Væranekdoter

Startet av Amatør1, august 15, 2011, 20:37:36 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Hvis Jørgen Randers er doktor-systematisk, så har han sikkert en hylle der han plasserer all produksjon som har feilet fullstendig. Der står: Limits of Growth, og TU-intervjuet om en deprimert mann. Og som betryggende dokumentasjon på "alle feil i fra i går", vedrørende værvarsling, så kan han jo legge meldingen om påskeføret i hylla. Antakelig tok han feil modell. Han brukte klimamodellen i TU-intervjuet, han burde ha brukt værmodellen.

Her er det ytterligere en mulighet. Han spår undergangen, og ønsker og forventer at han tar feil. For, selvfølgelig har han ingen drømmer om lavutslippssamfunnet.      ;D      8)

bøvelen

Kommersiell skipstrafikk over Nordpolen
Jeg vet ikke helt hvor denne linken kan plasseres, men prøver her.
Denne kan vel sies å høre hjemme i kategorien blind tro på framskriving av oppvarmingstrenden uten å ta hensyn til utflatingen og mulig kjøling som vi andre observerer)?

NRK:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.10957950

Amatør1

For moro skyld har jeg regnet ut gjennomsnittlig temperatur for 4 vintermåneder her jeg bor (litt sørvest for Oslo), de siste 3 sesongene. Her er tallene

01.12.2010 - 31.03.2011:  -5.1 C
01.12.2011 - 31.03.2012:  -0.5 C
01.12.2012 - 31.03.2013:  -5.4 C

Normalen for samme sted over samme tidsrom er -4.3 C.

Målingene skjer automatisk, med en avlesning hvert 5 minutt hele døgnet, gjennomsnittet er basert på samtlige målinger.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Det  går mot vår folkens. I dag (10. april) ble det værmeldt at temperaturen på Rørås hadde vært -22 grader kl 05 i natt.

Dette vil nok øke salget av isroser dette året.    ;)       ;D      8)

Telehiv

#155
Sitat fra: ebye på april 10, 2013, 08:35:09 AM
Det  går mot vår folkens. I dag (10. april) ble det værmeldt at temperaturen på Rørås hadde vært -22 grader kl 05 i natt.

Dette vil nok øke salget av isroser dette året.    ;)       ;D      8)

ebye,

som du foreslo: Hvorfor ringer ikke MI meg og får korrekt nattetemperaturvarsel først som sist? For se bare her:

MIs systematiske undervarsling av kommende kulde er nå så forutsigbar at jeg ble 100% sannspådd på det jeg skrev i går (se sitat nedenfor) om hva nattens temperatur på Røros ville bli, til forskjell fra MI som IGJEN varslet minst 10 kuldegrader for lite. Jeg skrev altså dette i går:

"Systematisk varmere varsel enn hva det faktisk blir
Som dere vil se av å gå inn på met.no, har de i morges allerede tatt bort den kalde nattetemperaturen på Røros på minus 23, og nå gjenstår at det er minus 17 kl 0900.
De bommet altså med rundt 10 grader på varselet sitt for i natt. Som vanlig i de trakter....
Hvis dere ser litt nøyere etter nedenfor på samme side, vil dere se at de melder 11 kuldegrader kommende natt fra midnatt til 0600, og 10 kalde natt til torsdag.
Så kan dere sjekke hva fakta blir når de dagene kommer! Skal vi tippe at det blir ca. 10 grader kaldere?"

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,1205.60.html

Og akkurat det ble det!

PS: Jeg tar imot gratulasjoner utenfor MIs hovedinngang fra 1200 idag (der det vil være ca. 6 grader kaldere enn de varslet igår, og ca. 2 grader kaldere i sanntid enn de faktisk opplyser, så ta med lue).
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

BorisA

#156
Her varsler faktisk YR om kulderekord for Soulovuopmi i Finnmark for april !
Den laveste april-temperaturen siden målingene startet i 1963,  på minus 32,8 grader.

http://www.yr.no/1.10979371
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Telehiv

#157
Sitat fra: BorisA på april 10, 2013, 09:51:33 AM
Her varsler faktisk YR om kulderekord for Soulovuopmi i Finnmark for april !
Den laveste april-temperaturen siden målingene startet i 1963,  på minus 32,8 grader.

http://www.yr.no/1.10979371

Dette begynner å bli en farse, her bommet MI med nesten 20 kuldegrader på sitt forhåndsvarsel - hvem skal stilles til ansvar dersom det blir liggende ihjelfrosne mennesker på vidda grunnet disse systematiske undervarslingene?

