten man er klimaforsker som har sendt sinte mailer eller klimaskeptisk blogger.

Jostemikk

Zulu, hvorfor fortsetter du å påstå at disse "forskerne" har fått betydningen av det de skriver til hverandre forvrengt? Du har mange titalls slike e-poster her på forumet nå, og kan du være så snill å finne fem av mine tolkinger der du mener å kunne dokumentere en feiltolking? Senere kan vi ta de andres tolkinger, som du henviser til. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

#49
Sitat fra: zulusierragolf på desember 17, 2011, 00:07:18 AM
Sitat"Som jeg har pekt på i tidligere innlegg, er det åpenbart at hensikten med dette raidet fra tankepolitiet er å skremme bloggere og andre til taushet. Sanneheten om klimasvindelen skal for all del undertrykkes."

Det er ikke så lett for meg å se at dette er åpenbart.

Sannsynligvis ikke, men det endrer ikke saken.

Sitat fra: zulusierragolf
Når noen bryter seg inn i/lekker ut fra en epostserver slik at verden får tilgang til privat epost, samt at forfatterne får sine eposter tolket og forvrengt av hundrevis/tusenvis av fiendtlige bloggere, så er det ikke trakassering.

Hva er galt med å holde seg til fakta? Hvorfor må AGW-tilhengere gjenta og gjenta de samme påstandene om "private" eposter som har blitt tilbakevist hundrevis av ganger tidligere?

Når man opererer som forsker på et offentlig universitet i UK eller USA, og der finansieringen kommer fra det offentlige (dvs. skattebetalerne), så sier lovgivningen i disse landene at all virksomhet rundt denne forskningen tilhører offentligheten. Det er slett ikke noe av dette som er "privat", det er tvert imot direkte straffbart å skjule vesentlig kommunikasjon eller annen relevant informasjon fra offentligheten. Det er nettopp derfor man har Freedom Of Information Act (FOIA) lovene.

Skal vi være enige om at disse epostene ikke er "private"?

Sitat fra: zulusierragolf
Men når politiet etter rettens kjennelse får lov til å ransake for å etterforske et mistenkt datainnbrudd, så er ikke det bare trakassering, men også et tydelig bevis på en voldsom internasjonal (og ganske dårlig organisert) konspirasjon for "å skremme bloggere og andre til taushet"

Når politiet tropper opp en morgen med hele 6 "konstabler" (Norfolk Constabulary og Metropolitan Police), krever adgang til å gjennomsøke ditt hjem, samtidig som de sier du ikke er mistenkt for noe, og så allikevel konfiskerer 2 PCer og et ADSL-modem, ja da er det definitivt trakassering.

Tallbloke er ikke forsker. Han er ifølge politiet ikke mistenkt for noe som helst. Han er ikke finansiert av big oil eller staten eller noen andre. Det eneste han som privatperson har gjort er å ytre seg om klimaspørsmålet på internett, og etablert en beskjeden blogg.

Den eneste grunnen som eksisterer for dette politiraidet er at han har deltatt i debatten.

Du vil sikkert hevde at FOIA/RC lastet opp linken til Climategate II-filene til hans blogg. Til det er å si at Wordpress-serveren står i USA, ikke hjemme hos Tallbloke. Hvis politiet vil undersøke den saken, bør de oppsøke Wordpress i USA.

Sitat fra: zulusierragolf
Men jeg er helt enig - dobbeltmoral er dobbelt så god som vanlig moral.

Jeg har ikke hevdet noe slik, det er et produkt av din egen fantasi.

Sitat fra: zulusierragolf
Det er i det minste rasende festelig at dere er uenige om hvor skeptisk Watts egentlig er. Kan vi snart vente oss et Wattsgate?

Over på noe helt annet nå? Er det egentlig noe vesentlig du vil ha fram? For det første er det ikke noe galt å være uenige, men i dette tilfellet er det ikke framkommet noe annet en mulig forskjellig tolkning av hva han har sagt. Det virker kanskje fremmed for en AGW-tilhenger å diskutere åpent, men slikt skjer faktisk.

Sitat fra: zulusierragolf
Jeg kommer til å stå i kø for å forsvare WUWT sin yttringsfrihet

... uhhhmmmm

Sitat fra: zulusierragolf
På samme måte som jeg IKKE forhåndsdømmer de som nå er kommet i politiets søkelys. Fordi jeg tror fast på at det grunnleggende rettsprinsipp, alle er uskyldige til det motsatte er bevist, enten man er klimaforsker som har sendt sinte mailer eller klimaskeptisk blogger.

