Væranekdoter

Startet av Amatør1, august 15, 2011, 20:37:36 PM

« forrige - neste »

Brattbakkallen

Obelix:
SitatDet er som sagt den 'andre siden' som må forklares i detalj at vi må tilpasse oss endringene som inntreffer når været blir kjøligere.

Næmmen, da er vi jo enige da.
:)

BBK

Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

ebye

Nei, Obelix, den har jeg ikke.

Postman Pat kan sjekke litt



En siste mulighet er å lete gjennom avisene i VGs resepsjon i Oslo.    :)
Gamle aviser kan kjøpes!    8)

Jostemikk

De artene som eksisterer i dag, gjør det av en grunn. De er mestere i tilpasning. Fugler, dyr og fisk, alle har på en eller annen måte eksistert gjennom skiftende klimaregimer. Tenk at vi mennesker har blitt så autoritetstro og blinde at vi innbiller oss at vi må ha politiske vedtak å støtte oss til for å klare å overleve.

Et eller annet sted underveis har noe gått fullstendig galt med samfunnet.

Klimamessig har vi en eneste ting å bekymre oss for. Ikke at det hjelper å bekymre seg, men trusselen ligger der hele tiden. Den heter istid. Jeg siterer fra tråden Hva isen fortalte oss:

SitatIsen, som var skapt av tidligere snøfall under overgangen fra den siste kalde, tørre, og vindfulle istiden, til den tidligste perioden av den varmere, våtere og 10.000 år lange mellomistiden, er fra 1678 meters dyp. Hva ville denne isprøven fortelle om overgangen fra en epoke til en annen? De unge amerikanske forskerne hadde lest litteratur fra Chet Langway, Willi Dansgaard, Hans Oeschger, Wally Broecker og andre, og de hadde fått nyheter fra de europeiske forskerne, som var omtrent ett år lenger fram i sin forskning i samme område. Allikevel var de ikke forberedt på hva isen skulle fortelle dem, hvor brått det hadde skjedd.

Du trengte ikke være en erfaren iskjerneforsker for å se dette, sa Alley. 'Ken Taylor sitter der med dataprogrammet sitt, og utslaget på grafen sier tjobang! Det stuper, og det holder seg lavt.' Støvet fra den vindfulle istiden senket syreinnholdet i iskjernen til et fullstendig nytt nivå. 'Vi andre står bare der mens han tegner et bilde av det,' fortalte Alley.

Den spontane feiringen ble fulgt av en plutselig, uventet taushet. 'Jeg tror vi feiret,' forteller Alley, 'og deretter forsvant noe av rusen. Dette var bare så altfor spektakulært. Det var dette vi hadde lett etter, og der var det plutselig. Så sto vi der bare. Dæven døtte!'

Erkjennelsen av det vi lærte sommeren 1992 ga oss en rå følelse, og uroen som fulgte med, førte etter hvert til talløse publikasjoner og presentasjoner etter hvert som forskerne tok inn over seg den store sannheten om plutselige klimaskifter, og deretter fordypet de seg i de finere detaljene. I ettertid minnes Alley: 'De av oss som var tilstede den gangen, ble med en gang klar over at vår oppfatning av verden var forandret. En hel gjeng av oss som deltok i det iskjerneprosjektet, har i ettertid brukt store deler av våre karrierer inn på å forstå disse brå klimaforandringene.'

Utdrag fra National Research Council, 2002

Nylige vitenskapelige bevis forteller oss at store og geografisk omfattende klimaforandringer har skjedd med utrolig hastighet. For eksempel har omtrent halvparten av det nordlige Atlanterhavets oppvarming etter siste istid skjedd i løpet av et tiår, og dette ble fulgt av et betydelig klimaskifte over nesten hele jorden. Lignende hendelser, inkludert lokale temperaturstigninger på så mye som 16 °C, skjedde gjentatte ganger i løpet av overgangen inn i, og klatringen ut av den siste istiden. Mennesker og sivilisasjoner blomstret etter disse ekstreme sprangene fra istid til mellomistid.

Den nye forståelsen av plutselige forandringer i klimasystemet er solid etablert gjennom forskning i løpet av det siste tiåret, men denne nye kunnskapen er lite kjent og knapt verdsatt i det vitenskapelige miljøet tilknyttet politiske beslutningstakere.

Nå er ikke dette akkurat noen væranekdote, men et poeng de fleste bør ta med i betraktningen for å forstå hva klimasystemet kan ha av påfunn.

Iløpet av et par år kan temperaturen falle så mye på våre breddegrader, at snøen slutter tine om sommeren her i Norge. Det betyr igjen at absolutt hele landet vil være 100 % ubeboelig iløpet av 8-10 år. Det er over. Finito. Snaue 10.000 år formet vårt landskap, vårt folk. 100.000 år med tre kilometer tykk is vil viske ut alle spor, og vi nordmenn og vårt land vil bare være en ørliten parentes i det geologiske tidsperspektiv.

For å komme litt på sporet i tråden, kan vi jo forsøke oss med en gjettekonkurranse. Hvor tjukk er telen på flatt jordbruksareal på Røros den dagen fellesferien 2013 starter?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Obelix

Sitat fra: Jostemikk på mars 19, 2013, 12:11:02 PM
Iløpet av et par år kan temperaturen falle så mye på våre breddegrader, at snøen slutter tine om sommeren her i Norge. Det betyr igjen at absolutt hele landet vil være 100 % ubeboelig iløpet av 8-10 år. Det er over. Finito. Snaue 10.000 år formet vårt landskap, vårt folk. 100.000 år med tre kilometer tykk is vil viske ut alle spor, og vi nordmenn og vårt land vil bare være en ørliten parentes i det geologiske tidsperspektiv.

For å komme litt på sporet i tråden, kan vi jo forsøke oss med en gjettekonkurranse. Hvor tjukk er telen på flatt jordbruksareal på Røros den dagen fellesferien 2013 starter?

Jeg tar det på husken, jeg tror det var Juni 2011 det fortsatt snø i fjellheimen hvor slektingers sin støl  i Oppland er, på ca. 940 meters høyde over havet - også forbi St. Hans-aften!!! Det var uvanlig! Slektningene fikk ikke opp kyrne på stølen før i andre halvdel av Juli, minst en måned senere enn vanlig. Og i "gamle dager", da moren min var budeie der, da var jo sommerene enda bedre, med enda tidligere start på stølsdriften. "Sommeren" 2012 var så dårlig at mange kviet seg i det lengste med å dra på stølen.  Ifjor var det såvidt plussgrader i Juli, med lavt skydekke, og vedfyring dagen lang! Det er eksepsjonelt det! Da jeg var barn, bada vi barna i fjellvannet, som bare det. Og de voksne fyrte ikke i ovnen i det hele tatt! Nå er slikt å regne som "ekstremsport"!

Skal jeg tippe så vil jeg tro at tela såvidt har forsvunnet den første mandagen i fellesferien på Røros denne sommeren. Såvidt....
No fear for the real men! No hope for the scared!

seoto

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

#140
Sitat fra: Obelix på mars 19, 2013, 19:24:10 PMJeg tar det på husken, jeg tror det var Juni 2011 det fortsatt snø i fjellheimen hvor slektingers sin støl  i Oppland er, på ca. 940 meters høyde over havet - også forbi St. Hans-aften!!! Det var uvanlig! Slektningene fikk ikke opp kyrne på stølen før i andre halvdel av Juli, minst en måned senere enn vanlig. Og i "gamle dager", da moren min var budeie der, da var jo sommerene enda bedre, med enda tidligere start på stølsdriften. "Sommeren" 2012 var så dårlig at mange kviet seg i det lengste med å dra på stølen.  Ifjor var det såvidt plussgrader i Juli, med lavt skydekke, og vedfyring dagen lang! Det er eksepsjonelt det! Da jeg var barn, bada vi barna i fjellvannet, som bare det. Og de voksne fyrte ikke i ovnen i det hele tatt! Nå er slikt å regne som "ekstremsport"!

Skal jeg tippe så vil jeg tro at tela såvidt har forsvunnet den første mandagen i fellesferien på Røros denne sommeren. Såvidt....

Slik jeg husker de "kalde" 70-åra, var det kalde vintre, enkelte med mye snø, og ofte en fæl nordavind som fikk ansiktet til å svi da jeg gikk hjem fra nabogården, noen hunde meter over flate Østfoldjorder. Somrene badet vi hele tiden, helt fram til skolestart. Det er min barndoms-"normal".

Jeg tipper på at telen ligger året rundt på Røros 2013 der forholdene ligger til rette for det. Her er litt fra 2010:

Storm.no 12. august 2010 - Fortsatt frosne vannrør på Røros
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Obelix:



Her er teksten:

SitatVG - Papirutgaven, side 30—Fredag 17. juni 2011 kl 05:00

Solen varmer stadig mindre. Forskere: Kan gå inn i en ny, liten istid

BJØRN HAUGAN og ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT

KJØLIGERE: Forskere mener nå at det er bevist at Intensiteten i solflekker ser ut til å bli svakere og svakere de siste 15 årene.

Solen varmer nå jorden stadig mindre og ekspertene tror vi kan gå mot en «istid» som kan hjelpe mot klimakrisen.

- Det er uhyre spennende både for solen og for klimaet på vår klode. I beste fall kan en roligere sol bidra til å redusere temperaturen, og slik kompensere for økningen i temperaturen som CO2 og andre utslipp gir, sier seniorrådgiver Pål Brekke ved Norsk Romsenter. Han fremholder at tre forskningsgrupper nå har gjort samme funn.

Den Lille Istid

- På en konferanse i New Mexico la i går forskere frem tre uavhengige undersøkelser som alle indikerer at solen er i ferd med å bli svakere. Intensiteten i solflekker ser ut til å bli svakere og svakere de siste 15 årene. Storstilte strømningsmønstre dypt inni solen indikerer også at den blir roligere. det samme gjør målinger i Solas ytre atmosfære, forklarer han.

- Spørsmålet er om solen vil gå inn i en tilsvarende lang rolig periode som inntraff mellom 1645 og 1715. Og siden dette sammenfalt med den kalde perioden i Europa - den Lille Istid, er det mange som da spekulerer i om vi igjen vil gå mot kaldere tider.

- Solen har i liten grad stått i fokus i klimadebatten her i Norge og i verden. Det har vært et naturlig fokus på den menneskeskapte oppvarmingen. Men nå kan det hende solen i større grad vil kunne bidra, på en positiv måte for klimaet, sier han:

- Nå gjennomfører naturen, altså solen, et eksperiment for oss, som i beste fall vil kunne senke temperaturen på jorden. Det vil ha mange virkninger, ett av dem er at den globale oppvarmingen ikke blir så stor som vi frykter, sier Brekke, men understreker at det er for tidlig å fastslå noe.

- Solen lever sitt eget liv, som vi overhodet ikke har kontrollen over. Det er det som er så fascinerende. Men foreløpig er vi forsiktige med å konkludere. Bakgrunnen for at de nå går ut med den kjølige solnyheten, er at forskningen peker i samme retning.

- For to år siden la en forskergruppe frem materiale de mente kunne vise at solflekkene ble svekket. Den samme gruppen har nå jobbet videre i to år, og funnene er forsterket. Samtidig har to andre forskningsgrupper funnet de samme indikasjonene, sier Brekke.

  :)     ;)       8)

Obelix

ebye: Tusen takk for at du fant framtil den artikkelen. Den skal jeg lagre.   ;D

Jostemikk: Jeg hadde ikke fått med meg at det var så ille - tele året rundt! Ja, det er som du skrev tidligere idag;  Inntreffer telen mer enn bare enkelte steder, ja da blir landet ubeboelig i løpet av kort tid. Da blir vi klimaflyktninger!
No fear for the real men! No hope for the scared!

ebye

Takk takk, Obelix.

Jeg flykter til Klimabaren, der det serveres long-drinks med ekstremt sterk soda.

Det serveres Klimapeanøtter, som dyrkes der andre ville dyrke biodiesel.

I alle Klimabarer er det fritt frem å Klimapuste ut så mye du vil.    ;)      8)






Jostemikk

Sitat fra: Obelix på mars 19, 2013, 21:44:08 PM
ebye: Tusen takk for at du fant framtil den artikkelen. Den skal jeg lagre.   ;D

Jostemikk: Jeg hadde ikke fått med meg at det var så ille - tele året rundt! Ja, det er som du skrev tidligere idag;  Inntreffer telen mer enn bare enkelte steder, ja da blir landet ubeboelig i løpet av kort tid. Da blir vi klimaflyktninger!

Tror vi har vært klimaflyktninger i flere tiår allerede, Obelix. Thailand, Spania etc. I USA drar pensjonistene til Florida når de ikke lenger trenger holde ut i kulda. Pensjonister lever lengre der det er varmt, og en verkende kropp kan raskt lindres. Det er himmelretningen klimaflyktningene velger som IPCC har misforstått så fundamentalt.

Permafrosten og snøfonnene i Norge er på rask frammarsj. Var på jakt i Hattfjelldal forrige høst. Værmessig var det to ting å melde etter turen. Aldri før hadde noen Hattfjelldøl opplevd maken til regnvær iløpet av ei uke som da jeg var der, og aldri kunne noen huske at det hadde ligget så mye snø i fjellet sommeren og høsten i gjennom. Enorme snødekkede områder der de aldri tidligere hadde opplevd at snøen overlevde sommeren.

