Klimakamp Kina-EU

Startet av ConTrari, februar 06, 2012, 12:06:52 PM

« forrige - neste »

ConTrari

Ja, nå braker det løs! Kina forbyr kinesiske flyselskaper å betale co2-avgiften som EU krever for flyvninger til sine land. En rekke andre nasjoner har også signalisert at de ikke vil betale, bl.a. USA. Her får vi en spennende styrekprøve, men EU er vel ikke akkurat i sin beste form for tiden?

Hvis EU bakker ut av dette kravet, er det et meget tydelig signal om at klimakrisen er på hell.

"Nyhetsbyrået Xinhua meldte mandag at den kinesiske regjeringen har gjort det klart at landets flyselskaper ikke har lov å betale avgiften, og heller ikke har lov å øke sine priser på billetter eller frakt for å betale avgiften uten statlig tillatelse."

http://www.nrk.no/okonomi/kina-forbyr-co2-avgift-pa-fly-1.7984146.html

Telehiv

#1
Interessant innspill, ConTrari!

Jeg har lenge ment at de politiske motivene bak AGW-pakken inkluderer i hvertfall 3 hovedinteressenter:

1. Atomlobbyen tjener på demonisering av karbonutslipp (og de har forlengst lykkes; det er nå politisk åpnet for bygging av en rekke atomkraftverk i land der dette var forbudt til AGW-hypen kom)

2. Vestlige politikere i allianse med forskere og media bruker AGW-hypen til institusjonalisering av nye maktbaser (de har forlengst lykkes med det, nå dreier det seg om å forfølge skattleggingssuksessen på nye ekspansjonsområder; jfr. "bærekraftig utvikling" og "biodiversity")

3. CO2-lovgivning kan brukes spesifikt og hardhendt mot (billig kullfyrt) kinesisk ekspansjon på verdensmarkedet (i tillegg til de andre avgiftene på fossilt brennstoff)

Jeg tror det er det siste punktet dette dreier seg om. Men mht. å tvinge Kina i kne på "IPCC-premisser" der har ikke klimastrategene lykkes:

Tvertimot, Kina nekter å underkaste seg klimastrategenes grep på mange områder.

Jeg frykter, som du også synes å mene, at vi foreløpig bare ser begynnelsen på en større handels- og industrikrig med Kina, som Vesten behendig prøver å skjule bak et moralsk klimadekke.

PS: Vi ser også en begynnende prosess mot India, nå markedsføres det for alle penga at de har dårligst luftkvalitet i hele verden. Men hvis slike angrep fører til et bedre REELLT miljøvern og kamp mot REELL FORURENSING i disse landene, er det bedre enn at man bare fortsetter CO2-kjøret som miljøet ikke tjener noe på.

   
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ConTrari

Sitat fra: ConTrari på februar 06, 2012, 12:06:52 PM
Ja, nå braker det løs! Kina forbyr kinesiske flyselskaper å betale co2-avgiften som EU krever for flyvninger til sine land. En rekke andre nasjoner har også signalisert at de ikke vil betale, bl.a. USA. Her får vi en spennende styrekprøve, men EU er vel ikke akkurat i sin beste form for tiden?

Hvis EU bakker ut av dette kravet, er det et meget tydelig signal om at klimakrisen er på hell.

"Nyhetsbyrået Xinhua meldte mandag at den kinesiske regjeringen har gjort det klart at landets flyselskaper ikke har lov å betale avgiften, og heller ikke har lov å øke sine priser på billetter eller frakt for å betale avgiften uten statlig tillatelse."

http://www.nrk.no/okonomi/kina-forbyr-co2-avgift-pa-fly-1.7984146.html

EUs klimafanatisme får konsekvenser i denne konflikten;

"Aerospace and defence giant EADS has said China is blocking the purchase of 10 Airbus planes due to the EU's plans to charge airlines for carbon emissions.

Chief executive Louis Gallois said Beijing's refusal to allow Hong Kong Airlines to complete a $4bn order for the A380 super-jumbos amounted to "retaliation measures" over the policy, which came into force at the beginning of the year."


Dette får nå Airbus svi for. Hvor mange arbeidsplasser skal ofres på galskapens alter?

http://www.guardian.co.uk/environment/2012/mar/09/airbus-eu-carbon-trading-chinese


Amatør1

Polen blokkerer EUs "Climate Roadmap" som eneste av 27 land. Takk til Polen!