Men du er tilhenger av politiraid i private hjem, hos folk som ikke er mistenkt for noe, det har vi notert.



Oppdatering 17. Des. 12:40: Rettet skrivefeil fra sene nattetimer inatt.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Det kan på mange måter virke som om Zulu er en tankepolitimann in spe siden han synes det er greit at helt vanlige folk, akkurat som ham selv, driver en blogg og så blir fratatt datautstyret sitt etter det som må oppleves som et overgrep fra staten mot et enkeltmenneske.

Har Tallbloke gjort seg mer fortjent til slik trakassering enn det du har, Zulu? Er det greit at politiet kommer på døra hos deg i morgen?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

#51
Sitat fra: Jostemikk på desember 17, 2011, 01:54:30 AM
Det kan på mange måter virke som om Zulu er en tankepolitimann in spe siden han synes det er greit at helt vanlige folk, akkurat som ham selv, driver en blogg og så blir fratatt datautstyret sitt etter det som må oppleves som et overgrep fra staten mot et enkeltmenneske.

Det virker slik.

Det bemerkelsesverdige i dette er at det som beviselig er et lovbrudd, nemlig UEA-forskernes omgåelse av FOIA-lovene (dokumentert i Climategate-epostene), ikke blir gjenstand for politiraid i private hjem eller konfiskering av utstyr. Det kunne jo vært aktuelt, all den tid forskerne diskuterer å bruke såkalte "back channels" for å omgå FOIA, en handlig som i seg selv er ulovlig og straffbar.

Istedet raides en utenforstående som kun har ytret seg om klimaspørsmålet, og som egentlig er mest interessert i å diskutere solas og planetenes mulige innvirkning på klimaet.

Tallbloke uttaler seg idag om temaet likhet for loven (antagelig via mobiltelefon):
IPCC declares itself immune to FOI requests

Sitat fra: TallblokeMaybe with the events of the last couple of days, they are getting worried that on the most tenuous of pretexts, (like non-compliance with legitimate FOI requests for example), law enforcement officers might march into their address and remove computers and records...

...unless we're not all equal before the law after all?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Autonomous Mind er også en blog å legge merke til.

Her er en post fra AM on raidet på Tallbloke: Associated Thought Control

Sitat fra: Autonomous Mind
There is so much wrong about this police action that any journalist worth their highly remunerated salt could fill column feet with analysis of the legal basis for the raid, how they obtained a warrant to confiscate equipment of someone they admit is not suspected of any wrongdoing, and what on earth the police think they are going to achieve by it.

Sitat fra: Autonomous Mind
When it comes to keeping the taxpayer funded money train on the rails it seems the warmists are getting increasingly desperate.  The bloggers have got them on the run and now the warmists are trying scare tactics.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Aksjonen er koordinert med det amerikanske Justisdepartementet.

Da er det tankevekkende at bare Tallbloke ble gjenstand for ransaking - ikke Jeff Id og heller ikke ClimateAdit i Canada. Disse bloggene er jo også nevnt i kravet om innsyn i loggfilene til WordPress.

En kommentator mener at amerikansk og kanadisk lov er strengere enn britisk på dette punktet, og at de gjerne har bedt om en ransakingsordre i USA og Canada men ikke fått det, fordi grunnlaget for å kreve det rett og slett er for tynt etter disse to landenes regler.

Så langt har vår venn FOIA vist seg som en suveren spiller. Det skal godt gjøres at politiet finner noe som kan spore ham/henne/dem opp. (Meldingene fra FOIA er forresten skrevet i første person flertall, "we". Det vil ikke overraske meg at når det engang blir kjent hvem dette er, viser seg å være flere personer, hvorav en er dataeksperten.)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Egentlig minner dette mye om Wikileaks. Det blir uansett spennende å se om de legger ut koden til den e-postbunken som gjenstår. Det kan virke som om noen frykter at det er sprengstoff i den neste bunken. Jeg venter i spenning! :)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på desember 16, 2011, 23:29:00 PM
Jeg kan ikke si jeg har observert det helt slik du beskriver, om jeg ikke husker feil har han vært svært så kritisk mot BEST etter at det ble avslørt, men jeg skal holde øynene åpne for problemstillingen du tar opp.

