Meteorologisk Institutt tryller bort snø

Startet av Jostemikk, februar 27, 2012, 11:49:04 AM

« forrige - neste »

Jostemikk

Den 19. februar satt jeg i telefonsamtale med seoto, og kunne fortelle henne at det snødde infernalsk ute. Snøbygen varte riktig nok ikke lenge, og snøen var ikke veldig plagsom for en som hater snømåking. Som jeg nevnte i telefonsamtalen, det var 5,9 kuldegrader ute, så snøen var dunlett.

Her er de offisielle dataene fra Meteorologisk Institutt, og jeg har markert datoen:

[attachimg=1]

4,9 millimeter nedbør som lett snø er ca 5 cm. Selv om makstemperaturen for døgnet var så vidt over 0 grader, var det ikke snakk om kram snø. SOm jeg skrev, det var nesten 6 kuldegrader under snøfallet, og etter at det sluttet å snø, var det ikke varmegrader resten av det døgnet.

Problemet med dette snøfallet er at det ikke gjorde seg gjeldende på statistikken over snødybde. Som alle kan se, det var 45 cm snø i dagene før dette snøfallet, og det var 45 cm snø dagen etter. Dagen etter det igjen falt det 1,3 mm nedbør, og den falt som snø. Den gjorde seg på korrekt vis gjeldende som en økning på 1 cm snø fra 45 cm til 46 cm.

Tar noen på seg oppgaven med å finne ut av magien?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren