The Global Climate House

Startet av ebye, februar 12, 2012, 14:17:57 PM

« forrige - neste »

ebye

Det var en morsom idé jarlgeir kom med her

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,560.msg8556.html#msg8556

Her er link til Jaglands hus

http://no.wikipedia.org/wiki/Det_Norske_Hus

Det blir litt smått å holde på her oppe i Trangvik, så jeg utvider globalt  ;):

The Global Climate House

Jeg tenker meg Gro Harlem Brundtland som byggmester. Huset må ha grunnmur, fire vegger, tak og pipe. Dersom det skal bygges uthus, anneks eller boder, må vi søke om byggetillatelse til det – senere. Forresten, kanskje det var derfor det gikk galt med det Norske hus? Jagland hadde ikke søkt om byggetillatelse, dvs, snakket med noen utenfor boblen!  ;D

Grunnmur: Det vitenskapelige grunnlaget – kunnskapen om klimaet
Vegg1: Temperaturen
Vegg2: CO2-nivået
Vegg3: Havnivået
Vegg4: Surheten i havet
Taket: Nivåmåler
Pipa: Utslipp av skadelig menneskeskapt CO2.

Oppgave I: Sørge for at huset ikke er på mer enn to etasjer, det er det som er tillatt bygd.

Problemet: Byggingen er satt bort til en gjeng med partyløver, som elsker å bygge. De mener at det er byggematerialer mer enn nok, og ingen i det firmaet enser at de er i ferd med å nå opp mot 10 etasjer.  Og det er da Klimatilsynet kommer på banen. 

Konklusjon ved først inspeksjon: Huset er ikke bærekraftig, ikke verneverdig, og en fare for demokratiet og velferden.

Oppgave II: Få huset ned på en naturlig størrelse, ved hjelp av politiske vedtak.

Hadde pipeopplegget vært som ved valg av ny pave, ja så hadde det kommet svart røyk ut i lang tid. Når den røyken blir hvit, er det ingen gitt i dag å spå.  8)

jarlgeir

Jeg tror det blir bedre hvis vi ser på dette globale klimahuset som et kirkebygg.

For eksempel en moderne utgave av Peterskirken. Finansiert ved innsamling av klima-avlat i ulike land....
It's the sun, stupid!

ebye

Ja, det kan også passe med flere vegger, jarlgeir;)

Og hvis noen "vegger" skal "opp", mens andre skal "ned", ja så blir det vel akkurat et skramleverk som denne IPCC-konstruksjonen mer og mer trer frem som.  8)

Eller, kanskje det er Escher-konstruksjoner som passer best som illustrasjoner:

Et umulig hus?

                                                 

Eller, et kreativt kraftverk?

                                                             


8) 8) 8)

jarlgeir

Begge de to så nøyaktig ut slik jeg forestiller meg en SV-arkitekt tegner hus og andre byggverk. Dessverre er skanneren min fortsatt syk, så jeg får ikke supplmentert samlingen din med flere forslag. Pyttsann.

Et annet utslag av slik reguleringsiver fikk vi den gangen for litt over 100 år siden da amerikanske delstatspolitikere i Pennsylvania skulle gjøre det lettere for ingeniørene.

Det ble vedtatt en lov som satte verdien av "pi" lik 4 i alle konstruksjonsberegninger. Resultatet av loven kunne man se klart etter ganske kort tid, og jeg har bilde av hvordan en lengre bru av stål ble seende ut da bjelkene vred på seg som kokt spaghetti.
It's the sun, stupid!