Dette kunne sees hele turen nordover, og begynte allerede på nordsiden av Tronfjell, og videre oppover Kviknefjell. Nå gjør riktignok ikke en ensom svale det til sommer (eller noe lignende?), men at vintrene har blitt så kalde igjen, er noe vi bør ta alvorlig. Sommerdagene har også blitt kalde. Det er de overskyede sommernettene som slipper mindre varme oppover i luftlagene som gjør at alarmistene kan tviholde på, og peke på rimelig høye årstemperaturer. Hvis kommende sommer blir som de forrige, bare med den forskjell at det klarner opp om kveldene, da vil det lage skikkelig vei i vellinga på statistikkene til MI.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Ifølge det "forskerne" "mener" er det den globale oppvarmingen som gjør at det er så kaldt om dagen. Det gjør meg litt sur.

En ting er nå å måtte se på alle pengene fra fellesskapets kasse som klimahyperne tuller bort på tynn luft.

En annen ting er å måtte finne seg i stadig nye begrensninger, skatter, avgifter, naturinngrep, forbud mot peiskos, forbud mot åpne vinduer og andre symbolhandlinger, osv. osv. osv.

Men på toppen av det hele må vi altså sitte og fryse ballene eller eggstokkene av oss på grunn av denne globale oppvarmingen som vi må ofre så mye for (både i form av penger og annet) slik at den blir så kald som mulig.

På den andre siden har vi forsåvidt ekstremvær om dagen - det er ekstremt pent.  :D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Obelix

Sitat fra: Jostemikk på mars 19, 2013, 22:03:45 PM
Tror vi har vært klimaflyktninger i flere tiår allerede, Obelix. Thailand, Spania etc. I USA drar pensjonistene til Florida når de ikke lenger trenger holde ut i kulda. Pensjonister lever lengre der det er varmt, og en verkende kropp kan raskt lindres. Det er himmelretningen klimaflyktningene velger som IPCC har misforstått så fundamentalt.

Du har selvfølgelig rett, Jostemikk! Klimaflyktinga har jo pågått lenge, den! Og det i "feil" retning!
Jeg også er en klimaflyktning, men må gi opp dette etter et par uker av gangen, desverre...  Ser frem til når jeg kan være klimaflyktning lenger enn for bare et par uker av gangen. Da skal jeg få nyte sol og strandliv og paraplydrinker slik som pensjonistene kan nå. - Heldiggriser  ;D  :P
No fear for the real men! No hope for the scared!

Jostemikk

Høres forlokkende ut, Obelix. Slik det er her i landet nå for tiden, er det jo håpløst. Det er egentlig bedre om vinteren. Da gleder man seg. Gleder seg til sommeren. Når "sommeren" dukker opp på kalenderen blir det mye verre. Da dukker savnet opp. Man savner sommeren.

Lykken befinner seg i en uoppnåelig drøm...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Obelix

Vi nordmenn er rare! Nå som det er finanskrise-priser i sørlige Europa, så bør vi nordboere utnytte situasjonen. Jeg får ukentlig email fra sør-europeiske eiendomsmeglere. Prisene har blitt halvert siden 2008. Jeg angrer at jeg ikke slo til på en "grisebillig" villa i Alcudia på Mallorca. Nå er den gått.  Jeg har to norske venner som har funnet seg hver sin spanske kone, og merkelig nok bor de begge i Madrid. For et slumptreff! Vel, han ene legger ut ofte bilder på facebook, fra f.eks. demonstrasjoner, som ble på nytt avholdt  i Madrid sist helg. Den økonomiske krisen skaper mange tragedier.

Men så: De fattige i sør-europa har noen fordeler fremfor oss i kalde nord. Vanlige mennesker, eller enda mer presist, nyfattige, med full jobb og gjeld over pipa har ikke mye å finne på her i Norge mesteparten av året, pga. været. Det er begrenset hvor artig det er å fryse på seg forkjølelser. Men, de fattige i Sør-Europa har isåfall mye bedre vær, og de kan da ha billige fester på kvelden ute i friluft med bålbrenning og grillmat. Jeg har selvagt stående invitasjon til Madrid, og ser fram til en "kombo" med hjemmekamp til Atletico Madrid! - Falcao er vel en av verdens beste spillere?

Slik den norske regjeringen gjør vår personlige økonomi mer spinkel, så bør vi tenke på å flykte i tide. Nå har jeg begynt å tenke på noe i nærheten av Algazires (ved Gibraltar). (Kjenner en annen 'gærning' der, og det ser flott ut på bildene) For vil det elendige været vi har nå, bare tilta,-  ja ikke bare det, hvis vi får det vi med all rett kan frykte; ett nytt "maunder minimum" om noen få år, - ja da blir det "norske-kysten" der nede   :D  :D

Og som sagt, til og med fattige jævler har det bedre der nede enn i kalde nor!
No fear for the real men! No hope for the scared!

bøvelen