Kommentarer og spørsmål om eKlima liberator

Startet av Jostemikk, januar 19, 2012, 22:58:58 PM

« forrige - neste »

hohygen

Amatør1: Jeg skjønner ikke helt spørsmålet i og med at data som ligger tilgjengelig i eKlima er det dere beskriver som rådata. Som tidligere sagt er kun feilaktige data fjernet/korrigert. I tillegg til dette ligger det homogeniserte serier og regionale serier.

Jostemikk: Det er delvis rett. Homogeniserte serier er dataserier der en har fjernet identifiserte skjevheter. Dette kan for eksempel skyldes at en skjøter serier fra ulike stasjoner, men det kan også skyldes f,eks. endringer i instrumentering.

Amatør1

Sitat fra: hohygen på mars 17, 2012, 20:23:11 PM
Amatør1: Jeg skjønner ikke helt spørsmålet i og med at data som ligger tilgjengelig i eKlima er det dere beskriver som rådata. Som tidligere sagt er kun feilaktige data fjernet/korrigert. I tillegg til dette ligger det homogeniserte serier og regionale serier.

Nei, jeg refererte til ditt innlegg http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,511.msg10329.html#msg10329

der du uttalte "met.no vil i fremtiden holde to eller flere serier ved like for de utvalgte målestasjoner: De originale datasettene, og homogeniserte dataserier."

Det jeg spør etter er "de originale datasettene".


It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

hohygen

En liten formalitet dere bør ordne. Dere har ingen referanse til at datakilden er Meteorologisk institutt. I teksten i "About ..." står det "This software is offered to you as a freedom of information act by klimaforskning.com (not affiliated with Met.no or eklima.no) Utover navnet viser ikke tjenesten at data kommer fra Metorologisk institutt.

Jeg tror dere bør gjøre om litt her. Dere bør helt klart vise at datakilden er Meteorologisk Institutt, og at disser er lisensiert under Creative Commons.

hohygen

Og mitt svar er at de som ligger i "observasjoner" og "døgnverdier" ikke er homogenisert. Når det gjelder månedsverdier har vi to sett: "originale" og "homogeniserte". Dere finner allerede i dag begge settene for de stasjonene der vi har utarbeidet homogeniserte serier.

Jostemikk

Takk for svaret du ga meg, Hygen. Velkommen til forumet. :D

I tilfelle det er noen som har spørsmål å komme med angående de norske temperaturseriene generelt, kan det jo hende det blir startet en egen tråd om dette. Så får du eventuelt svare når lyst/mulighet byr seg.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

#35
Sitat fra: hohygen på mars 17, 2012, 20:45:03 PM
En liten formalitet dere bør ordne. Dere har ingen referanse til at datakilden er Meteorologisk institutt. I teksten i "About ..." står det "This software is offered to you as a freedom of information act by klimaforskning.com (not affiliated with Met.no or eklima.no) Utover navnet viser ikke tjenesten at data kommer fra Metorologisk institutt.

Jeg tror dere bør gjøre om litt her. Dere bør helt klart vise at datakilden er Meteorologisk Institutt, og at disser er lisensiert under Creative Commons.

Det første jeg gjorde ved registrering var å sjekke eventuelle beskrivelser av begrensninger i bruksrettene, det gjør man alltid det i slike sammenhenger. Jeg har akkurat vært innom og sjekket en gang til nå. Det var ikke og er er ikke beskrevet noen lisensbetingelser som du nevner, og jeg har ikke blitt bedt om å godta noen slik avtale.

Den som er opptatt av formaliteter, sørger for at lisensbetingelser er opplyst og avtalt før man tilbyr data og tjenester. Utover det har vi allerede vist til eKlima og met.no.

Er det slik at met.no krever opphavsrett til dataene?

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat fra: hohygen på mars 17, 2012, 20:48:12 PM
Og mitt svar er at de som ligger i "observasjoner" og "døgnverdier" ikke er homogenisert. Når det gjelder månedsverdier har vi to sett: "originale" og "homogeniserte". Dere finner allerede i dag begge settene for de stasjonene der vi har utarbeidet homogeniserte serier.

Da må jeg spørre hva som er ment med uttalelsen "met.no vil i fremtiden holde to eller flere serier ved like for de utvalgte målestasjoner: De originale datasettene, og homogeniserte dataserier."

Er dette allerede realisert?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

hohygen

Til det med formaliteter: Først må jeg beklage at jeg var unøyaktig i mitt forrige svar.

met.no har desverre ikke vært flink nok med å legge inn denne typen formaliteter i tjenesten. Dette har ikke gitt noen problemer da de fleste som ønsker å distribuere datasettene vi forvalter har tatt kontakt for å høre etter om lisensiering. Når det gjelder fremtiden kommer vi til å legge inn CC 30 BY som lisens på datasettene vi forvalter, jeg ville varsle dere om dette så dere kunne fase det inn i applikasjonen.

Her er det også en annen ting: Ved å ikke referere til datakilde innestår dere for alt fra stasjonsoppsett og datainnsamling til kvalitetskontroll på datasettene.

Jeg avslutter nå min aktivitet her.

Amatør1

#38
Sitat fra: hohygen på mars 19, 2012, 12:21:21 PM
Til det med formaliteter: Først må jeg beklage at jeg var unøyaktig i mitt forrige svar.

met.no har desverre ikke vært flink nok med å legge inn denne typen formaliteter i tjenesten. Dette har ikke gitt noen problemer da de fleste som ønsker å distribuere datasettene vi forvalter har tatt kontakt for å høre etter om lisensiering. Når det gjelder fremtiden kommer vi til å legge inn CC 30 BY som lisens på datasettene vi forvalter, jeg ville varsle dere om dette så dere kunne fase det inn i applikasjonen.

Ikke noe problem med unøyaktig svar på dette. Det som er mer presserende er å få et klart svar på det jeg spurte om: Hva dataene på eKlima egentlig representerer. Det framgår ikke tydelig fra dokumentasjonen på eKlima eller fra hva du har sagt her, nøyaktig hvilke modifikasjoner dataene har vært gjenstand for etter at det ble avlest manuelt eller automatisk. Det fremgår heller ikke om samtlige stasjoner representerer målinger eller om noen av seriene er resultat av beregninger. Hvorfor er det for eksempel så veldig tett korrelasjon mellom målinger med mange mils avstand, slik som i dette eksemplet?

[attachimg=1 width=500]

Sitat fra: hohygen
Her er det også en annen ting: Ved å ikke referere til datakilde innestår dere for alt fra stasjonsoppsett og datainnsamling til kvalitetskontroll på datasettene.

Huh? Er ovenstående met.no sitt offisielle syn?

[attachimg=2 width=500]

Sitat fra: hohygen
Jeg avslutter nå min aktivitet her.

Det er ditt valg, men det kan jo være mer å oppnå ved å føre dialogen videre i tråd med met.no sin åpenhetsstrategi.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Er dette første Klimaforskningsflyktning?

Ikke ta det tungt, dette er forsøk på humor HOH.   ;)

Amatør1

Det ble idag oppdaget at eKlima Liberator sin database-utvidelse klimaforskning-all-db_setup_1.0.exe var blitt korrumpert på opendrive.com, så en ny kopi er lastet opp idag, og testet.

Merk at dataene er til og med 2011 kun. "Sentralkomiteen" hos klimaforskning.com vil vurdere å gjøre noe med dette, dvs. vi vil skaffe til veie dataene for 2012. Vi vil vel og merke ikke endre dataene før 1. Jan 2012   ;)

Mer info kommer når vi har det.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to