Ellers leser vi på YRs sider noe Terje Wahl burde ta en titt på, som i det siste har vært meget opptatt av å referere til Nord-Norge som et sted der det ikke er så kaldt (for å dempe ned hans problem med at Sør-Norge setter kulderekorder på løpende bånd).

Se derfor YRs tekst nedenfor som BorisA viser til, der vi altså nå i 2013, midt i en varmere periode for Arktis, ser at det brått blir veldig kaldt, som er en klar parallell til kulderekorden i 1924 som traff midt i den generelt varme perioden for Arktis i 1916-46 - tygg på den!

Utlagt: Det vi mest trolig ser når slike kuldebølger oppstår i Arktis midt i en varmere 30-års trend, er forskjellen på den underliggende, mer konstante varme havstrømmen som kombineres med raskere responderende (kalde) luftstrømmer - altså helt vanlige variasjoner (i stor grad relatert til endringer i solaktiviteten) innenfor en noen ganger varmere og noen ganger kaldere 30-årig hovedtrend: Det er dette varmistene ikke vil vi skal se, for da svekkes CO2-argumentet selvsagt! Og nå begynner vi å nærme oss den perioden der de 30-årige varmere havstrømmene (the great conveyor belt) endres til kaldere, dvs. at havisen i Arktis vil tykne til i årene framover.

Suolovuopmi i Finnmark har satt ny rekord for minimumstemperatur for april.
Natt til tirsdag ble det målt - 32.8 grader ved en av det to værstasjonene ved Suolovuopmi i Kautokeino kommune i Finnmark.
Målingene i Suolovuopmi går tilbake til 1963, og det har ikke vært så kaldt siden målingene startet.
Det er faktisk hele 36 år siden sist det var like kaldt på Finnmarksvidda. Det var på Sicchajavre, 6. april 1977.
Rekorden for Finnmarksviddda og Norgesrekorden er fortsatt -36.5 grader, satt i Karasjok 9.april 1924.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Amatør1

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Ha-ha! Det ser ut som om fuglene har bedre instinkter enn folk. De forstår tydeligvis at våren er sterkt forsinket:

Trost og stær vil ikke tilbake

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: seoto på april 14, 2013, 23:00:55 PM
Ha-ha! Det ser ut som om fuglene har bedre instinkter enn folk. De forstår tydeligvis at våren er sterkt forsinket:

Trost og stær vil ikke tilbake



Jamen, jamen, jamen... De skulle jo dø fordi de ikke klarte seg i varierende klima, og ville bli grillet i Norge. Betyr det at trosten er smartere enn en gjennomsnittlig norsk biolog?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Obelix

Sitat fra: Jostemikk på april 14, 2013, 23:14:05 PM

....   Jamen, jamen, jamen... De skulle jo dø fordi de ikke klarte seg i varierende klima, og ville bli grillet i Norge. Betyr det at trosten er smartere enn en gjennomsnittlig norsk biolog?

Svar:  JA!!!
No fear for the real men! No hope for the scared!

Jostemikk

Sitat fra: Obelix på april 14, 2013, 23:17:18 PM
Sitat fra: Jostemikk på april 14, 2013, 23:14:05 PM

....   Jamen, jamen, jamen... De skulle jo dø fordi de ikke klarte seg i varierende klima, og ville bli grillet i Norge. Betyr det at trosten er smartere enn en gjennomsnittlig norsk biolog?

Svar:  JA!!!

Da skjønner jeg ikke annet enn at vi får la fuglene begynne som klimaforskere, og så får vi sende biologene på hekke- og næringsvandring, Obelix. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Obelix

Det høres ut som en vinn- vinn situasjon, Jostemikk   :D

Fuglene er soleklart de beste klimaforskerne, så kan amatørene dra til f.eks. indre Amazonas og studere dyre-og plante-livet der, langt unna oss.  Dette fremstår som en så bra idé at dette bør gjennomføres allerede i år!
No fear for the real men! No hope for the scared!

BorisA

Jeg kunne ikke la være å legge merket til et meget vinterlig Kiev med masse snø i gårsdagens reportasje om korrupsjonen i Ukraina.
Må vel være ganske uvanlig med så sen vår?
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.