NoTricksZone:
Poland Says No...Blocks EU's Climate Roadmap...Napoleon Hedegaard Vents She Won't Stand For It!

"Everybody say thank you to Poland.

It was the only of 27 European countries to reject the EU's climate roadmap at a conference of Environment Ministers in Brussels Friday, angering environmentalists and EU climate protection expansionists.

The EU aims to cut greenhouse gas emissions by 80 – 95% by 2050 compared to 1990 levels. The EU has already committed to cutting its greenhouse gas emissions by 20% by 2020, 30% by 2030 and by up to 60% by 2040. Poland has accepted the target for 2020 but refuses to agree to the remaining targets, claiming it'll hurt its power generation industry, which is 90% based on coal."




Videre:
China retaliates, puts orders for 45 Airbus planes on ice!

"The online Merkur here reports that all 27 EU countries agreed on imposing the requirement that airlines flying to and from Europe purchase climate emissions permits. "Flights to and from Europe must have pollution permits. These will be charged for the first time beginning in 2013. China, USA and India are vehemently opposed to the long agreed system." The Süddeutsche Zeitung writes: "Because of the dispute, China has threatened retaliation and have put orders for 45 Airbus planes on ice.""


Og hvor lenge holder dette da, Hedegaard?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: ConTrari på mars 10, 2012, 18:37:40 PM

EUs klimafanatisme får konsekvenser i denne konflikten;

"Aerospace and defence giant EADS has said China is blocking the purchase of 10 Airbus planes due to the EU's plans to charge airlines for carbon emissions.

Chief executive Louis Gallois said Beijing's refusal to allow Hong Kong Airlines to complete a $4bn order for the A380 super-jumbos amounted to "retaliation measures" over the policy, which came into force at the beginning of the year."


Dette får nå Airbus svi for. Hvor mange arbeidsplasser skal ofres på galskapens alter?

http://www.guardian.co.uk/environment/2012/mar/09/airbus-eu-carbon-trading-chinese

Aftenposten kjører saken, lurer på om de gjør seg noen tanker om sin egen klimakampanje når de ser resultatet av EUs fanatisme?


"En rekke store selskaper innen luftfartindustrien har sendt et felles brev til EU-ledere i et forsøk på å stanse en omstridt utslippsavgift. Selskaper som Airbus, British Airways, Virgin Atlantic og Lufthansa står bak initiativet.

Bakgrunnen er at selskapene frykter tap som følge av en foreslått avgift på CO2-utslipp fra fly i europeisk luftrom. Både Kina og USA har vært sterke motstandere av de nye reglene.
Kansellerte flyordre

Selskaper som ikke aksepterer kravene kan risikere bøter eller bruksnekt på europeiske flyplasser.

Kina har besvart EUs foreslåtte avgift ved å la tre statlige kinesiske flyselskap utsette bestillingen av 45 Airbus A330-modeller.

- Saken startet som en diskusjon om miljølovgivning, men har utviklet seg til å bli en handelskonflikt, sier en Airbus-talsmann til Financial Times.

Den europeiske flyindustrien mener reglene nå er i ferd med å skape skjevhet i konkurransesituasjonen. Airbus hevder at 2000 arbeidsplasser står i fare etter at kineserne valgte å kansellere ordrene på deres fly.

I et brevutkast BBC har sett blir EU-lederne oppfordret til å finne en kompromissløsning som ikke ødelegger for europeisk luftfartsindustri. Lederne i flyselskapene ber EU legge den nye avgiften på is inntil en felles, global plan for kutt i CO2-utslipp er klar."


http://www.aftenposten.no/okonomi/Mener-utslippsavgift-pa-fly-truer-tusenvis-av-arbeidsplasser-6782450.html#.T13kQ_XYS1c

Amatør1

Sitat fra: Amatør1 på mars 12, 2012, 00:09:28 AM
Polen blokkerer EUs "Climate Roadmap" som eneste av 27 land. Takk til Polen!

Newsbytes: Anti-Green Rollback Begins in UK

"The European Union's ambitious low carbon plan collapsed yesterday when Poland vetoed plans to reduce greenhouse gas emissions drastically after 2020. If the Europeans can't agree on a climate plan, the prospect that the rest of the world can agree is less than zero. Every dime spent by climate activists on this goal was wasted. Every white paper on the subject was a folly. Every global conference was a grotesque and pointless boondoggle. Every pundit who supported this agenda was blowing smoke and every politician who endorsed it was either an idiot or a demagogue — or both. This dog won't hunt. This pig won't fly. This horse can't win. This parrot is dead. None of this will stop green scam artists raising money from naive and goodhearted donors. It won't stop bureaucrats who have a vested interest in eternal international processes and immortal, salary paying institutions devoid of all purpose or use. It won't stop people who don't understand the international system dreaming up new and equally unworkable unicorn catching devices. It won't stop socialists, Malthusians and other anti-capitalist activists from using green rhetoric in attempts to whip up resistance to progress and change. –- Walter Russell Mead"



Mye tyder på at tidene forandrer seg, vi har passert Tipping Point  ;D

Walter Russel mead har utvilsomt hentet inspirasjon fra denne videoen som omhandler "the Norwegian Blue" som lengter hjem til fjordene....
http://www.youtube.com/v/4vuW6tQ0218?version=3&hl=en_US

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat fra: Amatør1 på mars 12, 2012, 20:30:20 PM
Mye tyder på at tidene forandrer seg, vi har passert Tipping Point  ;D

Klimatilsynet har en strålende artikkel om dette!

Noen klimatrender
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på mars 10, 2012, 18:37:40 PM
Sitat fra: ConTrari på februar 06, 2012, 12:06:52 PM
Ja, nå braker det løs! Kina forbyr kinesiske flyselskaper å betale co2-avgiften som EU krever for flyvninger til sine land. En rekke andre nasjoner har også signalisert at de ikke vil betale, bl.a. USA. Her får vi en spennende styrekprøve, men EU er vel ikke akkurat i sin beste form for tiden?

Hvis EU bakker ut av dette kravet, er det et meget tydelig signal om at klimakrisen er på hell.

"Nyhetsbyrået Xinhua meldte mandag at den kinesiske regjeringen har gjort det klart at landets flyselskaper ikke har lov å betale avgiften, og heller ikke har lov å øke sine priser på billetter eller frakt for å betale avgiften uten statlig tillatelse."

http://www.nrk.no/okonomi/kina-forbyr-co2-avgift-pa-fly-1.7984146.html

EUs klimafanatisme får konsekvenser i denne konflikten;

"Aerospace and defence giant EADS has said China is blocking the purchase of 10 Airbus planes due to the EU's plans to charge airlines for carbon emissions.

Og dermed var India med på Kinas side. Pachauri har åpenbart, som andre, problemer med å bli profet i eget land.

India bans its airlines from paying EU carbon tax

23 March 2012

"NEW DELHI: India has barred its airlines from complying with the European Union carbon tax scheme, joining China in resistance to plans that have caused a backlash among the EU's trade partners.

The European Union imposed a carbon levy on air travel with effect from  January 1, but no airline will face a bill until 2013 after this year's carbon  emissions have been tallied.

Civil Aviation Minister Ajit Singh told parliament on Thursday that "the  imposition of carbon tax does not arise" because Indian airlines would simply  refuse to hand over their emissions data.

"Though the European Union has directed Indian carriers to submit emission  details of their aircraft by March 31, 2012, no Indian carrier is submitting  them in view of the position of the government," he said.

India's resolution to boycott the scheme follows China's decision last  month to prevent its airlines from complying with the EU directive."


EU-alarmistene møter også motstand innenfra

"The chief executive of European plane manufacturer Airbus, Thomas Enders,  called for a "freeze" on the EU plan Thursday, saying that it would otherwise  cost the sector thousands of jobs.

"Delay it, freeze it for one or two years," he said according to Dow Jones  Newswires, arguing that the scheme "will do nothing but induce strife... retaliation and counter-retaliation."    Earlier this month the head of the Airbus parent company EADS said Beijing  had already begun to block purchases of Airbus planes by Chinese companies in  reaction to the dispute. -- AFP"
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Noen ganger lurer jeg rett og slett litt på forstanden til disse EU-folkene ... handle først, og tenke etterpå? Eller er det viktigst med handling, selv om den på litt sikt er skadelig? Har de noen gang måttet svare for konsekvensene?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Sitat fra: seoto på mars 24, 2012, 20:36:40 PM
Noen ganger lurer jeg rett og slett litt på forstanden til disse EU-folkene ... handle først, og tenke etterpå? Eller er det viktigst med handling, selv om den på litt sikt er skadelig? Har de noen gang måttet svare for konsekvensene?

Alle skal med, over loven.   :o

seoto

Uten lov, intet samfunn - montro om jeg vil få min egen hule?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Ikke bare Kina og India og Usa... men også Canada er i konflikt med EU om oljen sin.

SitatCanada truer med handelskrig mot EU på grunn av unionens planer om å klassifisere oljen som svært forurensende. – Canada vil ikke nøle med å forsvare sine interesser, heter det.

Canadas ambassadør til EU David Plunkett skriver til Connie Hedegaard:

Sitat«Hvis oljen blir klassifisert på en skjønnsmessig, diskriminerende eller på en annen uvitenskapelig måte som er i strid med EUs internasjonale handelsforpliktelser, vil jeg understreke at Canada vil bruke alle midler man har til rådighet for å forsvare sine interesser. »

Noe har nok vært på gang i Canada i det siste. De har trukket seg ut av Kyoto-avtalen, og skeptikere har fått snakke i senatet. Også Donna Laframboises bok er blitt nevnt i senatet, og for kort tid siden ble det vist til en rapport om at de ser (de enorme) nordområdene som et satsningsområde videre.

En pussig liten ting i NRK-artikkelen jeg linker til, og som har The Grauniad The Guardian som kilde, er dette:

SitatDette er ikke den første avsløringen av canadiske forsøk på å selge inn oljen. I forrige uke skrev The Vancouver Sun om et møte mellom oljelobbyister og europeiske politikere som skal ha funnet sted i London i februar i fjor.

At Canada ønsker å selge oljen sin, er altså en "avsløring". Videre vises det til "oljelobbyister" som om det skulle være noe spektakulært, eller hemmelig, ved det - "skal ha funnet sted". Dette er de fine insinuasjoners kunst, må vite - mellom linjene påstås det kokkelimonke.

Problemet er at logikken tar en baklengs salto som ender med knekt nakke: Hvordan har NRK eller Guardian klart å "avsløre" det som skjer 100% åpent: nemlig at lobbyister snakker med - og prøver å påvirke - politikere?

Men men, det var vel helst en klimafilologisk digresjon.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på februar 06, 2012, 12:06:52 PM
Ja, nå braker det løs! Kina forbyr kinesiske flyselskaper å betale co2-avgiften som EU krever for flyvninger til sine land. En rekke andre nasjoner har også signalisert at de ikke vil betale, bl.a. USA. Her får vi en spennende styrekprøve, men EU er vel ikke akkurat i sin beste form for tiden?

Hvis EU bakker ut av dette kravet, er det et meget tydelig signal om at klimakrisen er på hell.

"Nyhetsbyrået Xinhua meldte mandag at den kinesiske regjeringen har gjort det klart at landets flyselskaper ikke har lov å betale avgiften, og heller ikke har lov å øke sine priser på billetter eller frakt for å betale avgiften uten statlig tillatelse."

http://www.nrk.no/okonomi/kina-forbyr-co2-avgift-pa-fly-1.7984146.html


Og derrrr fikk ConTrari sitt forventede signal  ;D Finito.

EU suspends aircraft emissions trading rules

"The European Union has agreed to suspend its rules that require airlines flying to and from airports in the EU to pay for their carbon emissions.
The rules had been unpopular with countries outside Europe such as the US, China and India.
Climate commissioner Connie Hedegaard said she had proposed "stopping the clock for one year".


Ja du Hedegaard, du Hedegaard. Hva med tygdeloven?

"Nobody wants an international framework framework tackling CO2-emissions from aviation more than we do," Ms Hedegaard said.

Der, derimot, har du nok helt rett.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Hva skal man si om avgiftshåndspåleggerne nå? At det slenger og går? De henger i stroppen?

Det ser ut til at realitetene er i ferd med å innhente avgiftskåte byråkrater, og ConTrari har fått en tommel opp for dette på VGD. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Mer klima og kina!    :)

nrk2 i kveld kl. 22.30:

Kina og den grønne politikken.    8)