Klimakalenderen 2012

Startet av ebye, desember 15, 2011, 15:02:57 PM

« forrige - neste »

ebye

Inspirert av julen, har jeg tanker om en Klimakalender for 2012.

Bladene Aktuell eller Nå delte ut roser og kaktus. Jeg synes månedens klimarose kunne være et positivt innslag. Kaktuser har vi da nok av ellers.

Er dette noe?   

ConTrari

Sitat fra: ebye på desember 15, 2011, 15:02:57 PM
Inspirert av julen, har jeg tanker om en Klimakalender for 2012.

Bladene Aktuell eller Nå delte ut roser og kaktus. Jeg synes månedens klimarose kunne være et positivt innslag. Kaktuser har vi da nok av ellers.

Er dette noe?

Rose høres bra ut. De har jo torner også.... ;)

ebye

#2
Det var nå til "oss" jeg hadde i tankene, nå som vi er i "flytsonen".  8)

Tornefri rose går ut og inn kommer Tornerose.

seoto

Sitat fra: ebye på desember 15, 2011, 15:02:57 PM
Inspirert av julen, har jeg tanker om en Klimakalender for 2012.

Bladene Aktuell eller Nå delte ut roser og kaktus. Jeg synes månedens klimarose kunne være et positivt innslag. Kaktuser har vi da nok av ellers.

Er dette noe?

Det høres spennende ut! Da må vi i så fall ha en egen tråd der medlemmene kommer med forslag om hvilket innlegg de ønsker skal få månedens klimarose - og så har vi en avstemning på de foreslåtte innleggene.

Da er kanskje januar - og nytt år - et fint tidspunkt å starte på?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

#4
God idé, seoto :)

Selve kalenderoppslaget har jeg tenkt skulle være en "god" sak fra forrige måned. Da blir det veldig bra med alles bidrag til klimarosen - i og for seg helt uavhengig av tidshorisont! Men jeg tenker meg at det kanskje bør være en aktuell sak? Men kanskje vi ikke skal legge føringer. Vi begynner å bli såpass mang at "de nominerte er" heller ikke er noe poeng.

ebye

Det blir en klimakalender for året 2012. Jeg har rettet på titlene på mine innlegg, så nå er det: Klimakalenderen 2012.

Jeg er straks tilbake med flere naturlige menneskeskapte tanker om dette.  ;) I god tid før '12.  8)

ebye

Fint at du flyttet tråden til humoremnet, seoto:)

Opplegg for Klimakalenderen 2012:

Jeg finner oppslaget som egner seg for hver måned i kalenderen. Dette skal være en fortelling om positive bidrag i klimaspørsmålet.

Klimarosen deles ut hver måned, til det innslaget, eventuelt den eller de personer eller organisasjoner som bidrar til økt reell forståelse av klimaendringene.

Utdelingen baseres på medlemmenes avstemming, blant tre kandidater hver måned. Kandidaten med flest stemmer vinner. Kandidater kan foreslås av alle og sammen med avstemmingen foregår dette på egen tråd.

Her gjelder det opplyste og deltagende enevelde. Jeg bestemmer listen over kandidatene.  8)



ebye

Hei seoto,

Klimakalenderen er under kontroll. Jeg har idéer til 3-4 oppslag, fra start.

En egen tråd til forslag på månedens klimarose, avstemming og tildeling regner jeg med at du har planer for. Det vil jo utvide Forum-erfaring og -virke også. Jeg ser virkelig frem til dette.  :)

Skulle ikke forundre meg om det kommer flere idéer til morskap. Snippløsing er lurt.  8)

ebye

#8
Klimakalenderen 2012



JANUAR


Her er første ark i årets kalender.
Litt omtale av Klimakalenderen kommer litt senere.  8)

ebye

Hei folkens, Godt Nyttår, her er en hilsen fra Klimaalmanakkavdelingen.

Klimakalenderen 2012 er en inspirert oppfølger av Klimajulekalenderen. Den er skodd over samme lest, slik at de som synes at klimaventetiden til jul blir for lang, får sine Klimaluker med jevne mellomrom.  ;)

Tanken er at hver måned skal beskrives med en positiv nyhet, en sak som fremmer vårt syn. Dette kan være en sak fra siste måned, siste år, eller helt generelt, stoff som stiller spørsmål ved menneskeskapte klimaendringer, og bringer økt kunnskap inn i klimafeltet.

Eksempler kan være: artikler, bøker, saker som avsløres, viktige intervjuer. Eller som i Januar 2012, at CO2 hadde mindre varmeeffekt enn trodd.  :)

I tillegg skal vi dele ut en rose hver måned, Månedens Klimarose, til den beste saken siste måned. Men, her vil vi heller ikke være veldig strenge med tidsaspektet. Dette vil vise seg etter hvert.  :-X

På egen tråd (antakelig) vil det bli foreslått kandidater til Klimarosen. Dere stemmer og den med flest stemmer får blomsten. Her kan det også foreslås nye kandidater, og Klimaalmanakkforlaget setter opp en liste over utvalgte kandidater hver måned.  8)

ebye

For å komme i gang med avstemming på Klimarosen for januar, har jeg denne gangen satt opp de 3 kandidatene dere kan stemme på:

Humlum, Solheim, Stordahl: Deres to vitenskapelige artikler med klimamodeller uten bruk av CO2.

Per Engene: Han har skrevet klimaboken: KLIMAET – Vitskap og politikk (sammen med Göran Tullberg, 2006). Han var initiativtaker til dannelsen av Klimarealistene i 2008.

IPCC: Orkaner og ekstremvær er neppe menneskeskapt Denne saken er omtalt her
http://www.tu.no/energi/article294097.ece
http://www.bt.no/nyheter/utenriks/FNs-klimapanel-Mer-ekstremvar-2611516.html

Selve avstemmingen kommer nokså straks og resultatet blir presentert  innen 5 dager.

Når resultatet foreligger annonseres vinneren på tråden:
"Klimarosen 2012" – aktuell måned.

Bruk stemmeretten – valget er ditt!  8)

ebye


seoto

Har lagd et lite sammendrag av de tre foreslåtte:



Per Engene og Göran Tullberg,
KLIMAET. Vitskap og politikk

Olav Martin Kvalheims omtale av boken, 07.09.07:

SitatBoken drøfter forholdet mellom flertallsoppfatningen og naturlover i klimadebatten og analyserer også muligheten for å erstatte fossilt brensel med alternativ energi. Videre tar den for seg den ulykksalige sammenblandingen av politikk og vitenskap som vi må tilbake til nazismens raseteorier for å finne paralleller til. Boken burde være obligatorisk lesning for alle de journalistene som fyller avisene med ensidig propaganda om menneskeskapt global oppvarming og politikere som kappes om dramatiske og kostbare tiltak for å løse et problem som ut fra faktabokens konklusjon er oppkonstruert. Det er ikke mulig å gi en total oversikt over hele boken innenfor rammen av en bokanmeldelse, og jeg konsentrerer meg derfor om en del hovedpunkter som normalt skyves under teppet av de mest ivrige tilhengere av hypotesen om menneskeskapt global oppvarming.



Onar Åm,
Kampen om klimaet: Til forsvar for menneskeheten

Fra baksiden på hans bok:

SitatDommen er avsagt. Mennesket er skyldig i ubotelige skader på klimaet. Straffen er permanent innskrenking av folks rettigheter. Klimaendringer skal bekjempes med fattigdom og død. Men er dette en legitim dom? Holder bevisene i retten? Er straffen rettferdig? For å være føre var har tiltalte vært antatt skyldig inntil det motsatte er bevist. Menneskeheten har stått forsvarsløs mot anklagene. Denne boken retter opp på den grove ubalansen med et uhemmet forsvar for menneskeheten og den industrielle sivilisasjon. Aktoratets troverdighet plukkes fra hverandre og et humant alternativ til Kyoto-avtalen skisseres.



Ole Humlum,
Det ustyrlige klima - eksperternes vej fra forskere til flagellanter

Anmeldelse 30. nov. 2009 av Steen Leth Jeppesen, cand. polit.

SitatI f. eks. Australien har det tidligere været foreslået, at man skulle gøre "klimabenægtelse" ulovlig, ligesom benægtelse af holocaust er det i visse lande. I Canada har en kritisk forsker været udsat for dødstrusler. I Danmark har formanden for regeringens Klimakommission i en kronik i Politiken for nylig slået til lyd for, at medierne skulle undlade omtale af kritiske ekspertudsagn. Ganske tankevækkende. Man kan i hvert fald roligt sige, at ytringsfriheden – for især IPCC-kritiske forskere – har været og er under pres. Den almindelige offentlighed er herefter udsat for et tæppebombardement af alarmistiske klimaudsagn. Kvalmepunktet er for længst nået, men det gør tilsyneladende ikke indtryk i det politiske system, hvor aktørerne har anet nye muligheder for profilering, forfremmelse og moralsk heltedåd.

Ole Humlums bog er et grundskud mod hele denne klimaideologi og hysteriet om COP-15.

Håper det er ok. Dersom du selv har et tilsvarende innlegg på vent, så sletter jeg gjerne dette :)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Dette er flott, seoto - ingen ting på vent her. Bøkene er omtalt i denne tråden

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,324.msg3840.html#msg3840

Jeg kan legge inn linker til "kortomtalene" på kalenderarket. Sammen med din omtale blir vel dette god leserservice?

God bok!

ebye