James Hansen har tatt fullstendig av

Startet av Jostemikk, januar 16, 2012, 15:33:20 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

#60
Først ørlite om to av tilskuddene i valget for dataserier hos James Hansen og GISS. Hans "etter å ha fjernet mistenkelige data" og "GHCN" er identiske. Om GHCN kan leses mer her, Wikipedia - Global Historical Climatology Network.

Det er bare å beklage at jeg ikke fikk summet meg til å laste ned James Hansens tidligere versjoner fra hans egen hjemmeside hos NASA, men dette er ikke så enkelt, for det er svært mange dataserier, og han forandrer dem fortløpende. Det tar rett og slett for mye tid og krefter å holde på med dette.

Derfor har jeg funnet fram til en av hans tidligere serier for Colombo hos Rimfrost.no. Besøker dere Rimfrost, husk at de bruker javascript, så ha javaen din i orden. Så er det bare å klikke seg fram til de forskjellige lands temperaturlister.

Rett og slett, enkelt og greit. Her er de tre versjonene. Legg spesielt merke til hvor mye kraftigere temperaturøkning det har blitt siden Rimfrost fikk sine data. Først en fellesgraf, så en animasjon.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Jeg vil fortsette å legge ut denne dokumentasjonen hver gang jeg har tid til det. De som har fulgt med på dette arbeidet har nok forlengst fått med seg at James Hansen har justert fortiden mye kaldere, samt fjernet varmeperioden på 30- og 40-tallet på den nordlige halvkule.

Det som går igjen er hans hang til å oppjustere trenden med ca 0,7 grader. Noen steder litt mindre, noen steder vesentlig mer. Men så var det disse ca 0,7 gradene da. Jeg regner med at dere forstår hva dette betyr?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Haha. "Suspicious records"; er dette Hansens eget uttrykk?

Uønsket varme i fortiden er meget mistenkelig, ja.

ebye

Sitat fra: Jostemikk på februar 28, 2012, 13:28:21 PM
Først ørlite om to av tilskuddene i valget for dataserier hos James Hansen og GISS. Hans "etter å ha fjernet mistenkelige data" og "GHCN" er identiske. Om GHCN kan leses mer her, Wikipedia - Global Historical Climatology Network.

Det er bare å beklage at jeg ikke fikk summet meg til å laste ned James Hansens tidligere versjoner fra hans egen hjemmeside hos NASA, men dette er ikke så enkelt, for det er svært mange dataserier, og han forandrer dem fortløpende. Det tar rett og slett for mye tid og krefter å holde på med dette.

Derfor har jeg funnet fram til en av hans tidligere serier for Colombo hos Rimfrost.no. Besøker dere Rimfrost, husk at de bruker javascript, så ha javaen din i orden. Så er det bare å klikke seg fram til de forskjellige lands temperaturlister.

Rett og slett, enkelt og greit. Her er de tre versjonene. Legg spesielt merke til hvor mye kraftigere temperaturøkning det har blitt siden Rimfrost fikk sine data. Først en fellesgraf, så en animasjon.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Jeg vil fortsette å legge ut denne dokumentasjonen hver gang jeg har tid til det. De som har fulgt med på dette arbeidet har nok forlengst fått med seg at James Hansen har justert fortiden mye kaldere, samt fjernet varmeperioden på 30- og 40-tallet på den nordlige halvkule.

Det som går igjen er hans hang til å oppjustere trenden med ca 0,7 grader. Noen steder litt mindre, noen steder vesentlig mer. Men så var det disse ca 0,7 gradene da. Jeg regner med at dere forstår hva dette betyr?

Dette må du bare fortsette med, Jostemikk. Ikke tenk på tiden, det kommer stadig ny og ubrukt tid til oss!

Men en ting lurer jeg litt på, finnes det noe sted der dette kan lastes inn som info?  :o

Jostemikk

Bye, mener du James Hansens og NASA-GISS ord om deres databehandling?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Jeg tenkte på de kurvene med animasjoner som du presenterer. Disse Hansenske justeringer er jo helt absurde.  :o

Jostemikk

Forstår jeg det rett nå så tenker du på andres tilgang til de grafene jeg lager, eller muligheten for å dele dem med andre? I så fall er det bare å lagre dem i ei mappe på egen PC. GIF-animasjonene åpner seg elegant i nettleseren.

Mener du de forskjellige versjonene av samme lokalitet på grafer hver for seg, kan jeg laste opp de du tenker på, slik at det blir en graf for hver Hansensk justering?

Ellers har jeg stort sett lagt ut de forskjellige dataseriene (som oftest to pr. lokalitet) på samme graf-bilde. De grafene blir litt uoversiktlige der trendene går over i hverandre, men som regel er det starten og midte av dataseriene Hansen trikser med. Avslutningene er som regel forholdsvis like. Det er ikke så enkelt å jukse med de årene folk husker selv.

Har jeg misforstått deg helt, så gi meg det inn med teskje. ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Du har ikke misforstått.  :) Det jeg lurte på var om du hadde en kanal/kontakt å sende dette til? Noen internajonale blogger burde jo være interessert? Jeg har gitt opp norske MSM på dette nivået.  ;)

Jostemikk

Jeg la ut et lite agn hos Tallbloke, men så langt ingen napp.

Jeg har ingen kontakter å sende dette til. Må gjøre som jeg gjorde hos Tallbloke, og jeg er halvveis lei det også, fordi jeg var en anelse off topic.

Ellers er jeg enig i at dette burde være kanonstoff for alle skeptikerblogger, men de vet nok ikke en gang at vi eksisterer. Folk lever som regel i sin egen boble, og har nok med det. Undertegnede inkludert.

Men har noen et godt forslag, så er jeg all ears, som de sier i Uniten. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

stjakobs

Hva med å prøve "Watts Up With That"? Såvidt jeg skjønner har han delvis berørt emnet tidligere, men om du gir ham noen av illustrasjonene, kan det vel tenkes han er interessert!




"IPCC is a four letter word."

Jostemikk

Takk for tipset, stjakobs. Joda, jeg har nok tenkt på det. Jeg sliter imidlertid litt med å skulle legge ut om denne saken i "Tips & notes". Det er litt spesielt å linke til eget forum. Kviet meg fælt før jeg gjorde det hos Tallbloke også. Jeg overlater saken til andre.

Så er det problematikken rundt språkproblemer. Det er bare de to siste innleggene jeg har skrevet på engelsk på grafene. Men det er kanskje ikke allverdens problem, da de fleste vel forstår hva det dreier seg om så lenge det ser ut som en temperaturgraf, og tittelen har noe med Hansen og GISS å gjøre?

Jeg håper i hvertfall at flest mulig blir klar over galskapen til Hansen. Kanskje først og fremst at nordmenn skal få vite hva han gjør med vårt lands temperaturstatistikker. Det er ille det som skjer.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Jeg skal sondere blant gode venner, Jostemikk, kanskje det kan komme tips. Jeg vet heller ikke hvor mye data f. esk. TU redaktøren trenger for å starte en sak. Der har de gjennom flere år, tatt opp kontroversielle saker, ikke minst Climategte 1.0, og det at temperaturen tilsynelatende flatet ut, ca 2009/2010.

Både Fred Singer og Ivar Giæver leser norsk, så de kan i det minste tipses om Klimaforskning.com, og spesielt om Hansen-massasjen. Jeg kontakter de to.  ;)

Hva med et innlegg til KLIMA?  8)

Amatør1

Dette er meget gode ideer ebye!

Om vi kunne få Jostemikks kurver inn i TU så hadde det vært en god start. Det leses jo av endel ingeniører, og de kan trenge litt balanse.  KLIMA? Hø! Jeg tror det når jeg får se det.

Leser Fred Singer norsk? Det visste jeg ikke...
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Det hørtes aldeles glimrende ut, Bye! Du får bare gi meg beskjed hvis nødvendig, bruk PM-funksjonen. Jeg har mengder av data samlet, og er det noen grafer/temperaturserier som noen fatter ekstra interesse for, kanskje for stasjoner jeg ikke har lagt ut, er det bare å gi beskjed om hvordan man vil ha dem.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: ebye på februar 28, 2012, 21:01:05 PM
Jeg skal sondere blant gode venner, Jostemikk, kanskje det kan komme tips. Jeg vet heller ikke hvor mye data f. esk. TU redaktøren trenger for å starte en sak. Der har de gjennom flere år, tatt opp kontroversielle saker, ikke minst Climategte 1.0, og det at temperaturen tilsynelatende flatet ut, ca 2009/2010.

Både Fred Singer og Ivar Giæver leser norsk, så de kan i det minste tipses om Klimaforskning.com, og spesielt om Hansen-massasjen. Jeg kontakter de to.  ;)

Hva med et innlegg til KLIMA?  8)

Absolutt en god ide å forsøke å få det inn hos TU. Men de har kjørt en hard aalrmist-linje lenge der, bare tenk på skandaleoppslaget om truslene mot Pauchauri.....

ebye

#74
Sitat fra: Jostemikk på februar 28, 2012, 21:24:22 PM
Det hørtes aldeles glimrende ut, Bye! Du får bare gi meg beskjed hvis nødvendig, bruk PM-funksjonen. Jeg har mengder av data samlet, og er det noen grafer/temperaturserier som noen fatter ekstra interesse for, kanskje for stasjoner jeg ikke har lagt ut, er det bare å gi beskjed om hvordan man vil ha dem.

To fluer i samme smekken, Amatør1 og Jostemikk.

Amatør1
Jo, i følge min kilde leser Singer norsk godt. Jeg skulle ha sendt ham et scan fra Morgenbladet , de hadde et oppslag om Naomo Oreskes 11. - 17. november 2011, hun var her i Norge. Fred Singer ville vært interessert i det oppslaget, kanskje muligens svart. Den sendingen ble ikke gjort, kan gjøres nå.

Jostemikk
Jeg sonderer saken, med ulike kilder. Mye ligger her på forumet, ytterligere stoff tas over PM. Kanskje vi finner en åpning?

Hva med : Climate in Shorts?, var det ikke noe som het det i Aftenposten for år tilbake?  8)

Kanskje vi må ha en utenrikskorrespondent?  ;D ;D ;D ;D