Willis åpenbaring?

Startet av Jostemikk, januar 31, 2012, 21:58:28 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Trådens tittel er jo et spørsmål, og skal jeg ta sjansen på å svare selv, tror jeg at svaret må bli nei. Ingen åpenbaring blir ham til del. Ikke for A. Watts eller S. Mosher heller. De hater cyclomaniacs. Her er saken:

Willis har blitt tipset om havnivåendringer i Japan fra 1900 og fram til våre dager. Dataene han plottet inn ga dette resultatet:



Willis avslutter innlegget med:

SitatSo I fear I have no great insight into what is going on. Over the last 80 years, the sea level in Japan was level, went up, went down, went back up, and now is not far from where it started.


I'm happy for suggestions and comments, as I'm in mystery over this one. It's one of the great things about the climate, always more puzzles to solve.

Her er AMO:



Ligner det, Willis? Hvis ikke kan jeg legge til temperaturen i havoverflaten for jordas nordlige halvkule:



Dette som i: Når det er varmt, skjer en termisk utvidelse av havet, og issmeltingen øker en smule både her og der.

Og som i: Når det blir kaldere, krymper havet, og issmeltingen minsker en smule både her og der.

Alt dette burde også være et kritisk søkelys på de jevnt oppadgående havnivåkurver vi blir foret med av diverse institusjoner. Det er lite logikk bak det hele. I hvertfall for de som vet at det var en varmeperiode i forrige århundre, avløst av en kuldeperiode, før vi igjen fikk det varmere på slutten av århundret.

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Hehe, det er store regionale forskjeller i havnivået - regner med at dette er relativt havnivå. Japan er svært geologisk aktivt, med stadige jordskjelv osv. Hvor mye flyttet landet seg pga jordskjelvet som utløste tsunamien i fjor? Ganske mye tror jeg. Eksperter som Willy Fjeldskaar sier at modeller som ikke tar hensyn til geologiske prosesser, ikke er mye verdt.

Når det er sagt, er det selvfølgelig interessant å se hvordan havnivået i Japan samsvarer med temperaturkurver og AMO-indeksen. Undres om man kunne ha sett noe lignende for Norge, dersom man justerte for landhevingen, som jo er ganske godt kjent/kvantifisert? Eller andre steder? Kunsten i dag er vel å få tak i ujusterte rådata, men jeg tror ikke Statens Kartverk driver med slik datasminking...

Og PS: Bølgen som pryder Willis' graf er selvfølgelig Katsushika Hokusai sitt legendariske trykk "Den store bølgen utenfor Kanagawa"... som av og til feilaktig blir tilskrevet hans elev Hokusai...  :D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Fjeldskaar er nødt til å ha rett i det, Bebben. Men at ingen (som jeg noen gang har sett) tar med seg at termisk utvidelse av havet henger sammen med, og er nødt til å gjøre dette, temperaturforandringer på den nordlige halvkulen, er meg en gåte.

Terje Wahl holder på med å skulle forklare hvordan havet kan oppleve at det mister termisk volum og temperatur (henger jo sammen) under BÅDE El Nino og La Nina. Dette skal han visstnok gjøre, hvis jeg ikke har misforstått, ved hjelp av altimetri og satellittmålinger. Klarer han det, har vi en verdenssensasjon på gang.

Jeg tror at det å måle havnivåendringer må være noe av det vanskeligste arbeidet som finnes. Vi bor på en ustadig planet. Det eneste jeg føler meg rimelig sikker på er at virkeligheten på langt nær er så lineær (les: atmosfærisk CO2-innhold) som svært mange vil ha oss til å tro. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk



Fra Det store klimaskiftet i '76:

SitatOg Tsonis er medforfatter i en ny publikasjon, Atlantic Multidecadal Oscillation and Northern Hemispheres climate variability, 2011:

Proxy and instrumental records reflect a quasi-cyclic 50-80-year climate signal across the Northern Hemisphere, with particular presence in the North Atlantic. Modeling studies rationalize this variability in terms of intrinsic dynamics of the Atlantic Meridional Overturning Circulation influencing distribution of sea-surface-temperature anomalies in the Atlantic Ocean; hence the name Atlantic Multidecadal Oscillation (AMO). By analyzing a lagged covariance structure of a network of climate indices, this study details the AMO-signal propagation throughout the Northern Hemisphere via a sequence of atmospheric and lagged oceanic teleconnections, which the authors term the "stadium wave". Initial changes in the North Atlantic temperature anomaly associated with AMO culminate in an oppositely signed hemispheric signal about 30 years later. Furthermore, shorter-term, interannual-to-interdecadal climate variability alters character according to polarity of the stadium-wave-induced prevailing hemispheric climate regime. Ongoing research suggests mutual interaction between shorter-term variability and the stadium wave, with indication of ensuing modifications of multidecadal variability within the Atlantic sector. Results presented here support the hypothesis that AMO plays a significant role in hemispheric and, by inference, global climate variability, with implications for climate-change attribution and prediction.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Interessante ting, Joste. Vi vil få mange svar i løpet av de nærmeste årene med hensyn til sykluser, men vi vil gjerne også få se hvor langt det er mulig å tøye strikken når det gjelder "justering" av data. Hvor langt før den brister? Vanskelig å si... men den kan ikke tøyes i det uendelige, og smellen kommer som kjent svært plutselig.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Seoto og jeg har funnet ut at når James Hansens temperaturkurve blir brattere enn bratt, da begynner den jo å gå bakover i tid. Da er det hele slutt. ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren