Forståelsen av Sola

Startet av Amatør1, august 13, 2011, 22:47:21 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Hvis jeg er inne på noe her, hvor jeg viser hvor i solflekksyklusen de kraftige El Ninoene forekommer, tror jeg det blir lenge til Rørsla får noe å glede seg over:



Dette blir jo også en glimrende anledning til å finne ut av hvilke klimaeffekter solaktiviteten har. Vi går spennende år i møte.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Solas influens er nå antatt å ha mye kraftigere influens på jordas klima enn "man" har antatt, og et NASA-panel har nå diskutert dette, og konklusjonen er at effekten er multippel, vi må slutte å regne bare i w/m2. De antyder også at sola gjør noe "merkelig" med det nordlige Stillehavet. Her skyter jeg inn at NASA tidligere har pekt på at jordas egen elektromagnetisme sannsynligvis styrer skydekket av deler av Stillehavet, og blant annet har en effekt på PDO-syklusen. Skal se om jeg finner igjen den saken. Glem heller ikke påvirkningen av ozonlaget, samt at en økning i UV forandrer albedo/skydekke gjennom phytoplanktonets forsvarsmekanisme ved å slippe ut mengder av aerosoler som fører til kondensering og skydannelse.

WUWT - NASA on the sun: '...tiny variations can have a significant effect on terrestrial climate."

Tallbloke - NASA finally gets it: Solar Variation has "significant effect on terrestrial climate"

Science NASA.gov - Solar Variability and Terrestrial Climate
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Da har også WUWT fått med seg det vi diskuterte her for et par dager siden  8)

December solar activity in a big slump

"The December data from NOAA's Space Weather Prediction Center is in, and it looks more and more like the peak of solar cycle 24 has been reached, and that we are now past it. "
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på januar 09, 2013, 17:49:19 PM
Solas influens er nå antatt å ha mye kraftigere influens på jordas klima enn "man" har antatt, og et NASA-panel har nå diskutert dette, og konklusjonen er at effekten er multippel, vi må slutte å regne bare i w/m2. De antyder også at sola gjør noe "merkelig" med det nordlige Stillehavet. Her skyter jeg inn at NASA tidligere har pekt på at jordas egen elektromagnetisme sannsynligvis styrer skydekket av deler av Stillehavet, og blant annet har en effekt på PDO-syklusen. Skal se om jeg finner igjen den saken. Glem heller ikke påvirkningen av ozonlaget, samt at en økning i UV forandrer albedo/skydekke gjennom phytoplanktonets forsvarsmekanisme ved å slippe ut mengder av aerosoler som fører til kondensering og skydannelse.

WUWT - NASA on the sun: '...tiny variations can have a significant effect on terrestrial climate."

Tallbloke - NASA finally gets it: Solar Variation has "significant effect on terrestrial climate"

Science NASA.gov - Solar Variability and Terrestrial Climate

Og hva sier Hansen-NASA til dette? Det er merkelig at samme institusjon kan ha så forskjellige oppfatninger.

En tankelek har jeg laget meg:
"Hvor hadde måneferden endt dersom James Hansen hadde ledet prosjektet?"

Jostemikk

Sitat fra: ConTrari på januar 09, 2013, 22:08:53 PM

Og hva sier Hansen-NASA til dette? Det er merkelig at samme institusjon kan ha så forskjellige oppfatninger.

En tankelek har jeg laget meg:
"Hvor hadde måneferden endt dersom James Hansen hadde ledet prosjektet?"

Mauna Kea.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

stjakobs

Jeg har faktisk ikke sjekket, men for meg høres ikke Hansen ut som noen ingeniør. Han er ikke vant til å måtte stå til rette for sine feiltakelser og sin frie dikting! Det meste jeg har sett fra den kanten er omtrentligheter, påstander og fri fantasi!

Nei - de ville neppe ha kommet seg opp fra Cape Canaveral i det hele!
"IPCC is a four letter word."

ConTrari

#96
Jeg tror James Hansen hadde brukt resten av sitt yrkesliv med å jukstere avstanden til månen..lengre og lengre vekk, med perfekt korrelasjon til månefartøyets ferd ut i rommet....

Amatør1

Gutter, det dere drøfter hører hjemme under Forståelsen av Sol-klima-mekanismer   ;D

Her er det bare sola som gjelder  8)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Her er en liten mellomstatusrapport for solflekkaktiviteten. Solflekktallene utgis offisielt per måned, og som vi har sett har tallene vært meget lave de siste månedene. Men endel tyder på at tallene for januar kommer til å bli endel høyere igjen, kanskje er det begynnelsen på den sedvanlige "pukkel nummer 2" i den glattede kurven vi ser starten på.

Bakgrunnen for denne spekulasjonen er følgende oversikt, som viser daglige solflekktall siste år, der aktiviteten gjorde et hopp oppover like etter nyttår.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Da er solflekktallene for januar 2013 innkludert i statistikken, og kurven oppdatert:


Det interessante denne gangen er at selv om solaktiviteten gjorde et hopp oppover siste måned, kom vi ikke legre enn til samme nivå vi hadde i November 2012, aktiviteten er fortsatt meget lav.

Neste spørsmål blir om det blir en "dobbelt pukkel" denne gang, eler om det blir en enkelt topp. Slik det ser ut nå, ligger vi an til enda lavere nivåer, og dermed er kanskje solar max allerede passert?

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Legg merke til grafene i de to foregående innleggene.

Solflekktallene (et mål på solaktiviteten) vil komme til å falle signifikant fra Januar til Februar, når tallene blir publisert tidlig i Mars, om ikke noe hel spesielt skjer i mellomtiden.

Mark my words.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Illustrativ video om status for solsykel24 fra NASA følger.

Vær dog klar over at den "vitenskapelige" vurderingen som gis er høyst diskutabel. Snakket om "double peak" kunne hvem som helst komme med, gitt forutgående sykler, og det er egentlig ingen spesiell grunn til at det skulle gjenta seg nå. Videre er henvisningen til vitenskap ved håndsopprekning et eksempel på hvordan vitenskap ikke bør gjøres. I solsykel panelet var det to gruppperinger, en som mente det ville bli høy (~120) aktivitet og en som mente det ville bli lav (~60) aktivitet, ingen midt imellom. Allikevel legget man sammen og deler på to og kommer til at "konsensus" er ~90, selv om ingen forskere egentlig støtter dette.

En omtale av solsykel24 uten å nevne Livingston & Penn er heller ikke komplett, så her er det noen mangler.

http://www.youtube.com/v/6j4bl57D_1U?hl=en_US&version=3

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat fra: Amatør1 på februar 20, 2013, 19:37:06 PM
Legg merke til grafene i de to foregående innleggene.

Solflekktallene (et mål på solaktiviteten) vil komme til å falle signifikant fra Januar til Februar, når tallene blir publisert tidlig i Mars, om ikke noe hel spesielt skjer i mellomtiden.

Mark my words.

Resultatet ble nøyaktig som ventet, aktiviteten falt signifikant.

Velkommen til Eddy Minimum.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Da poster jeg ikke noen ny graf, for den oppdaterte (oppdatert i idag, 8. April) vises i innlegget over. Aktiviteten har øket fra forrige måned, omtrent tilbake til situasjonen for 2 måneder siden.

Den blå middelkurven ser vanvittig tam ut. Denne sykelen blir meget laber!
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Det er grunn til å anta at vi faktisk har passert solar max for SC24, og at vi dermed med dette labre utgangspunktet bare vil se ytterligere fall i årene framover, selv om det fortsatt er mulig at SC24 tvinger fram en dobbel topp.

Current solar cycle data seems to be past the peak

Meget illustrativt for situasjonen er denne grafen produsert av Leif Svalgaard, der y-aksen er antall aktive regioner for ulike solsykler. Vi er altså nå i solsykel 24 (SC24). Solaktiviteten har ikke vært lavere på 100 år.


Svalgaard har også produsert dette plottet, som viser de nordlige og sørlige polare magnetfeltene på sola. Når disse feltene bytter plass, indikerer det solar max for den aktuelle solsykelen. Som man kan se av plottet har dette nå allerede skjedd. Dette er et av de klareste tegnene vi har på at solar max er passert for denne gang. Heretter går det bare nedover for SC24.


It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to