Væranekdoter

Startet av Amatør1, august 15, 2011, 20:37:36 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

#105
Et realt temperaturstup over store deler av landet. Eller burde jeg sagt den nordlige halvkule? USA har satt det jeg mener å huske er mer enn 1000 kulderekorder de siste to månedene. Nedover i Europa har de fått kulda kastet på seg, og det har falt oktobersnø for første gang mange steder. På Røros har det de siste årene nærmet seg permafrost, og her er hva som skjedde der i går. Døgntemperaturen stupte til -12,4. Slikt kalles ikke høst. Det kalles vinter. Normalen for Røros i oktober er 1,7 varmegrader. Etter i går har det bare blitt enda kaldere. På morgenkvisten krøp kvikksølvet under -20.

Retro.Met.No

[attachimg=1]

Fokstugu i Oppland:

[attachimg=2]

Rena i Hedmark:

[attachimg=3]

Møsstrand i Telemark har ingen trivelig høst. Oktobertemperaturen er oppsiktsvekkende lav, hele 2,1 under normalen. Her er oktober:

[attachimg=4]

På Oslo Lufthavn Gardermoen er det snøkaos i dag, og kulda er etter årstiden bitende.

[attachimg=5]

Neste bilde er fra VG:


SNØTUNGT: Slikt så det ut da en av VG Netts lesere kom ombord på flyet sitt på Gardermoen, mandag morgen. Foto: Leserbilde
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Joste: Kan ikke se grafene i Firefox 16.0.2 på Linux Kubuntu...!
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Sitat fra: Amatør1 på oktober 29, 2012, 12:35:49 PM
Joste: Kan ikke se grafene i Firefox 16.0.2 på Linux Kubuntu...!

Takk! Har oppdatert innlegget. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Nå er det -8C og raskt fallende på værstasjonen. Ifølge yr skal det bli bortimot +8C samme tid imorgen kveld. Hmmmm...
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Telehiv

Sitat fra: Amatør1 på oktober 30, 2012, 20:23:05 PM
Nå er det -8C og raskt fallende på værstasjonen. Ifølge yr skal det bli bortimot +8C samme tid imorgen kveld. Hmmmm...

Humre, humre,
jeg har notert meg en tendens hos visse vaktskift på Meteorologisk de siste år, at de systematisk melder varmere vær enn det som blir tilfelle. Jeg har f.eks. tidligere omtalt her da de 3 dager på rad meldte 8 kuldegrader på Røros da temperaturen aldri kom over minus 32. Jeg hadde en bunnsolid agent til å foreta kontrollmålingene. Unnskyldningen var at de var begynt en ny metode for å samordne større områder...Det var da jeg begynte å følge med på hvem som satt ved spakene, for å si det sånn. Og det ble interessant etterhvert....jeg har derfor nå sikre data - samlet over flere år - på at visse temperaturdata fra Met ikke lenger er en målesak, men en personsak. En dag jeg sklir på blåisen når de har meldt 5 pluss skal de gutta der pinadø ikke være trygge for at jeg offentliggjør mine signifikanstestede funn...

Lurer på om de klarer å smyge disse "varmemeldingene" inn i tabellene sine også, "ved en inkurie", som det heter i IPCC-kretser når de tas med hånda i portemoneen? Må vi begynne å fotfølge denne lille svindlergruppen? Flere av dere vet hvem de er, ikke sant?
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

BorisA

Kanskje det er de varslede (og alt for høye) temperaturene de bruker i statistikkene sine også.
Yr skryter stadig av hvor treffsikker de er i temperaturvarslene sine også, påstår de har 95 % riktig.

http://om.yr.no/2012/09/21/95-prosent-riktige-temperaturvarsel-i-september/
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

BorisA

#111
Hørte akkurat på TV2 morgennyhetene at det var satt nye KULDE-rekorder for oktober i Buskerud (minus 22,5, den gamle var på 22 blank)  og Hordaland også  22,8 minusgrader.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/11/01/nye-kulderekorder-i-buskerud-og-hordaland
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Bebben

Jepp Boris, og i tillegg har det regnet mindre på Vestlandet og mer på Østlandet.
Klimamodellene sier at det skal regne mer der det er vått fra før og mindre der det er tørt fra før.

Uansett, været er nok normalt. Det varierer jo, slik det har for vane å gjøre. :)

På yr skriver de forresten at skientusiaster jubler over tidlig sesongstart. Hørte jeg Jørgens elleville jubel?
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Telehiv

#113
Bebben,

som jeg har sagt mange ganger før, dette kan summeres enkelt og greit:

Hele AGW-hypen og tilhørende påstander om hvordan været skal endre seg pga. dette (våtere, villere, Sandy!, osv.) er helt uten vitenskapelig troverdighet, dvs. bare noe man har funnet på.

"Været", ikke klima lenger altså?! Nei, det har degenerert dit nå; klimaet nekter å samarbeide så nå går man på utvalgte værhendelser - men som også setter disse store spåmenn i stadig større forlegenhet...

- Og så må man bare fortsette å finne på nye "symptomer" hele veien for å holde historien i gang.

Hadde det ikke hatt så mange kriminelle elementer i seg, kunne det selvsagt vært morsomt å kalle det hele et værklimatippingsupperåd
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Bebben

Etter at alarmistene har kost seg med Sandy og tørke osv. i månedsvis, er det på tide at vi får hygge oss litt med vær som støtter opp under våre synspunkter også... eller er det den nye Kyoto-avtalen som allerede har begynt å virke og gir Alfsen & Co det været de mener vi skal ha?

Største snøfall på mange tiår i Kroatia, Bosnia og Herzegovina, Serbia og Romania...

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Det var sannelig lenge siden jeg har sett veiarbeidere med skuffer ;)

Det har nok vært mye snø i Balkan-området.

5 dead as heavy snow hits Balkans

Dessuten var det visst fryktelig mye snø i disse områdene i februar i år.
Det er vel egentlig som det alltid har vært, at vær er vær og kan skje når som helst og hvorsomhelst. Hvor i all verden passer den menneskeskapte oppvarmingen inn? Det må da snart være overvekt av steder uten oppvarming utover normale variasjoner? Da må vel hele oppvarmingen finnes i Stillehavet, for der er det vanskelig for vanlige folk å sjekke  temperaturen! ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Pussig temperaturkurve her idag. Det er ikke lett å være meterorolog...

[attachimg=1 width=500]
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Ewer Gladblakk.

He-he, sånn går det.....når du følger litt mer godt med enn "normalt, slik Juster sa"! :D
(Men den der var ganske voldsom!)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Amatør1

Her er en annen ting
Temperaturene for Oktober t.o.m. Desember 2010 (rødt)
Temperaturene for Oktober t.o.m. 14 Desember 2012 (blått)

Det ser ut som om den kalde vinteren 2010 gjentar seg?
En annen sak er at temperaturutviklingen i November 2012 ligner på November 2010, men forskjøvet ~6-8 grader opp?

[attachimg=1 width=600]
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Det kan se ut som om du har glemt jukstering i perioden 9. november - 4. desember, Amatør1?    ;)      ;D      8)