Watts oppfordret på fredag alle til å melde seg som "reviewer".

"Register to become an expert reviewer for IPCC WG1
Posted on December 15, 2011 by Anthony Watts

Here's an opportunity for input in the next IPCC report. I encourage all readers with relevant expertise to register. See link below."

http://wattsupwiththat.com/2011/12/15/register-to-become-an-expert-reviewer-for-ipcc-wg1/#more-53115

Kan ikke se noe galt i at han bidrar med sine ideer. Som det sto i en av kommentarene: Kan Watts nå regne med å få politivakt til sine eposter?  8)

Jostemikk

Til orientering, jeg mener ikke at Watts har gjort noe galt. Jeg poengterer bare en forandring, en forandring som til dels kan dokumenteres gjennom klipp og lim, noe jeg ikke gidder, for jeg har ikke som poeng å ha rett. ;)

Watts deltakelse i IPCC-prosessen må være mer av politisk art med tanke på systemets propaganda. Willis E. ville på alle fronter kunne bidratt med større ekspertise slik jeg ser det. Skryter ikke IPCC av å ha knyttet til seg "de beste" som finnes? :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Amatør1 på desember 17, 2011, 02:14:17 AM
Det bemerkelsesverdige i dette er at det som beviselig er et lovbrudd, nemlig UEA-forskernes omgåelse av FOIA-lovene (dokumentert i Climategate-epostene), ikke blir gjenstand for politiraid i private hjem eller konfiskering av utstyr. Det kunne jo vært aktuelt, all den tid forskerne diskuterer å bruke såkalte "back channels" for å omgå FOIA, en handlig som i seg selv er ulovlig og straffbar.

Istedet raides en utenforstående som kun har ytret seg om klimaspørsmålet, og som egentlig er mest interessert i å diskutere solas og planetenes mulige innvirkning på klimaet.

Sorry at jeg siterer meg selv, men noen synes å være av samme oppfatning
http://climateaudit.org/2011/12/16/the-tallbloke-search-warrant/#comment-316616

Sitat fra: TonyNSo why were Jones, Briffa and Osborne's back bedrooms not subjected to the same kind of attention as Tallbloke's, so that the police could determine whether there were back-channel communications between the suspects and other climate scientists for the purpose of initiating and co-ordinating illegal acts?

Anyone who has had the misfortune to have dealings with the UK Information Commisioner's office will be all too well aware of the answer.

Kanskje jeg var på sporet av noe?

PS: Bilde av ransakingsordren er postet på ClimateAudit
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

#58
Tallbloke vurderer å saksøke en blogger som har skrevet at Tallbolke har begått "kriminelle gjerninger":

"Blogger Greg Laden has libelled me in a scurrilous article on his blog. Sharp eyed contributors to this site have preserved the article as it was originally published and I am now appealing to any UK lawyer who is willing to assist me on a no-win-no-fee basis to contact me via the 'suggestions' page of this blog. Their comments, should any be received will not appear in public. Any proceeds which come my way will be used to fill the tip jars of other blogs fighting to raise public awareness of facts which might otherwise be buried."

http://tallbloke.wordpress.com/2011/12/16/greg-laden-libellous-article/

Dette skal visstnok være Greg Ladens uredigerte innlegg:

http://scienceblogs.com/gregladen/2011/12/computers_of_criminal_cyber-th.php?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter&utm_campaign=Feed%3A+GregLadensBlog+%28Greg+Laden%27s+Blog%29

Utdrag:
"So, apparently it is OK for Tattersall and this band of thieves to unilaterally play vigilante and break into your computer or mine, but when authorities investigating a crime, with proper search warrant, show up to investigate his misdeeds, suddenly he's an "Englishman" in his "Castle." I don't know whether to laugh of to go medieval on him."




Jostemikk

Like interessant er det at Michael Mann kopierte denne Ladens innlegg på sin twitter-side, og nå inngår blant de som blir anmeldt. Intet er vel helt avgjort her, men det skorter i hvertfall ikke på tilbud om advokathjelp og økonomisk støtte til Tallbloke. Dette blir ganske spennende å følge med på framover. Går Tallbloke til anmeldelse, er det vel begrenset hva han opplyser om utviklingen framover.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren