Væranekdoter

Startet av Amatør1, august 15, 2011, 20:37:36 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Sitat fra: ebye på desember 15, 2012, 10:43:32 AM
Det kan se ut som om du har glemt jukstering i perioden 9. november - 4. desember, Amatør1?    ;)      ;D      8)

Du mener jeg burde justere temperaturen ned for å få den til å passe med 2010? Ikke nødvendig, det har naturen allerede gjort i Desember.

En annen sak: Har dere lagt merke til at yr.no har fjernet vær-radaren fra sine sider, nå når vi trenger den? Det var vel siste rest av empiriske data som forsvant fra yr.no?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Richard North (UK) har tatt seg en spasertur:
Climate change: more global warning



Husk:
Snowfalls are now just a thing of the past
Monday 20 March 2000
"Britain's winter ends tomorrow with further indications of a striking environmental change: snow is starting to disappear from our lives."

"According to Dr David Viner, a senior research scientist at the climatic research unit (CRU) of the University of East Anglia,within a few years winter snowfall will become "a very rare and exciting event".

"Children just aren't going to know what snow is," he said."
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Ewer Gladblakk.

Det er nok ikke alltid så greit å være en helt overbevisende værprofet, Amatøren! ;D
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Spiren

Winter storm prompts Missouri State of Emergency.

Governor Jay Nixon has declared a state of emergency for all of Missouri due to a winter storm which started early Thursday morning and brought the possibility of power outages. The storm has seen a mix of snow, sleet and ice and forecasts promise more than 10 inches of snow in some parts of the state. The storm has been actively monitored since yesterday by the State Emergency Operations Center. The Missouri State Emergency Operations Plan has also been activated to allow state agencies to coordinate directly with local jurisdictions to provide emergency services.
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Amatør1

Global oppvarming i praksis?

Living with Calcutta's record low temperatures

Dressing for the cold has become a major talking point in Calcutta, where the temperatures are the lowest for a century. One piece of cold-weather gear appears to be de rigueur in this city - the monkey hat.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Oslo sett fra ISS (International Space Station) idag, et sjelden syn pga. banen til ISS og ofte dårlig vær.
Legg merke til isforholdene i fjorden.



http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.10938988

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Ewer Gladblakk.

Det ser ut som om det også fortsatt ligger en del snø i de høyereliggende strøka og dalføra innafor! :D
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Amatør1

Sitat fra: Ewer Gladblakk. på mars 06, 2013, 23:13:19 PM
Det ser ut som om det også fortsatt ligger en del snø i de høyereliggende strøka og dalføra innafor! :D

Det gjør det, gitt. Du hadde gjort deg som radiometeorolog på 70-tallet med de formuleringene  ;)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Kan det regnes som et vårtegn at startbatteriet på snøfreseren er bånnfrosset i bare 2 celler?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Sitat fra: Amatør1 på mars 17, 2013, 10:31:14 AM
Kan det regnes som et vårtegn at startbatteriet på snøfreseren er bånnfrosset i bare 2 celler?

Ja, det må være et sikkert vårtegn. Når telen har stabilisert seg på 6-7 meter, barskogen slutter å smelle 24/7, og batterisyra atter nærmer seg væsketilstand, da er det vår i Norge.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Spiren

DMI:  I dag for 23 år siden var det 22,3 grader varmt.

Mandagens snestorm river i kinderne og får danskernes øjne til at løbe i vand.

»Danskerne husker de gode forårstegn, og så glemmer man gerne, at marts faktisk også kan være, lige som måneden er nu - nemlig en ekstra vintermåned,« siger klimatolog ved Danmarks Meteorologiske Institut.

Varmerekorden for den erklærede forårsmåned blev målt i 1990, 18. marts. Her kunne danskerne lune sig med hele 22,3 grader.

Men den historiske varme fortrænger ikke dagens snefald. Også i fremtiden må danskerne indstille sig på, at marts måned har sit eget vejrlune.

Og snart har vi april. Gl. dk. ordsprog: April gør hva den vil.
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Brattbakkallen

Spiren:
SitatOg snart har vi april. Gl. dk. ordsprog: April gør hva den vil.

Jeg skulle bare ønske at April gjorde som jeg helst ville! ;)

Nå begynner jeg å bli lei av kulda, selv om den ikke er atypisk for hvordan den har vært her jeg bor  tidligere.

Jeg håper på en varm sommer, etter en kald vinter, slik jeg opplevde det da jeg var barn.

:)

Klimaet er neimen ikke greit å bli klok på. Kanskje vi skulle slutte å tenke så mye på hva som forårsaker klimaforandringer, men heller tenke på hvordan vi best kan tilpasse oss?
:-\ ;)

BBK

Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

ebye

Her er "anekdoter" fra noen av "de tre vise menn", pluss noen til. VG, påskeaften 2011

Slår solen seg av?

http://www.climometrics.org/11vgsol.pdf

Og når vi ser på denne, så ser det jo ikke varmere ut, i snitt?



;)     ;D       8)



Obelix

ebye, takk for at du la ut pdf-filen av VG-artikkelen. Nå har jeg lagret den.

Men så: Jeg tror det var 17. juni 2011, at VG hadde et oppslag med Pål Brekke om samme tema. Datoen er jeg usikker på, men jeg leste artikkelen i 'paper'-utgaven. (det var isåfall i midten av juni 2011) I ettertid har jeg prøvd å finne den igjen i arkivet hos VG-nett, men finner den ikke. Har du ebye, eller noen av dere andre en scannet versjon av den artikkelen?

For innholdet i den artikkelen har samme tema, og såvidt jeg husker, en støtte til den enkle men sanne frasen om at 'jordens klima er avhengig av energien den mottar'.
No fear for the real men! No hope for the scared!

Obelix

Sitat fra: Brattbakkallen på mars 19, 2013, 10:38:02 AM
Klimaet er neimen ikke greit å bli klok på. Kanskje vi skulle slutte å tenke så mye på hva som forårsaker klimaforandringer, men heller tenke på hvordan vi best kan tilpasse oss?
:-\ ;)   

BBK, desverre så er sannsynligheten såpass stor at vi går i mot mange år med kjøligere vær. Og inntreffer "skrekkscenariet" med at neste lave solflekkaktivitets-syklus er like ille som 'Maunder minimum' så er våres tidligere varmere vær kun et minne vi kan mimre tilbake til.

Vedrørende setningen jeg siterte deg på BBK, så er jo innholdet noe som vi heller bør fortelle klima-alarmistene, i og med at det er de som er de egentlige klima-fornekterne. Vi realister har aldri nektet for at jorden hele tiden har klima-endringer. Det er som sagt den 'andre siden' som må forklares i detalj at vi må tilpasse oss endringene som inntreffer når været blir kjøligere.

Vi vil få mer regn bl.a. ved kjøligere vær. Og heldigvis finnes det fornuftige personer rundt omkring i landets komunale tekniske etater. Vi ser også igjen de realistiske rådene i Byggforsk.  Kravene og rådene til avløp, drenering med mer har blitt bedre. Diverse komuner oppgraderer ledningsnettet for å takle større vannmasser. Dette er en praktisk tilpasning til en endring mot kjøligere vær/klima. Og faren for jordskred har fått langt større fokus de siste årene, såpass at noen sliter med å få byggetillatelsse, der de før fikk det så og si på dagen.

Dette med utvaskinger  av masser har vi allerede sett endel eksempler på, f.eks. at togskinner henger i løse lufta. Etter at Statens Vegvesen dummet seg ut med å fjerne "håndboka" for entrepenørene (jfr. E6 i Østfold) så er den nå på vei tilbake, men med enda større fokus på drenering og Telehiv  [   :D   ]
No fear for the real men! No hope for the scared!