Kommentarer og spørsmål om eKlima liberator

Startet av Jostemikk, januar 19, 2012, 22:58:58 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Enkelt og greit som tittelen forteller. Enn så lenge holder vi på med å få opp den største fila på serveren, men linken til månedstemperaturene er testet, og alt fungerer. Det er bare å klikke, laste ned og lese bruksanvisningen. Resten av programmets muligheter tar vi her i tråden.

Jeg er så heldig at jeg får bli den første til å både takke og gratulere Amatør1 for den kjempejobben han har gjort med å lage dette programmet for å hjelpe oss alle til enkel tilgang og visning av norske temperaturdata. Knallbra! ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

#1
Takk selv, Joste  8)  Det var team-work som det heter på utenlandsk!

Nå er den store database-utvidelsen også tilgjengelig via link i hovedinnlegget!

Oppdatering: Vi jobber fortsatt med det, det var noen små problemer....
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Telehiv

Dette er storveies, gutter!
Dette vil sette merke i terrenget - et selvstendig produkt som viser at verden utenfor jukset er up and moving!
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

#3
Er det ikke morsomt, Tele? :D

Jeg testet akkurat med et års glidende gjennomsnitt for Torungen Fyr. Slik ser det ut:

[attachimg=1]

En knallfin funksjon er at nå kan man velge Oslo, og legge ut alle seriene som opprinnelig var Blindernserien. (Hytte1, Kirkegata, Blindern osv.)

De dataene som nå ligger i databasen får ingen noen sinne manipulert verken den ene eller andre veien. ;)

Edit: Sannelig mangler det data for Oslo, men det er ikke fordi vi har glemt å laste dem ned fra eKlima, det betyr rett og slett bare at eKlima ikke vil at noen skal få tilgang til dem.

Vi får data fra 1900 for Oslo, men 1934, som er det varmeste året i Oslo, finnes ikke nedlastbare fra eKlima. Disse dataene har jeg imidlertid på harddisk, men den tid den sorg. :D

Å legge ut for flere stasjoner samtidig i samme graf gjøres ved å huke av for Enable "sticky" double clicks.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

#4
Sitat fra: Telehiv på januar 19, 2012, 23:32:10 PM
Dette er storveies, gutter!
Dette vil sette merke i terrenget - et selvstendig produkt som viser at verden utenfor jukset er up and moving!

Du har tatt poenget slik det er ment! Takker  :)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på januar 19, 2012, 23:36:40 PM
Edit: Sannelig mangler det data for Oslo, men det er ikke fordi vi har glemt å laste dem ned fra eKlima, det betyr rett og slett bare at eKlima ikke vil at noen skal få tilgang til dem.

Vi får data fra 1900 for Oslo, men 1934, som er det varmeste året i Oslo, finnes ikke nedlastbare fra eKlima. Disse dataene har jeg imidlertid på harddisk, men den tid den sorg. :D

Vi bør notere oss slike ting som du nevner her. og så kan vi jo eventuelt vurdere å lage en separat samling i samme format, dersom det ikke kan sies det er offisielt.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Telehiv

Vet dere hva jeg tror?
Dette er en bragd som vil bli lagt merke til på internasjonale nettsteder - det er bare så fabelaktig at dere har fått opp dette - jeg er rett og slett stolt av dere!
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Tusen takk, Tele, men vær stolt av Amatør1! Selv har jeg bare lastet ned et par temperaturserier. Det han har gjort er fabelaktig, og så vidt jeg vet er dette rimelig enestående. Jeg vet ikke om tilsvarende i noe annet land! :D

Det tar ørlite tid å bli kjent med alle innstillinger og muligheter. Man kan kjøre glidende snitt i selve månedstemperaturene, slik at begge vises, eller man kan velge en om gangen. Det er minimumstemperatur, maksimumstemperatur og snitt (Tam, som er forhåndsinnstilt, men kan settes til hvilke man vil), og man kan vise alt samtidig, hvis man ønsker det.

Så finnes en annen flott funksjon hvis man vil sjekke dataene på et regneark i Excel eller lignende. Den funksjonen heter XY-table, og har man klikket på den med en temperaturserie oppe, er det bare å lime inn i et regneark!

Ved siden av den funksjonen er det en funksjon som heter Bitmap. Klikker man på den, kan man lime inn bildet av grafen i et fotoprogram eller annet der slikt lar seg gjøre. Det hele er suverent!

Y- og X-aksene kan innstilles etter behag, og det hele er intet annet enn et lite under. Nå får alle krysse fingrene for at alt fungerer som det skal, og dette kan være greit å få testet ut, før vi eventuelt forteller om dette på andre blogger. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

Når dere syns dere har en god betamodell oppe - Fortell om dette til McIntyre, og la han kjøre en test av systemet - kanskje blir det omtale på et av verdens mest leste klimanettsteder?
Det bør jo passe rett inn i det McIntyre driver med nå, han driver og sjekker nye Mikke Mus-avvik fra originalgrafer....Steig et al svetter sikkert helt ned i strømpene nå.... 
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

BaseBallStick

Dette er så gledelig at jeg ikke klarer å sette ord på det.

Keep up the good work.
"Oljen er sterkt miljøskadelig, og burde brennes!"
Fredric Hauge, Bellonas oppstartsfase...

Amatør1

Sitat fra: BaseBallStick på januar 20, 2012, 17:42:12 PM
Dette er så gledelig at jeg ikke klarer å sette ord på det.

Keep up the good work.

Takk skal du ha BaseBall  ;)  Skal det bli noen gode nyheter, får vi lage dem selv  ::)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Dagens lille nyhet:

Nedlasting av utvidet database for eKlima Liberator er nå tilgjengelig via hovedinnlegget.

Da har dere tilgang på alle daglige temperaturer fra norske offiselle målestasjoner, samt alle tilsvarende månedlige verdier.  ;)

Det er ca 44 MB å laste ned, dette ekspanderer til ca 300 MB ved installasjon.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

En stor takk til Amatør1 for det flotte arbeidet han har nedlagt med eKlima liberator - fenomenalt bra navn, forresten! ;)

Nå håper jeg bare at folk vil benytte det fine programmet. Som sagt: Alle norske temperaturer samlet på ett sted med forskjellige visningsvalg.

Forklaringer og programnedlasting
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Jeg minner om dette glimrende verktøyet. Her er minimums-, maksimums- og gjennomsnittstemperaturen for hele Jan Mayen-serien:

[attachimg=1]

Det er en del valgmuligheter for visning som ikke finnes andre steder det jeg er klar over. Jeg kan jo kommentere ørlite om den serien jeg la fram også.

T-min (tan) er noe man påstår er ifølge CO2-hypotesen. På grafen kan sees en slik økning de siste år. Er det noe annet som kan føre til lignende utvikling? Jepp. Varmere hav.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Interessant, jeg kan se du har kjørt årlig middel med utgangspunkt i de månedlige verdiene.

Hvis TAN følger CO2, hva skjedde med CO2 rundt 1970, kan man spørre  ;D
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to